GastroTrend

GastroTrend - odborný portál pro gastronomii
Dnes je 20.08.2018, svátek má Bernard
GastroTrend

banner

 

RUBRIKY/ČLÁNKY » VÍNO

Dobré moravské víno nemůže být levné

 


ilustracni fotoRozhovor


Nové Vinařství, jeden z nejznámějších a nejprogresivnějších jihomoravských podniků, lehlo letos v květnu popelem. Kdo ho zapálil, policie nezjistila a případ odložila. "Zaplať Bůh," říká ale šéf vinařství Marek Špalek. Pojišťovna totiž uvolnila pojistné plnění a vinařství může pokračovat v rekonstrukci, která ho nakonec bude stát asi čtyřicet milionů korun. Vinařství navíc přišlo i o velkou část ročníku 2009.


Vinařství pomohl marketingový tah s "Cuvée Fénix", vínem vyrobeným ze všech odrůd, které jsou na vinicích Nového Vinařství vysazené. Víno začalo vinařství prodávat ve "virtuálním" stavu, aniž by ještě byly zralé hrozny, ze kterých se vyrobí. Prodalo se ho nakonec do konce srpna přes osm a půl tisíce lahví, dodáno bude před Vánoci. "Zákazníci nám věří," říká Špalek.


HN: Jak bude vypadat letošní úroda? Vinaři si letos stěžují, že bude velmi nízká...


Těžko říci, jsme teprve na začátku. Běžně se začíná sklízet od začátku září, letos teprve od začátku října. Letos byl celkově špatný rok. Jisté je, že se bude sklízet celkově malé množství. Říjen zatím vypadá dobře. Jestli počasí vydrží, co do kvality by rok nemusel být vůbec špatný. Trápí nás vyšší obsah kyselin, ale s tím se snad vinaři vyrovnají. Sklízet se bude až do konce listopadu a je možné, že nakonec na kvalitu to bude dobrý ročník. Ale čísla budou malá, neuspokojivá. Letos také bylo nutné více využívat postřiku, šlo se až na hranu možností, které vinařům dávají regulace.


HN: Nové Nové Vinařství už je hotové? Dokončili jste práce na nové budově?


Ještě úplně hotové není, ale první fáze je dokončená. Stojí budova a v ní zařízení pro zpracování hroznů, lis, čerpadla, tanky a chlazení. Dvě třetiny technologie už jsou dodané. Zbylá třetina, jako je lahvovací linka a podobně, bude až v polovině listopadu. Nemáme degustační místnost a kanceláře. Ale jsme schopni dodávat a expedovat.


HN: Na kolik obnova přijde?


Asi na čtyřicet milionů korun. Budova stojí dvacet a technologie dalších dvacet. Pachatel je neznámý, policie případ odložila. Ale zaplať Bůh, protože pojišťovna to tak může uzavřít. Čekali jsme na to jak na smilování.


HN: Obnovu vinařství symbolizovala akce se speciálním vínem Cuvée Fénix. Kolik jste ho prodali?


Víno se prodávalo do konce srpna a prodali jsme přes osm a půl tisíce lahví. Vyneslo nám to 1,7 milionu korun. Akce měla tři cíle. Doplnit propadlé tržby, což se částečně podařilo, i když kompletně to propad samozřejmě nezachránilo. Bohužel někteří zákazníci se od nás odvrátili, požár nám poškodil jméno, byli jsme "ti, co vyhořeli". Dále jsme se potřebovali udržet v kontaktu se zákazníky. Ale získali jsme i spoustu nových příznivců. Cuvée Fénix splnilo marketingový cíl a bezesporu hodně pomohlo.


HN: Kdo koupil nejvíce lahví?


Nejvíce koupil velký internetový prodejce vína Víno-Klub.cz. Druhá byla CCS, která ho použije na vánoční dárky. Takových společností je víc, třeba Cyrrus nebo Fatra Napajedla jsou v první dvacítce. Jsou tam většinou obchodníci, ale i privátní klienti. Například jeden lékař ze Znojma koupil sám dvě stě lahví. Sklizeň už proběhla. Cuvée Fénix je už v tancích a právě kvasí. Nebude čas ani na míchání vína, bude to udělané v hroznech. Budeme v přesných poměrech lisovat více odrůd dohromady. Už tak máme měsíční skluz a spousta lidí na víno čeká před Vánoci.


HN: Kvůli požáru nebudete mít dostatek ročníku 2009. Nezpůsobí vám to problémy na trhu?


Budeme mít nedostatek. Prostě musíme zatnout zuby. Naštěstí byl velmi dobrý ročník 2008 a teprve nedávno jsme u některých vín doprodali ročník 2007. Takže věříme, že to nějak překlepeme. Naší výhodou je, že dokážeme uvést mladá vína na trh ještě před Vánoci.


HN: Kolik vína přežilo?


