GastroTrend

GastroTrend - odborný portál pro gastronomii
Dnes je 24.04.2024, svátek má Jiří
GastroTrend

banner

 

RUBRIKY/ČLÁNKY » ALKOHOLICKÉ NÁPOJE

Vína a sekty: v kurzu je růžová

 

 

Vina a sekty: v kurzu je ruzova, foto: flickr.comLetošní úroda vinné révy už je sklizená a hrozny jsou nyní v moci sklepmistrů. My jsme se s chutí nechali inspirovat časem vinobraní a rozhodli jsme se pro vás zmapovat situaci na českém trhu vín a sektů. Zatímco tichá vína jsou na vzestupu, prodej sektů a šumivých vín meziročně mírně klesá. Stále roste obliba růžového vína.


Prodej tichých vín v porovnání s minulým rokem vzrostl v objemu o 1,3 % a v tržbách o 4,5 %, kdežto trh sektů a šampaňských meziročně na moderním trhu klesá, a to zejména v prodaném objemu o 4 %, v hodnotě pak jen o 0,7 % (zdroj: Nielsen, MAT končící 6/2011). Podle Jitky Hluškové Vojáčkové, client executive společnosti Nielsen, co se barvy týče, podílí se červená vína na objemech téměř stejným dílem jako vína bílá. U sektů naopak převládají bílé varianty, tvoří až 84 % objemu. Stále stoupá obliba růžových vín, a to jak tichých, tak šumivých. Růžové sekty významně meziročně rostou, a to o 25 % v hodnotě. Nyní tvoří 15 % veškerých tržeb. V kategorii tichých vín potom růžové odrůdy narostly na 4 % (zdroj: Nielsen).


Levná konkurence ze zahraničí


Čeští vinaři se musí potýkat s mnohdy levnější konkurencí dovezenou ze zahraničí. Běžné konzumenty tato vína oslovují především díky nízké ceně i navzdory nepříliš vysoké kvalitě, a jejich spotřeba proto stále roste. Dokazuje to i pokles výběru spotřební daně na alkohol. Svůj podíl na tom totiž má do jisté míry i fakt, že vína v ČR, stejně jako v dalších 14 zemích Evropské unie, nepodléhají spotřební dani, zatímco daň na ostatní alkohol byla v minulém roce naopak o 7,5 % zvýšena. Přesto ale existuje skupina zákazníků, kteří se o vína zajímají, nenechají se zlákat nízkou cenou či designovým obalem a vyhledávají dražší, kvalitní odrůdy, pro které nejsou líní zajít ani do speciálních obchodů. "Podíl nákupů kategorie vín a sektů v akcích je vysoký a neočekáváme, že by se tento trend změnil. Nicméně trh sektů je značkový a spotřebitel věří osvědčené kvalitě tradičních značek, a proto i nadále drží značka Bohemia Sekt více než 60% maloobchodní podíl na trhu ČR," charakterizuje vinný trh marketingový ředitel Bohemia Sektu Martin Fousek.


Víno potěší všechny smysly


Při koupi vína rozhoduje více faktorů najednou. Přičemž je třeba odlišovat běžné konzumenty od zkušených vinařů. Nejlépe se dobré víno prodá, může-li ho zákazník předem ochutnat a přivonět si k němu. "Víno má velkou přednost, že dovede potěšit všechny smysly. Proto každý z nás si hledá to, co je podle něj v dané chvíli nejdůležitější. Čím více zkušeností s vínem máme a čím toho o víně víme více, tím je i naše rozhodování spojeno spíše s kvalitou a jejími atributy jako vůně a chuť než pouze s výběrem podle ceny nebo designu. Zde se však promítá hlavně zkušenost spotřebitelů s výrobcem a buduje se tak dobrý a dlouhodobý vztah mezi výrobcem a spotřebitelem. Takže dá se říci, že při rozhodování spotřebitele hrají důležitou roli jeho zkušenosti, a pokud tyto nemá, pak je převládajícím faktorem výběru cena a design," vysvětluje obchodní ředitel Zámeckého vinařství Bzenec Jaromír Ličman. Jejich nejprodávanějšími produkty jsou podle jeho slov řada Cellarium Bisencii a přívlastková řada Herbarium Moravicum. Úspěchy slaví také řada Ego, která je zastoupena v Salonu vín, a jedno z nich, Veltlínské zelené 2009 ve výběru z hroznů, vyhrálo celostátní soutěž vín pořádanou Národním vinařským centrem. Každý rok uvádí Bzenec na trh nový ročník ve všech odrůdách a řadách. Nejlepší podporou prodeje jsou podle Ličmana ochutnávky. "Právě to tvoří trvalý vztah a vazbu na naše vína. Mimochodem, právě k tomuto účelu jsme v letošním roce dokončili novou degustační místnost, která nabízí, kromě vynikajícího designu, některé ne zcela obvyklé vychytávky pro pohodu a komfort zákazníků," dodává Ličman.


