GastroTrend

GastroTrend - odborný portál pro gastronomii
Dnes je 19.12.2018, svátek má Ester
GastroTrend

banner

 

RUBRIKY/ČLÁNKY » PIVO

Jak se v době krize chodí na pivo?

 

 Ilustrační foto

Do restaurací chodíme méně, a když už, tak stejně šetříme. Na krizi zareagovali i provozovatelé. Jaké trendy v chování zákazníků na trhu on-trade panují u nás po dobu ekonomické krize, mapuje následující článek.


Vývoj počtu celoročních gastronomických provozoven v České republice od roku 2005 do roku 2007 vykazoval rostoucí tendenci, a to z 30 135 na 32 349 provozoven. Nejlepším rokem byl pro gastronomii předkrizový rok 2007, kdy bylo nejvíce podniků v provozu, do ČR přijížděly zástupy turistů, byl výborný kurz koruny, lidé vládli dostatkem peněz na útraty a působila zde celá řada dalších pozitiv.


Prognóza pro rok 2009 předpokládala pokles počtu podniků o 3-6 %. Nakonec se hypotéza potvrdila a celkový pokles trhu byl o 4,8 %, co se týká celoročních podniků v rámci celé ČR.


Zajímavostí v poklesu trhu je, že počet provozoven poklesl o výše zmiňovaných téměř 5 %, ale kapacita trhu dle počtu míst k sezení jen o 1%. Z čehož vyplývá, že větší provozovny jsou více životaschopné. Zároveň můžeme sledovat, že dopady recese nejvíce zasáhly nejdražší podniky bez stabilní štamgastské klientely, naopak podniky střední a nižší cenové úrovně se stabilní návštěvností tyto dopady až tak nepocítily.

 

Krizi pocítili dva ze tří


Vliv recese v České republice v roce 2009 pociťovalo celkem téměř 60 % gastronomických provozoven. Velká část těchto provozoven patřila do nejvyšší cenové úrovně, byla orientována na firemní klientelu, příležitostné akce, turisty apod. Provozovatelé uvádějí, že dopad krize pocítili především na nižší návštěvnosti a na nižší spotřebě a tím také útratě hostů.


Největší dopad recese pociťovali v roce 2009 provozovny v regionu Jižní Čechy, a to celých 70 % provozoven, ve Středních Čechách pociťuje za poslední půlrok recesi 62 % provozoven a v Praze 60 %. Nejméně se krize v minulém roce projevila v regionu Severní Morava a dále v regionu Jižní Morava. Pokud tato fakta opřeme o data z trhu, tak vidíme, že v roce 2009 byl pokles návštěvníků na jednu provozovnu cca 8 % a pokles cizinců až 17 % v zastoupení návštěvnosti.

 

Situace, kdy chodí méně hostů nebo někdy i žádní, donutila svým způsobem provozovny podívat se na danou situaci jinak a aktivně se podílet na tom, aby dopady recese trhu nebyly tak velké. Více než třetina provozoven se rozhodla jít do aktivního protiútoku.

 

Jak se změnili provozovatelé?


Ti, kteří se pokusili s krizí aktivně bojovat, na to šli několika způsoby. Někteří začali aktivně pořádat různé akce pro návštěvníky, které je udrží déle v podniku, čímž si provozovatelé ve finále zajistí i více objednávek jídla a pití. Jiní nabízejí bonusy za větší konzumaci např. 2 + 1, různé akční ceny, tzv. "happy hour", odměny za každou druhou nebo třetí objednávku apod.


Část provozoven upravila svou nabídku a změnila ji tak, aby lépe odpovídala tomu, co se nejvíce žádá, a to jak v nápojích, tak i jídle. Dalším motivátorem pro hosty jsou rozšířené kombinace, kdy k polednímu menu se zdarma dává nápoj nebo polévka, nebo jsou při objednávce jídla slevy na nápoje atd. Vidíme i celou řadu provozoven, které změnily svůj interiér a přizpůsobily se stávající situaci a poptávce hostů.


K pasivním cestám pak patří opatření v podobě propuštění části personálu, omezení provozní doby, uzavření provozovny v některé dny v týdnu apod.

 

Jak se mění zákazník?


