GastroTrend

GastroTrend - odborný portál pro gastronomii
Dnes je 23.10.2018, svátek má Teodor
GastroTrend

banner

 

RUBRIKY/ČLÁNKY » ALKOHOLICKÉ NÁPOJE

Víno tuzemák nenahradí, Morgan možná ano 

 

 

ilustracni fotoChutě zákazníků prohibice pravděpodobně nijak dramaticky neovlivní. Změní se spíše výběr a obliba konkrétních značek.

 

Trh s alkoholickými nápoji se otřásl v základech. Série smrtelných otrav metylalkoholem vedla k zavedení prohibice, kterou následoval zákaz reklamy a exportu lihovin s obsahem alkoholu vyšším než dvacet procent. Čeští lihovarníci i distributoři a importéři alkoholických nápojů sčítají škody. Zatímco postavení zahraničních značek se může v dlouhodobém horizontu spíše vylepšit, domácí výrobci budou mít plné ruce práce s napravováním reputace.


"Hanácká" mobilizuje právníky


Kauza se z českých výrobců lihovin patrně nejvíce dotkla společnosti Granette & Starorežná Distilleries, jejichž značka Hanácká vodka byla v souvislosti s otravami spotřebitelů v médiích přímo spojována. Firma se proto rozhodla bránit právní cestou. Nařčení jsou podle jejích slov nepodložená.


Krizové scénáře napříč všemi komunikačními a marketingovými aktivitami jsou na místě. Vyhrocená situace se na důvěře spotřebitelů k českým alkoholickým výrobkům rozhodně odrazí. Zejména z pohledu dlouhodobého budování značek jde o ránu pod pás. "Bude trvat velmi dlouho, než se podaří důvěru obnovit. Bavíme se nejen o značkách, ale i o důvěře k českému tvrdému alkoholu jako takovému," říká Petr Maxa z mediálního zastoupení společnosti Granette.


Společnost přichází každým dnem na tržbách o přibližně 5 milionů korun a další ztráty bude teprve sčítat. Následky krize se v Granette snaží zmírnit úpravou portfolia. V nejbližší době plánují na trh uvést 18% likér Royal peprmint. Podobnou cestou se vydala i společnost Jan Becher - Karlovarská Becherovka, která zahájila výrobu limitované edice Becherovky Lemond 19 %. Je však o krok napřed, distribuci do maloobchodní sítě i restaurací a barů společnost zahájila již před týdnem. Po zrušení prohibice Becherovka slibuje návrat klasické dvacetiprocentní verze "Lemonda".


Slivovici do 20 % nevyrobíš


Rudolf Jelínek rozšíření portfolia neplánuje. Vzhledem k tomu, že se firma zaměřuje především na výrobu ovocných destilátů, jinou možnost ani nemá. "Jak každý jistě uzná, slivovici do 20 % alkoholu vyrobit nelze. Proto se nyní zaměřujeme na naše distribuční portfolio výrobků značek Berentzen, Puschkin a Polar," říká Miroslav Motyčka, obchodní a marketingový ředitel společnosti Rudolf Jelínek.


Podobnou cestou se vydala i společnost Stock Plzeň, která se zaměřila na distribuční značku Amundsen, konkrétně na její ochucené varianty, které spadají do kategorie nízkoalkoholických nápojů. "Prohibiční menu" pak nabízí i na webových stránkách značky Božkov.


Značkové výrobky si polepší


Značky vyhovující dvacetiprocentnímu stropu má v portfoliu i importér zahraničních destilátů Rémy Cointreau. Společnost posílila aktivity podporující značky Aperol a Cinzano. Pro on-trade trh si připravila "prohibiční menu" se speciální nabídkou míchaných drinků.


Ondřej Roček, marketingový ředitel společnosti Rémy Cointreau, věří, že by si značkové výrobky mohly z dlouhodobého hlediska polepšit jak v maloobchodě, tak v gastronomii. "Nedůvěra k no name značkám nyní určitě vzroste," míní Roček. Ztráty bude společnost vyčíslovat až "ex-post", kromě televizní kampaně na Metaxu byli nuceni zastavit i veškeré podlinkové akce, a to jak on-trade, tak off-trade.


Vážnější dopady na vnímání zahraničních značek nepředpokládá ani Albert Sýkora, brand manažer ve společnosti Global Spirits. "Z dlouhodobého hlediska doufáme, že naše značky s mezinárodní garantovanou kvalitou budou možnou negativní reakcí spotřebitelů postiženy nejméně, resp. méně než značky tuzemské. Myslím si, že se posunou preference ve skladbě spotřebitelského koše směrem ke kvalitnímu alkoholu, a to napříč celým spotřebitelským spektrem," usuzuje na budoucí vývoj Sýkora.


