GastroTrend

GastroTrend - odborný portál pro gastronomii
Dnes je 27.05.2019, svátek má Valdemar
GastroTrend

banner

 

RUBRIKY/ČLÁNKY » PIVO

Malé pivovary rostou na úkor velkých

Malé pivovary rostou na úkor velkýchHospody mění velké pivní značky za piva menších pivovarů. Prodeje menších pivovarů rostou, přestože se trh propadá.

Svijany, Koutské pivo, Bernard, Chotěboř, Tambor, Lobkowicz, Hubertus a spousta dalších menšinových značek piv se v Česku valí do hospod. A stále častěji vytlačují z píp dosud dominantní velké značky gigantů, jako jsou Plzeňský Prazdroj, Pivovary Staropramen nebo Heineken. Česko se tak stále víc odklání od letité místní tradice jednodruhových hospod.

Přibývá hospodských, kteří vidí, že čepovat jednu značku nestačí. Spousta lidí chce vystřídat stále stejnou chuť něčím novým a leckdy kvalitnějším, popisuje důvody majitel speciální pivnice První pivní Tramway Jiří Stehlíček. Léta sám pravidelně střídá k plzeňskému pivu hned několik regionálních alternativních značek, často speciálních piv. S kolegy z podobně zaměřených hospod včera založil Alianci P.I.V., která má právě sdružovat hostinské, nabízející střídání různých nových značek.

Ke 49 průmyslovým pivovarům přibývají obrovským tempem další malé restaurační minipivovary. Těch už je přes stovku a některé z nich prodávají svůj sudový mok i v širším okolí. Jako třeba Chebský pivovar, královédvorský Tambor, stříbrský U rybiček. Masivní vstup do hospod hlásí i zavedené pivovary. Loni otevřený Pivovar Chotěboř, rychle rostoucí Svijany, Bernard, Lobkowicz a spousta dalších. Chtějí využít rostoucí nevole konzumentů k zavedeným a roky stejným chutím.

Řádově se tak už počítají na stovky hospody, které jen letos zařadily na čep piva menších a středních pivovarů. To vše se děje v době, kdy kvůli letos vyšší spotřební dani piva zdražují a od loňska kvůli krizi strmě padá jejich spotřeba. Menší a střední pivovary přesto rostou, například Bernard letos o dvě procenta.

Jen loni se přitom celý pivní trh v Česku propadl o šest procent, převážně vlivem propadu tří největších pivovarů: Prazdroje, Staropramene a Heinekenu, které ovládají dohromady na tři čtvrtiny celé české pivní spotřeby.

Boj o jimi ovládané hospody se vyostřuje. Praktiky těch velkých jsou stále drsnější. Co si myslet o zástupci jednoho z nich, když nabídl u nás hospodskému 300 tisíc korun, pokud přestane čepovat naše pivo. Vůbec za to nežádal zvýšení prodeje jejich značky. Jen zastavení prodeje té konkurenční, říká majitel pivovaru Tambor ve Dvoře Králové Nasik Kiriakovský. Malý pivovar Tambor od loňského startu je už v 25 hospodách, cílem je 150.


reklama:


Zavedené značky vytlačuje z hospod i například loni otevřený chotěbořský pivovar. Za necelý rok se prosadil do 80 restaurací a barů. Letos roste náš prodej každý měsíc o nějakých 25 procent, říká chotěbořský sládek Oldřich Záruba.

Do víc jak 250 hospod se už dostala od loňského podzimního startu dvanáctka Lobkowicz. Jen v Praze získala společnost K Brewery, která Lobkowicze vaří, výhradně pro sebe pět hospod. A v dalších je Lobkowic jako nový doplněk. Nejčastěji obsazujeme restaurace v Praze a Brně, nahrazujeme nejčastěji plzeň, připomíná manažer Otakar Binder.

Loni nejvíce rostoucí pivovar - Svijany - dodával koncem loňska piva spolu s výčepním zařízením do dvou tisíc hospod. Za letošní první tři měsíce tento počet vzrostl o 110.

Hospodám ale stále vládnou přední pivovary. Především Prazdroj, jehož značky nabízí podle mluvčího Jiřího Marečka na 20 tisíc hospod. A tento počet je podle něj stabilní.

V Prazdroji soudí, že točit výhradně jeden druh je lepší z hlediska kvality točeného piva. Ideální je, pokud se průtok piva v trubkách v provozních hodinách vůbec nezastaví, říká Mareček.

Ve dvojce trhu - Pivovarech Staropramen - odmítli téma komentovat s odkazem na konkurenční důvody.


Český pivní trh

-5,9 %

o tolik se loni propadla produkce pivovarů v Česku. Prodej piva v sudech klesl o sedm procent.Část menších a středních pivovarů přitom roste.

30 - 40

tisíc hospod a restaurací funguje u nás podle odhadu Asociace hotelů a restaurací. Piva od lídra trhu Plzeňského Prazdroje z toho čepuje zhruba 20 tisíc.

49

průmyslových pivovarů funguje v Česku. Každý z nich průměrně uvaří kolem 400 tisíc hektolitrů piva ročně.

 

Zdroj: www.ihned.cz

 
zpětzpět  tisktisk  poslat e-mailem

Autor: Miroslav Petr
21.04.2010 - 12:28:59



Diskuze k článku
Jméno*
Text*
Kontrola*: 3 plus 5 je
 

PIVO
REKLAMA

banner

Nejčtenější články

04.08.2010 - Nejlepší bary v Česku

Bugsys Bar zařadil časopis Newsweek mezi dvacet nejlepších barů světa. ...

02.07.2009 - Karlovy Vary - Thriller na kolonádě

Krize tvrdě dopadla na západočeské lázně. Jezdí do nich o ...

04.06.2009 - DAŇOVÉ ŘÍZENÍ - Obrana proti daňové kontrole

Při sporech s finančním úřadem vám potřebné argumenty dodají judikáty.

14.06.2010 - Léto svádí k mámení

I když to venku na léto moc nevypadá, podle kalendáře ...

08.04.2010 - Stát zakázal prodej lihovin ve více než šestilitrovém balení

Vlastní kolek musejí mít nyní také malé "placatice", které dosud ...

všechny nejčtenější články

REKLAMA

GastroTrend na e-mail

Přejete si zdarma zasílat novinky, články či zpravodajství GastroTrendu na Váš e-mail? Vyplňte, prosím, následující údaje.

(zasílání lze kdykoliv odhlásit)


Jméno:
Příjmení:
E-mail:
 
Copyright © 2008 - 2019 LEONN promotion s.r.o. | Publikování obsahu bez písemného souhlasu vydavatele je zakázáno.