GastroTrend

GastroTrend - odborný portál pro gastronomii
Dnes je 18.06.2018, svátek má Milan
GastroTrend

banner

 

RUBRIKY/ČLÁNKY » PIVO

Radler dobývá Česko: Ze zlatého dolu, který objevil Staropramen, chtějí těžit všichni

 

 

ilustracni fotoJak zastavit klesající prodej piva? Nejlepší cestou je najít nové zákazníky. Staropramen našel vloni díky svému Cool Lemonu zlatou žílu, už během prvních měsíců ho prodával miliony půllitrů. Přitom ještě před pár lety podobný pokus v Krušovicích ztroskotal, protože Češi neměli zájem.


Kde jsou ty doby, kdy se Češi dívali na mixování piva s ovocnou šťávou skrz prsty. Když dnes na konci dne doplňují v obchodech regály s pivem, v sekci takzvaných radlerů mají možná nejvíce práce.


Vloni pivní trh převálcoval Staropramen Cool Lemon. „Současné měsíční prodeje jsou v řádu milionů půllitrů," říká mluvčí Staropramenu Pavel Barvík. V kategorii ovocných piv tvořil minulý rok prodej této jediné značky 98 procent trhu, zjistila agentura Nielsen.


Takový úspěch ale letos Lemon Cool určitě nezopakuje, a to nejen proto, že mu bude konkurovat grepový sourozenec. Do byznysu s ochuceným pivem naskakují další a další hráči.


Citron je tradice, grep se k pivu ale možná hodí víc


Zůstane Cool Lemon lídrem na trhu? Spíše ne. Rozšiřuje se spektrum značek, ale i chutí. A to i v nabídce od Staropramenu. „Zájem o naši druhou příchuť nás příjemně překvapil, už teď se v prodejích dotahuje na Cool Lemon," říká Pavel Barvík. A má zřejmě potenciál ho velmi rychle překonat.


Citronová chuť sice k radleru, jak jej kdysi dávno začali pít Němci, patří, ale Čechům mohou grepová piva v mixu s českým výčepním zachutnat více. Proč? „U těchto piv je obtížné především trefit správný poměr chutí. U některých ovocných piv, které jsou nyní na trhu, se napijete a cítíte, jak se chuť tříští," říká František Frantík, šéfredaktor časopisu Kvasný průmysl.


„Chvíli je to sladké, pak pivo v puse zhořkne. Chuť musí být stabilní a musí také jako stabilní doznívat. Možná proto vychází grep z degustací dobře, protože je přirozeně nahořklý."


Nevyváženost chuti, ale také zřetelnou chuť přidaných sladidel a chemie vytýkají ovocným pivům, které jsou momentálně k dostání na českém trhu, i experti z První pivní extraligy. Ti při seriozní degustaci vybírali radler, který plní, co jeho název slibuje - tedy osvěží a zároveň neodradí chutí.


„Není v tom cítit ani ovoce, ani pivo. Tolik vitacitů jako dneska večer jsem ještě nikdy nepil," shrnul svůj dojem z českých radlerů tajemník Václava Klause Ladislav Jakl, jeden z členů stálého degustátorského týmu První pivní extraligy. Z jejich výběru nejméně záporných bodů nasbíral Samson Radler Grapefruit.


Přes všechny nedostatky, které mají, jsou lehká ovocná piva jednoznačně trend. Mixy piva s ovocnou šťávou s obsahem alkoholu do 2,2 procenta vyrábí v tuto chvíli pomalu každý druhý větší pivovar. A přibývat bude i nealkoholických piv s citrusovou příchutí, jak ukazuje i letošní inovace nejprodávanějšího nealkoholického piva na českém trhu, Birell Limetka & Malina.


Pustí se do slibně se rozvíjejícího byznysu i menší pivovary? Spíše ne. Že si tímto způsobem rozšiřují trhy právě ti velcí, je logické. „Pro minipivovary to nemá význam, nemají míchání takového piva kapacitu, v jedné nebo dvou hospodách, kam dodávají, si radler říznou na výčepu," vysvětluje předseda Svazu minipivovarů Jan Šuráň.


