Ve Zlínském kraji roste počet malých domácích pivovarů. Zatímco ještě před lety nebyly příliš k vidění, nyní je v každém okrese alespoň jeden. Většina z nich pivo prodává ve svých vlastních hospodách. Lidé mohou lahodný mok ochutnat přímo z půllitru či si jej odnést domů v plastových lahvích. Podle sládků, které dnes oslovila ČTK, se takové pivo stává u zákazníků stále oblíbenější a oslovuje zejména mladé lidi a ženy.
Restaurační minipivovary ve Zlínském kraji nabízejí pivo různé chuti a stupně. Například jeden z nejznámější v regionu Valášek ze Vsetína zákazníkům nabízí kvasnicový ležák světlý, tmavý, řezaný. Oblíbené jsou i příchutě, jako například kávová, mandlová, višňová či borůvková. "V České republice je asi 70 malých pivovarů, ale kvalita jejich produktů je velmi rozdílná. Pivo vaříme sedm let a do podvědomí lidí se začínáme dostávat až nyní, kdy se o minipivovarech stále více mluví. Je běžné, že si lidé zavolají, ať jim nachystáme do PVC lahví ten a ten druh, že si za chvíli přijedou," řekl sládek minipivovaru Valášek Jan Dohnal.
Více než deset let vaří pivo také v Uherském Brodě na Uherskohradišťsku. Nedávno zahájil zkušební provoz také minipivovar v Kroměříži na Velkém náměstí. Nefiltrovaná a nepasterizovaná piva podnik vyrábí přímo v restauraci a přilehlých prostorech. Čepuje zatím jedenáctku světlou, dvanáctkou polotmavou a osmnáctkou tmavou. Ostrý provoz chtějí majitelé zahájit v únoru.
Rostoucí oblibu minipivovarů potvrdil i vedoucí pivovaru Bonver z Valašského Meziříčí Bruno Bednář. Výrobu klasických nepasterizovaných piv podnik zahájil v roce 2004. "Ze začátku to byl problém, protože každý věřil více zajetému velkému pivovaru než malému. Každý se opírá o tradici. Dnes to ale už není pravda a nedá se o tradici hovořit, protože velké pivovary jsou prodané. Už nevaří sládkové ale ekonomové," podotkl. Pod značkou BON si lidé mohou koupit světlou desítku, světlý ležák a tmavý ležák speciál.
Dva roky funguje pivovar v Sazovicích na Zlínsku, který chmelový mok vaří pod značkou Zlínský švec. Pivovar prozatím funguje na nekomerční bázi a sládkové vaří pivo pouze pro rodinné příslušníky, přátele. Případní zájemci jej však mohou po dohodě ochutnat přímo v prostorách pivovárku, kde se nachází malé posazení. Pivovar se zatím věnuje pouze výrobě světlého výčepního piva, světlého ležáku a polotmavého ležáku.
Podle dnes oslovených sládků je ale konkurence stále větší a množství prodaného piva, přes rostoucí počet pivních fajnšmekrů, záleží nejen na počasí, ale v případě pivních festivalů i na zázemí, které zákazníkům poskytnou. Malé podniky si často nemohou dovolit velké stany, ve kterých se prezentují velké pivovary. "Majitel musí mít hodně pevné nervy, aby to s námi ustál, a k pivu musí mít vztah, jinak bychom tady už nebyli," dodal Bednář.
Hlavní strana | Články od nejnovějšího | Aktuálně | Alkoholické nápoje | Pivo | Víno | Nealkoholické nápoje |
Potraviny/Kuchyně | Hotel/Wellness/Spa |
Nové výrobky • | Recepty • |
Inzerce • |
Databáze dodavatelů • | Nápoják • |
Autor: ČTK
20.01.2010 - 16:12:36
Po celém světě během tohoto léta klesly průměrné ceny za ...
Jak vybrat co nejlepší maso, který kus hovězího se bude ...
Při jaké teplotě skladovat víno? Co je to fortifikované víno? ...