GastroTrend

GastroTrend - odborný portál pro gastronomii
Dnes je 21.10.2018, svátek má Brigita
GastroTrend

banner

 

RUBRIKY/ČLÁNKY » PIVO

Podnik, kde vám pivo přivezou po kolejích

 

 

ilustracni fotoGASTRONOMIE JINAK. Restauratér Petr Fridrich využil v podnikání svou sběratelskou zálibu a založil franšízovou síť restaurací Výtopna.

 

V době ekonomické krize si brněnský restauratér Petr Fridrich řekl, že se pokusí přilákat zákazníky na originální koncept. Otevřel restauraci s názvem Výtopna, kde hostům vozí nápoje na stůl modely vlaků. Vše v měřítku 1:22,5. "Doba si žádala přijít s nějakým tahákem. Vláčky sbírám již pět let a nápad využít je k podnikání jsem měl v hlavě už dlouho," vysvětluje Fridrich a přiznává také inspiraci scénou z legendárního českého filmu Kulový blesk.


Dnes fungují v Česku Výtopny tři. V interiéru najdete krajinky s nádražími a kilometry kolejí vedoucích až na jednotlivé stoly. Kamarádi původně podnikateli radili, aby železniční koleje raději kompletně zakryl sklem, a tak vyhnul škodám způsobeným nenechavými hosty. Kolejiště ale nakonec zůstalo přístupné.


"Lidé se k mašinkám chovají hezky. Někdy se jen nechají vyhecovat a položí třeba něco na koleje. Občas dojde i ke kolizi," říká podnikatel Fridrich a dodává, že tyto komplikace vyřeší brzké zavedení nového řídicího softwaru. Program pak vyhodnotí situaci a vlak sám zastaví. Poté, co číšník osobně převezme objednávku, naloží u baru soupravu a vlak může vyrazit. "Ve vagonech jsou držáky na sklenice. Vagony také dostaly navíc jednu soupravu kol, aby byly stabilnější. Museli jsme rovněž zatížit lokomotivy, aby více uvezly," říká Fridrich, pak ještě upřesní, že každý vlak uveze až patnáct půllitrů piva.


Talíře raději nevozit


Po kolejích jezdí soupravy nejvyšší rychlostí dvacet kilometrů za hodinu. Počítačový program nechá vlak stát určitou dobu ve stanici, poté se souprava vrací do "depa". Zákazníkům se prý nejvíce líbí, když mohou prázdné sklenice naložit zpátky do vlaku. "Běda, když jim chce číšník sklenici odnést osobně," usmívá se Fridrich a dodává, že systém může ušetřit i pracovní síly.


Podnikatel uvažoval také o rozvážení samotných pokrmů, avšak myšlenku nakonec zavrhl. "Vození talířů s jídlem by nesplňovalo potřebnou hygienu. Tohle by mohlo fungovat jen u balených baget či zákusků," domnívá se restauratér, jemuž občas poradí vylepšení sami hosté. Ti měli například zájem objednávat si pokrmy pomocí zjednodušeného menu, které by odeslali přímo vlakem. Po krátkém testovacím provozu se však restaurace vrátila k objednávání přes číšníky. "Příliš se prodloužila doba doručení jídla," vysvětluje Fridrich.


Když podnikatel otevíral v roce 2009 první Výtopnu v Brně, překvapil ho obrovský zájem zákazníků. Podnik byl každý den plný k prasknutí a restaurace dělala rezervace na čtrnáct dní dopředu. "Lidé, kteří nás objevili, pak museli ukázat novinku ještě všem svým známým," usmívá se Fridrich, jenž posléze přenechal podnik franšízovému partnerovi a v únoru 2010 si otevřel další Výtopnu na Václavském náměstí v Praze.


