GastroTrend

GastroTrend - odborný portál pro gastronomii
Dnes je 23.04.2024, svátek má Vojtěch
GastroTrend

banner

 

RUBRIKY/ČLÁNKY » VÍNO

Kvalitní vína vydělají průměrně 10 procent ročně

 

Kvalitní vína vydělají průměrně 10 procent ročněUž jen pár týdnů klidu před sebou mají investoři, kteří místo akcií nebo zlata kupují ve velkém lahve plné sytě rudého vína z Bordeaux. Kampaň prodeje vín ze sklizně 2009 odstartuje počátkem dubna prvními ochutnávkami. Slavná vinařství jako Château Lafite-Rothschild představí nejen chuť svých nových vín, ale hlavně ceny, za které lze víno v rámci tazvaného "en primeur" prodeje získat. "Napětí je veliké, ročník 2009 podle prvních náznaků slibuje špičkové víno, otázkou ale zůstávají ceny, jaké vinaři nasadí," říká Jan Čeřovský, provozovatel odborného serveru o vínech jizni-svah.cz.



Oblast Bordeaux vede



Právě červená vína z Bordeaux tvoří přibližně 90 procent investic do vína. Výjimečné postavení špičkových vín z oblasti Bordeaux (takzvaná velká Bordeaux) vychází nejen z kvality samotného vína, ale také z dlouhodobé historie, hodnoty značky a schopnosti těchto vín zvyšovat svou kvalitu při zrání minimálně dvacet let od nalahvování. Růst hodnoty investičních vín ilustruje investiční index Live-Ex 100, který za poslední rok hlásí nárůst o 19,5 procenta. Červeným vínům z Bordeaux přikládá největší váhu - tvoří 91,33 procenta indexu. Další procento potom patří bílým vínům ze stejného regionu. I u vína je ale nutné počítat s výkyvy, které způsobují změny v poptávce. Například v USA poptávka po investičních vínech poklesla, i když tím trpí zejména kalifornská vinařství. Výpadek zájemců z USA ale vyvažují zejména Číňané.



Víno jako futures



Investice do vína jsou poměrně zaběhlým nástrojem, který v úvodní a investorsky nejzajímavější fázi funguje na principu futures. Investor nekupuje hotový produkt, ale s předstihem platí za budoucí zboží. V praxi to znamená nákup vína, které ještě dva roky bude zrát v sudech, než bude nalahvováno. Vína z Bordeaux se tímto způsobem prodávají už dvě stě let.

Úvodní ceny, za které se vína prodávají, vycházejí z hodnocení degustací nezralých vzorků, které probíhá na jaře po sklizni. A pokud nejde o vyloženě špatný ročník, ceny rostou. "Určitě se nedá čekat, že by vstupní ceny vín z Bordeaux letos výrazně klesly," říká Hana Prokešová, která má na starost dovoz vín ve společnosti Merlot dOr.



Minimálně 12 lahví



Kupovat jedinou lahev investičního vína není příliš vhodné. Nejčastěji se na investice kupují sady dvanácti lahví, které jsou uložené v dřevěných bedýnkách se znakem vinařství. Víno přeprodávané v neporušeném obalu pak zajišťuje vyšší výnos než samostatná lahev. Kupující mimo jiné vycházejí z toho, že u celé bedýnky je větší pravděpodobnost kvalitního uložení ve vinném sklepě než u samostatné lahve. Sice jde o psychologický efekt, ale funguje to. Koupit lze i jedinou lahev, ale cena je ve srovnání s odběry po tuctech typicky méně výhodná. V praxi je hranice rozumné minimální investice do vína někde kolem tisíce eur, tedy 25 tisíc korun. Investiční vína nejproslulejších producentů bez problémů cenou překročí i pět tisíc korun za lahev.

Nákup alespoň jednoho kartonu konkrétního vína má smysl i díky možnosti prochutnávat víno, tedy sledovat, jak se jeho chuť mění s postupem zrání. Pokud někdo do vína investuje opravdu výhradně z pohledu komodity, vyplatí se sledovat výstupy z odborných ochutnávek ve specializovaných časopisech jako Decanter nebo Wine Spectator. V takových případech ani není nutné, aby měl investor přímý přístup ke svému vínu. Ochutnávka při nákupu i v průběhu dozrávání investice je nicméně směrodatná pouze pro investory, kteří vína znají a mají možnost srovnání, což je v případě investičních vín z Bordeaux poměrně draze získaná zkušenost.



