GastroTrend

GastroTrend - odborný portál pro gastronomii
Dnes je 23.09.2018, svátek má Berta
GastroTrend

banner

 

RUBRIKY/ČLÁNKY » VÍNO

Svatomartinské, či Beaujolais?

 

 

ilustracni fotoPRVNÍ VÍNA

 

Minulý týden čeští vinaři přišli se Svatomartinským. Teď se otevírají lahve Beaujolais. Čemu dát přednost?

 

Jedenáctého jedenáctý v jedenáct hodin a jedenáct minut se každoročně otevírají ve stovkách vinoték a v dalších restauracích po celé republice láhve se Svatomartinským vínem, obdobou mladého francouzského Beaujolais.


Rozdíl mezi oběma mladými víny však není jen v tom, že přicházejí týden po sobě, ale také v chuti a ceně - česká mladá vína v průměru bývají o něco levnější než ta francouzská.


Svatomartinské se může vychutnávat do Velikonoc, zatímco Beaujolais je určeno především pro třetí listopadový týden. Vypít by se však určitě mělo do jara. Ovšem nejlepší je pít obě vína v tomto čase, kdy jsou nejsvěžejší.


Červené, bílé i růžové


Letošní nabídka Svatomartinského je bohatá. Už na konci října rozhodlo ve Valticích šest nezávislých degustačních komisí, která vína obdrží značku Svatomartinské 2010.


Letos se nám přihlásilo 98 vinařských firem, které dodaly k senzorickému ohodnocení rekordních 310 vzorků vín, komentuje Marek Babisz, hlavní sommeliér Národního vinařského centra, které hodnocení Svatomartinských vín zajišťuje.


Výsledkem rozhodnutí nezávislé komise je, že se minulý čtvrtek v restauracích, vinotékách i obchodem objevilo 238 vín s touto značkou. Pocházela z 90 vinařství. Celkový počet lahví s mladým vínem se tak odhaduje na milion a tři čtvrtě kusů, tedy zhruba o 50 procent více než loni.


Očekává se, že se všechny prodají. Lidem se líbí příjemné - lehké, svěží víno s ovocnou vůní i chutí. Češi a Moravané začínají prosazovat domácí značky, což je, myslím, velice pozitivní, říká Marek Babisz.


Důležité samozřejmě je, že naši vinaři dělají svou práci dobře a zákazníci se pak vracejí. Oproti Beaujolais děláme z našich odrůd i bílá a růžová vína, takže dokážeme poskytnout pestřejší nabídku. Navíc ji krásně snoubíme s jídlem, prozrazuje Marek Babisz.


Mezi odrůdami jsou nejvíce zastoupeny Müller Thurgau se 74 vzorky, následuje Svatovavřinecké s 62 vzorky, Modrý Portugal s 51 vzorky, dále letošní odrůdová novinka Muškát moravský s 21 vzorky, Veltlínské červené rané s osmnácti a cuvée s dvanácti vzorky.


Spotřebitelé tak na trhu mohou najít 117 bílých, 64 červených a 57 růžových Svatomartinských vín, shrnuje Pavel Krška, ředitel Národního vinařského centra.


Nejen s husou


Beaujolais už v tuto chvíli není v Česku pro Svatomartinské konkurence, protože zabírá ve srovnání s ním zanedbatelný podíl na trhu.


Nebudu zastírat také jistý vliv marketingu na tuto změnu, ale primárně pro Svatomartinské hovoří jeho velká rozmanitost. Zatímco Beaujolais je jen jeden druh, který nemusí každému vyhovovat, Svatomartinské se vyrábí ve třech bílých, dvou růžových a dvou červených odrůdách, upřesňuje Daniel Kříž, který zastupuje Vinařský fond České republiky.


Mladá vína jsou svěží, ovocitá, dobře pitelná, což nemá každý spojené s vínem červeným, tedy Beaujolais. Pro Svatomartinská hovoří jejich pestrost a skvělá možnost snoubení více druhů vín s jídly, uzavírá.


I letos samozřejmě Svatomartinské víno provázejí gastronomické lahůdky. Na svatého Martina končily práce na polích, což býval i důvod k oslavám, na kterých nechyběla svatomartinská husa. K ní se pilo pivo, ale ve vinařských krajích často i první víno, z něhož pak vinaři odhadovali, jak povedený bude ročník.


Snoubení vín a pokrmů je obecně zajímavá disciplína, která dává obojímu nový rozměr. Existují aroma a chutě, které si rozumějí a dokážou navzájem vyzdvihnout to nejlepší toho druhého, potvrzuje Daniel Kříž.


Mnoho restaurací tuto spojitost už pochopilo a nabízí v tomto období svatomartinská menu, kde nejde jen o onu husu a její sladění s jedním vínem, ale o celou řadu pokrmů, které se v menu o několika chodech pojí s několika vzorky Svatomartinských vín, říká zástupce vinařského fondu.


Obvyklým doplňkem dobrého vína bývají třeba sýry, ale v naší tradici Svatomartinského jsme trochu přejícnější a dopřáváme si bohatší tabuli, dodává.


