GastroTrend

GastroTrend - odborný portál pro gastronomii
Dnes je 23.09.2018, svátek má Berta
GastroTrend

banner

 

RUBRIKY/ČLÁNKY » VÍNO

Alessandro Pasquale: Bál jsem se, že nás budou vydírat

 

 

ilustracni fotoKdyž se objevila informace, že bakterie E. coli může být z okurek, ochromilo to evropské zelináře. Prodej okurek se zastavil, bídný ale byl i odbyt dalších druhů zeleniny. Zákazníci "pro jistotu" přestali vše konzumovat. Bakterie E. coli se krátce poté našla i v láhvích vody Aquila. Karlovarským minerálním vodám, které ji vyrábí, hrozilo, že se od ní zákazníci odvrátí. Šéf KVM Alessandro Pasquale ale tvrdí, že firmě skandál nakonec žádné velké škody nezpůsobil a jejich Aquila se dobře prodává dál.


OTÁZKA: HN: Jaké škody vám objev bakterie ve vašich láhvích způsobil?


Materiální škody nejsou velké. Vylili jsme kolem stovky tisíc láhví, což není moc. Vyrábíme jich přes 700 milionů ročně. Měli bychom ale spočítat další škody. Týden firma nedělala nic jiného, než že jsme řešili tento problém. Byl to týden války, navštívili jsme 5200 obchodů a kontrolovali jsme, jestli nemají ty láhve, které se stahovaly. V pěti stech domácnostech jsme láhve měnili za jiné. Stovky e-mailů a hovorů. Spousta práce.


OTÁZKA: HN: Aquila je ale zpátky v obchodech.


Dnes už můžeme říct, že jsme reagovali přehnaně a dělali jsme více, než bylo nutné. Museli jsme komunikovat, abychom si udrželi zákazníky. Nevěděli jsme, jak velký ten problém může nakonec být. Teď jasné, že velký nebyl. Nikdo neměl s naší vodou žádné potíže. Jsem si dost jistý, že pokud problém byl, tak nebyl škodlivý.


OTÁZKA: HN: Jak je možné, že se najde bakterie s děsivou pověstí ve čtyřech vašich láhvích, a skončí to tak, že se vlastně nic nestalo?


Je to takový zvláštní příběh, protože z inspekce nám zavolali jednou v pátek, že našli bakterii. A že přijdou na inspekci. Ale naše testy žádný problém neodhalily. Navíc v našem byznyse je divné, že v jedné láhvi problém je, a v druhé ne. Je to stále tatáž voda. Proto jsme hned udělali víc testů, nic jsme však nezjistili. Vzorky jsme poslali do jiných ústavů i inspekci. A opět se nic nenašlo. Problém se tak objevil opravdu jen ve čtyřech láhvích, které testovala inspekce. Proto si myslíme, že problém není se zdrojem ani s výrobní linkou. Kdyby něco z toho bylo kontaminováno, projevilo se to na všech láhvích.


Bakterie v naší minerálce? Byla to smůla


OTÁZKA: HN: Není divné, že zrovna láhve, které zkoumá inspekce, obsahují bakterii?


Neumím si to vysvětlit. Asi smůla. Žádné jiné jsme ale nenašli. Pokud tu byl nějaký problém, tak jej mohlo způsobit jen několik věcí. Nakonec jsme dospěli k tomu, že jediným možným zdrojem nákazy mohla být víčka. Všichni výrobci je dostávají sterilizovaná, je to samozřejmá věc. A tentokrát nemusela být. Rozhodli jsme se proto, že je budeme sterilizovat i na naší lince, a tedy budou pro jistotu čištěna dvakrát - jednou výrobcem, jednou námi. Budeme tak mít kontrolu sami. To je jediná část výroby, která závisela na třetích stranách.


OTÁZKA: HN: A co image značky? Neklesají vám prodeje?


Řeknu to takhle: Všechny domácnosti, tedy až na dvě z těch pěti set, od kterých jsme dané šarže Aquily stahovali, přijaly jako náhradu stejnou láhev, jen z jiné série. Bez námitek.


