GastroTrend

GastroTrend - odborný portál pro gastronomii
Dnes je 26.09.2018, svátek má Andrea
GastroTrend

banner

 

RUBRIKY/ČLÁNKY » ALKOHOLICKÉ NÁPOJE

Na Silvestra Češi spotřebují třetinu celé roční produkce sektů

 

 


Nebyl to pro prodej vína zrovna nejlepší rok. Tichých vín byl v uplynulém roce nedostatek, jejich cena vzrostla a vinaři měli menší odbyt. Producenti sektů ale mohou uspořádat alespoň menší oslavu. Šumivých vín, která tvoří necelou desetinu celkového odbytu vína u nás, prodali v roce 2012 o něco víc než v předchozím roce - přestože lidé jinak omezují spotřebu a šetří na zbytných věcech. Podle prvních odhadů z konce prosince vzrostl roční prodej sektů zhruba o pět procent na 15,2 milionu lahví ročně, z toho přibližně 11,5 milionu připadá na produkci lídra tohoto oboru, společnost Bohemia Sekt Starý Plzenec.

 


 

 

ilustracni foto

 

 

 

 


"Důvodů mírně rostoucího zájmu o sekty je několik, zřejmě k tomu přispěla širší nabídka značek nebo fakt, že i když lidé šetří celý rok, na jeho konci si přeci jen dopřejí i dražší nápoje," soudí předseda Vinařského fondu Jaroslav Machovec.


"Bohemka" prodala na devět milionů lahví sektů - od klasického Bohemia Sekt demi sec až po prémiovou značku Louis Girardot - a 2,5 milionu šumivých nápojů. Z toho tradičně největší množství sektů mizí z regálů obchodů vyloženě až v posledních dnech roku. "Situace v roce 2012 nebyla lehká. Onoho mírného nárůstu jsme dosáhli zásluhou novinek, zejména nového jednoodrůdového sektu Bohemia Sekt Chardonnay, který nám pomohl získat další zákazníky," říká Ondřej Beránek, jednatel západočeské firmy, která u nás podílem 70 procent vládne prodejům sektů.


O mírně lepším prodeji hovoří i menší dodavatelé, například Soare Sekt (značka Alfons Mucha nebo Rossijskoe igristoe), který své sekty dováží, nebo tuzemský producent Templářské sklepy Čejkovice (vlastní výrobek Sang Real nebo dovážený Saint Croix).


Templáři dodali v uplynulém roce na trh zhruba 1,2 milionu lahví oproti milionu v roce 2011. "Zavedli jsme čtyři nové druhy sektů, snažíme se nabídnout víc i suché sekty," připomíná ředitel firmy Pavel Pastorek. Templáři podle něj tak za celý rok utrží z prodeje všech vín zhruba 400 milionů korun - stejně jako v roce 2011.


Vinaři ale přiznávají, že se jen pomalu daří přesvědčit zákazníky, aby kupovali sekty více i během roku. Investovali miliony do reklam, které představují sekty jako ideální nápoj pro všechny různé oslavy a další příležitosti v průběhu roku, ale stále nejsilnější příležitostí pro otevření lahve sektu, která generuje až třetinu celoročního prodeje, je silvestrovská půlnoc.


Česká republika průměrnou spotřebou 1,5 litru na osobu dál zaostává třeba za Německem, kde roční prodej dosahuje čtyř litrů sektu na hlavu. Bohemia Sekt se to pokouší změnit i dalšími novinkami. Čtvrtým rokem prodává nealko sekt - nejedná se o sycenou limonádu pro děti, ale klasický sekt vyrobený z odalkoholizovaného vína a určený pro "dospělé" příležitosti všem, kteří z nějakého důvodu zrovna alkohol nemohou. V roce 2012 začali ze Starého Plzence prodávat i dvoudecové lahve se speciálními nástavci pro přípitek i bez skleniček.