Skladováním k zisku



Pro udržení hodnoty investice je nutné zajistit skladování v optimálních podmínkách. Jde zejména o udržení stálé teploty kolem deseti stupňů, vysoké vlhkosti vzduchu a absence světla. První dva roky je investor bez starostí - skladování zajišťuje přímo vinařství, protože víno ještě zraje v sudech v optimálním prostředí vinných sklepů.

Po lahvování vína je možné využít skladování u obchodníků, kteří si za tuto službu počítají přibližně dvě procenta z ceny za lahev. Další možností je pronájem soukromých boxů u specializovaných firem nebo zařízení vlastního klimatizovaného prostoru nebo sklepa. Cena pronájmu boxu se pohybuje kolem deseti až dvaceti korun za láhev a rok - konkrétní cenu ovlivňuje velikost pronajatého boxu a cenová politika poskytovatele této služby. Některá vinařství nebo vinotéky navíc nedovolují skladování lahví zakoupených jinde nebo připouštějí pouze určité procento. Tento přístup zavedl například Znovín Znojmo, který začal pronájem boxů nabízet jako první.

Investiční vína se nejlépe prodávají obvykle ve dvou okamžicích. První příležitostí je okamžik, kdy se vína koupená "en primeur" dostanou fyzicky na trh. Rozdíl mezi nákupem en primeur a cenou po dvou letech obvykle není nižší než deset procent. To je pro konzervativní investory dostatečně vysoké zhodnocení.

Další vhodný okamžik pro zhodnocení přichází ve chvíli, kdy se víno blíží svému vrcholu. "Skutečný vývoj hodnoty vína nejde předem zaručit. U nákupů "en primeur" může zhodnocení v okamžiku lahvování dosáhnout sta procent, ale cena může klesnout i pod úroveň nákupní ceny," upozorňuje Jan Čeřovský.



Bordeaux a pak dlouho nic



Nejčastěji obchodovaným vínem z pohledu investic jsou jednoznačně "velká" červená vína z Bordeaux. Díky rozvinutému trhu zajišťují vysokou likviditu a mají historii růstu své hodnoty.

Dostatečnou likviditu a potenciál stabilního zhodnocení mají i některá další vína.

Pokud zůstaneme ve Francii, zemi vínu zaslíbené, je možné investovat do vín z Burgundska, která vznikají ve výrazně omezenějších objemech než jejich protějšky z Bordeaux. U špičkových značek, jako například Domaine de la Romanée-Conti, se neobejdete bez alokací, tedy vyhrazeného množství k možnému odběru. Investovat je možné i do špičkových vín z Itálie, Austrálie nebo Kalifornie.

"Jako investiční nástroj to však má smysl pouze u nejslavnějších značek z dobrých ročníků, jako jsou třeba kalifornský Opus One, australské Grange či supertoskánské hvězdy typu Ornellaia či Sassicaia," radí Jan Čeřovský.

Podobné je to i s víny z oblasti Champagne. Z investičního pohledu mají smysl například vinařské domy Krug či Louis Roederer s jejich špičkovým cuvée Cristal a speciální edice s omezeným počtem lahví.




Vína z let 2000 až 2006, která nejvíce vynášela*



Châtau Ausone 105 %
Carruades de Lafite 94 %
Châtau L Eglise Clinet 91 %
Châtau Le Pin 71 %
Châtau Pavie Macquin 70 %

*Průměrné roční zhodnocení vín
do konce roku 2009

Zdroj: Merlot d Or



Výhody a nevýhody investování do vína



+
1. potenciál vysokého
zhodnocení
2. zajímavý koníček
3. špatnou investici lze vypít

-
1. znehodnocení špatným
skladováním
2. horší likvidita
3. kurzové výkyvy



Nákup krok za krokem



1. Nákup investičních vín probíhá prostřednictvím obchodníků, kteří mají u vinařů vyhrazené množství vína. Obchodníci (např. www.enprimeur.cz,

www.merlotdor.cz nebo www.topvino.cz) zprostředkovávají informace o víně a pořádají i ochutnávky mladých vín.

