Domácí prodej a export Staropramene loni klesly o sedm procent. Propadu celého trhu se vymykají regionální pivovary K Brewery.
Pivovarům Staropramen, dvojce tuzemského pivovarnického trhu, dalším rokem klesá u nás produkce. Loni uvařily ovládané pivovary v pražském Smíchově a Ostravě 2,8 milionu hektolitrů, meziročně o sedm procent méně. A nejsou v tom výjimkou. Meziroční šestiprocentní propad - největší za poslední roky - už před časem potvrdil i největší z pivovarů Plzeňský Prazdroj. Celý tuzemský pivovarnický trh tak loni zaznamenal největší pokles produkce v novodobé historii Česka.
"České pivovarnictví má za sebou druhý rok poznamenaný ekonomickou recesí," hodnotí loňská čísla šéf Staropramene Zbyněk Kovář. Kromě úsporného chování konzumentů a menšího počtu zahraničních turistů k propadu spotřeby přispělo podle pivovarníků i loňské třetinové zvýšení spotřební daně, kvůli kterému naprostá většina producentů pivo zdražila. Na propad Staropramene měl nevětší vliv především pokles zájmu o značky, jako je Vratislav nebo Sládkův Měšťan, o něco méně se loni vypilo i značek Staropramen, jejímuž většímu poklesu zabránilo uvedení na trh nové jedenáctky.
Dařilo se ale naopak značce Braník, kterou od loňska Staropramen stáčí i do PET lahví, jež jako jediný z obalů na trhu loni zaznamenala obrovský nárůst zájmu zákazníků. Braník v plastu se během roku stal spotřebou 70 tisíc hektolitrů druhým nejprodávanějším PET pivem - za Zlatopramenem z produkce Heinekenu.
Další velké pivovary v pořadí, jako je skupina Heineken (Krušovice, Starobrno, Zlatopramen, Březňák) nebo Budějovický Budvar, čísla o své loňské produkci dosud nezveřejnily. Ale i v jejich případě se jedná o větší či menší pokles produkce. Celkové údaje neuvedla ani skupina K Brewery, které patří pátá příčka na tuzemském trhu a jejíchž sedm plně ovládaných regionálních pivovarů uvařilo dohromady podle informací HN téměř 900 tisíc hektolitrů. To znamená meziroční nárůst o 18 procent.
Letos chce už K Brewery, ovládaná finančníky Martinem Burdou a Grzegorzem Hótou, dodat do hospod a obchodní sítě 1,1 milionu hektolitrů piv. K Brewery - plus další menší rostoucí pivovary jako třeba Svijany nebo Bernard - tak popírají veškeré argumenty velkých pivovarnických hráčů o vlivu ekonomické krize. Potvrzuje se spíš trend, že zájem konzumentů se přesouvá z velkých pivních značek k těm menším, regionálním. I když ty nemají na celkový trh zásadní vliv.
Loni uvařily pivovary v Česku celkem 17 milionů hektolitrů piva. Meziroční pokles o téměř osm procent je největší za posledních dvacet let. "Předpokládám, že letos se vlivem určitého oživení poptávky a přibývajícího počtu turistů pokles zastaví," prorokuje výkonný ředitel Českého svazu pivovarů a sladoven Jan Veselý.
2,8 mil.
hl (pokles o 7 %) prodala loni dvojka trhu Pivovary Staropramen. Lídr Plzeňský Prazdroj uvařil vloni v ČR 7,84 mil. hl (pokles o 6 %).
17 mil.
hl piva (pokles oproti 2009 o 7,9 %) uvařily loni pivovary v ČR. Některé rostly - K Brewery o 18 % na téměř 900 tisíc hl.
Menší regionální pivovary jako Bernard, Svijany nebo ty ze skupiny K Brewery si na rozdíl od velkých hráčů na trhu nemohou stěžovat na nezájem konzumentů.
Zdroj: www.ihned.cz
Autor: Miroslav Petr
28.03.2011 - 12:46:19
NH Hotels otevřel dva hotely v Praze a Olomouci, další ...
Jak vybrat co nejlepší maso, který kus hovězího se bude ...
Přes určitý pokles v posledním roce stále platí, že Česká republika ...