Negativní dopady prohibice se společnost stejně jako všichni ostatní snaží zmírnit zaměřením na "prodejné" značky, konkrétně pre-mixy, likéry a vína. U vín a šampaňského ale zvýšenou poptávku zaznamenali zatím pouze v omezené míře. "Je zde jistá setrvačnost trhu, takže výrazněji se poptávka po vínech projeví se zpožděním," míní Sýkora.


Imageové projekty v ohrožení


Marketingový rozpočet je v Global Spirits odvislý od prodaného objemu. Prohibice se proto může odrazit na počtu realizovaných aktivit i jejich zaměření. "Jestli se naplní pesimistické prognózy a my budeme muset dramaticky snižovat marketingové rozpočty, filozofie bude nejspíš jednoznačná - držet elementární projekty, co nejvíce podpořit prodeje a bohužel opustit nové a imageové projekty," říká Sýkora.


Ve hře jsou i kampaně zaměřené na zodpovědnou a bezpečnou konzumaci alkoholu. Společnost Diageo, která vlastní mimo jiné značku Johnnie Walker z portfolia Global Spirits, kampaně zaměřené na obnovení důvěry spotřebitelů nasazovala po podobné situaci v Litvě. Zda poběží i v České republice, bude záležet na krizových scénářích, které jsou nyní ve fázi příprav.


Ztráty jsou mnohamilionové


Společnost Rudolf Jelínek má okamžité ztráty vyčísleny zhruba na 15 milionů korun týdně. Vzhledem k tomu, že firma stejně jako ostatní tuzemští výrobci zaznamenala vyšší prodeje nízkoprocentních ovocných likérů, veškeré marketingové investice logicky zaměřila tímto směrem. "Na vyšší prodeje jsme navázali marketingovými aktivitami v místě prodeje, například samplingem, promo balíčky a soutěžemi pro návštěvníky restaurací a barů," uvádí Miroslav Motyčka.


Úplnou stopku naopak dostala připravovaná televizní kampaň na podporu prodeje slivovice, stejně jako realizace rádiové kampaně na ovocné destiláty. Po ukončení prohibice je firma připravena uskutečnit naplánované marketingové kampaně tak, aby se jí co nejrychleji podařilo obnovit důvěru zákazníků. Nakolik však kauza poškodí celý trh, ukáže až další vývoj.


Místo panáka si dá víno málokdo


Přestože prodeje a poptávka po "měkkém" alkoholu se mohou krátkodobě zvýšit, dlouhodobé zvýhodnění této kategorie ani dramatický nárůst prodejů předpokládat nelze. Příznivci "tvrdého" na víno a pivo nejspíš nepřesedlají. Výběr a obliba konkrétních značek se ale pravděpodobně změní. Zatímco renomované mezinárodní značky jsou v relativním bezpečí, ty tuzemské budou muset o přízeň českých i zahraničních spotřebitelů zabojovat více.


Důležitá není pouze délka trvání prohibice, záleží i na opatřeních, která vláda přijme. Na náklady spojené s rodnými listy a novými kolky budou muset výrobci a distributoři alkoholu někde ušetřit a na krácení marketingových rozpočtů nejspíš také dojde. A bez peněz se bude pošramocená důvěra spotřebitelů získávat zpátky velmi těžko.

 

Výroba "prohibiční" Becherovky Lemond s o stupeň nižším obsahem alkoholu. Do více než 200 let staré receptury Becherovky Original karlovarská likérka zasahovat nechtěla.

 

 

Zdroj: www.ihned.cz

 

 

 

 
zpětzpět  tisktisk  poslat e-mailem

Autor: Eva Zakálová
04.10.2012 - 09:23:25

ALKOHOLICKÉ NÁPOJE
REKLAMA

banner

Nejčtenější články

14.06.2010 - Léto svádí k mámení

I když to venku na léto moc nevypadá, podle kalendáře ...

21.01.2010 - Speciální a neobvyklá piva české provenience

Přes určitý pokles v posledním roce stále platí, že Česká republika ...

21.06.2010 - Brambory známé i neznámé

Mezi oblíbené přílohy nejenom v našem kraji určitě patří brambory. ...

14.09.2011 - Calvados - pálenka s historií

Calvados je typickým francouzským destilátem. Vyrábí se destilací zkvašeného jablečného ...

05.03.2010 - Se šéfkuchařem u řezníka

Jak vybrat co nejlepší maso, který kus hovězího se bude ...

všechny nejčtenější články

REKLAMA

GastroTrend na e-mail

Přejete si zdarma zasílat novinky, články či zpravodajství GastroTrendu na Váš e-mail? Vyplňte, prosím, následující údaje.

(zasílání lze kdykoliv odhlásit)


Jméno:
Příjmení:
E-mail:
 
Copyright © 2008 - 2018 LEONN promotion s.r.o. | Publikování obsahu bez písemného souhlasu vydavatele je zakázáno.