GastroTrend

GastroTrend - odborný portál pro gastronomii
Dnes je 23.04.2024, svátek má Vojtěch
GastroTrend

banner

 

RUBRIKY/ČLÁNKY » PIVO

I stagnace bude úspěch, přiznávají pivovary na startu hlavní sezony

 

 

ilustracni fotoPivovarníky trápí daně i polská konkurence. Češi pijí méně piva, než bývalo zvykem, a přecházejí k lacinějším značkám.

 


Bude to snad lepší rok než ten minulý, soudí pivovarníci při pohledu na letošní prodeje piva. Slovo "lepší" ale neznamená růst, jen stagnaci v porovnání s loňskem. A loňský rok byl co do propadu uvařeného množství piva (minus osm procent) nejhorší v historii. Rozhodne letní sezona, která - když se povede počasí - představuje pro pivovary doslova žně, zhruba třetinu ročních prodejů.


Česko se už dávno nemůže holedbat průměrnou spotřebou 160 litrů na hlavu. Stále jsme na špici světové pivní konzumace, ale průměr na dospělé i kojence už vychází nyní 134 litrů, po přičtení dovezených piv 144 litrů.


Spotřeba piva ale v poslední době klesá po celém světě. Až do roku 2008 celosvětová produkce rok od roku rostla, například v roce 1970 uvařily pivovary na zeměkouli 630 milionů hektolitrů, v roce 2008 už 1,8 miliardy. Předloni ale globální produkce začala klesat. Byť pomaleji než v Česku.


Tuzemské pivovarníky postihla nejen - podobně jako jinde - ekonomická krize, ale hlavně loňské třetinové zvýšení spotřební daně a vyšší DPH, které zdražilo půllitr piva řádově o desetníky až korunu u značek s vyšší stupňovitostí. Lidé se rázem přesunuli k lacinějším pivům.


Kvalita a tradice českého piva zajímají ve skutečnosti jen menšinu populace, většina nakupuje pivo podle ceny. Dovoz z roku na rok narostl trojnásobně na skoro milion hektolitrů. Důsledky zvýšené spotřební daně dokládají čísla celní správy i například studie, které vypracovaly společnosti PwC nebo Ernst & Young.


Stát podle jejich údajů vlivem propadu spotřeby nevybral loni na pivní dani o 1,3 miliardy korun víc, jak předpokládal, ale jen necelých 350 milionů. Pokles zájmu o pivo pocítili především hospodští, v gastronomii klesl prodej piva o 13 procent a to byl i jeden z důvodů loňského snížení počtu zaměstnanců o deset tisíc. Dalším důsledkem podle analýzy Ernst & Young je i loňský 18procentní pokles odběru ječmene a dvacetiprocentní pokles odběru českého chmele.


Problém však neměly řetězce, maloobchodní prodej těch nejlacinějších značek ale zachránili hlavně Poláci. Z celkového dovozu 999 tisíc hektolitrů připadá na severní sousedy 520 tisíc hektolitrů piva.


Polská piva versus česká tradice


"Pokud chcete udržet kvalitu, nedá se cenám z dovozu absolutně konkurovat. To má drtivý dopad na všechny pivovary v Česku," komentuje situaci mluvčí přerovské pivovarnické skupiny PMS Hana Matulová. V PMS, kterému se loni prodej propadl údajně "jen" o tři procenta, o tom něco vědí. Loni přišli o kontrakt na dodávky piv Ambrosius pro řetězec Kaufland, který lacinou privátní značku kvůli nižší ceně teď dováží z Polska.


Záchranu vidí trojice největších hráčů (Prazdroj, Staropramen, Heineken), ale i někteří další, jako je třeba Zubr ze skupiny PMS, v jediném rostoucím segmentu obalů - PET lahvích. Před létem zintenzivnili pivovarníci reklamu, která už jinak druhým rokem úspěšně přesvědčuje konzumenty, že pivo ve speciální tvrzené plastové lahvi je "in".


Všichni chtějí pivo v plastu?


A Češi na to slyší. Prodeje piva v PET závratně rostou. Nejedná se jen o lacinější značky, jako je třeba Primus nebo Sládkův Měšťan, ale lídr PET prodejů Heineken úspěšně prodává v plastu i ležáky - jedenáctku Zlatopramen a nově teď i dvanáctku Krušovice. Investice do stáčíren PET lahví jsou v poslední době největší, které velké pivovary uskutečňují.


Jenže plastové pivo český trh těžko zachrání, přestože objem takhle prodávaných piv už převýšil prodeje v dalším menšinovém obalu - plechovkách. Propad prodeje způsobený zvýšenou spotřební daní ještě nepřivedl žádný pivovar ke krachu, ale podle předsedy Českého svazu pivovarů a sladoven Františka Šámala se pivovarům stále víc nedostává peněz na investice, pivovary šetří, propouštějí.


"A to má obrovský dopad i na všechna navazující odvětví, propouštění v gastronomii, propad tržeb dodavatelů surovin, končí menší sladovny. Mění se struktura vařených piv směrem k těm lacinějším. Nic z toho nesvědčí pověsti, které tradiční české pivo ve světě má," říká Šámal.


Pivovary však těžko mohou čekat, že stát pivní daň, která je dnes vyšší než třeba v další tradiční pivní zemi Německu, vrátí na předloňskou úroveň. "To nikdy nedostane můj souhlas," reaguje ministr financí Miroslav Kalousek. Částečnou záplatou může být větší inspirace u malých pivovarů. Velká část z nich totiž díky nabídce nových a chuťově pestrých piv i v téhle situaci roste.


Český trh s pivem


Vliv zvýšení spotřební daně a zdražení piva v roce 2010


Očekávané zvýšení výběru spotřební daně: 1,34 miliardy korun


Skutečný výběr: 345 milionů Kč


Významný nárůst importu v důsledku přesunu spotřeby k levnějším pivům (z 339 tisíc hektolitrů v roce 2009 na 999 tisíc hektolitrů v roce 2010)


Pokles prodeje českého piva v českém pohostinství o téměř 13 procent (meziročně 2009/2010)


Pokles prodeje piva významným způsobem přispěl ke snížení zaměstnanosti v českém pohostinství o 10 000 pracovních míst (meziročně 2009/2010)

 

Zdroj: www.ihned.cz

 

 

 

 
zpětzpět  tisktisk  poslat e-mailem

Autor: Miroslav Petr
11.07.2011 - 15:19:40

PIVO
REKLAMA

banner

Nejčtenější články

22.01.2009 - Hotels.com: Pokles cen v hotelech o 3 procenta

Po celém světě během tohoto léta klesly průměrné ceny za ...

12.03.2009 - Dynybyl Hot Cup 2009

V honosném hotelu Art Deco Imperiál, z jehož zdí dýchá ...

05.03.2010 - Se šéfkuchařem u řezníka

Jak vybrat co nejlepší maso, který kus hovězího se bude ...

26.12.2009 - Víno - otázky a odpovědi

Při jaké teplotě skladovat víno?   Co je to fortifikované víno?   ...

28.01.2009 - Život je krásný

Rialto není jen slavný most v Benátkách, ale i prvotřídní ...

všechny nejčtenější články

REKLAMA

GastroTrend na e-mail

Přejete si zdarma zasílat novinky, články či zpravodajství GastroTrendu na Váš e-mail? Vyplňte, prosím, následující údaje.

(zasílání lze kdykoliv odhlásit)


Jméno:
Příjmení:
E-mail:
 
Copyright © 2008 - 2024 LEONN promotion s.r.o. | Publikování obsahu bez písemného souhlasu vydavatele je zakázáno.