Úspěšné sekty kvašené v lahvi


Novinky uvádí na trh také Znovín Znojmo. Zaměřuje se zejména na tichá vína. Letos rozšířili řadu přívlastkových vín o další vína Terroir Levure a Ryzlink rýnský - PS z viniční tratě Stošíkovice na Louce, U Tří dubů - a Sauvignon - PS z Knížecího vrchu, obec Hnanice. "V prodeji máme nově od května zařazená všechna povolená vína originální certifikace ze Znojemské vinařské podoblasti z ročníku 2010, což je Veltlínské zelené, Ryzlink rýnský a Sauvignon," říká obchodní náměstek Znovínu Jaroslav Opatřil. Kromě nich mají podle něj úspěch také ekologicky zpracovávaná vína Lacerta viridis. Po delší odmlce se Znovín vrátil také k výrobě mešního vína. Sekty jsou podle Opatřila záležitostí hlavně poslední čtvrtiny roku. Vyrábí je klasickým způsobem, tj. kvašením v lahvi. "Naše nabídka je poměrně široká, jak z pohledu zbytkového cukru, barvy, tak i objemu lahve. Zajímavé prodeje očekáváme od růžového a červeného sektu, který není až tak obvyklý," potvrzuje trend vzestupu růžových variant. Zájem o růžové sekty pozoruje i Martin Fousek: "Na trhu sektů zaznamenáváme růst růžových sektů, ale dominující kategorií na českém trhu je stále kategorie demi sec. Těší nás také nárůst prodejů sektů vyráběných klasickou metodou kvašením a zráním v lahvích, jako je Bohemia Sekt Prestige."


Oceněné kolekce Jsou v prodeji


Letošní ročník prestižní soutěže Makro Vinař roku 2011 již zná své vítěze a společnost Makro Cash & Carry nyní prodává vítězné kolekce čtyř nejúspěšnějších vinařů. Od 14. září je umisťují ve svých prodejnách na speciálním dřevěném stojanu s logem a zvýrazněnými medailemi. Budou v nich čtyři vína od každého z vítězných vinařů, podle pořadí umístění. Vína prvních tří vinařů navíc Makro prezentuje v kompetenčním vinném katalogu včetně profilu vinařství. První příčku v soutěži obsadilo Vinařství Volařík z Mikulovské podoblasti. V kolekci nabízí Ryzlink vlašský, pozdní sběr 2010 z viniční tratě Purmice, Ryzlink rýnský, výběr z hroznů 2010, viniční trať Pravá Kletnická, Rulandské bílé, výběr z hroznů 2010 z viniční tratě Zimní vrch, a Ryzlink vlašský, pozdní sběr 2010 z viniční tratě Železná. Stříbrné skončilo vinařství Kosík z obce Tvrdonice ve Slovácké podoblasti. V Makru je možné zakoupit jeho Frankovku, pozdní sběr 2010, Muškát moravský, pozdní sběr 2010, Sauvignon, pozdní sběr 2010, a Cuvée Veltlínské zelené + Chardonnay, pozdní sběr 2010. Bronzové vinařství Vinselekt Michlovský z obce Rakvice ve Velkopavlovické podoblasti nabízí v kolekci Sylvánské zelené, pozdní sběr 2009, Chardonnay, výběr z cibéb 2007, Aurelius, výběr z cibéb 2008, a Ryzlink vlašský, výběr z bobulí 2009. Čtvrté místo obsadilo vinařství Proqin z obce Velké Němčice ve Velkopavlovické podoblasti. Nabízí Ryzlink vlašský, pozdní sběr 2010, Rulandské modré, výběr z hroznů 2010, Sauvignon, pozdní sběr 2010, a Tramín červený, výběr z hroznů 2010. Richard Süss, wine advisor for fastronomy, komentuje výsledky soutěže Makro Vinař roku 2011 takto: "Jak vítězná vína ukazují, ročník 2010 byl pro vinaře komplikovaný, ale zároveň pro kvalitu vína příznivý. Vysoké kyseliny a celková menší úroda byly těžkým úkolem, a ne všichni vinaři tento ročník zvládli. Ti, kteří si poradili s nástrahami přírody a přistoupili velmi citlivě ke zpracování vína ve sklepě a šetrným způsobem zpracovali víno z ne právě jednoduchého ročníku, jsou právem oceněni na takto prestižní soutěži."


Speciální a dárková balení


Atraktivní balení vín připravily také Templářské sklepy Čejkovice. Před Vánoci se na pultech obchodů objeví sekty vyráběné klasickou metodou, pro které letos Templářské sklepy připravily nové dárkové balení v kartonku se dvěma skleničkami. Dále uvedou do prodeje nový tvar oblíbené kameninové karafy, kde došlo i ke změně odrůd - nově zde bude Dornfelder a Muškát moravský, který je podle slov obchodního a marketingového ředitele Lukáše Lukáše stále oblíbenější odrůdou. Pro své produkty chystají druhotné vystavení na čele regálu či v pokladní zóně. Své výrobky budou inzerovat i v letácích a chystají také ochutnávky. Obchodní ředitel Templářských sklepů však předpokládá, že "běžný zákazník bude i na Vánoce vyhledávat levnější vína, ale jistě se najdou i takoví, kteří si budou chtít dopřát a tyto svátky oslavit se skleničkou pozdního sběru či sektem vyráběným klasickou metodou."