OTÁZKA: HN: Šlo ale o vodu za deset korun. Asi bych vám kvůli tomu nevolal, nedomlouval si schůzku a nečekal na váš příjezd. Pět set domácností není zase tolik. Nemyslíte, že většina lidí tu vodu zkrátka vylila a koupila si jinou, nejspíše jiné značky?


Ne, nebojte. Myslím, že komunikace inspekce byla trochu děsivá. Na začátku nedokázali vyloučit, že jde o německou variantu E. coli. Proto nám opravdu spousta lidí volala, aby se ujistili, jaké je vlastně riziko. Mám dojem, že zavolala většina lidí.


OTÁZKA: HN: Jak se tedy vyvíjejí vaše prodeje a jak si vede Aquila?


Až dosud plus minus stejně, jak je běžné. Letos hůře, ale to je počasím. Je chladno. Nejvíce se daří překvapivě té nejdražší - tedy Magnesii. Roste i Dobrá voda. Také Mattoni se daří dobře, zůstává stabilní i na klesajícím trhu. Aquila a Poděbradka klesají, ale spolu s trhem. A není tam náhlý výkyv.


OTÁZKA: HN: Žádný propad?


Co se našlo, bylo neškodné. Ten druh bakterie je běžným druhem. Každý se bojí E. coli, ale ta je všude. Jsou jí stovky druhů, náš žaludek by bez ní nepracoval. A ta, co se našla v našich láhvích, je jedna z těch nejvíce neškodných. Bál jsem se trochu, že nás bude někdo vydírat. Že zavolá a řekne, že si koupil naši vodu, vypil ji - a cítí se hrozně špatně. A že půjde na policii, ale peníze by to vyřešily. Ale nikdo nám nezavolal.


OTÁZKA: HN: Jinak je to běžné?


Dlouho se to nestalo, ale dělo se to docela často. Lidé nás vinili, že se jim udělalo špatně z naší vody. Říkali, že zavolají novinám, policii. Poznáte hned, o co jim jde. Když to někdo myslí vážně, tak vám zavolá a požádá vás o vysvětlení.


OTÁZKA: HN: Kolik tak chtějí peněz? Platíte?


Nikdy. Nikdy ti lidé také neudělali nic z toho, čím vyhrožovali. Jsou to dost naivní lidé. Není tak snadné vinit někoho z problému, který není. Voda může způsobit jen některé zdravotní potíže, a není možné si stěžovat na ty problémy, když je způsobit nemohla.


V Německu stojí Mattoni stejně jako Evian


OTÁZKA: HN: Před několika lety jste koupili rakouského výrobce Waldquelle s cílem otevřít si dveře na rakouský trh i s českými značkami. Jak to s plánem vypadá?


Z trojky, jsme se stali dvojkou na rakouském trhu s balenou vodou. Firmě se velmi daří a rychle roste. Ano, původně jsme mysleli, že tam budeme moci exportovat naše značky, ale oni mají nyní dost práce se svým vlastním úspěchem a růstem. Zatím není prostor pro to, abychom tam vyváželi. Až se stabilita firmy v Rakousku uklidní, zvážíme i export českých značek.


OTÁZKA: HN: Kterých?


Mattoni i Magnesii. Magnesii kvůli složení, Mattoni kvůli portfoliu.


OTÁZKA: HN: Jak daleko je cíl být v Rakousku jedničkou?


Na severovýchodě Rakouska už jedničkou jsme. Dlouhodobě sledujeme, že náš rival ztrácí, a my rosteme. Zajímavé je, jak moc ztrácí trojka na trhu Roemerquelle. Podnik patří pod Coca-Colu a kvůli propadu v Rakousku se svou vodu snaží jako prémiovou značku prodávat i v českých restauracích. S tím, že je to v Rakousku úžasně úspěšná značka. Není.


OTÁZKA: HN: Jak jsou na tom KMV jinde?


Daří se nám, rosteme. Daří se nám na Slovensku, velmi dobře i v Německu, hodně se to rozvíjí. Slovensko je deset procent našich prodejů, Německo zatím asi zhruba procento. Tam se ale export každý rok zdvojnásobuje. Vyvážíme do více než 30 zemí. Do Ruska, Číny, Japonska, myslím, že jsme snad jedničkou v importu do Ázerbájdžánu. Roste to.


