V Česku vzniklo sdružení na podporu domácí produkce. Pivovary se chtějí více vymezit proti růstu laciných dovozů piv.
Tuzemští pivovarníci vyrazili pod heslem "České pivo - naše pivo" proti laciným dovozům a na podporu v Evropské unii chráněného zeměpisného označení České pivo. Chystají marketingové projekty, získaly podporu ministerstva zemědělství a několik velkých pivovarů a největší sladovny v Česku - Souffle - založily Sdružení na podporu českého piva. Vznikne z něj nadační fond, pojmenovaný podle jednoho z nejslavnějších sládků v české historii - Františka Ondřeje Poupěte.
Fond se bude zabývat financováním pivovarnického výzkumu a podporou specifických a striktně daných podmínek chráněného zeměpisného označení České pivo. Pivovary do něj budou přispívat část ze svých tržeb. K dispozici bude mít řádově miliony korun.
Členy sdružení na podporu piva se už staly Plzeňský Prazdroj, Heineken, Budvar, skupina PMS, Sladovny Souffle a Český svazu pivovarů a sladoven. Ve správní a dozorčí radě fondu nebudou manažeři pivovarů, ale nezávislí renomovaní odborníci z různých institucí a škol.
"Je to takový projekt dlouhodobé udržitelnosti českého piva," říká o novém sdružení a fondu předseda svazu pivovarů František Šámal.
Pivovary, nejen ty z nově vzniklého sdružení, vědí, že jedině takovými investicemi mohou čelit masivně narůstajícímu dovozu zahraničních a výrazně laciných piv. V Česku vzrostl loni import piva na rekordní skoro milion hektolitrů. V předchozím roce to přitom byla zhruba třetina tohoto objemu. Privátní značky pro obchodní řetězce, jako je třeba Ambrosius, už nevaří zdejší pivovary, ale stále častěji Poláci.
"Čím víc budou lidé informováni, tím lépe," komentuje situaci spolumajitel humpoleckého pivovaru Stanislav Bernard. Zeměpisné označení České pivo, které Bernard také na svých etiketách využívá, má podle něj ale ještě více než na domácím trhu význam v zahraničí. Nejen při exportu, ale i jako pojistka proti případným snahám Bruselu zavádět v Evropě nějaká jednotná pravidla pro vaření piva.
První razantní pokus o vymezení českého piva vůči konkurenci udělal loni Prazdroj.
V reakci na odhalení chmelového zpevňovače pěny tetrahopu v některých značkách konkurentů spustil webové stránky a kampaň na obranu českého piva - ovšem tehdy myšleno výhradně toho z produkce pivovarů Prazdroje. Po protestech prakticky celého pivovarnického svazu kampaň, označovanou svazem za nekorektní, Prazdroj stáhl.
17 mil
hl uvařily loni pivovary v ČR. Je to o 1,3 milionu méně než v roce 2009 a o 2,8 milionu méně než v roce 2008.
990 tis
hl piva se dovezlo loni do ČR, cca třetina z toho z Polska. V roce 2009 činil dovoz 330 tisíc hl.
Chráněné zeměpisné označení
České pivo schválila EU v roce 2008. Logo mohou na etiketách využívat jen pivovary z území ČR a po splnění přísných kritérií.
Tradiční technologie
Spodní kvašení, dekokční metoda rmutovacího procesu, skutečné svařování chmele, oddělené dvojstupňové kvašení.
Tradiční suroviny
Odrůdy chmele z oblastí Žatecko, Úštěcko, Tršicko, min. z 80 % slad ze schválených odrůd ječmene, voda z místních zdrojů hodnocená jako měkká až polotvrdá.
Chuťové vlastnosti
vyšší plnost a hořkost, delší odeznívání hořkosti, nižší výskyt cizích vůní a příchutí.
Zdroj: www.ihned.cz
Autor: Miroslav Petr
20.06.2011 - 11:29:37
Po celém světě během tohoto léta klesly průměrné ceny za ...
Jak vybrat co nejlepší maso, který kus hovězího se bude ...
Při jaké teplotě skladovat víno? Co je to fortifikované víno? ...
V listopadu 2008 se otevřely brány veletržního areálu v Kolíně ...