Čeští výrobci alkoholu distribuují především na Slovensko, silná poptávka po českém alkoholu je také v Číně.
Objednali byste si v baru drink s názvem "Ice and Nobility"? Že takový výrobek vůbec neznáte? Věřte, že ano, pouze pod jiným názvem - Becherovka. Jan Becher Pernod Ricard (JBPR) musel název produktu adaptovat pro čínský trh, kam začal bitter exportovat. "V Číně zažívá v současné chvíli obrovský boom vše, co je spojené s Evropou, chceme tohoto trendu využít," říká Jiří Vladík, ředitel exportu JBPR. Na Číňany se snaží zapůsobit příběhem o původu značky, v marketingové komunikaci sází na alchymii a bylinné složení likéru. "Becherovku na čínském trhu propagujeme jako výjimečný likér ze srdce Evropy," komentuje Vladík. Bylinnému likéru buduje JBPR jiný positioning než v ostatních zemích. Na čínském trhu produkt představuje jako velmi prémiovou záležitost. Nabízí ji proto v těch nejlepších restauracích, kde se bitter podává výhradně ve skleničkách z českého skla.
Při příležitosti World Expa 2010 v Šanghaji chce poprvé vstoupit na čínský trh také Bohemia Sekt. "Čínské zákazníky chceme v rámci českého pavilonu a restaurace oslovit značkou Víno Mikulov a značkou Bohemia Sekt Prestige," říká exportní manažerka Libuše Poskočilová. Bohemia Sekt plánuje následně na čínském trhu další exportní aktivity. V letošním roce společnost navýšila export o 50 %, v současné době vyváží šumivá vína Bohemia Sekt, klidná vína Víno Mikulov, Habánské sklepy, Chateau Bzenec a Vinařství Pavlov, Pražskou vodku a fernet Black Widow do 14 zemí. Marketingová podpora, která je řízena z Čech, spočívá převážně v tiskových materiálech, gastronomických předmětech, podpoře prodeje v místě prodeje a vlastních aktivitách exportních zákazníků. Pouze pro slovenský trh se připravují společné česko-slovenské marketingové projekty.
Slovensko je nejsilnější
Slovensko zatím zůstává pro Bohemia Sekt i pro ostatní likérky nejsilnějším zahraničním trhem. "Vzhledem k odlišným konzumentským zvyklostem jsou zde úspěšnější spíše lihoviny s vyšším procentem alkoholu," říká Jiří Pejša, marketingový ředitel likérky Granette. Firma na Slovensko distribuuje téměř celé portfolio svých produktů, nejúspěšnější jsou značky Stará myslivecká a Vaječný sen. Zhruba dvacet tisíc lahví "vaječňáku" vyváží Granette také do Finska. Marketingovou podporu Granette soustředí stejně jako na tuzemském trhu především do sektoru off-trade, spočívá zejména v přímé podpoře prodeje, letákových akcí a promotion. Slovensko je suverénně nejvýznamnějším trhem i pro Stock Plzeň-Božkov, kde působí jejich dceřiná společnost Stock Slovakia. Celkově má portfolio produktů pro slovenský trh téměř 50 položek. "Jsou mezi nimi i tři značky vyráběné speciálně pro slovenské spotřebitele: Stock Hruška Original, Stock MarhuÍa Original a Stock Slivka Original," říká generální ředitel Stocku Plzeň Petr Pavlík. Na Slovensku rozvíjí Stock kompletní škálu marketingových aktivit. Počínaje televizní a outdoor reklamou, tiskovou reklamou přes sponzorské aktivity, ochutnávky, až po promotion a events. Cílová skupina produktů Fernet Stock a Fernet Stock Citrus se ale liší od českých spotřebitelů - na Slovensku vyhledávají značky mladší konzumenti než v Česku.
Primárním cílem marketingových aktivit je vždy podpora prodeje. V teritoriích mimo Českou republiku je třeba klást velký důraz i na budování povědomí o značce a na komunikaci základních atributů produktu. Komunikace je proto zaměřena na detailnější informace o samotném produktu, což potvrzuje i Jiří Vladík. "V případě čínského nebo amerického trhu, kde chybí kategorie bitterů, musíme konzumenty seznámit se základním charakterem kategorie," komentuje. V případě Becherovky Original na čínském trhu, je bylinné složení produktu komunikováno jako přidaná hodnota. "Hořký základ totiž koresponduje s čínskou filozofií o tom, že co je dobré je hořké," uzavírá Vladík.
Zdroj: www.ihned.cz
Autor: Martina Suchá
14.12.2009 - 07:19:08
Po celém světě během tohoto léta klesly průměrné ceny za ...
Jak vybrat co nejlepší maso, který kus hovězího se bude ...
Při jaké teplotě skladovat víno? Co je to fortifikované víno? ...