A jakými změnami prochází samotný návštěvník gastronomických provozoven? 31 % návštěvníků gastronomických provozoven v ČR začalo v roce 2009 šetřit vlivem recese na svých útratách v gastronomii. Ze skupiny šetřivých 60 % šetří menší spotřebou, z toho třetina konkrétně menší konzumací jídla a dalších 16 % menší konzumací piva. Vedle toho 27 % návštěvníků šetří "výběrem levnějších výrobků", více než polovina z nich si potom konkrétně vybírá levnější jídlo. Konečně 13 % zákazníků šetří oběma způsoby - konzumují méně a levněji.


Celkově 17 % pravidelných návštěvníků podniků dále uvádí, že zaregistrovalo nějaké změny v přístupu samotných provozoven k hostům. Nejčastěji návštěvníci uváděli, že se personál chová slušněji k hostům (což lze také považovat za pozitivní dopad recese), dále že podniky nabízejí lepší služby a lidé si rovněž všimli, že provozovatelé pořádají různé akce a nabízejí zajímavé akční slevy.


Co se týče negativních změn, zaznělo především, že provozovny omezují svou pracovní dobu nebo rovnou zavírají a také zdražují.

 


reklama:

 

Očima zákazníka


Více než třetina respondentů, kteří pravidelně navštěvují gastronomické podniky, zaznamenala nárůsty cen např. u piva v průměru o 15 %, u jídla okolo 20 % a stejně tak i u nealkoholických nápojů. Nejméně návštěvníků registrujících nárůst cen měla kategorie lihoviny, kde jsou ceny vnímané jakoby beze změny.


Když se na stabilitu klientely v provozovnách podíváme očima samotných hostů, tak nám vychází, že 63 % pravidelných návštěvníků si myslí, že počet hostů zůstal v jejich oblíbených podnicích stejný. Což znovu potvrzuje fakt, že stabilní a zavedené podniky s dostatečnou štamgastskou základnou nejméně pocítily dopady recese.

 

Proč a kam?


Téměř dvě třetiny návštěv gastronomických provozoven proběhnou za účelem posezení s přáteli, dále potom lepší oběd či večeře a třetina návštěvníků jde za účelem výhodného poledního menu. Za účelem posezení s přáteli chodí lidé nejčastěji do hospod a restaurací, a to v pátek a v sobotu, přičemž téměř 60 % si objedná pivo. Třetina si potom u této příležitosti dá jídlo, nealko nápoj nebo kávu.


Nejčastěji si respondenti vybírají provozovnu podle vzdálenosti (je blízko), asi 17 % si vybere svou oblíbenou a 15 % jde tam, kde se dobře vaří.

 

Dopady krize na gastronomické provozovny:


53 % provozoven uvádí, že zákazníci u nich utrácejí méně.


40 % se shoduje na tom, že zákazníci si objednávají méně pití.


29 % tvrdí, že lidé chodí méně na jídlo.


14 % udává, že si jejich zákazníci objednávají levnější pití.

 

 

Zdroj: www.ihned.cz

 

 

 

 
zpětzpět  tisktisk  poslat e-mailem

Autor: Marcela Šimková, Vendula Rusková
30.06.2010 - 07:51:07



Diskuze k článku
Jméno*
Text*
Kontrola*: 9 plus 1 je
 

PIVO
REKLAMA

banner

Nejčtenější články

14.06.2010 - Léto svádí k mámení

I když to venku na léto moc nevypadá, podle kalendáře ...

07.06.2010 - Výsledky mezinárodní soutěže Vinoforum 2010

Tři tituly šampionů zůstávají v České republice.

Devatenáctý ročník mezinárodní ...

20.08.2010 - Jak se loni dařilo pražským hotelům

Společnost Labartt Hospitality ve spolupráci s ...

04.06.2010 - Změny v zákoně proti kouření a alkoholu

Od letošního 1. července se zpřísňuje zákon proti kouření a ...

02.07.2009 - Karlovy Vary - Thriller na kolonádě

Krize tvrdě dopadla na západočeské lázně. Jezdí do nich o ...

všechny nejčtenější články

REKLAMA

GastroTrend na e-mail

Přejete si zdarma zasílat novinky, články či zpravodajství GastroTrendu na Váš e-mail? Vyplňte, prosím, následující údaje.

(zasílání lze kdykoliv odhlásit)


Jméno:
Příjmení:
E-mail:
 
Copyright © 2008 - 2018 LEONN promotion s.r.o. | Publikování obsahu bez písemného souhlasu vydavatele je zakázáno.