GastroTrend

GastroTrend - odborný portál pro gastronomii
Dnes je 24.04.2024, svátek má Jiří
GastroTrend

banner

 

RUBRIKY/ČLÁNKY » PIVO

Pivovary začínají sázet na speciální piva

 

 

Každá novinka je dobrá. A každé vylepšení nabídky přiláká nové zákazníky. Tohle obecně platné pravidlo platí stále víc i mezi pivovary. V čase klesající spotřeby piva inovují pivovary jako o život. Nové lahve nebo přepravky doplňuje i nový obsah. Prazdroj coby lídr trhu se zhruba polovičním podílem na českých prodejích teď chystá novinku s názvem Fenix.

 

 

 

ilustracni foto

 

 

 

Zajímavé na tom je, že míří podle informací HN do pivního oboru, který je spíš doménou menších pivovarů a minipivovarů - speciálních netradičních piv. Jejich odbyt v Česku nevídaně roste.


Prazdroj chystanou novinku nekomentuje, ale je zřejmé, že posílením nabídky speciálních piv se trefí do velké mezery na trhu. Už nyní vaří tři druhy značky Master - od 13- do 18stupňových speciálů. Ale tuzemský trh je přesycený výčepními unifikovanými pivy, jen mírně roste podíl ležáků - tedy jedenáctek a dvanáctek. Oproti tomu speciální nebo spíš netradiční piva mají sice zatím podíl ze všech nejmenší, ale obrovsky rostou.


Loni se v Česku uvařilo celkem 17,6 milionu hektolitrů všech piv, meziročně o osm procent méně. Z toho tvořily speciály jen 0,4 procenta. Tedy zhruba 70 400 hektolitrů. Ale jen za letošních prvních sedm měsíců vzrostl meziročně jejich prodej o 69 procent. Do této skupiny patří nejen podle daňové specifikace speciální víc než třináctistupňová piva, ale i různá ochucená nebo svrchně kvašená - pro typické české ležáky se přitom používají kvasinky na spodní kvašení.


Všichni chtějí napodobit Lemon


"Objemy nejsou porovnatelné se zavedenými značkami, ale popularita speciálů roste," potvrzuje trend mluvčí Prazdroje Jiří Mareček.


O tom ví své i nejbližší konkurent Prazdroje - dvojka trhu Pivovary Staropramen. Staropramen v létě zaznamenal se svou novinkou "pivní limonádou" Lemon Cool nevídaný úspěch. Obdoba německého radlera, tedy klasického piva smíchaného s citronovou limonády či spritem, jde na odbyt tak, že ve Staropramenu nestíhají vařit.


Podobné pivo na tuzemský trh před pár lety dodával již pivovar Krušovice, poté. co jej ale koupil nizozemský Heineken, jeho výroba skončila. Teď se ukázalo se, že radler nebo jeho obdoba může být i v Česku hitem, zejména mezi mladými lidmi. Staropramen chce rozjetou novinku podpořit v marketingové kampani i pro zimní období, chce ukázat, že se nejedná jen o letní produkt.


Konkurenti, kteří zaspali, se snaží rychle zjistit, kolik toho vlastně Staropramen prodává, a teď nahonem chystají své vlastní "radlery". Fenix od Prazdroje může být podle informací HN jedním z nich.


Speciály nejsou pro každého


K rostoucím speciálním pivům patří v poslední době i pšeničné pivo, které - na rozdíl třeba od Bavorska - v Česku dosud příliš tradici nemá. Pšeničné pivo, jaké vaří například pivovar v Černé Hoře nebo náchodský Primátor a některé další menší pivovary, čepuje stále víc hospod.


Přitom stále platí, že nejprodávanějším pivem u nás je výčepní Gambrinus a speciální piva si kupuje i vzhledem k jejich vyšší ceně jen určitá skupina lidí.


"Ročně nám prodej pšeničného piva roste o nějakých 20 až 25 procent. Ale není to většinové pití, bez výraznější reklamy se prodeje podobných značek prosazují těžko," říká Josef Hlavatý, ředitel náchodského Pivovaru Primátor, kde se vaří 13 druhů piv a z toho většina právě různých speciálů. Ostatní speciální druhy, jako je třeba černý stout - obdoba irské značky Guiness - rostou pomalejším tempem.


