GastroTrend

GastroTrend - odborný portál pro gastronomii
Dnes je 25.04.2024, svátek má Marek
GastroTrend

banner

 

RUBRIKY/ČLÁNKY » ALKOHOLICKÉ NÁPOJE

Trh s lihovinami se mění. Na strachu dočasně vydělají velcí výrobci

 

 

ilustracni fotoZákaz prodeje tvrdého alkoholu dopadl bez rozdílu na malé i velké výrobce lihovin. Týden po skončení prohibice se však vyhlídky producentů výrazně liší. Ti malí už nyní poznávají, že mnozí zákazníci po sérii úmrtí způsobených metanolem dávají přednost dražším značkám velkých likérek. Podle expertů jde však o dočasný výkyv v preferencích zákazníků.


"Špatně se prodává," přiznává předseda Sdružení výrobců lihovin Pavel Kučera. Šéf organizace, jejímiž členy jsou tři desítky menších producentů, nyní odhaduje propad tržeb zhruba o dvacet procent. "Do konce roku by to mohlo být řádově asi sto milionů korun," říká Kučera. Věří však, že malí producenti propad ustojí, i když třeba budou muset část lidí propustit. "Podle mých informací nějaké zavírání provozu nehrozí."


Zákazníci jsou obezřetnější


Na změně chování zákazníků tak vydělají silní výrobci, kteří už nyní ovládají většinu trhu. Podle prezidenta Svazu obchodu a cestovního ruchu Zdeňka Juračky budou konzumenti obezřetnější a část zákazníků těch nejlacinějších a malých výrobců přejde k velkým zavedeným značkám.


"Malí to budou mít těžší, ale s tím se budou muset vypořádat. Změní se i chování zákazníků, budou obezřetnější," říká Juračka. Tržní podíl členů Unie výrobců a dovozců lihovin (tedy největších hráčů na trhu) se podle něj zvýší ze současných osmdesáti zhruba na devadesát procent.


Přesun zákazníků by však neměl trvat dlouho. "Během několika měsíců se chování spotřebitelů bezpečně vrátí do starých kolejí," míní prezidentka České marketingové společnosti Jitka Vysekalová, která se dlouhodobě zabývá chováním spotřebitelů.


A tento názor sdílí i někteří lihovarníci. "Nedělám si iluze, za pár měsíců bude vše ve starých kolejích. Černý trh nezmizí, podvodníci dokážou zfalšovat kolky i rodné listy a mnozí umí dodat lihoviny sice nezdaněné, ale v dobré kvalitě, aby na sebe neupozornili. A lidé se za dva měsíce vrátí k tomu nejlacinějšímu, co kde uvidí," myslí si jednatel společnosti LOR Pavel Varga. Firma o dvaceti zaměstnancích vyrábí známý značkový absint.


V to ostatně doufají i malí producenti, kteří se v nejbližších měsících budou potýkat s propadem tržeb. "Zákazníci si zvyknou a opět získají důvěru," věří Pavel Kučera. Jeho sdružení nyní zvažuje, že odstartuje kampaň, která by měla zákazníky přesvědčit, že mohou věřit i méně známým značkám. Propagaci důvěryhodnosti a nových způsobů zabezpečení výrobků by sdružení chtělo zahájit ještě na podzim.


O co nejrychlejší návrat na trh usilují i velké likérky. Zahájily intenzivní informační kampaň na téma, jak se vyznat v chaosu po zmírnění prohibice.


Včera proto začaly fungovat internetové stránky Certifikacelihovin.cz s podrobným manuálem, který umožní spotřebitelům a obchodníkům identifikovat jednotlivé značky všech největších likérek a dovozců - členů Unie výrobců a dovozců lihovin. A přímým odběratelům umožní stáhnout si státem vyžadovaný rodný list s elektronickým podpisem.


"Chceme, aby se zákazníci a odběratelé našich členských firem v celé situaci co nejdříve zorientovali," říká šéf unie a zároveň i božkovského Stocku Petr Pavlík. Stock podle něj nemá ještě ani hrubý odhad, o kolik na tržbách vlivem prohibice přišel. A není to prý v tuto chvíli to nejdůležitější.


Ukazuje se, že výrobce trápí spíše to, kolik seženou nových kolků. A kolik nových lahví tedy mohou co nejdříve pustit na trh. V této sháňce mají zřejmě navrch velcí výrobci. Ti menší mají leckdy smůlu.