"Růst trhu sektů připisujeme, mimo jiné, také programům na podporu prodeje rozlévaných sektů v gastronomii, kterým jsme se v průběhu roku intenzivně věnovali. Ještě stále není příliš rozšířená možnost dát si v restauraci jen jednu sklenku sektu. Také nám, zejména díky značce Habánské sklepy, na rozdíl od celého trhu neklesá, ale roste prodej tichých vín. Rostoucí prodej sektů a tichých vín nám tak umožňuje vyrovnat propad prodeje lihovin daný prohibicí a následnou nedůvěrou spotřebitelů," říká marketingový ředitel Bohemia Sektu Martin Fousek.


V Bohemia Sektu, který vlastní 400 hektarů vinic, zaznamenali především lepší odbyt dražších odrůdových tichých vín. Do skupiny patří vinařství Habánské sklepy, Víno Mikulov a Vinařství Pavlov, ale i pěstitelé hroznů Zemědělská Společnost Palava a Chateau Bzenec. Bohemia Sekt ale ovládá i výrobu značek lihovin, jako jsou Pražská vodka nebo Dynybyl. Zmíněná prohibice, která v září postihla zákazem prodeje celý obor lihovin, může způsobit likérkám v Česku až dvacetiprocentní roční pokles prodeje této kategorie.


Bohemia Sekt prodá ročně na 24 milionů lahví sektů, tichých vín a lihovin, za celý rok očekává firma tržby srovnatelné s rokem předchozím - kolem 1,4 miliardy korun.

 

Víno a sekt


15,2 mil. lahví sektu


se podle prvního odhadu producentů prodalo loni v ČR. Největší podíl na trhu má Bohemia Sekt s produkcí 11,5 milionu lahví.

 

19 litrů vína


je celková spotřeba na hlavu v Česku. Z toho spotřeba sektů tvoří 1,5 litru. Pro srovnání, v Německu činí celková spotřeba vína cca 30 litrů na osobu, z toho 4 litry sektu.


86 500 hektolitrů


sektů a šumivých nápojů prodala v roce 2011 společnost Bohemia Sekt (cca 70 % trhu). Kromě toho prodala také 67,5 tisíce hl tichých vín a 23,4 tisíce hl lihovin - u těchto nápojů má podíl trhu řádově v jednotkách procent.

 

 

VYROVNÁNÍ PROHIBICE
Rostoucí prodeje sektů a tichých vín firmám pomáhají vyrovnat propad u lihovin daný prohibicí.

 

 

 

Zdroj: www.ihned.cz

 

 

 

 

 

 
zpětzpět  tisktisk  poslat e-mailem

Autor: Miroslav Petr
21.01.2013 - 12:24:22

ALKOHOLICKÉ NÁPOJE
REKLAMA

banner

Nejčtenější články

14.06.2010 - Léto svádí k mámení

I když to venku na léto moc nevypadá, podle kalendáře ...

21.01.2010 - Speciální a neobvyklá piva české provenience

Přes určitý pokles v posledním roce stále platí, že Česká republika ...

05.03.2010 - Se šéfkuchařem u řezníka

Jak vybrat co nejlepší maso, který kus hovězího se bude ...

08.04.2010 - Stát zakázal prodej lihovin ve více než šestilitrovém balení

Vlastní kolek musejí mít nyní také malé "placatice", které dosud ...

21.06.2010 - Brambory známé i neznámé

Mezi oblíbené přílohy nejenom v našem kraji určitě patří brambory. ...

všechny nejčtenější články

REKLAMA

GastroTrend na e-mail

Přejete si zdarma zasílat novinky, články či zpravodajství GastroTrendu na Váš e-mail? Vyplňte, prosím, následující údaje.

(zasílání lze kdykoliv odhlásit)


Jméno:
Příjmení:
E-mail:
 
Copyright © 2008 - 2018 LEONN promotion s.r.o. | Publikování obsahu bez písemného souhlasu vydavatele je zakázáno.