GastroTrend

GastroTrend - odborný portál pro gastronomii
Dnes je 25.04.2024, svátek má Marek
GastroTrend

banner

 

RUBRIKY/ČLÁNKY » ALKOHOLICKÉ NÁPOJE

Pokus o útok od sousedů

 

TRH S LIHOVINAMI


ilustrační fotoDo Česka přichází staronový hráč ze Slovenska. Zdejší výrobce ale trápí spíše vyšší spotřební daň.

 

 

Běžnému pozorovateli se musí zdát tuzemský trh s alkoholickými nápoji přesycený. Reklamní kampaně útočí na každém kroku, regály v obchodech jsou přeplněné. Přesto se konkurence v Česku brzy rozroste. Míří sem značka St. Nicolaus ze sousedního Slovenska.

 

Jiří Štesl, obchodní a výkonný ředitel St. Nicolaus - trade CZ, doufá, že jeho firma do tří let ovládne osm procent trhu. Znamenalo by to, že bychom byli čtvrtí nejlepší,« říká muž, jehož přáním je do pěti let patřit do první trojky.

 

 

Zpět na místo činu

 

Cesta k cíli nebude vůbec jednoduchá. A to přesto, že St. Nicolaus - trade je největší nápojovou skupinou na území našeho souseda s ryze slovenským kapitálem. S podílem asi 35 procent vévodí tamnímu trhu lihovin a mezi její produkty patří vodka Nicolaus, bylinný likér Demänovka, Slivka či Martignac. Jenom vodky loni firma na Slovensku prodala dva miliony litrů.

 

logo - St. NicolausAni v českém prostředí likérka není nováčkem. Zdejší pobočku firma St. Nicolaus - trade založila již v polovině devadesátých let. Na svůj dosavadní vrchol se pak dostala počátkem nového tisíciletí, kdy se její prodeje vyšplhaly asi na milion litrů ročně. Řadila se tak do desítky největších producentů a distributorů na tuzemském trhu.

 

Jenže firmě utekl okamžik, kdy české likérky začaly investovat a budovat silné značky. Slovenská společnost postupně ztrácela podíl na trhu, až před třemi lety tuzemské obchodní aktivity umrtvila. »V letošním roce St. Nicolaus vycítil příležitost vrátit se na český trh aktivně a mou úlohou bylo připravit strategii plnohodnotného vstupu,« uvádí Štesl.

 

Návrat do Česka slovenská firma chystá, protože po dřívější »inovátorské pětiletce«, kdy se na trhu objevilo mnoho nových značek, došlo ke stagnaci. Chybí nový sortiment, nové nápady. »Nabídka je stereotypní,« myslí si Štesl a slibuje si, že St. Nicolaus jakožto nový hráč se silným kapitálem, značkou a zkušenostmi by mohl přinést oživení.

 

Černé myšlenky

 

Na českém trhu má ovšem silnou pozici několik firem. Současná jednička Stock Plzeň-Božkov, kterou vlastní mezinárodní Stock Spirits Group, okupuje bezmála 40 procent trhu. V roce 2009 její prodeje dosáhly 27,99 milionu litrů, což představuje absolutní rekord v historii České republiky a meziroční nárůst o pět procent.

 

Na druhém místě se nachází výrobce Staré myslivecké či prostějovské Starorežné, společnost Granette, třetí příčka patří podniku Jan Becher - Karlovarská Becherovka, jež je součástí nadnárodní skupiny Pernod Ricard.

 

Ředitel Stocku Plzeň-Božkov Petr Pavlík míní, že vývoj v segmentu lihovin bude do budoucna závislý především na prodeji v maloobchodu a v pohostinství. »Již během minulého a začátkem tohoto roku bylo možné pozorovat, že poptávka po lihovinách mírně oslabuje. Hlavní změnou je o něco menší návštěvnost restaurací a barů,« konstatuje Pavlík.

 

Lumír Zakraváč, obchodní ředitel firmy Rudolf Jelínek (pětky českého trhu), odhaduje pokles prodeje v gastronomii přibližně o patnáct až dvacet procent.

 

Zdejší výrobce tak více než příchod slovenské konkurence trápí zvýšení spotřební daně od počátku letošního roku. Spotřební daň z lihu stoupla o 20 korun na litr etanolu, což zdražilo půllitrovou lahev čtyřicetiprocentní lihoviny asi o sedm korun.