"Byli jsme v Plzeňském kraji první a v republice jedni z prvních, kteří si hned po uvolnění prohibice nové kolky objednali. Jenže z 200 tisíc požadovaných kolků jsme dostali z tiskárny pouhé tři tisíce. Takže naše výroba v podstatě stále stojí," postěžoval si Pavel Varga. Problémem také zůstává vývoz produkce. Například LOR část té své směruje do Ruska.


Jak napravit pověst Česka?


Rusko však o konci zákazu dovozu českých lihovin v nejbližší době neuvažuje. Od neděle (tedy třetí den od uvolnění prohibice v Česku) musely české lihoviny zmizet ze všech prodejních míst.


"Renomé českých výrobců strašně utrpělo a naše vláda proti tomu nic neudělala. Když zakázal u nás ministr Heger prodávat i tak prověřené značky, jako je třeba Becherovka, tak si logicky lidé, včetně ciziny, řeknou, že na tom asi opravdu něco je. Celému Česku obrovsky ublížilo, že ministr nezakázal prodej jen těch značek, u kterých byl zjištěn nějaký problém," míní Varga.

 

Aleš Měřička
S přispěním Miroslava Petra

 

Účet metanolové aféry týden po zmírnění prohibice
Vládní návrhy
Koncese


Ministerstvo průmyslu a obchodu má vypracovat postup pro zavedení koncesí pro prodej alkoholu.


Tresty


Ministerstvo spravedlnosti má provést revizi trestního zákoníku v oblasti trestných činů souvisejících s nelegální výrobou a distribucí lihovin.


Kontrola kvality


Sjednocením kontrolních orgánů se bude zabývat ministerstvo zemědělství. Nyní jsou kompetence rozděleny mezi několik institucí.


Kontrola trhu


Ministerstvo financí bude řešit zpřísnění kontrol trhu s metylalkoholem a zavedení sankcí za ztrátu kolků na lahvi.

 

Metanolová aféra v číslech


27 obětí
49 obviněných
24 osob je ve vazbě
700 policistů pracovalo na případech spojených s otravami metanolem
200 milionů korun ztratily likérky na tržbách
560 milionů korun jsou ztráty restaurací a barů
700 milionů korun je hrubý odhad ztrát obchodníků
o 325 milionů korun přišel stát na ušlé spotřební dani a DPH

 

Až 2 miliony


lahví lihovin označily české likérky novými kolky od ukončení prohibice do dnešního dne - nové kolky se lepí nejen na nově vyrobený alkohol, ale i na ověřené lahve v daňových skladech, které likérky nestihly před zahájením prohibice expedovat obchodníkům a na trh je uvádějí až nyní.

 

Nedělám si iluze, za pár měsíců bude vše ve starých kolejích..
PAVEL VARGA
jednatel firmy LOR

 

 

Zdroj: www.ihned.cz

 
zpětzpět  tisktisk  poslat e-mailem

Autor: Aleš Měřička
04.10.2012 - 12:40:43

ALKOHOLICKÉ NÁPOJE
REKLAMA

banner

Nejčtenější články

22.01.2009 - Hotels.com: Pokles cen v hotelech o 3 procenta

Po celém světě během tohoto léta klesly průměrné ceny za ...

12.03.2009 - Dynybyl Hot Cup 2009

V honosném hotelu Art Deco Imperiál, z jehož zdí dýchá ...

05.03.2010 - Se šéfkuchařem u řezníka

Jak vybrat co nejlepší maso, který kus hovězího se bude ...

28.01.2009 - Život je krásný

Rialto není jen slavný most v Benátkách, ale i prvotřídní ...

26.12.2009 - Víno - otázky a odpovědi

Při jaké teplotě skladovat víno?   Co je to fortifikované víno?   ...

všechny nejčtenější články

REKLAMA

GastroTrend na e-mail

Přejete si zdarma zasílat novinky, články či zpravodajství GastroTrendu na Váš e-mail? Vyplňte, prosím, následující údaje.

(zasílání lze kdykoliv odhlásit)


Jméno:
Příjmení:
E-mail:
 
Copyright © 2008 - 2024 LEONN promotion s.r.o. | Publikování obsahu bez písemného souhlasu vydavatele je zakázáno.