GastroTrend

GastroTrend - odborný portál pro gastronomii
Dnes je 25.04.2024, svátek má Marek
GastroTrend

banner

 

RUBRIKY/ČLÁNKY » PIVO

Hledá záchranu ve Staropramenu

 

 

ilustracni fotoZadlužená skupina Molson Coors míří pod vedením Petera Swinburna do střední a východní Evropy.


Peter Swinburn, šéf americko-kanadské pivovarské firmy Molson Coors, označil značku Staropramen za "mezinárodní vlajkovou loď". Stalo se tak poté, co se rozhodl koupit skupinu StarBev, jejíž součástí je právě i Staropramen a která vaří a distribuuje pivo v zemích střední a východní Evropy.


S touto transakcí je nadmíru spokojen. Předpokládá, že umožní evropské divizi Molson Coors expandovat i do dalších zemí. "Akvizice StarBev perfektně odpovídá strategii podniku Molson Coors, totiž rozšířit naše portfolio o další značky prémiových piv a prohloubit naši expanzi na růstové trhy," uvedl Swinburn.


Ostatně Staropramen není pro pivaře Swinburna žádným objevem. V 90. letech pracoval tento Walesan jako prodejní ředitel britské pivovarnické skupiny Bass, která tuto pražskou značku koupila. Jistě si tehdy pochutnával na tradičním českém pivu - tedy do té doby, než Bass zase Staropramen prodal.


Peter Swinburn a jeho tým intenzivně vyjednávali o akvizici StarBev už od konce loňského roku. Cílem této transakce je zastavit několikaleté snižování odbytu značek Molson Coors ve Spojených státech a Kanadě. Houževnatý manažer totiž měl i přes svoji vynikající profesionální kariéru určitou smůlu. Stal se prezidentem a generálním ředitelem skupiny Molson Coors zrovna v polovině roku 2008, kdy Spojené státy upadly do finanční krize a recese. A pípami protékalo méně piva.


Je zřejmé, že i kdyby uměl dělat zázraky, nemohl zabránit poklesu odbytu. "Přestože patříme mezi vedoucí globální pivovarnické skupiny, prodej piva není pojištěn proti recesím," uvedl Peter Swinburn, který zná pivní branži opravdu od píky. "Prožil jsem recesí několik a vím, že budeme-li se starat o lidi, značky, inovace a nové produkty, budeme po hospodářském oživení v dobré formě," dodal. Jenže ani tento rádoby optimistický recept nefungoval, odbyt piva z portfolia značek Molson Coors nestoupal.


Nelze se divit, že se devětapadesátiletý manažer pokusil situaci rázně vyřešit - a to akvizicí. Nechtěl svoji další vrcholnou kariéru ohrozit pokračujícími nepřesvědčivými výsledky skupiny Molson Coors. Věděl, že něco musí podniknout a mít navíc ještě trochu štěstí.


Nevraživé reakce


Jistě si tehdy vzpomněl na svého otce Arthura, který byl za druhé světové války příslušníkem britského vojenského námořnictva. Tři válečné lodi, na nichž sloužil, byly zasaženy německými torpédy. Pokaždé tyto útoky přežil, i když do záchrany plaval v chladných vodách oceánu.


Jedinou záchranu firmy Molson Coors spatřoval Peter Swinburn v akvizici na zámořských trzích. A jelikož měl ze svého angažmá v britském pivovaru Bass zkušenosti ze střední Evropy, zejména ty dobré a úspěšné se Staropramenem, rozhodl se zkusit štěstí v této části světa nákupem skupiny StarBev se sídlem v Praze a v Amsterdamu.


Ne všichni však sdíleli jeho jistotu, že akvizicí ve střední a východní Evropě se podaří zvrátit dosavadní pokles odbytu. Někteří američtí a kanadští analytici a investoři měli odlišný názor než Swinburn. "Je to poněkud riskantní operace, protože Molson Coors vstupuje na zcela jiný kontinent, kde nemá žádné zkušenosti," řekl agentuře Bloomberg analytik Raymond Heesakker. Také Wall Street po zprávě o sjednané akvizici zareagoval nevraživě: kurz akcií firmy Molson Coors na newyorské burze přechodně klesl za jediný den o 3,5 procenta.


