GastroTrend

GastroTrend - odborný portál pro gastronomii
Dnes je 23.09.2018, svátek má Berta
GastroTrend

banner

 

RUBRIKY/ČLÁNKY » VÍNO

Beaujolais Čechům chutná, vede ale Svatomartinské

 

 

  

ilustracni fotoObchody a restaurace začaly prodávat letošní Beaujolais Nouveau. Domácí Svatomartinské a burčák jej ale v Česku zřejmě i letos porazí.

 


Tisíce lidí od Tokia po Paříž, od New Yorku po Moskvu otevřely včera láhve tradičního mladého vína Beaujolais Nouveau, které letos slaví 60. narozeniny. Podle odborníků se jedná o velmi dobrý ročník a vinaři doufají, že se vína prodá více než loni.


V Česku jej ale válcuje moravské i české Svatomartinské, a dokonce i burčák. "Zatímco v roce 2005, kdy se o značku začal starat Vinařský fond, se Svatomartinského vína v České republice prodalo jen 125 tisíc lahví, loni to bylo již 1,6 milionu lahví. U Beaujolais to byla zhruba jen desetina," popisuje vztah Čechů k mladým vínům předseda Svazu vinařů České republiky Jiří Sedlo.


"Svatomartinské je v Česku populárnější především proto, že je české, a proto, že je kvalitnější. Jeho popularita stále roste. Letos očekáváme, že prodeje překročí hranici dvou milionů lahví," dodává Sedlo. "Nyní děláme i první vývozní pokusy na Slovensku a v Polsku. I když je to zatím v řádech tisíců, maximálně deseti tisíců lahví," potvrzuje úspěch Svatomartinského Marek Babisz, hlavní someliér Národního vinařského centra.


Prodeje Beaujolais podle Sedla naopak spíše stagnují. To potvrzují i čísla britského deníku Daily Telegraph, který píše, že prodeje klesly za posledních pět let o polovinu na 36 milionů lahví v roce 2010. Francouzští vinaři ho loni vyvezli do 110 zemí světa - nejvíce do Japonska (7 milionů lahví), USA (2,4 milionu lahví), kde je spojováno se Dnem díkuvzdání a do Německa (1,2 milionu lahví). Třetina produkce Beaujolais ale zůstává ve Francii.


Ačkoli je vedle šampaňského asi nejznámějším francouzským vínem, odborníci na Beaujolais ódy zrovna nepějí. Dovozce vín Flemming Laugesen popisuje Beaujolais Nouveau jako velmi šikovný marketingový tah, kdy vinaři ve francouzské oblasti Beaujolais našli cestu, jak zvýraznit odrůdu Gamay, která není v zemi zrovna tou nejznámější.


Zároveň prý Beaujolais Nouveau zajišťuje pro vinaře rychlou návratnost vložených peněz. Producenti během chvíle vědí, na čem jsou. Co neprodají v průběhu tří měsíců, mohou totiž vyhodit. Tak jako tak, Beaujolais Nouveau se stalo známým po celém světě.


O podobný marketingový krok jako Francouzi se později pokoušeli také Italové (vino novello), Španělé (vino nuevo) nebo ve Spojených státech (nouveau wine). Úspěch Beaujolais Nouveau se jim ale zopakovat nepodařilo.


Na stejném principu ale dnes funguje i české Svatomartinské. "Moravští výrobci Svatomartinského vína chtěli tímto způsobem přiblížit českým spotřebitelům moravská vína a ukázat, že dokážou konkurovat těm zahraničním," vysvětluje Sedláček.


Také se Svatomartinským vínem se v České republice v poslední době pojí mnoho propagačních a ochutnávkových akcí. Málokterá restaurace si nechá ujít příležitost sestavit menu se svatomartinskou husou a mladým vínem. Čeští vinaři by si však měli dát pozor, aby neudělali stejnou chybu jako ti z Beaujolais. Ti totiž zjistili, že kvůli výrazné podpoře "uspěchaného" a nepříliš kvalitního Beaujolais Nouveau uškodili pověsti dalších vín z této oblasti, která by jinak mohla konkurovat světové špičce. "Zničili jsme naši image tím, že jsme se příliš zaměřovali na Nouveau," přiznává Dominique Capart, prezident asociace Inter-Beaujolais pro Daily Telegraph. Například v roce 2008 vydalo francouzské ministerstvo zemědělství na propagaci mladého vína zhruba 580 tisíc eur.


Beaujolais se pěstuje na ploše 19 tisíc hektarů a průměrně se ho vyrobí 825 tisíc hektolitrů. Výrobou Svatomartinského se zabývá 125 českých firem a na trhu je 365 vzorků. Beaujolais lze koupit od 90 korun, Svatomartinské i za 60.

 


Beaujolais Nouveau


160 000
Zhruba tolik lahví Beaujolais Nouveau se prodalo loni v Česku.


Beaujolais se pěstuje na ploše 19 tisíc hektarů a průměrně se ho vyrobí 825 tisíc hektolitrů. Výrobou Svatomartinského se zabývá 125 českých firem a na trhu je 365 vzorků. Beaujolais lze koupit od 90 korun, Svatomartinské i za 60. Beaujolais Nouveau je druh mladého francouzského vína nafialovělé barvy, které pochází z vinařské oblasti Beaujolais severně od Lyonu. Začíná se prodávat každý rok vždy třetí čtvrtek v listopadu. Víno je charakteristické silnou vůní s ovocným buketem. Doporučuje se podávat vychlazené na 11-13 °C.


Svatomartinské


1,6 MILIONU
Tolik lahví Svatomartinského se prodalo loni. Letos by to mělo být ještě více.


Svatomartinská vína jsou první vína nového ročníku. Jde o vína svěží a ovocitá, která zrála pouhých několik týdnů. Svatomartinské musí být vyrobeno z hroznů odrůd Müller Thurgau, Veltlínské červené rané, Muškát moravský (bílá vína) nebo Modrý Portugal a Svatovavřinecké (růžová a červená vína) na území České republiky a musí projít hodnocením nezávislé komise. Tradičně se první Svatomartinská vína otevírají 11. listopadu v 11 hodin na mnoha slavnostních akcích po celé České republice.

 

 

Zdroj: www.ihned.cz

 

 

 

 

 
zpětzpět  tisktisk  poslat e-mailem

Autor: Barbora Strnadová
18.11.2011 - 10:21:42

VÍNO
REKLAMA

banner

Nejčtenější články

14.06.2010 - Léto svádí k mámení

I když to venku na léto moc nevypadá, podle kalendáře ...

05.03.2010 - Se šéfkuchařem u řezníka

Jak vybrat co nejlepší maso, který kus hovězího se bude ...

08.04.2010 - Stát zakázal prodej lihovin ve více než šestilitrovém balení

Vlastní kolek musejí mít nyní také malé "placatice", které dosud ...

21.01.2010 - Speciální a neobvyklá piva české provenience

Přes určitý pokles v posledním roce stále platí, že Česká republika ...

21.06.2010 - Brambory známé i neznámé

Mezi oblíbené přílohy nejenom v našem kraji určitě patří brambory. ...

všechny nejčtenější články

REKLAMA

GastroTrend na e-mail

Přejete si zdarma zasílat novinky, články či zpravodajství GastroTrendu na Váš e-mail? Vyplňte, prosím, následující údaje.

(zasílání lze kdykoliv odhlásit)


Jméno:
Příjmení:
E-mail:
 
Copyright © 2008 - 2018 LEONN promotion s.r.o. | Publikování obsahu bez písemného souhlasu vydavatele je zakázáno.