GastroTrend

GastroTrend - odborný portál pro gastronomii
Dnes je 17.11.2018, svátek má Mahulena
GastroTrend

banner

 

RUBRIKY/ČLÁNKY » VÍNO

Král českého sektu: Prodávat cizí značky je vždy riziko

 

Na čtyřicet let strávil v jedné firmě a z toho posledních téměř dvacet let v jejím čele. A to ne v ledajaké - v české vinařské jedničce a dominantním producentovi sektů, ve společnosti Bohemia Sekt ze Starého Plzence. Pětašedesátiletého Josefa Vozdeckého v tomto u nás asi málokdo překoná.

 

Bohemia sekt

 

Bohemia Sekt patří německé společnosti Henkell & Co. a ta zase spadá pod nadnárodní rodinný gigant Dr. Oetker. U "Oetkerů" platí, že manažer končí v pětašedesáti. Vozdecký si ale oficiálně z rukou nejvyššího šéfa vysloužil dvouletý odklad manažerského důchodu. Je tak jednou z mála výjimek v koncernu známém v potravinářském oboru produkcí pudinků, pizz, avšak vydělává i na lodní dopravě a provozu asi sta námořních lodí. "Chovám se, jako bych byl vlastníkem. Ne ve smyslu, že bych si bral, co chci. Ale se stejným přístupem a zodpovědností v podnikání," popisuje svůj vztah k firmě Vozdecký.

Vinařství má přitom doslova v genech, narodil se v Šitbořicích na jižní Moravě. V učňovské škole ve Valticích se hned při první praxi ve sklepě málem utopil v červeném vermutu, avšak vinařství přesto zůstal věrný až dodnes - přes valtickou střední vinařskou školu a vysokou školu v Lednici vedla jeho cesta ihned k funkci technologa v tehdejších Českých vinařských závodech Starý Plzenec. Právě ve chvíli, kdy se v Plzenci začínalo s výrobou šumivého vína značky Bohemia Sekt.

 

 

Ze státního podniku prosperující firmou

 

A to byl i start jeho závratné kariéry, která vyvrcholila po rozdělení státního podniku v roce 1991 postem podnikového a rok poté generálního ředitele. Ve vzniklé akciovce už léta řídí i představenstvo.

Coby vytrvalý návštěvník nejrůznějších degustací a společenských akcí, ale především schopný manažer - v roce 1998 zařazený mezi desítku nejlepších v Česku - za tu dobu vybudoval z kdysi státního podniku výkonnou firmu, ovládající dnes produkcí více než 12 milionů lahví přes 70 procent trhu šumivých vín. Na trhu klidných vín mají pětinu. Firma je šestým největším výrobcem lihovin u nás. Z Bohemia Sektu se stal tuzemský ziskový gigant s obratem přes 1,5 miliardy korun, celkovou produkcí 25,5 milionu alkoholických nápojů (tichých vín, sektů a také lihovin - v jejich případě značek jako Pražská vodka, Dynybyl, Nordic Ice a Silver Ice). Loni dosáhla společnost na dvacáté místo žebříčku Czech TOP 100 a první místo mezi potravinářskými firmami. Bohemka tak předběhla dosud lepší Plzeňský Prazdroj.



reklama:


Za propad tržeb může Campari a Cinzano?

 


Krize a loňský propad spotřeby sice zasáhl celý trh prodeje sektů, Bohemka si svůj tržní podíl ale posílila a prodala o několik stovek tisíc lahví sektů víc než v roce 2008. Přesto jí loni tržby o 50 miliónů klesly. To souvisí i s věcí, která patří v době Vozdeckého kariéry v čele firmy k těm méně úspěšným - loni společnost Bohemia Sekt přišla o distribuci značek Campari a Cinzano. Italský výrobce dal přednost jinému prodejci. Bohemka tak přišla o pár desítek milionů na tržbách.

Vozdecký tvrdí, že za odchodem těchto dvou světoznámých značek z portfolia Bohemia Sektu není podnikatelské selhání či neúspěch. "Tak to zkrátka chodí. Když se prodeji cizí značky daří, tak její majitel a výrobce má tendenci si to prodávat sám. Když se daří méně, tak hledá změnu distributora. Takže prodávat cizí značky je vždy riziko," komentuje loňskou situaci.

Vozdecký má pověst manažera, který si jde cílevědomě za svým. A umí se i prezentovat, dbá na dobrou mediální image. To vědí i u konkurence - druhém tuzemském výrobci sektů jabloneckém Soare Sektu. "Musím přiznat, že se pan Vozdecký umí velmi dobře mediálně zviditelnit. Je velmi společenský, všude možně se angažuje. A je velmi výkonný," pronesl před časem například jeden z manažerů Soare, který si ovšem nepřál být jmenován.

Přestože šéf Bohemky vyrostl, studoval a roky i pracoval v době komunistického režimu, naznačují jeho některé výroky, že dává přednost jednoznačně pravicové politice. Jak zdůrazňuje, cílem číslo jedna není podle něho například snaha zaměstnávat co největší počet lidi, ale primárně vytvářet zisk pro růst firem a potažmo zvyšovat zaměstnanost. "Když se daří, tak nějaký ten troníček musí zůstat v záloze na případné akvizice, anebo pro období krize," říká.

Ostatně s tím souvisí i Vozdeckého byznysové krédo. "Zaměstnat může firma jen tolik lidí, pro kolik bude produktivní práce. Ne, aby byli ve firmě jen proto, aby zametali dvůr zleva doprava a zpět."

zdroj: www.ihned.cz

 

 

reklama:

 

Hlavní strana   Články od nejnovějšího   Aktuálně   Alkoholické nápoje   Pivo   Víno   Nealkoholické nápoje

 

Káva/Čaj  

Potraviny/Kuchyně  

Technologie/Zařízení   

Hotel/Wellness/Spa  

Restaurace/Inspirace  

Podnikání/Užitečné 

 

 

Akční nabídky

Nové výrobky

Publikace •

Recepty

Kalendář akcí

Inzerce •

Databáze dodavatelů Nápoják

                 

 

 

        

 

 
zpětzpět  tisktisk  poslat e-mailem

Autor: Miroslav Petr
02.02.2010 - 06:20:05



Diskuze k článku
Jméno*
Text*
Kontrola*: 8 plus 9 je
 

VÍNO
REKLAMA

banner

Nejčtenější články

14.06.2010 - Léto svádí k mámení

I když to venku na léto moc nevypadá, podle kalendáře ...

08.04.2010 - Stát zakázal prodej lihovin ve více než šestilitrovém balení

Vlastní kolek musejí mít nyní také malé "placatice", které dosud ...

04.06.2010 - Jak začít se sushi

Přinášíme osm rad pro všechny kdo se chtějí naučit dělat ...

21.06.2010 - Brambory známé i neznámé

Mezi oblíbené přílohy nejenom v našem kraji určitě patří brambory. ...

05.03.2010 - Se šéfkuchařem u řezníka

Jak vybrat co nejlepší maso, který kus hovězího se bude ...

všechny nejčtenější články

REKLAMA

GastroTrend na e-mail

Přejete si zdarma zasílat novinky, články či zpravodajství GastroTrendu na Váš e-mail? Vyplňte, prosím, následující údaje.

(zasílání lze kdykoliv odhlásit)


Jméno:
Příjmení:
E-mail:
 
Copyright © 2008 - 2018 LEONN promotion s.r.o. | Publikování obsahu bez písemného souhlasu vydavatele je zakázáno.