Dárkovou kolekci letos vydává i Znovín Znojmo. "V současné době dokončujeme přípravu nové degustační kolekce, což je dárkové balení čtyř malých lahviček o objemu 0,187 l se šroubovým uzávěrem, a to v přívlastkových odrůdách Ryzlink rýnský, Pálava, Zweigeltrebe a Rulanské modré," říká Jaroslav Opatřil. Jejich sekty budou navíc k dostání ve speciálních lahvích o objemu 1,5 a 3 litry.


V souvislosti s blížícími se svátky chystá silnou nadlinkovou i podlinkovou podporu také Bohemia Sekt. Na trh uvádí novinku, Bohemia Sekt Chardonnay - atraktivní odrůdový "Blanc de blancs" sekt. Co se týče tichých vín z portfolia společnosti Bohemia Sekt, uvádí brand manager společnosti Ondřej Čabrada jako letošní novinky rosé variantu značky Habánské sklepy. Úplnou novinkou je pak změna uzávěru lahve u vín z vinařství Chateau Bzenec. "Klasickou korkovou zátku jsme u vín Chateau Bzenec nahradili šroubovým uzávěrem. Chceme tak spotřebitelům nabídnout snadnější a praktičtější uzávěr," říká Čabrada. Takto uzavíratelné víno podle něj vydrží delší dobu otevřené a je možné skladovat ho i "nastojato". K tomu dodává, že pro prémiovou řadu vín z Habánských sklepů připravují dárkové balení: "Originální kartonovou krabičku, která ponese i tzv. Habánský zákon, tedy normu, podle které přistupovali Habáni k tvorbě svých vín a kterou se řídí i současní vinaři v Habánských sklepích. Tento Habánský zákon zní: Dej svému vínu veškerou lásku a čas a získá Ti srdce každého, komu je nabídneš."


Komentář


Jaromír Ličman


obchodní ředitel, Zámecké vinařství Bzenec


Trh je vysoce konkurenční, intenzivní dovozy za nízkou cenu oslovují konzumenty i při diskutabilní kvalitě těchto vín. To samozřejmě ztěžuje uplatnění na trhu českým a moravským vinařům. Spotřebitelé stále nakupují vína zejména v marketech, kde vybírají spíše intuitivně dle atraktivity balení se zohledněním ceny, která je dnes hodně důležitým faktorem při výběru vína. Dnes se však již profiluje hodně zajímavá skupina zákazníků, kteří vybírají vína dle konkrétních zkušeností a nechtějí riskovat koupi za nízkou cenu. Tito se pak vrací ke svým osvědčeným výrobcům a výrobkovým řadám, které je při předcházející koupi uspokojily. Po loňském výrazném nárůstu ceny hroznů a následném nutném zdražení moravských a českých vín se konzumenti rozdělili na ty, kteří jdou pouze po nejlevnějších nabídkách, a na ty, kteří dávají přednost kvalitním jakostním a přívlastkovým vínům, protože za své peníze chtějí dostat odpovídající hodnotu. Přesto všechno vidíme optimisticky, protože právě jdeme do hlavní sezony, tedy předvánočních prodejů.

 

 

Zdroj: www.ihned.cz

 

 

 

 
zpětzpět  tisktisk  poslat e-mailem

Autor: Klára Čikarová, foto: flickr.com
21.10.2011 - 09:47:12

ALKOHOLICKÉ NÁPOJE
REKLAMA

banner

Nejčtenější články

22.01.2009 - Hotels.com: Pokles cen v hotelech o 3 procenta

Po celém světě během tohoto léta klesly průměrné ceny za ...

12.03.2009 - Dynybyl Hot Cup 2009

V honosném hotelu Art Deco Imperiál, z jehož zdí dýchá ...

05.03.2010 - Se šéfkuchařem u řezníka

Jak vybrat co nejlepší maso, který kus hovězího se bude ...

26.12.2009 - Víno - otázky a odpovědi

Při jaké teplotě skladovat víno?   Co je to fortifikované víno?   ...

28.01.2009 - Život je krásný

Rialto není jen slavný most v Benátkách, ale i prvotřídní ...

všechny nejčtenější články

REKLAMA

GastroTrend na e-mail

Přejete si zdarma zasílat novinky, články či zpravodajství GastroTrendu na Váš e-mail? Vyplňte, prosím, následující údaje.

(zasílání lze kdykoliv odhlásit)


Jméno:
Příjmení:
E-mail:
 
Copyright © 2008 - 2024 LEONN promotion s.r.o. | Publikování obsahu bez písemného souhlasu vydavatele je zakázáno.