Asi pětina - tedy necelých padesát tisíc lahví. Trocha je Sauvignonu a vlašského ryzlinku, pak Cuvée Larus a Fantome. Velké objemy byly bohužel nahoře v budově, co shořela.


HN: Když nebude úroda letos co do množství nic moc...


.. ale kvalitou může překvapit, nechci předbíhat.


Cena dražších vín nahoru nepůjde

 

HN: Bude to mít vliv na cenu moravského vína v obchodech?


Finální cena dražších vín nesnese další zvyšování. Bude to mít vliv na cenu levnějších vín. Ty většinou vinaři vyrábějí z nakoupených hroznů a tam letos poprvé nakoupí draho. Vinohradníci vycítili svou šanci a nechají si za hrozny lépe zaplatit. Což považuji za správné, za tu dřinu a investice, kterou musejí odvádět. Nedojde ke zdražení dražších vín, takže se budou muset vinaři spokojit s nižší marží. I to je správné.


HN: V obchodech jsou často levnější vína, která se tváří, jako že jsou z Moravy, ale nakonec na etiketě najdete malým písmem, že země původu je Moldávie, Slovensko nebo Maďarsko. Dá se proti tomu bránit?


Takové případy bohužel jsou. Mohli bychom být pyšní, že moravské víno svádí k plagiátorství, ale je to problém. Je to věc inspekce. Moravští vinaři se snaží o vyšší ochranu přes Svaz vinařů, ale lobby obchodníků je v tomto velmi silná.


HN: Dovozových vín je obecně hodně...


Většina spotřeby, skoro sedmdesát procent, se dováží. Většina dovozových vín jsou vína levná a cenově se přibližují víc zákazníkům. Dobré moravské víno ale nemůže být levné. Je trochu extrém pěstovat révu tak blízko pólu. Ale když to vinař umí, tak dokáže vyrobit skvělé víno, nad kterým žasnou všichni ve světě. Náklady jsou ale vysoké. Když někdo kupuje "levné moravské víno", tak bych se zamyslel nad tím, zda je skutečně z Moravy. Levně je totiž možné víno vyrobit jen tam, kde jsou na to dobré klimatické podmínky.


HN: Nemělo by smysl uvolnit regulace zakazující sázení nových vinic?


Jsou nesmyslné. My máme sto hektarů, což je tak akorát, ale jsou vinaři, kterým se na trhu velmi daří a rádi by sázeli. Ale unie je pod vlivem lobby jižních států, takže řekla, že další vinohrady už nechce. Stará patnáctka se nové konkurence z Východu bojí. Přitom v zámoří sázejí jak diví. A nejlepší na tom je, že to sázejí Španělé nebo Francouzi a importují do Evropy.


HN: Pomohla by lepší osvěta od Svazu vinařů nebo Vinařského fondu?


Určitě, to je jediná šance. Podívejte se na VOC Znojmo (vína originální certifikace, pozn. red.), to je velký marketingový nástroj. Pokud si na něj spotřebitelé zvyknou, tak to žádné Chile, Austrálie nebo Francie neohrozí. Vinaři musejí více zapracovat na marketingu a v hlavách spotřebitelů pěstovat, že lidé si musí kupovat naše víno. Kdyby byl u nás stejný patriotismus jako v Rakousku, tak by se žilo vinařům na Moravě lépe. Na Moravě je spousta kvalitních vinařů a je škoda, že se házejí do jednoho pytle se špatnými. To je voda na mlýn dovozcům.


HN: Jste spokojený s fungováním Svazu vinařů a Vinařského fondu?


Jsem velmi spokojený. Jsem šťastný, že se takto vinaři dokázali dohodnout. To nám třeba bratři Slováci tiše závidí. Samozřejmě by to mohlo být lepší, ale to je tak se vším. Vždycky je co zlepšovat. Ale například Svatomartinské byl báječný tah, přebilo úplně Beaujolais Nouveau. A to je práce fondu a svazu.


HN: Organizace pomáhají i s propagací moravských a českých vín na zahraničních soutěžích. Neměli by to vinaři využívat častěji?


Určitě ano. Už třikrát jsme byli na veletrhu v Düsseldorfu, jezdíme do Haagu. Byli jsme tam ale pouze čtyři, přitom vinařství to přijde "jen" na padesát tisíc. Nevím, proč tam nejezdí víc vinařů, zaslepenost některých je skutečně bezmezná. Vinařský fond účast na veletrzích přitom dotuje z peněz, které mu ze zákona posílají všichni.

 


 

reklama:

reklama


 

S nejlevnějšími víny prohrajeme

 

HN: Je vývoz cesta, jak posílit postavení moravských vinařů?


Jestliže firma dělá víc než padesát tisíc lahví, musí exportovat. Časy, kdy se vše prodalo na českém trhu, jsou dávno pryč. Import je velmi agresivní. Jediná cesta pro nás je třicet procent vyvézt ven, jinak dopadneme špatně.


