GastroTrend

GastroTrend - odborný portál pro gastronomii
Dnes je 21.05.2018, svátek má Monika
GastroTrend

banner

 

RUBRIKY/ČLÁNKY » PIVO

Pivovary otočily trend a opět rostou

 

 

ilustracni fotoČeši začínají experimentovat s pivem a jeho výrobci si mnou ruce.

 

České pivovary mají za sebou relativně dobrý rok. Prudký pokles celkové produkce, který za roky 2009 a 2010 činil kumulovaně téměř 15 procent, vystřídal růst o 2,7 procenta. Navíc se ukazuje, že tahounem českých pivovarů už nemusí být jen export. Češi se totiž změnili. Nejkonzervativnější pivní národ světa již není homogenním vyznavačem jediné "správné chuti", ale začíná si libovat i ve specialitách, jako jsou například moky s příchutí ovocné limonády. Nebrání se už dokonce ani pivům v plastových lahvích.


Podobně jako tuzemským automobilkám i pivovarům tradičně pomáhá dobrá ekonomická kondice sousedního Německa, které je nejdůležitějším odběratelem českého piva. Jeho vývoz se loni meziročně zvýšil o čtyři procenta a Česká republika se stala sedmým nejvýznamnějším exportérem piva na světě. V zahraničí přitom končí necelá pětina tuzemské produkce.


Loňský růst spotřeby českého piva na domácím trhu nebyl způsoben jen tím, že by samotní Češi oproti předchozímu roku více pili. Podstatnou roli hráli zahraniční turisté, pro které je návštěva České republiky téměř neodmyslitelně spojena s ochutnávkou tohoto národního nápoje. Výrazně se také projevilo citelné snížení dovozu nejlevnějších piv ze Slovenska, Maďarska, Polska a Rumunska. Ještě předloni přitom na ně obchodní řetězce velice úspěšně lákaly spořivé zákazníky, nyní však jejich obliba u Čechů klesá. "Za pozitivní lze považovat, že tuzemské pivovary výrazně inovují svoji nabídku a přicházejí s novými obaly, které konzumenti velmi rychle přijali," prohlašuje předseda Českého svazu pivovarů a sladoven František Šámal.


Jak uvádí Zbyněk Kovář, generální ředitel společnosti Pivovary Staropramen, v Česku vyrostla nová generace spotřebitelů, která celý svůj dosavadní život pila nápoje z PET lahví a nevidí žádný důvod, proč by nemohlo být v takové lahvi také pivo. Loni se proto meziročně více než zdvojnásobil objem piva prodaný v PET lahvích, a dosáhl téměř šestiprocentního podílu. Přeskočil tak už dokonce i plechovky, které jsou na trhu mnohem déle.


Postupně se také mění struktura konzumovaných piv. Roste podíl spotřeby ležáků, především takzvaných jedenáctek, na úkor slabších výčepních piv. Ta jsou jsou sice stále nejrozšířenější, avšak jejich podíl se snížil na necelých 56 procent. Posiluje také podíl speciálů, neobvyklých piv a pivních nápojů. Ve srovnání s tradičním pivem "plzeňského typu" mají sice tyto speciality na českém trhu relativně nízký podíl (přibližně šest procent), ale jejich nabídka se stále rozšiřuje. Svaz odhaduje, že nyní se u nás vyrábí na 500 značek piv a jejich počet se ustavičně zvyšuje.


Nabídku obohacují hlavně malé restaurační pivovary, které se snaží zákazníky již několik let lákat na jiné pivo, než tradičně nabízejí velké průmyslové pivovary. Díky malým vyráběným objemům mohou více experimentovat a vařit různé pivní speciály či ochucená piva. V Česku je takzvaných minipivovarů již zhruba 130.


Na vzestupu je rovněž produkce nealkoholického piva, kterého se pro domácí trh poprvé v historii vyrobilo přes půl milionu hektolitrů. Zbyněk Kovář se ovšem domnívá, že dosud trvalý růst spotřeby nealkoholického piva se v dalších letech poněkud zpomalí, a to i kvůli nové nabídce nízkoalkoholických piv.


Další letošní významnou změnou na českém pivním trhu je, že všechny velké skupiny skončily s balením piva do unifikovaných skleněných lahví NRW. Posledním z velkých hráčů, který je alespoň částečně používal, byl Staropramen, jenž do nich stáčel pivo značek Braník, Ostravar a Velvet. Tato piva teď bude plnit do lahví, které dosud využíval pro svoji vlajkovou značku Staropramen, jenž zároveň dostává zcela novou lahev. Jednotné obaly typu NRW proto nyní budou používat jen menší české pivovary, kterým by se investice do lahví vlastního designu nevyplatila. Pro Staropramen, který musel vyměnit několik desítek milionů lahví, šlo o částku 200 milionů korun.

 

 

Zdroj: www.ihned.cz

 

 

 
zpětzpět  tisktisk  poslat e-mailem

Autor: Petr Korbel
05.04.2012 - 10:12:31

PIVO
REKLAMA

banner

Nejčtenější články

21.01.2010 - Speciální a neobvyklá piva české provenience

Přes určitý pokles v posledním roce stále platí, že Česká republika ...

21.06.2010 - Brambory známé i neznámé

Mezi oblíbené přílohy nejenom v našem kraji určitě patří brambory. ...

05.03.2010 - Se šéfkuchařem u řezníka

Jak vybrat co nejlepší maso, který kus hovězího se bude ...

11.05.2018 - Naši vinaři přivážejí 57 medailí z New Yorku

Moravští a čeští vinaři uspěli na mezinárodní soutěži Great American ...

11.05.2018 - Japonský pivní hit jde na trh v Česku

Když před třemi desítkami let japonská společnost Asahi uvedla na ...

všechny nejčtenější články

REKLAMA

GastroTrend na e-mail

Přejete si zdarma zasílat novinky, články či zpravodajství GastroTrendu na Váš e-mail? Vyplňte, prosím, následující údaje.

(zasílání lze kdykoliv odhlásit)


Jméno:
Příjmení:
E-mail:
 
Copyright © 2008 - 2018 LEONN promotion s.r.o. | Publikování obsahu bez písemného souhlasu vydavatele je zakázáno.