GastroTrend

GastroTrend - odborný portál pro gastronomii
Dnes je 16.04.2024, svátek má Irena
GastroTrend

banner

 

RUBRIKY/ČLÁNKY » ALKOHOLICKÉ NÁPOJE

Výrobci dočasnou prohibici přežijí, položit je ale může špatná pověst

 

Prohibice a podnikání: Firmy přicházejí o stamiliony korun denně, začínají uvažovat o žalobách kvůli ušlému zisku

 

 

ilustracni foto

 

 

Prohibice zřejmě vystaví státní pokladně hodně vysoký účet. Státní kasu ochudí o stamiliony na spotřební dani a DPH. O další stamiliony přijdou restaurace a bary, obchodníci a výrobci. Producenti budou navíc muset postupně utlumit výrobu a - pokud bude prohibice trvat déle - zaměstnance poslat na dovolené nebo některé propustit.


Největší firmy už uvažují o žalobě nebo alespoň o žádosti na kompenzaci škod. Otázkou také je, jak obchodníci, výrobci, případně stát naloží s nyní uskladněnými miliony lahví alkoholu. Bylo by riziko je po skončení prohibice vracet do regálů - nikdo totiž neví, kolik z nich může obsahovat jedovatý metanol.


Stát přichází denně zhruba o 18 milionů jen na spotřební dani, lihovarníkům už ruší zakázky první odběratelé, přijde nedostatek peněz na mzdy, provozní financování výroby.


"Řešíme, co s lidmi, co s výrobou. Obávám se, že zhruba do týdne bude pozastavená výroba. Tahle situace poškodí české výrobce na dlouhou dobu i v zahraničí. Stát dlouho nedělal nic proti bujícímu černému trhu a teď umírají lidé. Proč máme my slušní podnikatelé doplácet na chyby druhých?" ptá se viceprezident lihovarnické unie Pavel Dvořáček, majitel a generální ředitel šesté největší likérky a největšího producenta destilátů u nás - vizovické společnosti Rudolf Jelínek.


S opatřením na zákaz dovozu lihovin, obsahujících víc než 20 procent alkoholu, v neděli přišlo Polsko, které je jedním z důležitých trhů českých výrobců. Likérky se bojí, že podobné opatření přijme sousední Slovensko. To má pro český export ještě mnohem větší význam.

 

Trestní oznámení za ztrátu tržeb


Například druhá největší likérka v Česku ústecká Granette & Starorežná Destilleries odhaduje, že měsíčním výpadkem odbytu lihovin nad 20 procent alkoholu přijde přibližně o sto milionů korun. "Všechno záleží na tom, jak dlouho prohibice potrvá. Pokud budou škody stamilionové, zvážíme podání trestního oznámení na neznámého pachatele. Ať už za tuto situaci může konkrétní pachatel nebo stát tím, že proti černému trhu a riziku otrav roky nekonal," říká generální ředitel firmy Pavel Kadlec.


Je zřejmé, že přísná opatření a následné důsledky v podobě propadů prodeje postihnou spíš menší výrobce. "Už před prohibicí jsme zaznamenali výrazný pokles prodejů. V příštím týdnu už bude vyrábět málokdo. I zahraniční odběratelé už ruší objednávky," říká Pavel Kučera, šéf Sdružení výrobců lihovin, které zastupuje malé firmy na trhu.


Do škod se nepočítají jen momentální finanční ztráty, ale i následná nedůvěra spotřebitelů či pošramocená pověst českých likérek obecně.


To vše v období, kdy je situace na trhu napjatá i bez prohibice. Loni prodeje lihovin klesly o čtyři procenta na zhruba 65 milionů litrů (včetně dovezených značek), v letošním prvním pololetí uváděla Unie výrobců a dovozců lihovin sedmiprocentní propad. Nyní odbyt klesne ještě mnohem víc.