Pražský podnik zatím takový úspěch nemá


Při hledání lokality měl štěstí. Zatímco před ekonomickou krizí nebylo možné dostat se na vyhlášené místo, v krizi byl volných prostor dostatek. Brzy po otevření pražského podniku však Fridrich zjistil, že zákazníci příliš nechodí. "Trvalo čtvrt roku, než jsme začali vydělávat. A vlastně se stále rozjíždíme," říká s tím, že řadu hostů patrně odradí umístění restaurace v patře. "Tržby nám moc nevylepšují ani obědy v pracovních dnech, protože řada firem z Václavského náměstí odešla do levnějších lokalit na okraji města," dodává. Vybavení restaurace včetně kolejiště a mašinek přišlo zhruba na deset milionů korun. Zatímco jednu lokomotivu lze pořídit za dvacet tisíc korun, vagonek stojí v průměru dva a půl tisíce korun.


Roční obrat všech tří Výtopen (třetí podnik je v Orlové u Ostravy) se podle Fridricha pohybuje kolem 30 milionů korun. Licenci pro případné franšízanty nabízí podnikatel za 240 tisíc korun včetně daně. Měsíčně pak od provozovatelů ještě dostává několik procent z dosaženého obratu restaurací.


Podnikatel také pracuje na technologických vylepšeních svého franšízového konceptu. Do půl roku plánuje zabudovat do lokomotiv mikrofon, přes nějž si budou hosté u stolu objednávat. Do "běžného železničního provozu" rovněž plánuje zavedení cisteren s alkoholem či nalévání panáků ze speciálních sil umístěných na trati. "Nový počítačový program bude mít i jednodušší ovládání. Nyní se nám stává, že číšníci občas něco omylem zmáčknou, a tak vymažou z počítače polovinu trati," usmívá se Fridrich.


Původně chtěl rozšířit síť Výtopen do USA a jednal o prodeji licence, ale podmínky nakonec nebyly tak dobré, jak se zpočátku zdálo. Rozhodl se tedy pokračovat v expanzi v tuzemsku. Příští rok se síť Výtopen rozroste o nový koncept - kavárnu. Ty by se měly objevit zejména na Moravě v obchodních centrech. "Pronajímatelé obchodních center tuší, že by náš koncept mohl přitáhnout lidi," říká Fridrich, "navíc je jednodušší provozovat kavárnu než restauraci."


Originálních gastronomických konceptů, které se snaží přitáhnout hosty, přitom v Česku stále přibývá. Zákazníci mohou zažít atmosféru středověké krčmy ve stejnojmenném podniku v Dětenicích, načepovat si sami pivo v síti restaurací The Pub nebo se třeba vrátit o tři miliony let zpět v síti jeskynních restaurací Pravěk.

 

 

Zdroj: www.ihned.cz

 

 

 
zpětzpět  tisktisk  poslat e-mailem

Autor: Jan Záluský
28.04.2011 - 09:29:38

PIVO
REKLAMA

banner

Nejčtenější články

14.06.2010 - Léto svádí k mámení

I když to venku na léto moc nevypadá, podle kalendáře ...

21.06.2010 - Brambory známé i neznámé

Mezi oblíbené přílohy nejenom v našem kraji určitě patří brambory. ...

21.01.2010 - Speciální a neobvyklá piva české provenience

Přes určitý pokles v posledním roce stále platí, že Česká republika ...

14.09.2011 - Calvados - pálenka s historií

Calvados je typickým francouzským destilátem. Vyrábí se destilací zkvašeného jablečného ...

05.03.2010 - Se šéfkuchařem u řezníka

Jak vybrat co nejlepší maso, který kus hovězího se bude ...

všechny nejčtenější články

REKLAMA

GastroTrend na e-mail

Přejete si zdarma zasílat novinky, články či zpravodajství GastroTrendu na Váš e-mail? Vyplňte, prosím, následující údaje.

(zasílání lze kdykoliv odhlásit)


Jméno:
Příjmení:
E-mail:
 
Copyright © 2008 - 2018 LEONN promotion s.r.o. | Publikování obsahu bez písemného souhlasu vydavatele je zakázáno.