Další zadlužení


I když se ve Spojených státech hodně píše o dluhové krizi eurozóny, Peter Swinburn usoudil, že v zemích, v nichž StarBev operuje, je pivní trh atraktivní, se silnou historickou tradicí a růstovým potenciálem. Sází na své přesvědčení, že "tento evropský region se vrací ve svém růstu na předkrizovou úroveň". Pivovary StarBev operují v Česku, Srbsku, Chorvatsku, Rumunsku, Maďarsku a Černé Hoře. Své značky skupina prodává i na Slovensku a v Bosně a Hercegovině. Roční výstav devíti pivovarů se loni zvýšil na 13,3 milionu hektolitrů. StarBev zaměstnává 4100 lidí, kteří přibudou k 9700 pracovníkům skupiny Molson Coors v severní Americe a Británii.


"Pro firmu Molson Coors by bylo výhodnější, kdyby se pokusila zlepšit svůj byznys spíše na vyspělých trzích," cituje některé analytiky agentura Reuters. Tyto názory ovšem Swinburn odmítá. StarBev podle něho operuje s velkými značkami, má talentovaný management i zaměstnance. "A budou těžit z toho, že se stávají součástí globální firmy, což jim může přinést další inovace a obohatit jejich marketingové zkušenosti," zdůrazňuje. Učinil doslova vše, aby StarBev koupil. Vždyť o akvizici se zajímala i japonská pivovarnická firma Asahi, ale cena se jí zdála příliš vysoká.


StarBev vlastní od října 2009 pátá největší světová investiční společnost CVC Capital Partners, která za pivovary ve střední a východní Evropě tehdy zaplatila 2,23 miliardy eur. Swinburn vyjednal prodejní cenu 2,65 miliardy eur, tedy jen o 42 milionů více, než za co ji CVC koupila.


Proč společnost CVC prodala většinový podíl StarBev? Investuje totiž do formule 1, v níž vlastní 63,4 procenta, a musela si na to vypůjčit 2,5 miliardy dolarů. Čili akvizice StarBev přišla vhod jí i americko-kanadské skupině Molson Coors. Ta vznikla v roce 2005 fúzí dvou starých rodinných podniků. V kanadském Montrealu založil vlastní firmu Brit John Molson už v roce 1786, a je to proto nejstarší dochovaný pivovar v Severní Americe. Pivovar Coors zase postavil v roce 1873 německý přistěhovalec Adolph Kuhrs, který si změnil pro Američany těžko vyslovitelné jméno na anglickou transkripci Coors. Potomci obou zakladatelů jsou významně zastoupeni ve správní radě skupiny. Předsedou rady je od loňska Andrew Molson, příslušník už sedmé generace této rodiny.


Ovšem skupina potřebnou částku 2,65 miliardy eur, kterou má zaplatit za StarBev, nemá. "Swinburn spoléhá na rychlou návratnost investice, ale platí za to jen dalším zadlužením," napsal list New York Times. Sám Swinburn tučný výnos z této akvizice očekává od roku 2013. Domnívá se, že dosavadní management StarBevu bude v příštích letech nadále tak úspěšný jako dosud, a že se do Denveru, sídla Molson Coors, jen pohrnou peníze. StarBev se stává samostatnou divizí americko-kanadské skupiny. Dosavadní management zůstává beze změny a sídlem bude nadále Praha.