Varování nikdo nevyslyšel


Lihovarníci již dříve - a většinou marně - upozorňovali na bující černý trh a s ním spojená rizika. Jejich informace o rizikových podvodech se týkaly především právě severní Moravy.


Nedělali to jen z nezištných důvodů, rozbujelý černý trh ohrožuje i tržby a pověst i těch solidních výrobců, kteří jsou pod finančním dohledem a kontrolou kvality denně.


Vizovická likérka tak kvůli prohibici přijde denně o tři až pět milionů korun tržeb. "V tuto chvíli ještě kompenzaci neřešíme, rozhodující je, aby přestali umírat lidé. Co bude pak, se uvidí," říká Dvořáček. Na jedné lahvi lihoviny s vyšším obsahem alkoholu (včetně destilátů) lze na černém trhu při nezaplacení spotřební daně a DPH vydělat až sto korun.


Náklady pochybných prodejců, kteří šidí stát na dani, i míchačů, kteří pančovaným lihem ohrožují zdraví, jsou minimální. Litr čistého etanolu stojí 20 korun a jedovatý metanol je ještě o polovinu lacinější. Do podvodů a snadných výdělků se podle lidí z branže pouštělo stále víc lidí, kteří této "chemii" vůbec nerozumí.


Škody už počítají i obchody


Agentura Mag Consulting odhadla, že restaurace a bary přicházejí částečnou prohibicí na tržbách denně celkem o 200 milionů korun. V maloobchodní síti jsou ceny nižší, obchodní řetězce odhad škod teprve připravují. Podle prezidenta Svazu obchodu a cestovního ruchu Zdeňka Juračky se dají denní ztráty obchodních řetězců počítat v řádu desítek milionů.


"Záleží, jak dlouho prohibice potrvá. Máme jisté pochybnosti o efektivitě takovéhoto řešení, mohou nastat obrovské škody. Důvody ministra zdravotnictví Hegera chápu, ale musíme se ptát, co potom. Co s tím obrovským množstvím nyní uskladněného alkoholu. Bude nějaká komise třídit u všech prodejců, co lze a co nelze znovu prodávat? Nebo že by stát odkoupil tyto zásoby? Na to nezná odpověď ani ministerstvo, natož my obchodníci," říká Juračka.

 

Metanolová aféra v číslech


20 LIDÍ


zatím v Česku zemřelo kvůli požití jedovatého metanolu, o životy 38 otrávených lidí lékaři ještě bojují.


23 LIDÍ


Policie obvinila kvůli otravám metanolem zatím 23 lidí. Zlínští kriminalisté zadrželi podezřelého muže v Ostravě, jde údajně o jednoho z větších dodavatelů alkoholu. Dostali se k němu po výsleších už dřív obviněných osob.


10 LET


je maximální výše trestu, kterou mohou dostat padělatelé alkoholu, kteří do něj přidali metanol. Slovy zákona jde o ohrožování zdraví závadnými potravinami a jinými předměty z nedbalosti.


3 MIL. KČ


je maximální výše pokuty za porušení prohibice.


11 LIDÍ


zemřelo na otravu metanolem v nejpostiženějším kraji - Moravskoslezském.


155 TISÍC LITRŮ


Denně se v Česku prodá přibližně 155 tisíc litrů tvrdého alkoholu.


200 TISÍC KORUN


je cena jedné dávky léku na otravu metanolem, který do Česka přivezl norský expert Erik Hovda. Nabídl zdarma 85 balení.


200 MILIONŮ KORUN


O tolik peněz přicházejí denně na tržbách restaurace a bary v Česku v době prohibice.

 

10 PROCENT


celkového trhu s tvrdým alkoholem tvoří podle odhadů ministerstva financí černý trh s lihovinami. Podle oficiálních výrobců je toto číslo vyšší - 15 až 20 procent.


25 MILIONŮ


denně inkasuje za normálních okolností stát na spotřební dani z lihovin a DPH.

