Necelé dva roky po metanolové kauze vypracovala poradenská společnost KPMG Česká republika druhou studii s názvem Přístup Čechů k tvrdému alkoholu, aby zmapovala, jak se změnilo jejich chování. K nákupu a konzumaci destilátů nyní zodpovědněji přistupuje 41 procent respondentů, čtyři procenta je dokonce z obavy o své zdraví zcela přestala pít a kupovat.
Aktuální průzkum společnosti KPMG Česká republika zaznamenal zajímavý posun v přístupu Čechů k tvrdému alkoholu, které způsobila metanolová aféra před dvěma lety. Ze studie vyplývá, že se Češi zajímají o původ a značku alkoholu daleko více než dříve, což ovlivňuje samotné prodeje lihovin. „Metanolová aféra poškodila malé i velké prodejce a distributory, kteří kromě výrazných finančních ztrát utrpěli i ztrátu důvěry ve své produkty. Otřesená důvěra konzumentů se ale od té doby zlepšila díky zavedeným opatřením proti nelegální výrobě a distribuci alkoholu," říká Karel Růžička, Partner odpovědný za služby pro potravinářství a nápojářství.
Série otrav metanolem na podzim 2012 mimo jiné způsobila, že jen dvě procenta lidí dnes destiláty konzumuje bez ohledu na značku či původ. Téměř polovina dotázaných (41 procent), a to spíše ze skupiny respondentů s nižšími příjmy, dlouhodobě změnila svůj přístup k tvrdému alkoholu. Lidé s vyššími příjmy totiž mnohem více kupovali prověřené značky již před kauzou. Respondenti, kteří měli doma zásoby alkoholu s nejistým původem, je nejčastěji odevzdali k likvidaci, 83 procent Čechů takové zásoby doma nemělo ani před aférou. Šest procent dotázaných však alkohol s nejistým obsahem doma stále uchovává.
Graf: Jak se změnil postoj Čechů k nákupu tvrdého alkoholu?
Při nákupu tvrdého alkoholu si Češi nepočínali úplně nezodpovědně ani před aférou. „Více než třetina dotázaných (34 procent) uvedla, že si i dříve pořizovala jen značkový tvrdý alkohol," konstatuje Karel Růžička. Tvrdý alkohol navíc vůbec nepije každá čtvrtá žena a každý šestý muž. Stejně jako v roce 2012 většina respondentů uvedla, že alkohol zpravidla nakupuje ve velkých obchodních řetězcích. Do večerek či tržnic pro alkohol chodí jen necelé půl procento dotazovaných.
O průzkumu
Sběr dat pro druhý ročník průzkumu Přístup Čechů k tvrdému alkoholu poradenské společnosti KPMG Česká republika provedla nezávislá výzkumná agentura Data Collect. Sběr dat probíhal on-line formou ve dnech 22.–27. dubna na reprezentativním vzorku 500 respondentů, který byl vybrán na základě pohlaví, věku a kraje. Průzkum se zaměřil na změny ve vztahu k tvrdému alkoholu a aktuální výsledky srovnal s vyhodnocením šetření z roku 2012.
30.09.2014 - 09:40:12
Po celém světě během tohoto léta klesly průměrné ceny za ...
Jak vybrat co nejlepší maso, který kus hovězího se bude ...
Při jaké teplotě skladovat víno? Co je to fortifikované víno? ...