GastroTrend

GastroTrend - odborný portál pro gastronomii
Dnes je 21.05.2018, svátek má Monika
GastroTrend

banner

 

RUBRIKY/ČLÁNKY » ALKOHOLICKÉ NÁPOJE

Petr Pavlík: Generace Husákových dětí chce slabší lihoviny

 

 


Petr PavlikVyšší ceny, nižší odbyt. Trh prodeje lihovin v Česku, a především producenty alkoholických nápojů čeká neradostná budoucnost. Podle Petra Pavlíka, generálního ředitele lídra trhu Stock Plzeň-Božkov a současně prezidenta Unie výrobců a dovozců lihovin, jsou řešením inovace, nové značky, případně zvýšení exportu.


HN: V čem se trh lihovin a zájem zákazníků mění?


Pokud se podíváme do historie, vidíme, že obliba lihovin probíhá tak trochu v cyklech. Bezprostředně po revoluci se k nám dostaly do té doby okrajové kategorie jako například whisky, následoval boom hořkých a bylinných lihovin, pak přišla obliba vodky, následovala renesance tradičních lihovin a slivovice. Nyní jsme svědky stoupající obliby rumu a lihovin typu spiced (rumy ochucené exotickým kořením - pozn. red.). Tradičně silnou pozici si drží vodka a znovu posilují hořké a bylinné lihoviny. Cena stále zůstává podstatným faktorem při rozhodování o nákupu. U střední a mladší generace roste obliba nápojů s nižším obsahem alkoholu.


HN: Čím si ale vysvětlujete, že i když je na trhu řada novinek reagujících na nové trendy, tak celková spotřeba lihovin klesá?


Pokles spotřeby lihovin, ale i alkoholu obecně, je dlouhodobým a nezvratitelným trendem. Zastoupení starší generace, která byla zvyklá i na toleranci alkoholu v zaměstnání, postupně slábne. Silná střední generace takzvaných Husákových dětí je dnes v produktivním věku, buduje si kariéru a rodinu. Logicky tedy omezuje spotřebu alkoholu. V posledních letech navíc na úkor piva a lihovin relativně výrazně roste spotřeba vína.


HN: Jak na to výrobci a dovozci lihovin reagují? Pomáhá třeba zvyšování exportu?


Každá společnost volí jinou strategii. Stock Plzeň již před několika lety vsadil na rozsáhlé inovační aktivity a masivní marketingovou podporu vlajkových značek. Tato taktika přináší velmi pozitivní výsledky. Jen za loňský rok totiž naše prodeje vzrostly zhruba o 15 procent a posilujeme jako jediná velká společnost v oboru.


Export je samozřejmě také jednou z cest, jak čelit nepříznivému vývoji na českém trhu. Uplatnit se v zahraničí ale rozhodně není jednodušší než v tuzemsku, spíš naopak. Je ale určitě možné objevit skulinu na zahraničním trhu a tu se pokusit zaplnit.


HN: Některé firmy sice zatím nestrádají, ale bude-li trend klesající spotřeby pokračovat, mohou mít také problémy. Nezaděláváte si na takový problém třeba pravidelným zvyšováním cen?


Je třeba si uvědomit, že zdaleka nejvyšší položku v ceně lihovin tvoří spotřební daň odváděná státu. V ceně půllitrové lahve 40procentní lihoviny činí spotřební daň 57 korun. Dalších 15-20 korun pak připadá na daň z přidané hodnoty. Nejvýraznější cenové nárůsty u lihovin tedy vyvolávají změny v daňových sazbách. Bohužel ani zvýšení spotřební daně od počátku roku 2010 nevedlo k růstu celkového daňového inkasa pro stát.


Pokud dochází ke zvýšení ceny z naší strany, je to vždy především reakce na růst cen vstupů. Například ceny potravinářského lihu se loni zvedly až o čtvrtinu, cukr podražil dokonce až o 50 procent. Rostou i náklady na skleněné obaly, energie či kartonáž. Dlouho jsme se snažili tyto náklady nést na vlastních bedrech, ale nejde to donekonečna.


HN: Hlasitě kritizujete skutečnost, že stát nevybírá od producentů vín spotřební daň. Proč o zavedení spotřební daně u vína usilují právě výrobci lihovin?


Máte pravdu, že prezentuji názory z pozice své funkce a z pozice oboru, v němž pracuji. Podnikám veškeré kroky, aby můj obor prosperoval. Ale to samé očekávám i od vinařů a oni se chovají zcela stejně.


