GastroTrend

GastroTrend - odborný portál pro gastronomii
Dnes je 24.05.2018, svátek má Jana
GastroTrend

banner

 

RUBRIKY/ČLÁNKY » ALKOHOLICKÉ NÁPOJE

Tvrdý alkohol už nebude tak "tvrdý"

 

 

ilustracni fotoVýrobci snižují obsah alkoholu v lihovinách. Chtějí ušetřit náklady. Nahrává jim i zájem o likéry a další nápoje s nižším podílem lihu.

 


Síla lihovin klesá. Nejenže řada nových produktů už od uvedení na trh obsahuje nižší obsah alkoholu, ale první likérky v Česku už začínají snižovat obsah alkoholu i v zavedených značkách. Reagují nejen na zájem konzumentů, ale v poslední době je k tomu nutí snaha o co největší úsporu nákladů kvůli dražšímu lihu a loni zvýšené spotřební dani. Každé uspořené procento alkoholu v půllitrové lahvi znamená zhruba o 1,50 koruny nižší platbu daně.


Božkovský Stock, který se čtyřicetiprocentním podílem vede tuzemské prodeje, spustil novinky, jako je třeba Fernet Z Generation se 27 procenty alkoholu nebo třicetiprocentní Božkov Spiced, nápoj podobný rumu, se kterým se snaží konkurovat třeba rostoucímu "kapitánu Morganovi". Ten přitom obsahuje 35 procent alkoholu.


Stock už ale začal dodávat do prodejní sítě i léta vyráběný Fernet Stock Citrus, ve kterém teď snižuje podíl lihu ze 30 na 27 procent. A podle informací HN se "odtučňovací kúra" týká třeba i Božkova Meruňky (z 35 procent na 30 procent alkoholu) a - nejčastěji o jedno procento - i dalších značek, jako je třeba griotka, rumové pralinky nebo likéry Amundsen.


"Jeden z důvodů je opravdu rostoucí trend zájmu o lihoviny s nižším obsahem alkoholu. Ale snižujeme jeho podíl i kvůli tomu, že rostou ceny vstupů. A tohle nám umožňuje lihovinu nezdražit," reaguje generální ředitel Stocku Petr Pavlík.


Náklady zvyšuje hlavně daň


Čistý líh sám o sobě už loni zdražil z 15 na 20 korun za litr. Zdaleka nejvyšší podíl na ceně lihoviny má ale jeho spotřební daň, která tvoří například u půllitru 37procentní lihoviny skoro 60 korun. Likérky kvůli loňskému zvýšení daně a cen dalších surovin či nákladů zdražily letos v průměru o sedm procent. A prodeje jim klesají - odhaduje se, že v tomto roce o nějakých pět až sedm procent.


"Když teď snížím podíl alkoholu, mohu ušetřené peníze dát na podporu té konkrétní značky," přiznává Pavel Kadlec, šéf druhé největší lihovarnické skupiny u nás - Granette & Starorežná Destilleries.


GSD, která před časem uvedla jako novinku třeba nízkoalkoholický likér Squash jahody, chystá snížit obsah alkoholu u zavedené značky Royal Meruňka nebo Klasik Meruňka (z 35 na 30 procent) či Peach vodky (z 18 na 16 procent).


Obsah alkoholu v lihovinách ale nelze snižovat libovolně. Vybrané druhy jako rumy, tuzemáky či vodky mají danou minimální hranici 37,5 procenta. Likérky upravují podíly spíše u likérů, kde je minimální hranice 15 procent (s výjimkou vaječných likérů) a kde v mnoha případech je dosud alkoholu více.


Ubrat alkohol je nekorektní?


Snižovat podíl alkoholu v zavedených nápojích ale nemá v plánu každý. Řada likérek to odmítá.


"Nejdeme touto cestou. Není jisté, jaký efekt to opravdu bude mít," tvrdí Josef Nejedlý, spolumajitel jindřichohradeckého Fruko Schulz, čtyřky tuzemského trhu. Snížit alkohol se ve svých značkách nechystají ani někteří menší hráči.


"Monitorujeme situaci, ale neplánujeme to. Nepovažuji to za korektní vůči spotřebitelům. Řada značek založila na daném obsahu alkoholu svou tradici," uvedl Jiří Štesl, výkonný ředitel slovenské společnosti St. Nicolaus pro Českou republiku.


St. Nicolaus má u nás minimální tržní podíl, ale do několika let chce podle Šteslova nedávného vyjádření patřit u nás mezi přední prodejce. Zejména vodkou St. Nicolaus.


Všechny likérky nezveřejňují své prodeje, na tuzemskému trhu se ale podle dřívějšího odhadu Unie výrobců a dovozců lihovin ročně prodá kolem 70 milionů litrů lihovin, trhu vládne božkovský Stock se zhruba 28 miliony litrů.

 

Trh lihovin v ČR


285 Kč
platí likérky od loňska spotřební daň z litru 100% lihu. Jde o zvýšení o 20 Kč, které likérky už loni promítly do cen zhruba sedmikorunovým zdražením půl litru lihoviny.


70 mil.
litrů lihovin se zhruba prodalo v Česku za loňský rok. Letos likérky odhadují pěti- až sedmiprocentní pokles prodeje. Přibližně 65 % lihovin se prodá v maloobchodní síti prodejen.


15 %
alkoholu je normou daný minimální obsah alkoholu v likérech (vaječný likér má minimum 14 %). Lihoviny jako třeba rum, tuzemák či vodka mají dané minimum 37,5 %.

 

Zdroj: www.ihned.cz

 

 

 

 

 

 
zpětzpět  tisktisk  poslat e-mailem

Autor: Miroslav Petr
27.07.2011 - 07:48:47

ALKOHOLICKÉ NÁPOJE
REKLAMA

banner

Nejčtenější články

21.01.2010 - Speciální a neobvyklá piva české provenience

Přes určitý pokles v posledním roce stále platí, že Česká republika ...

21.06.2010 - Brambory známé i neznámé

Mezi oblíbené přílohy nejenom v našem kraji určitě patří brambory. ...

05.03.2010 - Se šéfkuchařem u řezníka

Jak vybrat co nejlepší maso, který kus hovězího se bude ...

11.05.2018 - Naši vinaři přivážejí 57 medailí z New Yorku

Moravští a čeští vinaři uspěli na mezinárodní soutěži Great American ...

25.08.2011 - Pavel Tvaroh

Jmenuje se Pavel Tvaroh a je z Meziboří. Najít jeho ...

všechny nejčtenější články

REKLAMA

GastroTrend na e-mail

Přejete si zdarma zasílat novinky, články či zpravodajství GastroTrendu na Váš e-mail? Vyplňte, prosím, následující údaje.

(zasílání lze kdykoliv odhlásit)


Jméno:
Příjmení:
E-mail:
 
Copyright © 2008 - 2018 LEONN promotion s.r.o. | Publikování obsahu bez písemného souhlasu vydavatele je zakázáno.