V lna akvizic ve světovém pivovarnictví nepolevuje. Vzedmula se po roce 2008, kdy belgická InBev za 52 miliard dolarů převzala americký Anheuser-Busch a vznikla světová jednička AB InBev. A právě ta si nyní vyhlédla další velký "terč" - mexickou Grupo Modelo, podle výstavu sedmou největší pivovarnickou skupinu světa.
AB InBev, sídlící v belgickém Leuvenu, drží v Modelu zhruba poloviční podíl. Ten jí však neumožňuje skupinu kontrolovat. Proto chce od vlastnické rodiny odkoupit zbývajících 50 procent, informuje list The Wall Street Journal.
Podle něj lze hodnotu transakce odhadnout na 12 miliard dolarů. Šlo by tedy o druhou největší akvizici ve světovém pivovarnictví hned po zmíněném belgickém převzetí Anheuseru v roce 2008.
"Taková cena by určitě byla pro kupce přitažlivá. Tržby AB InBevu by stouply zhruba o 10 procent," komentuje pro agenturu Bloomberg Pablo Zuanic, z londýnské firmy Liberum Capital.
Společnost AB InBev, která v současné době kontroluje 18,3 procenta globálního trhu s pivem, si chce chystanou akvizicí především upevnit svoji pozici v Mexiku. Ten je šestý největší na světě a roste o dvě až tři procenta ročně. V podstatě ho ovládá "duopol" Modelo-Heineken.
Nizozemská skupina v Mexiku vlastní tamní dvojku - pivovar Femsa, který koupila v roce 2010 za 10 miliard dolarů. Právě to podle analytiků přimělo Belgičany, aby usilovali o kompletní nadvládu nad Grupo Modelo, a mohli tak lépe čelit konkurenci ze strany Heinekenu.
Převzetí Grupo Modelo by mělo značný dopad také na trh s pivem v USA, kde AB InBevu patří 47 procent trhu, především díky značkám Budweisser a Bud Light. Po plném ovládnutí mexické skupiny by to byla zhruba polovina amerického trhu. Nejvýznamnější dováženou značkou piva na něm je Corona od Grupo Modelo.
To, že se AB InBev nyní zaměřil na Mexiko, by mohlo znamenat, že upouští (alespoň dočasně) od záměru na převzetí svého hlavního konkurenta - britské společnosti SABMiller. Ta v tuzemsku vlastní skupinu pivovarů kolem Prazdroje a drží na zdejším trhu zhruba pětačtyřicetiprocentní podíl.
SABMiller se také tuží. Loni do svého globálního portfolia získal za 10,5 miliardy dolarů australský Foster. Letos v dubnu pak severoamerická Molson Coors od investiční společnosti CVC Capital Partners za 3,5 miliardy dolarů získala pivovarnickou skupinu StarBev. Její "vlajkovou lodí" jsou Pivovary Staropramen, dvojka českého trhu s přibližně patnáctiprocentním podílem.
Pivovarnické skupiny se stále více snaží expandovat mimo Evropu, kde nevidí slibnou perspektivu. SABMilleru se daří posilovat pozici také v Africe, kde mu odbyt během posledních pěti let stoupal zhruba o 12 procent ročně.
Podle Trevora Stirlinga, experta poradenské firmy Sanford Bernstein, se v Africe (bez Jižní Afriky) v průměru na hlavu vypije jenom sedm litrů piva ročně. Celosvětový průměr se pohybuje kolem 35 litrů. "Dosáhnout této úrovně v Africe se jeví jako reálný cíl," míní v listu Financial Mail Mark Bowman, který odpovídá za africký byznys SABMilleru.
Pivovarnické koncerny nejvíce láká Čína, kde spotřeba piva během posledních pěti let podle zprávy společnosti Mintel stoupla o 29 procent a loni poprvé přesáhla 500 milionů hektolitrů (v USA je to kolem 240 milionů hektolitrů). Pozici na největším světovém trhu hodlá upevnit také dánský Carlsberg. Během červnové návštěvy prezidenta Chu Ťin-tchaa v Kodani byla podepsána dohoda o výstavbě velkopivovaru v jihozápadní čínské provincii Jün-nan. Dánové do projektu v přepočtu investují 670 milionů dolarů. Nový čínský pivovar, který by měl zahájit provoz v roce 2014, bude mít kapacitu 10 milionů hektolitrů. V rámci Carlsbergu je větší jenom ruská Baltika (12 milionů hektolitrů).
Největší pivovary v Číně - China Resources Snow (CRS), Tsingtao, AB InBev a Yanjing Brewery - drží skoro 60 procent trhu. Nejvíce piva uvaří CRS, společný podnik, který založily China Resources Enterprise a SABMiller. Jeho nejznámějším produktem je Snow, světově nejrozšířenější značka piva. Ve světě se vypije zhruba 1,7 miliardy hektolitrů. Do roku 2015 by měla spotřeba stoupnout o 8-9 procent a přesáhnout 1,8 miliardy hektolitrů.
1830 MILIONŮ HEKTOLITRŮ
by mělo v roce 2015 protéci hrdly pijáků celého světa. Zhruba o osm procent více než loni. Největším trhem je od roku 2003 Čína.
Zdroj: www.ihned.cz
Autor: Václav Lavička
28.06.2012 - 13:33:07
NH Hotels otevřel dva hotely v Praze a Olomouci, další ...
Jak vybrat co nejlepší maso, který kus hovězího se bude ...
Přes určitý pokles v posledním roce stále platí, že Česká republika ...