Právě náchodský Primátor je ukazatelem spotřeby speciálních piv - loni jeho produkce mírně vzrostla na 126 tisíc hektolitrů (pro srovnání celé skupině Prazdroje klesl odbyt o šest procent na necelých osm milionů hektolitrů). "Trh je pořád docela konzervativní, prosadit speciály bez reklamní podpory je těžké," komentuje situaci náchodský ředitel Josef Hlavatý.


Větší zapojení velkých pivovarů do této kategorie lze ale čekat. Velké pivovary vidí na příkladu menších, že to je možná cesta a stále víc takovou alternativní nabídku rozšiřují. "Češi si cestu ke speciálům najdou, ale je to běh na dlouhou trať," myslí si Hlavatý.

 

Česko a pivo


17,6 mil.


hektolitrů piva uvařily loni všechny pivovary v Česku. Největší podíl mají výčepní piva (skoro 60 %) a ležáky (35 %).


70 tis.


hektolitrů speciálních a netradičních piv uvařily loni v ČR tuzemské pivovary. Jde o 0,4 % trhu, letos odbyt speciálních piv roste o téměř 70 %.


48


průmyslových pivovarů funguje v ČR a nové nepřibývají. Naopak výrazně roste počet restauračních minipivovarů - z loňských 100 na letošních zhruba 120.


450


značek piv od všech pivovarů se loni prodávalo v Česku. Letos tento počet dál narůstá.

 

 

Novinku chystá i Prazdroj

 

Lídr pivovarnického trhu Plzeňský Prazdroj chce využít rostoucího zájmu o netradiční pivní značky. Chystá novinku, pro kterou si na Úřadu průmyslového vlastnictví nechává registrovat značku Fenix.


Podle informací HN jde o další z řady speciálních piv, jejichž podíl na trhu je sice minimální - necelého půl procenta -, ale zájem o ně roste geometrickou řadou. Prazdroj veškeré údaje zatím tají. "Hledáme vhodné inovace a v našem minipivovaru v Plzni zkoušíme nové a netradiční várky piv. Inovace jsou určitě na pořadu dne, ale konkrétní plány prozrazovat nebudeme," vyjádřil se mluvčí Prazdroje Jiří Mareček.


Speciální netradiční značky piv vaří spíš menší a v největší míře pak restaurační pivovary, jejichž počet letos dosáhne už 120. V kategorii netradičních, tedy i ochucených piv ale letos zaznamenala nečekaný úspěch dvojka trhu Pivovary Staropramen s novinkou Lemon Cool, méně sladkou obdobou německého Radlera - tedy piva míchaného s limonádou. A hned několik dalších pivovarů chce Staropramen, který sotva stačí pokrýt poptávku, napodobit.


"Lemon je určen především mladým dospělým spotřebitelům a ženám," říká mluvčí Staropramene Pavel Barvík. V Česku ale roste zájem také o další netradiční piva, jako je třeba pšeničné.


"V krizi a panující silné konkurenci všichni hledají sebemenší skulinu na trhu," reaguje výkonný ředitel Českého svazu pivovarů Jan Veselý. Speciály mají na celkové produkci 17,6 milionu hektolitrů sice minimální podíl, ten ale podle Veselého bude dál narůstat.

 

 

 

Zdroj: www.ihned.cz

 

 

 

 
zpětzpět  tisktisk  poslat e-mailem

Autor: Miroslav Petr
20.10.2011 - 16:33:44

PIVO
REKLAMA

banner

Nejčtenější články

22.01.2009 - Hotels.com: Pokles cen v hotelech o 3 procenta

Po celém světě během tohoto léta klesly průměrné ceny za ...

12.03.2009 - Dynybyl Hot Cup 2009

V honosném hotelu Art Deco Imperiál, z jehož zdí dýchá ...

05.03.2010 - Se šéfkuchařem u řezníka

Jak vybrat co nejlepší maso, který kus hovězího se bude ...

26.12.2009 - Víno - otázky a odpovědi

Při jaké teplotě skladovat víno?   Co je to fortifikované víno?   ...

28.01.2009 - Život je krásný

Rialto není jen slavný most v Benátkách, ale i prvotřídní ...

všechny nejčtenější články

REKLAMA

GastroTrend na e-mail

Přejete si zdarma zasílat novinky, články či zpravodajství GastroTrendu na Váš e-mail? Vyplňte, prosím, následující údaje.

(zasílání lze kdykoliv odhlásit)


Jméno:
Příjmení:
E-mail:
 
Copyright © 2008 - 2024 LEONN promotion s.r.o. | Publikování obsahu bez písemného souhlasu vydavatele je zakázáno.