OTÁZKA: HN: Ale vždyť vaši značku v cizině tolik neznají. Asi tam nemáte takový marketing jako v Česku.


Není to tak, že nás nikdo nezná. Je to hodně práce a snahy a investic. Kvalita produktu balení a image je vysoká a v zahraničí to oceňují. Jen pro ilustraci: v Německu stojí naše voda Mattoni stejně jako Evian. Je to prémiový produkt.


OTÁZKA: HN: V Česku jste jasnou jedničkou. Antimonopolní úřad vám před lety zabránil převzít Hanáckou kyselku, protože dominujete trhu a máte osmdesát procent. Nezměnil se váš podíl v poslední době?


Nikdy jsme takový podíl neměli. Díváme se na to ze všech možných stran, ale neměli. Nikdo nám ovšem nevěří.


OTÁZKA: HN: Nevychází to, když se vezmou jen minerální vody?


Je to, jako kdybyste zkoumal, jaký podíl má Ferrari na trhu se sportovními vozy s více než třemi sty koňmi. Je to možná sto procent. Jsou zákazníci, kteří kupují jen minerální vodu. Většina Čechů kupuje různé druhy, ale nevnímají minerální a pramenitou vodu jako různý výrobek. Minerální berou jen jako lepší kvalitu. Na českém trhu mají přes třetinu privátní značky, následujeme my, pak jsou Coca-Cola, Pepsi-Cola, Kofola, Korunní, Ondrášovka a Hanácká kyselka.


OTÁZKA: HN: A podle vás a podle toho, jak vnímáte trh, jaký je váš podíl na něm?


Tuhle informaci moc nesdílíme. Ale rozhodně je to méně než padesát procent.


OTÁZKA: HN: Přesně takhle jste mi to říkali i před třemi lety - "rozhodně méně než padesát procent". To se opravdu nic nezměnilo?

Vidíte, jsme stabilní.


Voda v restauraci zdarma - hloupost


OTÁZKA: HN: Ovlivnila vás kampaň za pití vody z vodovodu - obzvláště, když vzrostla nezaměstnanost a řada domácností začala šetřit.


Vzhledem k tomu, že lidé pijí vodu pořád, tak pokud trh s balenou vodou zaznamenal pokles, dá se očekávat, že pili více vody z kohoutku. Vodu potřebujete. Vodohospodářské firmy, jedna pak zvlášť, mají krásnou strategii: začaly propagovat, že voda z kohoutku je stejně dobrá jako ta balená. Dokonce je čerstvější. A pak řeknou, že navzdory tomu všemu je stokrát levnější. A nakonec zvýšily cenu vody z kohoutku a řekly - jo, je to dražší, ale pořád je to mnohem levnější než balená voda. Dodají také, že všude v Evropě se běžně pije v restauracích. To ale není pravda.


OTÁZKA: HN: Není?


Děje se to jen ve Francii, jinde to působí nepatřičně, rozhodně to není trend. V Itálii vám na požádání vodu z kohoutku přinesou, ale budou se divit.


OTÁZKA: HN: Veolia stejně jako vy sází na marketing. Síla značky jim umožňuje mít vyšší cenu.


Jejich zisky raketově rostou a myslíte, že reklama je zadarmo? Není. Když si kupujete láhev Mattoni, tak si kupujete i s ní spojený marketing. To je přece každému jasné. Když se vám to nelíbí, můžete si koupit jinou vodu nebo si nekoupit vůbec nic. Ale když se ráno sprchujete, nemůžete se rozhodnout, jestli si zaplatíte marketing Veolie. Celá ta jejich kampaň nebyla zadarmo. Celá ta jejich kampaň s vodou z kohoutku v restauracích - to je to nejhloupější, co jsem kdy slyšel.


OTÁZKA: HN: Co je na tom hloupého? Lidé rádi ušetří.