Pokud se bavíme o vínu, stačí sledovat fakta. Faktem prvním je, že stát zvýšil spotřební daň pro pivo a lihoviny a tím přesunul část spotřeby alkoholu ve prospěch vína. U vína podle posledních údajů Českého statistického úřadu za rok 2010 jako u jediného rostla spotřeba, u piva i lihovin spotřeba klesla. Faktem druhým je to, že navzdory zvýšení sazby spotřební daně se její výběr nezvýšil, naopak klesl. Otázkou je, zda stát alespoň prospěl českým vinařům.


HN: A prospěl?


Podle mě ne, protože ti mají uzávěry na zakládání dalších vinic a čelí konkurenci dovážených dotovaných vín. Jen pro představu - v roce 2009 se jen ze Španělska a Itálie dovezlo do Česka tolik vína, jako činí naše celková produkce. A loni před Vánocemi se v akcích prodával litr kartonového vína i za 12 korun, tedy pod cenou balené vody! To je přímo pobídka pro nezletilé, aby začali pít alkohol.


HN: Říkáte, že Stock čelí poklesu spotřeby prostřednictvím inovací. Co tím máte na mysli?


V kategorii hořkých a bylinných lihovin bylo klíčovou inovací zavedení značky Fernet Stock Z Generation. V rostoucí kategorii rumu jsme uvedli na trh úspěšný Božkov Spiced. A inovovali jsme i distribuční řadu Amundsen s novou ochucenou vodkou s příchutí brusinky. Pak to byla řada menších, ale přesně cílených inovací - Božkov Extra Dry Gin, Božkov Vaječný likér vanilka, Printers Cream. V roce 2012 naše chuť inovovat nepoleví. Pracujeme na nových projektech ve všech klíčových kategoriích lihovin.

 

HN: Co čeká trh s lihovinami v příštích letech? Bude pokračovat dál pokles spotřeby? Zkrachují někteří výrobci?


Bohužel vaše otázky míří správným směrem. Pokud stát nepřehodnotí otázku zdanění, tak to skutečně bude mít za následek odchod lokálních středních a menších producentů lihovin. Je to i otázka podpory domácí ekonomiky, zhruba 85 procent lihovin zkonzumovaných u nás je zde také vyrobeno, což znamená zaměstnanost a příjmy pro stát. Naopak český trh s vínem zásobuje ze dvou třetin zahraničí.

 

Uplatnit se v zahraničí ale rozhodně není jednodušší než v tuzemsku, spíš naopak.

 


Petr Pavlík
Rodák z Nového Jičína, absolvent brněnské Vysoké školy zemědělské. Generálním ředitelem Stocku se stal v roce 2009 po kariéře u nadnárodních koncernů Procter and Gamble, Boots Healthcare a Reckitt Benckisercii. Je mu 41 let.

 

 

Zdroj: www.ihned.cz

 

 

 
zpětzpět  tisktisk  poslat e-mailem

Autor: Miroslav Petr
10.01.2012 - 09:19:23

ALKOHOLICKÉ NÁPOJE
REKLAMA

banner

Nejčtenější články

21.01.2010 - Speciální a neobvyklá piva české provenience

Přes určitý pokles v posledním roce stále platí, že Česká republika ...

21.06.2010 - Brambory známé i neznámé

Mezi oblíbené přílohy nejenom v našem kraji určitě patří brambory. ...

05.03.2010 - Se šéfkuchařem u řezníka

Jak vybrat co nejlepší maso, který kus hovězího se bude ...

11.05.2018 - Naši vinaři přivážejí 57 medailí z New Yorku

Moravští a čeští vinaři uspěli na mezinárodní soutěži Great American ...

11.05.2018 - Japonský pivní hit jde na trh v Česku

Když před třemi desítkami let japonská společnost Asahi uvedla na ...

všechny nejčtenější články

REKLAMA

GastroTrend na e-mail

Přejete si zdarma zasílat novinky, články či zpravodajství GastroTrendu na Váš e-mail? Vyplňte, prosím, následující údaje.

(zasílání lze kdykoliv odhlásit)


Jméno:
Příjmení:
E-mail:
 
Copyright © 2008 - 2018 LEONN promotion s.r.o. | Publikování obsahu bez písemného souhlasu vydavatele je zakázáno.