GastroTrend

GastroTrend - odborný portál pro gastronomii
Dnes je 24.04.2024, svátek má Jiří
GastroTrend

banner

 

RUBRIKY/ČLÁNKY » PIVO

2012: rok, kdy na trh přijdou nové značky piva

 

 

ilustracni fotoPokud se v plném rozsahu naplní plány velkých průmyslových pivovarů, které v posledních týdnech podaly na Úřad průmyslového vlastnictví žádosti o registraci nových pivních značek, mají se vyznavači pivních specialit v příštím roce na co těšit. Na trhu by se totiž mohly objevit značky jako například Zlatopramen Molotov, Zlatopramen Lemon Crush, G2, Fenix od Plzeňského Prazdroje nebo BU2R od Budějovického Budvaru. Ale pivaři už mají nově k dispozici i třeba pivo IPA, známé dosud jen z produkce některých minipivovarů.


Klasické výčepní pivo, tedy desítky nebo i ležáky (to jest jedenáctia dvanáctistupňová piva), jsou tradiční kategorie. Pivovarští obři z pohledu velikosti na tuzemském trhu teď ale objevují kouzlo takzvaných speciálů - netradičních nebo méně obvyklých piv, které jsou dosud doménou spíše malých a nejmenších pivovarů.


Je zřejmé, že posílením nabídky speciálních piv se trefí do velké mezery na trhu. Už nyní je tuzemský trh přesycený výčepními unifikovanými pivy. Jejich spotřeba výrazně klesá a jen mírně roste podíl ležáků. Oproti tomu speciální nebo spíše netradiční piva mají sice ze všech nejmenší podíl, který ale nebývale roste.


Pro vysvětlení: loni se v Česku uvařilo přes 17 milionů hektolitrů všech piv. Z toho tvořily speciály jen 0,4 procenta, tedy zhruba 70 400 hektolitrů. Ale jen za letošních prvních sedm měsíců vzrostl meziročně jejich prodej o 69 procent. Do této skupiny patří nejen podle daňové specifikace více než třináctistupňová piva, ale i různá piva ochucená nebo svrchně kvašená (pro typické české ležáky se používají kvasinky na spodní kvašení).


Trefou do mezery na trhu byl už letní nástup značky Staropramen Lemon Cool. Obdoba německého radlera - tedy směsi výčepního piva s limonádou (nejčastěji citronovou) šla na dračku. Ve smíchovském pivovaru dvojky trhu Staropramene nestíhali toto pivo vařit. A podle lidí z branže bude příští rok ve znamení podobných značek i od jiných pivovarů.


Jednička trhu Prazdroj kontruje pomerančem - podle informací z mediálních agentur už zadal přípravu marketingové kampaně na podporu nové značky, kterou bude vařit s využitím pomerančové kůry. Bude se plzeňská obdoba belgického Hoegaardenu jmenovat Fenix? V Prazdroji to odmítli komentovat.


A co se skrývá za registrací značky Zlatopramen Lemon Molotov? "Děkuji vám za telefonický dotaz. V tuto chvíli se však k tématu nebudeme vyjadřovat," reaguje Kateřina Beute, mluvčí skupiny Heineken, do níž patří značka Zlatopramen.


Méně tajemný je mluvčí Budvaru. Značka BU2R (BuDvaR) není podle něj spojena s pivem, ale s blíže nespecifikovanými městskými - třeba kulturními - projekty. "Pivní novinku ale také chystáme, nicméně nemohu to teď komentovat," říká mluvčí Budvaru Petr Samec.


Pivní znalce teď ohromil státem ovládaný, ale produkcí malý Pivovar Vyškov. Pod novým provozovatelem dodává už v těchto dnech na trh pivo IPA (Indian Pale Ale), což je z Anglie známé svrchně kvašené, silné a výrazně chmelené pivo, vyvážené kdysi do vzdálené indické kolonie.


"Zajímavé a speciální značky piv jsou samozřejmostí pro nejmenší pivovary a ty velké najednou zjišťují, že mezi lidmi jsou stále oblíbenější. Snaží se tomu tedy přizpůsobit," komentuje situaci na trhu viceprezident Českomoravského svazu minipivovarů a majitel Pivovaru Kocour ve Varnsdorfu Jan Kočka.

 

Pivní speciály


70 400 HEKTOLITRŮ


speciálních piv uvařily loni pivovary v Česku. Do této kategorie patří 13 a více stupňová piva, obecněji pak i různá piva ochucená. Patří sem například značka Master od Plzeňského Prazdroje, Velvet od Staropramene nebo krušovický Malvaz z produkce Heinekenu.


17,1 mil. HEKTOLITRŮ


piv všech druhů a značek uvařily loni pivovary v Česku. Speciály z toho tvořily jen 0,4 procenta, ale jejich podíl výrazně roste. Nejvíce se vaří výčepních piv (nejčastěji kolem 10 stupňů), jejich podíl však už několik let klesá.


450 ZNAČEK PIV


se nyní vaří v Česku. V posledních letech jejich počet narůstá. Zásluhu na tom má především rychle přibývající počet minipivovarů, kterých u nás funguje už bezmála 120. Velkých průmyslových pivovarů je v Česku celkem 48.

 


GAMBRINUS
Zdůrazňuje spojení se sportem (sponzor extraligy), ale prezentuje se jako pití pro obyčejné lidi, jako jsem já nebo ty (reklamy Army Camp či Nesnáším ryby).

 

KRUŠOVICE
Všichni je znají a teď už navíc zase chutnají jako dříve (tenkrát). V reklamě se pivovar prezentuje "skutečnou" desítkou a dvanáctkou.

 

BUDWEISER BUDVAR
Stejně jako jednička na trhu Pilsner Urquell zdůrazňuje také Budvar českou tradici a fakt, že se jeho pivo hodně prodává ve světě.

 

STAROPRAMEN
Reklama na pivo Cool Lemon cílí na mladší lidi. Lemon je "trendy" pití na léto s menším obsahem alkoholu.

 

 

Zdroj: www.ihned.cz

 

 

 

 
zpětzpět  tisktisk  poslat e-mailem

Autor: Miroslav Petr
09.12.2011 - 09:15:46

PIVO
REKLAMA

banner

Nejčtenější články

22.01.2009 - Hotels.com: Pokles cen v hotelech o 3 procenta

Po celém světě během tohoto léta klesly průměrné ceny za ...

12.03.2009 - Dynybyl Hot Cup 2009

V honosném hotelu Art Deco Imperiál, z jehož zdí dýchá ...

05.03.2010 - Se šéfkuchařem u řezníka

Jak vybrat co nejlepší maso, který kus hovězího se bude ...

28.01.2009 - Život je krásný

Rialto není jen slavný most v Benátkách, ale i prvotřídní ...

26.12.2009 - Víno - otázky a odpovědi

Při jaké teplotě skladovat víno?   Co je to fortifikované víno?   ...

všechny nejčtenější články

REKLAMA

GastroTrend na e-mail

Přejete si zdarma zasílat novinky, články či zpravodajství GastroTrendu na Váš e-mail? Vyplňte, prosím, následující údaje.

(zasílání lze kdykoliv odhlásit)


Jméno:
Příjmení:
E-mail:
 
Copyright © 2008 - 2024 LEONN promotion s.r.o. | Publikování obsahu bez písemného souhlasu vydavatele je zakázáno.