 


reklama:
reklama

Průvodce prohibicí pro podnikatele


1. Jaké jsou tresty za porušení vyhlášené prohibice?


3 miliony korun.


Jde o správní delikt.


2. Jak dlouho bude prohibice trvat a co bude důvodem pro její konec?


Může to být v řádu dnů i měsíců.


Ministr zdravotnictví ani policie zatím nejsou schopni říci, jak dlouho prohibice potrvá. Klíčové bude, kdy se policii podaří odhalit všechny zdroje jedovatého alkoholu.


3. Stačí, když se zakryje regál s tvrdým alkoholem závěsem či přelepí papírem?


Ne.


Lihoviny s obsahem alkoholu nad 20 % musí být přímo odstraněny z nabídky restaurací, barů i z regálů obchodů a uklizeny ve skladu.


4. Dostanou prodejny či restaurace náhradu škody, kterou jim způsobil výpadek tržeb za tvrdý alkohol?


Je to v jednání.


Svaz průmyslu a obchodu jedná se řetězci supermarketů a sčítá škody. Je pravděpodobné, že všechny řetězce se přihlásí o náhradu škody. Svaz předpokládá, že se o náhradu přihlásí k ministerstvu financí.


5. Mají šanci žaloby výrobců či prodejců alkoholu na náhradu ušlých zisků?


Výsledek se předem nedá odhadnout.


Vlastníci likérek mohou podat žalobu na náhradu škody. Nejprve ji ale musí přesně vyčíslit, což není možné, dokud prohibice trvá.


6. Může se v obchodech, barech, restauracích prodávat alkohol, který má podle označení přesně dvacet procent?


Ne.


Zákaz prodeje platí i pro lihoviny s obsahem přesně 20 procent alkoholu.


7. Mohou se v restauracích míchat nápoje, které mají méně než dvacet procent alkoholu, ale jsou vyrobeny ze silnějších alkoholických nápojů?


Ne.


Jedná-li se o nápoj, který obsahuje zakázanou lihovinu s dvaceti a více procenty alkoholu, nesmí se prodávat, ani když je vmíchaný do jiného nápoje.


8. Může být tvrdý alkohol na jídelních lístcích, i když ho restaurace neprodává?


Ne.


Nesmí tam být ani napsaný.


9. Mohou hosté restaurací pít tvrdý alkohol, který si sami přinesli?


Teoreticky ano.


Záleží na restauraci. Pokud si někdo přinese alkohol z vlastního zdroje, tak je na majiteli, zda ho nechá tento alkohol pít. V drtivé většině případů to však restaurace nepovolují.


10. Mohou být v barech či restauracích vystaveny prázdné lahve od tvrdého alkoholu?


Teoreticky ano.


Ovšem ne v případě, že by to zákazník mohl chápat jako nabídku těchto lihovin k zakoupení či konzumaci.


11. Čím se musí prokázat kontroloři, kteří prověřují dodržování vyhlášené prohibice?


Kontroloři musí předložit služební průkaz a oprávnění ke kontrole vydané konkrétním úřadem.


12. Zelená nebo portské mají různý podíl alkoholu v závislosti na výrobci. Bude policie kontrolovat i tento alkohol?


Ano.


Přinejmenším podle etikety. Zelená či portské s obsahem alkoholu do 20 % mohou zůstat v prodeji.


13. Může být tvrdý alkohol v reklamním letáku supermarketů?


Teoreticky nesmí.


Pokud se ale jedná o leták, který byl vytištěný ještě před zahájením prohibice, policie to toleruje. Nebude ovšem tolerovat letáky s nabídkou tvrdého alkoholu, které jsou přímo na prodejně a vedení supermarketu už mělo možnost je odstranit.


14. Mohu mít v baru nebo restauraci reklamní plakáty nebo světelné reklamy na tvrdý alkohol?


Ano.