Konzumace s jídlem je přitom důležitá i proto, že ve Svatomartinském jsou výraznější prvotní kyseliny.


reklama:
reklama


Ročník, který se vydařil


Svatomartinská vína jsou z raných odrůd, aby se víno stihlo do 11. listopadu vyčistit.


Doba kvašení trvá šest až deset dní. Během této doby ovocný mošt absorbuje řadu ovocných vůní, které tvoří originální a nezaměnitelné aroma. Vína jsou tak více svěží, zůstává v nich prvotní moštový buket, který se mění do tónu exotického ovoce.


Čeští vinaři považují Svatomartinské za lepší, neboť naše vína nabízejí mnohem větší škálu vůní, aromatických látek a chutí.


Navíc kvalitní moravští vinaři dnes používají nejmodernější technologie, jakou je například řízené chlazené kvašení u bílých vín. A právě tato technologie zvýrazňuje čistotu, aromatiku a krásu vín, tvrdí ředitel společnosti Vinné sklepy Valtice David Šťastný.


U červených vín se navíc odbourává kyselina jablečná. Díky tomu se stane chuť mnohem jemnější a sametovější.


Důležité je, že hrozny stihly dozrát, protože je musíme zavčas sklidit, abychom stihli vína do 11. listopadu vyrobit v perfektní kvalitě. Hrozny pěkně dozrály díky krásnému babímu létu, jen je jich u některých odrůd až o 50 procent méně. Krásná cukernatost hroznů byla doplněná vysokým podílem aromatických látek, což se projeví ve vyšší kvalitě vín, komentuje Šťastný.


Ceny často průměrných nebo ne příliš dobrých mladých Beaujolais jdou pod sto korun. Ty dobré ovšem stojí 150 korun a více. Oproti tomu ceny běžného Svatomartinského vína z větší vinařské firmy se v průměru pohybují od 60 do 110 korun v obchodě, velkovýrobci mají většinou ceny nižší, nalézt je lze například v obchodních řetězcích, porovnává ceny Daniel Kříž. Dražší a lepší vína je lepší hledat ve vinotékách, které mívají širší nabídku i proto, že nabízejí produkty menších vinařů.



Více o Beaujolais...
- Víno zasluhující označení Beaujolais musí pocházet z původní oblasti a na trh je uváděno ve dvou podobách - jako samotné Beaujolais a Beaujolais Villages, společným názvem pak je Beaujolais Nouveau.
- Beaujolais Villages - toto označení může používat jen 32 vesnic z regionu v nejjižnější části Burgundska a značí to Beaujolais
vyšší kvality. Několik vesnic může dokonce místo označení Villages použít přímo název své obce.
- Společná roční produkce obou těchto skupin přesahuje objem 60 milionů lahví.
- Zatímco samotné Beaujolais pochází ze 72 obcí jižní části oblasti, rozkládající se na půdách jílově vápencových, hlinitých a jílových, Beaujolais Villages má původ ve 38 severních obcích, hospodařících na žulových a vápencově-pískových půdách.
- Víno je speciální především díky odrůdě, ze které se vyrábí, místu svého původu, tedy nevelkému regionu ve střední Francii,
a nakonec i speciální technice zpracování: doba kvašení je čtyři až pět dní.
- Je vyráběno z vinných hroznů odrůdy »modrá Gamay«, která dává bílou šťávu.
- Kvalitativním znakem Beaujolais je obsah alkoholu maximálně do dvanácti procent a výrazná ovocná vůně, jejíž konkrétní zabarvení je ale dáno klimatickými a půdními podmínkami dané oblasti.


238 vín
letos přišlo na trh s označením Svato-martinské.


Mezi Svatomartinskými víny jsou nejvíce zastoupeny odrůdy Müller Thurgau a Svatovavřinecké.

 

Zdroj: www.ihned.cz

 

 

 

 
zpětzpět  tisktisk  poslat e-mailem

Autor: Naďa Ghaniová
18.11.2010 - 11:01:54

VÍNO
REKLAMA

banner

Nejčtenější články

14.06.2010 - Léto svádí k mámení

I když to venku na léto moc nevypadá, podle kalendáře ...

05.03.2010 - Se šéfkuchařem u řezníka

Jak vybrat co nejlepší maso, který kus hovězího se bude ...

08.04.2010 - Stát zakázal prodej lihovin ve více než šestilitrovém balení

Vlastní kolek musejí mít nyní také malé "placatice", které dosud ...

21.01.2010 - Speciální a neobvyklá piva české provenience

Přes určitý pokles v posledním roce stále platí, že Česká republika ...

21.06.2010 - Brambory známé i neznámé

Mezi oblíbené přílohy nejenom v našem kraji určitě patří brambory. ...

všechny nejčtenější články

REKLAMA

GastroTrend na e-mail

Přejete si zdarma zasílat novinky, články či zpravodajství GastroTrendu na Váš e-mail? Vyplňte, prosím, následující údaje.

(zasílání lze kdykoliv odhlásit)


Jméno:
Příjmení:
E-mail:
 
Copyright © 2008 - 2018 LEONN promotion s.r.o. | Publikování obsahu bez písemného souhlasu vydavatele je zakázáno.