Říkali, že je hloupost dávat třicet nebo i víc korun za vodu v restauraci, když je možné mít vodu zdarma. To je obrovská lež. Restaurace přece musí z něčeho žít a vydělávat. Jasně, že vydělávají i na vodě. Když budou dávat vodu zdarma, zdraží jídlo. Láhev Mattoni stojí restaurace čtyři koruny, prodávají ji za třicet. Musí na něčem vydělat, aby mohly zaplatit nájem, číšníka.


OTÁZKA: HN: Jak pro vás finančně dopadl loňský rok?


Jsme víceméně stabilní. Loni jsme měli nějaký dopad krize, v řádu procent. Vliv mělo i posilování koruny. Zisk je v posledních letech trochu menší než dříve, a to hlavně vlivem kombinace velkého marketingu, což je v segmentu běžné, a vysokých cen surovin. Ale konkrétní výsledky ještě nemáme. Nebude to o moc jiné než rok předtím. Letos rosteme a čekáme nárůst asi o dvě až pět procent. A čekáme stejnou nebo vyšší ziskovost než loni.


OTÁZKA: HN: Nedávno se objevila zpráva, že chcete ořezat marketingové náklady. Myslíte tedy, že bude v oboru méně reklamy?


Také jsem to četl, ale je to nesmysl. Jak se říká, omezit marketingové náklady, aby se ušetřilo, je stejné jako posunout hodinky nazpátek, aby se ušetřil čas.

 


Skupina KVM


Nejširší nabídka
Pod skupinu karlovarských minerálních vod patří značky balených vod Mattoni, Magnesia, Dobrá voda, Aquila a Poděbradka. Firma drží i třetinový podíl v Hanácké kyselce.


V italských rukou
Firma je od roku 1992 v rukou italské rodiny Pasquale. Antonio Pasquale s oblibou vypráví, jak v rodina v Itálii tak dlouho ředila víno vodou, až zjistili, že už vyrábí pouze vodu. Firmu nyní řídí jeho syn Alessandro.


Marketing a dominance R
azantním marketingem vytvořila KVM řadu výrazných značek. Vedle propagace vlastních produktů ale postupně skupovala i své konkurenty. Až v roce 2001 jí koupi Hanácké kyselky zatrhl antimonopolní úřad s odůvodněním, že trhu dominuje. Antonio Pasquale se tím odmítl řídit. Dostal desetimilionovou pokutu a z koupě kyselky sešlo.

 


289 milionů korun
vydělala skupina v roce 2009. Výsledky za loňský rok mají být podobné. Dříve ale firma vydělávala až půl miliardy korun ročně.


80 % tuzemského trhu s minerálkami
ovládá firma Karlovarské minerální vody podle antimonopolního úřadu. Oni sami svůj podíl neuvádějí. Tvrdí ale, že je menší než padesát procent.

 


Zdroj: www.ihned.cz

 

 

 
zpětzpět  tisktisk  poslat e-mailem

Autor: Roman Šitner
09.08.2011 - 22:16:42

VÍNO
REKLAMA

banner

Nejčtenější články

14.06.2010 - Léto svádí k mámení

I když to venku na léto moc nevypadá, podle kalendáře ...

05.03.2010 - Se šéfkuchařem u řezníka

Jak vybrat co nejlepší maso, který kus hovězího se bude ...

08.04.2010 - Stát zakázal prodej lihovin ve více než šestilitrovém balení

Vlastní kolek musejí mít nyní také malé "placatice", které dosud ...

21.01.2010 - Speciální a neobvyklá piva české provenience

Přes určitý pokles v posledním roce stále platí, že Česká republika ...

21.06.2010 - Brambory známé i neznámé

Mezi oblíbené přílohy nejenom v našem kraji určitě patří brambory. ...

všechny nejčtenější články

REKLAMA

GastroTrend na e-mail

Přejete si zdarma zasílat novinky, články či zpravodajství GastroTrendu na Váš e-mail? Vyplňte, prosím, následující údaje.

(zasílání lze kdykoliv odhlásit)


Jméno:
Příjmení:
E-mail:
 
Copyright © 2008 - 2018 LEONN promotion s.r.o. | Publikování obsahu bez písemného souhlasu vydavatele je zakázáno.