HN: Vy vyvážíte třicet procent?


Zatím patnáct. Nejlepší trhy, kde máme úspěch, jsou Benelux a Skandinávie. Jsou bohatí, sami nevyrábí a jsou nám blízcí. Velký úspěch máme ve Finsku, to jde velmi dobře.


HN: Na druhou stranu za poslední roky jde spotřeba v Česku prudce nahoru. To by pomoci mohlo.


Škodovka tu také neprodá všechna auta, co vyrobí. Někdo má rád chilské, někdo italské víno, a moravské pít nebude. Za kvalitu chtějí také moravští vinaři více peněz.

 

HN: To francouzští a chilští také.


Všude se najdou levné a drahé kousky. Když budeme srovnávat nejlepší vína z Moravy a nejlepší z Francie, tak naše poměrem ceny a kvality jednoznačně vyhraje. Když budeme srovnávat ta nejlevnější vína z Moravy a nejlevnější z Francie, tak to jednoznačně projedeme. Proto jsou překupníci vín z dovozu tady tak úspěšní. Za málo koupí, přihodí si a vychází levněji než moravská vína. A přitom jsou obstojná.


HN: Takže by se místní producenti měli zaměřit jen na kvalitní vína za vyšší ceny?


To je jediná šance na přežití vinařského regionu jižní Morava! Soustředit se na výrobu jakostních a vysoce jakostních vín. Do budoucna, během deseti let, tady není šance přežít s výrobou levných vín. Snaha vyrábět levné víno na Moravě nutí vinaře dělat s ním kejkle, aby se vešel do nákladů. Nechat více hroznů na keři nebo si pomoci dovozem.

 

HN: A potom se objevují kauzy jako nedávno, kdy inspekce našla tisíc tun hroznů ve dvou firmách bůh ví odkud.


Tím zaplaví trh jako s "moravským vínem", ale takhle poctiví vinaři prodávat nemohou. Nové Vinařství jednou zkoušelo prodávat přes supermarket přebytek růžového vína. Dali jsme cenu, že jsme skoro prodělali, na regálu stálo pak 99 korun. Marže obchodu jako na Klondiku, samozřejmě. Ale jak vinaři vyrábějí víno, co stojí 59 korun? Přece na tom nemohou dvacet prodělávat. Opravdu dobré moravské víno pod stokorunu v supermarketu stát nemůže.

 

Nové vinařství


Na zelené louce


Jedno z nejprogresivnějších českých vinařství sídlí v Drnholci na Mikulovsku. Vzniklo "na zelené louce" v roce 2005 a obhospodařuje asi sto hektarů vinic. Vyrábí pouze bílá a růžová vína.


Ničivý požár


Letos v květnu kompletně po žhářském útoku vyhořelo. Vinařství spadá do skupiny Agro Měřín zemědělského magnáta Gabriela Večeři. Loni dosáhlo tržeb ve výši přibližně 40 milionů korun a bylo ve ztrátě 2,8 milionu.


15 procent


produkce Nové Vinařství vyváží, hlavně do Beneluxu a Skandinávie.

 

Marek Špalek (36)


Narodil se v Novém Šaldorfu na Znojemsku. Vystudoval Střední vinařskou školu a zahrad-nickou fakultu MZLU v Lednici. Je spolu-majitelem rodinného "Vinařství rodiny Špalkovy" a pět let řídí Nové Vinařství.

 

Zdroj: www.ihned.cz

 

 

 
zpětzpět  tisktisk  poslat e-mailem

Autor: Ondřej Malý
19.10.2010 - 09:13:57

VÍNO
REKLAMA

banner

Nejčtenější články

14.06.2010 - Léto svádí k mámení

I když to venku na léto moc nevypadá, podle kalendáře ...

20.08.2010 - Jak se loni dařilo pražským hotelům

Společnost Labartt Hospitality ve spolupráci s ...

21.01.2010 - Speciální a neobvyklá piva české provenience

Přes určitý pokles v posledním roce stále platí, že Česká republika ...

05.03.2010 - Se šéfkuchařem u řezníka

Jak vybrat co nejlepší maso, který kus hovězího se bude ...

14.04.2014 - Barman Milan Červenka ovládl Bohemia Sekt Cocktail Competition

Prestižní soutěž v barmanském a baristickém umění Grand Prix ...

všechny nejčtenější články

REKLAMA

GastroTrend na e-mail

Přejete si zdarma zasílat novinky, články či zpravodajství GastroTrendu na Váš e-mail? Vyplňte, prosím, následující údaje.

(zasílání lze kdykoliv odhlásit)


Jméno:
Příjmení:
E-mail:
 
Copyright © 2008 - 2018 LEONN promotion s.r.o. | Publikování obsahu bez písemného souhlasu vydavatele je zakázáno.