GastroTrend

GastroTrend - odborný portál pro gastronomii
Dnes je 16.04.2024, svátek má Irena
GastroTrend

banner

 

RUBRIKY/ČLÁNKY » VÍNO

Prodejce: Pravého šampaňského se letos prodá až o čtvrtinu méně

 

sektProdej pravého šampaňského v tuzemsku v důsledku ekonomické krize letos dle předběžných odhadů meziročně klesne až o čtvrtinu. ČTK to řekl Jiří Kočí ze společnosti Global Wines, zabývající se prodejem vín a destilátů. Zatímco v loňském roce se v Česku prodalo zhruba 200.000 lahví šampaňského, v letošním roce odhadují jeho prodejci pokles trhu na úroveň roku 2007, kdy prodeje dosáhly 150.000 lahví.
    "Champagne se nekupuje kvůli ceně, ale kvůli statusu a image - tedy zákazníci kupují stále stejné značky ale v jiné frekvenci," uvedl Kočí. Kromě lidí z vyšších příjmových skupin kupují šampaňské pro různé slavnostní příležitosti často zejména firmy. "Velkou část zákazníků tvoří korporátní klienti, kteří letos samozřejmě nemají důvod slavit," řekl Kočí.
    Přestože část české laické veřejnosti označuje za šampaňské nesprávně jakýkoliv sekt, označením Champagne se můžou honosit pouze šumivá vína mající původ ve francouzské oblasti Champagne-Ardenne. V oblasti působí přes tisíc producentů. Někteří z nich pouze pěstují révu, hrozny pak prodávají šampaňským domům, kde slavný šumivý nápoj vzniká.
    Domácí trh pravého šampaňského přitom v posledních letech nepřetržitě rostl. Přesto je jeho podíl na prodejích šumivých vín v zemi stále zanedbatelný, většina Čechů a Češek dává přednost levnějšímu sektu, zejména tomu z tuzemské provenience.
    Cena šampaňského se v Česku pohybuje od zhruba 350 korun u nejlevnějších vín privátních značek obchodních řetězců až po několik desítek tisíc. Nejprodávanějšími značkami šampaňského v Česku jsou značky Moët & Chandon a Veuve Clicquot Ponsardin, které vlastní největší prodejce šampaňského na světě; firma LVMH Möet Hennessy Louis Vuitton SA. "Tyto dvě značky představují 50 až 60 procent prodeje veškerého Champagne u nás," poznamenal Kočí.
    Ještě výrazněji dopadá hospodářská recese na samostatné producenty šampaňského ve francouzském regionu Champagne. Kvůli poklesu prodeje perlivého nápoje po celém světě se tamní pěstitelé a stáčírny dohodli, že letos sklidí o 32 procent hroznů méně a nechají tak miliardy kuliček vína shnít na zemi. Produkce lahví šampaňského se pak má snížit o 44 procent, uvedl v září list Wall Street Journal (WSJ). Pěstitelé vína v oblasti Champagne přitom výrazně nesnížili objem sklizně hroznů od roku 1955, kdy byla úroda neobvykle vysoká. sklenice se šampaňským
    Celosvětový prodej šampaňského by měl letos klesnout na 260 milionů lahví z 339 milionu lahví v roce 2007. V roce 2008, kdy začala ekonomická recese, se prodej snížil na 322 milionu lahví a zaznamenal první pokles od roku 2000, píše WSJ. Lídr světového trhu LVHM za první pololetí roku zaznamenal pokles tržeb za víno a šampaňské o 28 procent na 458 milionů eur (zhruba 11,8 miliardy Kč).
    Podle marketingového ředitele největšího tuzemského výrobce sektu, firmy Bohemia Sekt postihne mírný pokles celý trh šumivých vín. V zemi se jich letos prodá 15 milionů lahví, loni to bylo o 100.000 lahví více. "Záleží ale na předzásobení trhu, protože my vidíme prodejní čísla, ale nevíme, kolik sektů zůstane po silvestrovské noci na skladech obchodníků," uvedl již dříve Fousek. Spotřeba sektů v ČR loni meziročně mírně vzrostla z 1,2 na 1,4 litru na osobu a rok. V nejvíce srovnatelném Německu mírně klesla na 3,9 litru, ale i z toho je podle Fouska vidět, že český trh má velmi slušný potenciál růstu.
    Největší český výrobce vína, Bohemia Sekt, chce letos prodat 11 milionů lahví sektů, stejně jako v roce 2008, ale o 500.000 méně něž předloni. Rozhodne ale tradičně prosinec, kdy firma plánuje prodat tři až čtyři miliony lahví, z nichž přes 90 procent "odšpuntují" Češi na Silvestra.
    Všeobecný pokles v restauracích a barech, by měl být podle Fouska kompenzován tím, že Češi více nakupují v maloobchodě a pijí doma ve skupinách, s rodinou nebo sami, což se projeví hlavně na Vánoce a na konci roku, kdy je tradičně domácí spotřeba rozhodující.

 

 

reklama:
 
zpětzpět  tisktisk  poslat e-mailem

Autor: ČTK
16.12.2009 - 11:52:03



Diskuze k článku
Jméno*
Text*
Kontrola*: 4 plus 3 je
 

VÍNO
REKLAMA

banner

Nejčtenější články

22.01.2009 - Hotels.com: Pokles cen v hotelech o 3 procenta

Po celém světě během tohoto léta klesly průměrné ceny za ...

12.03.2009 - Dynybyl Hot Cup 2009

V honosném hotelu Art Deco Imperiál, z jehož zdí dýchá ...

05.03.2010 - Se šéfkuchařem u řezníka

Jak vybrat co nejlepší maso, který kus hovězího se bude ...

26.12.2009 - Víno - otázky a odpovědi

Při jaké teplotě skladovat víno?   Co je to fortifikované víno?   ...

05.06.2009 - Nově diskutované předpisy pro solária

V listopadu 2008 se otevřely brány veletržního areálu v Kolíně ...

všechny nejčtenější články

REKLAMA

GastroTrend na e-mail

Přejete si zdarma zasílat novinky, články či zpravodajství GastroTrendu na Váš e-mail? Vyplňte, prosím, následující údaje.

(zasílání lze kdykoliv odhlásit)


Jméno:
Příjmení:
E-mail:
 
Copyright © 2008 - 2024 LEONN promotion s.r.o. | Publikování obsahu bez písemného souhlasu vydavatele je zakázáno.