Jde o více než o miliony


Peter Swiburn, narozený v roce 1953 ve Walesu, nejspíše ví, co dělá. Vždyť svou zářnou kariéru v pivovarnické branži udělal také díky různým fúzím a akvizicím. Narodil se v chudé rodině a předpokládalo se, že si bude už jako chlapec přivydělávat. "Matka chtěla, abych byl soběstačný. Proto mne učila šít, žehlit i vařit už mém raném věku," vypráví Swinburn. Jako středoškolák byl jednou na brigádě v železárně, kde na něho z ingotů sálalo 1500 stupňů Celsia. "Proto jsem věděl přesně, čím se nebudu živit. Nebyl jsem nijak starý, když jsem si uvědomil, že jedině vzdělání je cestou vpřed," říká.


Tahle sázka mu vyšla. Hned po studiu ekonomie na University of Wales v Cardiffu dostal nabídku od pivovarnické firmy Bass Brewing. Nejprve jako prodejce, který přesvědčoval hostinské, aby kupovali piva značky Bass. Vzpomíná, jak ho některý majitel hostince volal i v neděli ráno, že mu došlo pivo. Mladý Peter naložil sudy či basy lahví do svého vlastního auta a včas svého zákazníka zásobil.


V roce 2002, když americký pivovar Coors koupil Bass, nabídli mu, aby řídil jejich mezinárodní byznys. O tři roky později se spojil Molton s Coors a Swinburn byl jmenován prezidentem operací v Evropě a Asii se sídlem v Londýně. V roce 2007 už řídil americké operace a v polovině roku 2008 se stal prezidentem a generálním ředitelem Molson Coors Brewing s příjem 941 tisíc dolarů ročně. Ovšem tomuto Walesanovi jde o mnohem víc než o vlastní miliony. Hodlá si získat "věčnou slávu" expanzí starobylé říše Molsonů a Coorsů do zemí, kde je pivo doma.

 

Největší fúze v pivovarnictví


ilustracni foto2002 - jihoafrická firma South African Breweries (SAB), vlastník Plzeňského Prazdroje, koupila za 5,6 miliardy dolarů většinu akcií druhého největšího amerického pivovaru, společnosti Miller Brewing Company. Vzniklý koncern SABMiller má asi 100 pivovarů ve 33 zemích.
2004 - belgická společnost Interbrew a brazilská Companhia de Bebidas das Américas (AmBev) uzavřely v roce transakci, z níž vzešla společnost InBev - největší pivovarnický podnik na světě.
2008 - skupina InBev převzala za 52 miliard dolarů pivovar Anheuser-Busch, což je největší pivovarnická skupina v USA. Vznikla tak skupina Anheuser-Busch InBev.
2011 - společnost SABMiller převzala australskou Fosters Group za 9,9 miliardy australských dolarů (185 miliard korun).


Zdroj: Ćeský Svaz pivovarů a sladoven

 

 

Zdroj: www.ihned.cz

 

 

 
zpětzpět  tisktisk  poslat e-mailem

Autor: Miroslav Prchal
25.04.2012 - 06:37:20

PIVO
REKLAMA

banner

Nejčtenější články

22.01.2009 - Hotels.com: Pokles cen v hotelech o 3 procenta

Po celém světě během tohoto léta klesly průměrné ceny za ...

12.03.2009 - Dynybyl Hot Cup 2009

V honosném hotelu Art Deco Imperiál, z jehož zdí dýchá ...

05.03.2010 - Se šéfkuchařem u řezníka

Jak vybrat co nejlepší maso, který kus hovězího se bude ...

26.12.2009 - Víno - otázky a odpovědi

Při jaké teplotě skladovat víno?   Co je to fortifikované víno?   ...

28.01.2009 - Život je krásný

Rialto není jen slavný most v Benátkách, ale i prvotřídní ...

všechny nejčtenější články

REKLAMA

GastroTrend na e-mail

Přejete si zdarma zasílat novinky, články či zpravodajství GastroTrendu na Váš e-mail? Vyplňte, prosím, následující údaje.

(zasílání lze kdykoliv odhlásit)


Jméno:
Příjmení:
E-mail:
 
Copyright © 2008 - 2024 LEONN promotion s.r.o. | Publikování obsahu bez písemného souhlasu vydavatele je zakázáno.