Heineken má název radler registrovaný jako ochrannou známku. Odbyt mixů piva a limonády nebývale roste a zachraňuje pivní trh.
Soudy budou v Česku řešit složitý právní spor o použití slova "radler". Trojka českého pivovarnického trhu skupina Heineken totiž zažalovala několik pivovarů za jeho neoprávněné použití. Heineken má všeobecně používaný výraz pro mix piva s limonádou v Česku registrovaný jako ochrannou známku.
Pivovary tvrdí, že radler je označení pro celou kategorii nápojů, a registrovat si tento název je stejně nesmyslné, jako kdyby si někdo nechal patentovým úřadem zapsat právo ke slovu "pivo".
Po loňském úspěchu pivní limonády od Staropramene - Cool Lemon se letos s podobnými pivy doslova roztrhl pytel. Zatímco celý pivní trh stagnuje (za posledních pět let se dokonce propadl o deset procent), radlery udělaly nevídaný skok.
Začali je kupovat lidé, kteří pivo většinou jinak nevyhledávají - ženy, mladí lidé, sportovci. Řada velkých i menších pivovarů letos proto zareagovala vlastními produkty s nejrůznějšími názvy. Některé použily slovo radler. Se svým radlerem pod značkou Zlatopramen přišel na jaře i Heineken.
"Na trhu s ochucenými pivy jsme zaznamenali několik případů neoprávněného využívání názvu Radler. S některými subjekty jsme dokonce byli nuceni zahájit soudní řízení," uvedla mluvčí skupiny Zuzana Kosáková.
Slovo Radler začalo používat na etiketách několik pivovarů. Například Chodovar ale svůj Radler už prodává pod označením Roller. Jiní, jako je dovozce značky Bavaria nebo českobudějovický Pivovar Samson, si trvají na svém.
Pivovar si před měsícem podal na patentový úřad vlastní žádost o registraci značky "Samson Radler". Podle mediálního zástupce pivovaru Michala Donatha je registrace samotného názvu "Radler" velmi nešťastná. "Stejně jako by byla registrace ochranné známky Pivo nebo Voda, což je název, který odkazuje k celé kategorii nápojů, ne k jedné konkrétní značce," tvrdí Donath.
I podle některých lidí z pivovarnické branže je zaregistrování slova "radler" poněkud sporné. "Jde o obecný pivní styl. Přijde mi to, jako by si někdo zaregistroval ochranné označení pro slovo ležák nebo pšeničné pivo," míní odborník na ekonomiku pivovarů Tomáš Maier z České zemědělské univerzity v Praze.
Radler je však v Česku registrovaný už od roku 2001, původně pro krušovický pivovar a jeho značku Radler.cz. V roce 2009 (tehdy Češi o radlery ještě neměli zájem) prodej krušovického Radlera skončil. Pivovar ale převzal - i s ochrannými známkami - Heineken, který si teď práva hájí.
Radlery či pivní limonády mají pro pivovary velkou výhodu. Kromě nich sice roste například i prodej piva v PET lahvích nebo nealkoholického piva, ale tyhle dvě kategorie ubírají ze spotřeby ostatních piv. Oproti tomu radlery mohou bilanci pivovarů letos výrazně zvýšit. Piva se loni v celém Česku uvařilo 18 milionů hektolitrů, meziročně o dvě procenta víc. Od rekordních skoro 20 milionů v 2007 ale výstav pivovarů klesá.
Zdroj: www.ihned.cz
Autor: Miroslav Petr
19.06.2012 - 09:08:45
Po celém světě během tohoto léta klesly průměrné ceny za ...
Jak vybrat co nejlepší maso, který kus hovězího se bude ...
Při jaké teplotě skladovat víno? Co je to fortifikované víno? ...
V listopadu 2008 se otevřely brány veletržního areálu v Kolíně ...