2. Na základě informací o novém ročníku je dobré poptat vybrané lahve u několika obchodníků a porovnat jejich ceny a obchodní podmínky.

3. Objednávka zahrnuje přesnou specifikaci vín a počty lahví, přednost mají stálí zákazníci.

4. Platba probíhá formou zálohové faktury, nutné je zaplatit i DPH ve výši 20 procent.

5. Zajištění uskladnění po nalahvování, v ceně vína u větších objednávek bývá i doprava do ČR.



Osvědčené investiční značky



Z Bordeaux
Château Lafite-Rothschild
Château Mouton-Rothschild
Château Le Pin
Château Petrus
Château Lafleur
Château Cheval-Blanc
Château Malescot
St. Exupéry

Z Burgundska
Domaine de la Romanée-Conti

Champagne
Krug
Louis Roederer - Cristal

Z Toskánska
Ornellaia
Sassicaia


Moravská a česká



Většina milovníků vína v České republice preferuje před francouzskými "velkými" víny lokální produkci. Moravská, ale i česká vína však nepředstavují typickou investici. Z pohledu investora totiž tato vína postrádají základní vlastnosti investičních vín. "Pokud má víno nést přívlastek investiční, musí jít o vína, která mají historii a o kterých se ví, co se od nich v pěti či deseti letech od stočení do lahví dá očekávat," vysvětluje Jan Čeřovský, autor serveru o víně jizni-svah.cz. Tato informace chybí i u špičkových vinařství, jako je třeba Springer, Kolby, Dobrá vinice, které mají v sortimentu prémiová a potenciálně investiční vína. U většiny producentů pak existují i výrazné rozdíly v charakteru vína v různých ročnících, způsobené nejenom vlivem počasí, ale i neustálým hledáním té správné cesty.

Milovník dobrého vína ale může do moravských a českých vín investovat s vědomím, že investuje do vlastního potěšení. Ideální je koupit si třeba dvanáct lahví oblíbeného vína a pomalu si ho vychutnávat s tím, že ho budu mít i ve chvíli, kdy už na trhu nebude nebo bude jeho cena výrazně vyšší.

 

 

 

Zdroj: www.ihned.cz

 

 

reklama:

 

Hlavní strana   Články od nejnovějšího   Aktuálně   Alkoholické nápoje   Pivo   Víno   Nealkoholické nápoje

 

Káva/Čaj  

Potraviny/Kuchyně  

Technologie/Zařízení   

Hotel/Wellness/Spa  

Restaurace/Inspirace  

Podnikání/Užitečné 

 

 

Akční nabídky

Nové výrobky

Publikace •

Recepty

Kalendář akcí

Inzerce •

Databáze dodavatelů Nápoják

                 

 

 

        

 

 
zpětzpět  tisktisk  poslat e-mailem

23.03.2010 - 07:04:52



Diskuze k článku
Jméno*
Text*
Kontrola*: 5 plus 9 je
 

VÍNO
REKLAMA

banner

Nejčtenější články

22.01.2009 - Hotels.com: Pokles cen v hotelech o 3 procenta

Po celém světě během tohoto léta klesly průměrné ceny za ...

12.03.2009 - Dynybyl Hot Cup 2009

V honosném hotelu Art Deco Imperiál, z jehož zdí dýchá ...

05.03.2010 - Se šéfkuchařem u řezníka

Jak vybrat co nejlepší maso, který kus hovězího se bude ...

26.12.2009 - Víno - otázky a odpovědi

Při jaké teplotě skladovat víno?   Co je to fortifikované víno?   ...

28.01.2009 - Život je krásný

Rialto není jen slavný most v Benátkách, ale i prvotřídní ...

všechny nejčtenější články

REKLAMA

GastroTrend na e-mail

Přejete si zdarma zasílat novinky, články či zpravodajství GastroTrendu na Váš e-mail? Vyplňte, prosím, následující údaje.

(zasílání lze kdykoliv odhlásit)


Jméno:
Příjmení:
E-mail:
 
Copyright © 2008 - 2024 LEONN promotion s.r.o. | Publikování obsahu bez písemného souhlasu vydavatele je zakázáno.