Členové Českého svazu pivovarů a sladoven na své 41. valné hromadě jednali o budoucnosti pivovarského sektoru v České republice. Jedním ze stěžejních bodů bylo projednání vlivu nedávno zvýšené spotřební daně na pivo na jeho prodej a ekonomický dopad především na tuzemské pivovary. Přednesená rámcová analýza Český trh s pivem, kterou prezentovala společnost PriceWaterhouseCoopers, jasně prokázala, že zvýšením spotřební daně o 0,40 Kč na půllitr poklesne spotřeba piva v důsledku cenové elasticity v hodnotovém vyjádření o 1,4 mld. Kč. Pokles spotřeby piva by následně ovlivnil zaměstnanost v pohostinských službách a pivovarech. To by ve svém důsledku představovalo dodatečné a oportunní náklady na státní rozpočet ve výši téměř 1,2 mld. Kč. Skutečný celkový efekt navýšení spotřební daně na pivo na státní rozpočet je předpokládán ve výši dodatečných příjmů v rozmezí pouhých 43-82 mil. Kč.
„Studie potvrdila to, co již na trhu od počátku roku pozorujeme. Zvýšení cen piva v důsledku uvalené daně snížilo poptávku jak v obchodech, tak v restauracích o více než 10 %," uvedl Ing. Jan Veselý, výkonný ředitel ČSPS. „To je nepříjemná zpráva nejen pro pivovarský sektor, ale i odvětví, která jsou na prodeji piva bezprostředně závislá - obchody, a zejména restaurace. Nezbývá nám nic jiného než trpělivě a soustavně, především na základě zpracovaných studií, státní správě i legislativcům vysvětlovat, že toto opatření nepřináší kýžený efekt a je jednoznačně kontraproduktivní," dodal Jan Veselý.
V průběhu zasedání valné hromady byly projednány také důsledky nedávné komunikační kampaně Plzeňského Prazdroje „Žijeme českým pivem!" na pivovarský sektor. Představitel Plzeňského Prazdroje pivovarníky ubezpečil, že firma s podobnou kampaní již v budoucnu nepočítá. Svaz také zvažuje formy spolupráce se stále se zvyšujícím počtem restauračních pivovarů, jejichž počet se blíží k číslu 85.
Značná pozornost byla věnována podpoře a propagaci zodpovědného přístupu ke konzumaci, prodeji a marketingu piva a s tím souvisejícím vzděláváním. Snaha o samoregulaci může vést k tomu, že se tak podaří předejít zavedení restrikcí a pravidel ze strany světových a evropských organizací, jako jsou WHO a EU, ale též státu. V letošním roce pokračuje projekt „Domluvme se!" Je zaměřen na mladé lidi ve věku 18-35 let. Hlavním posláním je zdůraznit, že alkohol za volant nepatří. Cílem je, aby jeden z posádky vozidla při jízdě za zábavou nepil alkohol a tak byl zajištěn bezpečný návrat mladých lidí. Novinkou pro letošní rok je vzdělávací kampaň „Pobavme se o alkoholu" zaměřená proti konzumaci alkoholu a orientovaná na cílovou skupinu dětí ve věku 12-13 let, jejich učitele a rodiče, která probíhá ve školách.
Valná hromada přijala rezignaci Ing. Jiřího Fuska, místopředsedy ČSPS, v souvislosti s ukončením jeho pivovarských aktivit. Jako výraz ocenění jeho činnosti a zásluh mu byl předán děkovný dopis předsedy svazu. Na svůj post v předsednictvu rezignoval rovněž Ing. Václav Berka z Plzeňského Prazdroje, a. s., který byl nahrazen PhDr. Ivanem Baloghem z téže společnosti.
Předchůdce dnešního Českého svazu pivovarů a sladoven byl založen v roce 1873 a v současné době sdružuje 27 pivovarských společnosti, 8 sladoven a 18 přispívajících členů, kteří zastupují společnosti, jako jsou vědecké a vzdělávací instituce, výrobci zařízení a technologií v pivovarství a sladařství, firmy vyrábějící sklo, tiskárenské závody a další subjekty.
Další informace naleznete na internetových stránkách Českého svazu pivovarů a sladoven www.cspas.cz.
14.06.2010 - 14:07:46
Po celém světě během tohoto léta klesly průměrné ceny za ...
Jak vybrat co nejlepší maso, který kus hovězího se bude ...
Při jaké teplotě skladovat víno? Co je to fortifikované víno? ...
V listopadu 2008 se otevřely brány veletržního areálu v Kolíně ...