Reklama jako taková tam být může, ale nesmí z ní vyplývat nabídka v té konkrétní provozovně. Tedy ne nabídky typu kupte si dva panáky, třetí dostanete zdarma.


15. Jsem majitel e-shopu, v němž prodávám tvrdý alkohol. Musím ho úplně odstranit z nabídky, nebo jen stačí napsat, že dočasně není skladem?


Ne.


E-shop musí přerušit svou činnost, pokud nabízí pouze tvrdý alkohol. Když nabízí i něco jiného, tak musí být zřejmé, že v jeho nabídce tvrdý alkohol už není. Pokud bude prohibice trvat déle, měl by ho úplně z nabídky odstranit.


16. Jsem majitel palírny, mohu lidem prodat vypálený alkohol, na který mi přinesli ovoce?


Ano.


Na palírny se prohibice nevztahuje. Výrobní produkt si totiž přinesli sami zákazníci a je prokazatelné, z čeho byl takový alkohol vyroben. Ale palírna ho nesmí vyrábět z vlastních zásob .


17. Co všechno mohou inspektoři kontrolovat? Mohou kromě polic a regálů kontrolovat účty i stoly zákazníků?


Ano.


Celní správa i policie mohou kontrolovat celou provozovnu, účty i stoly zákazníků, včetně prostorů ve skladu a za barem.


18. Kdo všechno kromě policie má právo kontrolovat provozovnu a sklad?


Tři instituce.


Celní správa, hygienická stanice, živnostenský úřad.


19. Kdo je za porušení prohibice odpovědný - majitel prodejny či restaurace, její vedoucí, či obsluhující personál? Kdo bude v konečném důsledku hradit případnou pokutu?


Závisí to na okolnostech, za jakých k porušení prohibice došlo. Pokud se při kontrole zjistí a ve správním řízení se prokáže, že provozovatel nezajistil splnění parametrů prohibice, tak bude vinen on. Pokud ale doloží, že personál dostatečně poučil a že ten ho neposlechl, nese vinu personál.


20. Kdo uděluje kvůli porušení pravidel prohibice pokutu a kam se mohu odvolat?


Vše má na starosti příslušná hygienická stanice.


Stát dlouho nedělal nic proti bujícímu černému trhu a teď umírají lidé. Proč máme my slušní podnikatelé doplácet na chyby druhých?
PAVEL DVOŘÁČEK
majitel firmy Rudolf Jelínek a viceprezident lihovarnické unie

 

 

Zdroj: www.ihned.cz

 

 

 

 

 

 
zpětzpět  tisktisk  poslat e-mailem

Autor: Miroslav Petr
17.09.2012 - 14:08:36

ALKOHOLICKÉ NÁPOJE
REKLAMA

banner

Nejčtenější články

22.01.2009 - Hotels.com: Pokles cen v hotelech o 3 procenta

Po celém světě během tohoto léta klesly průměrné ceny za ...

12.03.2009 - Dynybyl Hot Cup 2009

V honosném hotelu Art Deco Imperiál, z jehož zdí dýchá ...

05.03.2010 - Se šéfkuchařem u řezníka

Jak vybrat co nejlepší maso, který kus hovězího se bude ...

26.12.2009 - Víno - otázky a odpovědi

Při jaké teplotě skladovat víno?   Co je to fortifikované víno?   ...

05.06.2009 - Nově diskutované předpisy pro solária

V listopadu 2008 se otevřely brány veletržního areálu v Kolíně ...

všechny nejčtenější články

REKLAMA

GastroTrend na e-mail

Přejete si zdarma zasílat novinky, články či zpravodajství GastroTrendu na Váš e-mail? Vyplňte, prosím, následující údaje.

(zasílání lze kdykoliv odhlásit)


Jméno:
Příjmení:
E-mail:
 
Copyright © 2008 - 2024 LEONN promotion s.r.o. | Publikování obsahu bez písemného souhlasu vydavatele je zakázáno.