Propadák z Krušovic a spor o ochrannou známku


Ještě před pár lety přitom tento typ piva byl v Česku absolutní propadák. Jako první ve větším měřítku od roku 2002 experimentoval Heineken v pivovaru Krušovice. Bylo to předčasné, po necelých třech letech musel výrobu ukončit - pro naprostý nezájem.


Jen o pár let později už je ale všechno jinak a dokonce i Heineken naskakuje do znovu rozjetého vlaku, jen krušovický pivovar v rámci této skupiny vyměnil Zlatopramen a jeho Radler citrón.


Z krušovického experimentu zbyl jen jeden relikt, a tou je registrace ochranné známky Radler, kvůli které se Heineken hodlá soudit s dalšími českými pivovary, které se rozhodly, že si původní německý název pro mix piva a limonády dají na etiketu.


Soudní spor se potáhne ještě dlouho, námitka, že slovo radler jako obecné označení pro kategorii piv není možné vyhradit pro jediný produkt, zní logicky. Paradoxně ti největší hráči na novém pivním hřišti se jej rozhodli nevyužít, a to zřejmě nejen kvůli nárokům konkurence.


„Domníváme se, že slovo radler je obecným pojmenováním a to také potvrzuje běžná praxe v jiných evropských zemích, kde se tak používá a označuje míchaný nápoj z piva a limonády, popřípadě ovocného džusu," říká Jiří Mareček z Plzeňského Prazdroje, který je členem skupiny SABMiller. Na etiketách nového Gambrinu Řízný citron i Gambrinu Limetka & Bezinka byste přesto slovo radler hledali marně.


Nepoužívá ho ani momentální leader na trhu s radlery v Česku, Staropramen. „Používat tradiční pojmenování nebyl od počátku náš cíl. Tato kategorie nebyla v Česku před vstupem Cool Lemonu na trhu úspěšná, tradičním názvem bychom si nepomohli. Pokud jsme chtěli uspět, museli jsme se odlišit," vysvětluje Pavel Barvík.


Radlery po konjunktuře? Tři až čtyři procenta trhu


Ovocná piva mají pro velké pivovary značné kouzlo především v tom, že mohou mezi jejich zákazníky přilákat zcela nové typy zákazníků. Cílí hlavně na nejmladší generaci, která není z hlediska podávání alkoholu pod zákonem a která ovocné chutě preferuje. (Pivovary v tom nejsou samy, stačí se podívat na způsob, jakým svou citronovou inovaci propaguje jedna z nejtradičnějších českých značek, Becherovka.)


Převálcují tradiční českou pivní kulturu? Podle Jana Šuráně nikoli: „Teď zažíváme boom radlerů. Až skončí, ustálí se jejich podíl na trhu někde mezi třemi až čtyřmi procenty, podobně jako je to v Německu."

 

 

Zdroj: www.ihned.cz

 

 

 

 

 

 
zpětzpět  tisktisk  poslat e-mailem

Autor: Radka Hrdinová
25.06.2012 - 10:08:47

PIVO
REKLAMA

banner

Nejčtenější články

04.06.2009 - DAŇOVÉ ŘÍZENÍ - Obrana proti daňové kontrole

Při sporech s finančním úřadem vám potřebné argumenty dodají judikáty.

21.01.2010 - Speciální a neobvyklá piva české provenience

Přes určitý pokles v posledním roce stále platí, že Česká republika ...

05.03.2010 - Se šéfkuchařem u řezníka

Jak vybrat co nejlepší maso, který kus hovězího se bude ...

21.06.2010 - Brambory známé i neznámé

Mezi oblíbené přílohy nejenom v našem kraji určitě patří brambory. ...

20.02.2009 - VIVA TEQUILA! Střet mýtů a reality

To co je pro Moraváka slivovice, Řeka ouzo či Itala ...

všechny nejčtenější články

REKLAMA

GastroTrend na e-mail

Přejete si zdarma zasílat novinky, články či zpravodajství GastroTrendu na Váš e-mail? Vyplňte, prosím, následující údaje.

(zasílání lze kdykoliv odhlásit)


Jméno:
Příjmení:
E-mail:
 
Copyright © 2008 - 2018 LEONN promotion s.r.o. | Publikování obsahu bez písemného souhlasu vydavatele je zakázáno.