 

Státní zásah vyvolal masivní vlnu předzásobení ze strany obchodníků v závěru loňského roku a naopak nižší poptávku v počátku roku letošního, kdy se již lihoviny začaly prodávat za vyšší ceny. Částečně se tak eliminovalo oslabení poptávky v závěru roku 2009. Zvýšení spotřební daně bohužel znovu nastartovalo černou výrobu lihovin. Silný narůst můžeme pozorovat od začátku tohoto roku,« vysvětluje Pavlík ze Stocku.

 

Zakraváč z Rudolfa Jelínka dokonce odhaduje, že se zvýšením spotřební daně zvýšil podíl černého alkoholu až na třicet procent, a to zejména v oblasti konzumních lihovin, jako je tuzemák a vodka. Nepřestává však věřit, že zvýšená aktivita celní správy tomuto trendu zamezí.

 


reklama:


Pod magickou hranicí

 

Na českém trhu již zkoušelo štěstí několik slovenských výrobců, ale nijak úspěšně. »Slovensko se pro tamní výrobce stalo malým, jenže postrádají silný brand, který by byl exportně úspěšný,« domnívá se Lumír Zakraváč z firmy Rudolf Jelínek. »Značky jako Stock, Becherovka, Rudolf Jelínek jsou v myslích spotřebitelů na Slovensku zakořeněny daleko silněji než slovenští výrobci v Česku,« myslí si Zakraváč, který se již deset let pohybuje i na slovenském trhu.

 

Jiří Štesl přesto věří, že St. Nicolaus má co nabídnout a že díky marketingové podpoře v tuzemsku vybuduje silnou značku. »Co se marketingu týče, značku v Česku začínáme teprve budovat. Nechtěli bychom ji stavět nad ty české, ale nevidím ani důvod být pod nimi. Cenově bychom se chtěli stejně jako ony pohybovat pod magickou hranicí sto padesáti korun,« doplňuje.

 

Do marketingu se firma chystá investovat postupně řádově desítky milionů korun. Nehodlá však jít do přímého souboje s jinými značkami v televizní reklamě. »Tento nástroj je nejnákladnější a podle mě lidem již jednotlivé spoty splývají. Chceme vsadit na jiný způsob prezentace a neutratit za to zbytečně moc,« podotýká Štesl.

 

St. Nicolaus - trade
- Společnost vznikla v roce 1867.
- V roce 2007 koupila maďarskou společnost Varda Group.
- Je jedničkou na slovenském trhu s lihovinami, kontroluje přibližně podíl 35 procent.
- Za rok 2009 utržila necelou miliardu slovenských korun.
- Mezi její vlajkové lodě patří jemná vodka Nicolaus, Slivka, likér Demänovka a další značkové i konzumní lihoviny.

 

Zdroj: www.ihned.cz

 

 
zpětzpět  tisktisk  poslat e-mailem

Autor: Zuzana Panczaková
18.06.2010 - 10:44:13



Diskuze k článku
Jméno*
Text*
Kontrola*: 7 plus 7 je
 

ALKOHOLICKÉ NÁPOJE
REKLAMA

banner

Nejčtenější články

22.01.2009 - Hotels.com: Pokles cen v hotelech o 3 procenta

Po celém světě během tohoto léta klesly průměrné ceny za ...

12.03.2009 - Dynybyl Hot Cup 2009

V honosném hotelu Art Deco Imperiál, z jehož zdí dýchá ...

05.03.2010 - Se šéfkuchařem u řezníka

Jak vybrat co nejlepší maso, který kus hovězího se bude ...

28.01.2009 - Život je krásný

Rialto není jen slavný most v Benátkách, ale i prvotřídní ...

26.12.2009 - Víno - otázky a odpovědi

Při jaké teplotě skladovat víno?   Co je to fortifikované víno?   ...

všechny nejčtenější články

REKLAMA

GastroTrend na e-mail

Přejete si zdarma zasílat novinky, články či zpravodajství GastroTrendu na Váš e-mail? Vyplňte, prosím, následující údaje.

(zasílání lze kdykoliv odhlásit)


Jméno:
Příjmení:
E-mail:
 
Copyright © 2008 - 2024 LEONN promotion s.r.o. | Publikování obsahu bez písemného souhlasu vydavatele je zakázáno.