GastroTrend

GastroTrend - odborný portál pro gastronomii
Dnes je 20.04.2024, svátek má Marcela
GastroTrend

banner

 

RUBRIKY/ČLÁNKY » ALKOHOLICKÉ NÁPOJE

Přísnější bič na černé prodejce lihovin: Placatky s kolkem a zákaz velkých barelů

 

ilustrační fotoVšechny placatky s lihovinou dostanou v příštím roce kolek. Se začátkem roku přichází také vyšší spotřební daň.

Stát přitvrdil v pravidlech prodeje lihovin. Na výrobce čeká od Nového roku nejen vyšší spotřební daň – o dvacet korun vyšší na litru čistého lihu, ale i přísnější pravidla pro kolkování. Všechny likérky budou muset povinně lepit kolky jako doklad o zaplacení spotřební daně i na známé "placatky", tedy na balení větší než jedno deci.

Od doby zahájení povinného kolkování – tedy od roku 2004 – musely likérky označovat kolkem lahve od obsahu dvou decilitrů. Někteří producenti – včetně jedničky trhu božkovského Stocku nebo jindřichohradeckého Fruko Schulz – se legálně vyhýbaly komplikovanému kolkování tím, že plnily a letos ještě plní do "placatek" objem mírně nižší než dva decilitry.

"Čím nižší balení lihovin se kolkuje, tím máme lepší kontrolní přehled o trhu," vysvětluje důvody změny mluvčí Generálního ředitelství cel Jiří Barták. "Letos se začaly objevovat ve větším množství obchodní síti dvoudecová balení za ceny, u kterých je jasné, že nemohly být kalkulované se spotřební daní," připomíná spolumajitel Fruka Josef Nejedlý.

Likérky mají podle novely zákona o povinném značení lihu možnost ještě do konce roku plnit a prodávat obchodníkům placatice bez kolku – pokud obsahují jen o několik mililitrů méně než dvě deci. Od Nového roku už musí mít kolek vše, co obsahuje víc jak jednu deci lihoviny. Obchodníci pak ale mohou z letošních zásob neznačené kořalky prodávat až do začátku října příštího roku.

Ne víc než šest litrů

Není to ale jediné opatření, které má od příštího roku zprůhlednit trh lihovin. Připravuje se už zákonná norma, podle které bude zřejmě během příštího roku zakázáno lihovarníkům prodávat alkohol ve větším než šestilitrovém spotřebitelském balení. Některé legálně obchodující firmy jako třeba Prostějovská Starorežná mají v nabídce až pětilitrová balení, takže je ani tahle změna nepostihne.

"Zákaz dodávek lihovin ve větším než šestilitrovém balení je ale další cestou k omezení černého trhu," reaguje šéf Unie výrobců lihovin Vladimír Steiner. Spotřeba lihovin v Česku totiž viditelně neklesá, pohybuje se kolem osmi litrů čtyřicetiprocentní lihoviny na hlavu. Výběr spotřební daně z lihu přitom jde letos dolů.

Levná kořalka z Polska

Sami oficiální výrobci tvrdí, že je to tím, že vzrostl prodej černých nezdaněných lihovin například tím, že někteří černí dodavatelé zásobují hospody nezdaněným alkoholem ve velkoobjemových barelech. Takové barelové hospodářství je živnou půdou pro černý trh. Jsou výrobci – nejčastěji se mluví o zdrojích ze severní Moravy nebo dovozu z Polska, kteří dodávají hospodským tuzemák, vodku a další nezdaněné lihoviny ve dvaceti nebo pětadvacetilitrových barelech, na kterých přelepují stále stejný kolek. Hospodský si lihovinu přelije do prázdné lahve a je před kontrolou krytý.

Mluvčí celníků Barták sice říká, že není podstatné, v jak velkém balení se lihovina převáží – hlavně, že má obchodník při kontrole doklad o zaplacení spotřební daně, ale i to lze podle lihovarníků hladce obejít. "Naši obchodní zástupci potvrzují, že tenhle způsob dodávky extrémně laciných a tedy nezdaněných lihovin do hospod přibývá," uvedl brand manager lihovin v Bohemia Sektu Michal Panocha. 

Zákon zároveň nově upravuje, že likérky smějí prodávat jen v takzvaném spotřebitelském balení označeném kolkem. To samo o sobě pro lihovarníky není zásadní změna. Až na jednoho z nich – jindřichohradecký Fruko Schulz.

Natankovat benzín a rum

Už pět let vlastní a provozuje v sousedství likérky čerpací stanici pohonných hmot. V nabídce a na "totemu" má celou tu dobu kromě benzínu a nafty i rum. Respektive tuzemák, který roky stáčí lidem z obrovského okolí i Rakouska do přinesených kanystrů či PET lahví. Lihovina proudí do benzinky přímo z likérky samostatným "rumovodem".

"Teď musíme přijmout jednoho člověka, který nebude dělat nic jiného než lepit zákazníkům na jejich přinesené lahve naše kolky," říká šéf Fruka Nejedlý. Není to snadná věc. Na stáčecí lince má lepidlo dost času, aby kvalitně zaschlo a kolek pevně držel. U „točeného“ prodeje musí zaschnout ihned. „Nějak to vymyslíme,“ krčí rameny Nejedlý.

Samotná vyšší spotřební daň, kterou pro příští rok naordinoval lihovarníkům úsporný balíček ministra Janoty, zdraží lidem láhev lihoviny zhruba o pět až osm korun. Ale až se zpožděním. Producenti totiž v době před koncem roku plní sklady ještě lacinějším zbožím, které budou obchodníci doprodávat ještě několik týdnů až měsíců po začátku roku.

 

 

Zdroj: Ihned

reklama:
 
zpětzpět  tisktisk  poslat e-mailem

Autor: Miroslav Petr
16.12.2009 - 11:17:31



Diskuze k článku
Jméno*
Text*
Kontrola*: 9 plus 2 je
 

ALKOHOLICKÉ NÁPOJE
REKLAMA

banner

Nejčtenější články

22.01.2009 - Hotels.com: Pokles cen v hotelech o 3 procenta

Po celém světě během tohoto léta klesly průměrné ceny za ...

12.03.2009 - Dynybyl Hot Cup 2009

V honosném hotelu Art Deco Imperiál, z jehož zdí dýchá ...

05.03.2010 - Se šéfkuchařem u řezníka

Jak vybrat co nejlepší maso, který kus hovězího se bude ...

26.12.2009 - Víno - otázky a odpovědi

Při jaké teplotě skladovat víno?   Co je to fortifikované víno?   ...

05.06.2009 - Nově diskutované předpisy pro solária

V listopadu 2008 se otevřely brány veletržního areálu v Kolíně ...

všechny nejčtenější články

REKLAMA

GastroTrend na e-mail

Přejete si zdarma zasílat novinky, články či zpravodajství GastroTrendu na Váš e-mail? Vyplňte, prosím, následující údaje.

(zasílání lze kdykoliv odhlásit)


Jméno:
Příjmení:
E-mail:
 
Copyright © 2008 - 2024 LEONN promotion s.r.o. | Publikování obsahu bez písemného souhlasu vydavatele je zakázáno.