GastroTrend

GastroTrend - odborný portál pro gastronomii
Dnes je 17.07.2018, svátek má Martina
GastroTrend

banner

 

RUBRIKY/ČLÁNKY » PIVO

Český unikát: Kapacita Svijan nestačí růstu poptávky

 

 

Pivovar SvijanyUž 200 milionů investoval a další miliony letos vydá svijanský pivovar do zvýšení kapacity.

 

Nová spilka a ležácké sklepy, čistička odpadních vod, sklad lahví, druhá linka na stáčení sudů. Během dvou let celkem za 200 milionů korun. Pivovar Svijany letos dokončil dvě etapy zásadní modernizace a rozšíření kapacity. K tomu ještě letos chce začít budovat větší varnu a zvažuje další rozšíření ležáckých sklepů za dalších 50 milionů. Jde v současnosti o největší investici mezi českými středně velkými pivovary a jednu z největších investic poslední doby vůbec.


Celý trh se propadá a Svijany přitom řeší jiný problém - kapacita by brzy nestačila rostoucí poptávce. "Svým způsobem požíráme sami sebe. Vše, co vyděláme, hned investujeme," pronáší na adresu totální přestavby pivovaru Miroslav Kučera, který přes libereckou společnost LIF Svijany ovládá.


Svijany jsou v době propadu celého trhu ojedinělým případem mezi středně velkými průmyslovými pivovary a podle lidí z branže i dlouho nevídaný fenomén - kapacita sotva stačí strmě rostoucí poptávce. Už letos by investované miliony měly zvýšit kapacitu zhruba na 550 tisíc hektolitrů a v příštím roce ještě o dalších 100 tisíc hektolitrů více.


Loni, v době, kdy celý pivovarnických trh vlivem propadu největších hráčů poklesl o osm procent, odbyt svijanských piv vzrostl o 13 procent na 437 tisíc hektolitrů a letošní plán 450 tisíc hektolitrů se podle Kučery podaří překročit zřejmě až k 500 tisícům hektolitrů. Před několika lety přitom pivovar prodával zhruba čtvrtinu. "Těžko říci, čím to je. Neděláme drahé reklamy, nemáme žádné billboardy. V tom ani nemáme šanci se velkým značkám rovnat. Funguje u nás možná spíš taková šeptaná reklama. Lidé vnímají, že vaříme tradiční české pivo," říká Kučera. Jenže tradičním českým pivem se zaštiťují prakticky všechny zdejší známé pivovary.


A také investují. Byť už ne tak vysoké částky. Velké pivovary, jako je Heineken nebo Staropramen, se snaží vylepšit prodeje nejen podporou svých značek (třeba Heineken do vylepšení pověsti krušovického piva), ale především do jediného rostoucího segmentu piv - baleného do PET lahví.


Stáčecí PET linku stomilionovou investicí otevřel předloni Heineken v Brně, Staropramen za 113 milionů včetně rozšíření skladů letos. Stáčecí linku na piva v plastu za 150 milionů buduje v tomto roce i jednička trhu Prazdroj. Skutečností je, že Svijany bez velké reklamy i bez piva v PET lahvích rostou.


A naopak - produkce velkých pivovarnických skupin, které do reklamy investují stovky milionů ročně, loni klesla v řádu několika procent. Podle výkonného ředitele Českého svazu pivovarů a sladoven Jana Veselého může být ústní podání v této branži mocná marketingová zbraň. Svijany se podle něj ale svou téměř zaplněnou kapacitou vymykají trendu celého pivovarnictví u nás.


"Dlouhodobě u nás platí, že je spíš přebytek kapacity. To přináší obrovsky silnou konkurenci a působí to částečně proti většímu zdražování. Hospodský, kterému by jeden pivovar výrazně zdražil, snadno najde náhradu," říká Veselý.


Někteří lidé z pivovarnické branže nevylučují, že se Svijany mohou stát obětí své vlastní expanze. Že Svijan bude jednou na trhu moc, zevšední a budou mít najednou potíže s propadem prodeje, jaké řeší v poslední době třeba Prazdroj se svým gambrinusem.


"Je otázka, jestli si tak masivním zvětšením kapacity neřežou ve Svijanech pod sebou větev. Podobnou situaci s růstem poptávky řešil před časem humpolecký Bernard a řešil to jinak - spíš zdražením než masivním rozšířením kapacity. Část konzumentů možná odešla, ale to pivo pak zůstává vzácnější, má větší punc exkluzivity a vydělává víc," říká anonymně jeden z představitelů konkurenčního pivovaru.


Svijany dosáhly loni rekordního zisku 261 milionů korun a tržeb 708 milionů. "Nebylo to ale kvůli výrobě piva, ale mimořádnými finančními operacemi, jako byly například příděly z nerozděleného zisku minulých let," citovala agentura ČTK předsedu představenstva Svijan Tomáše Kučeru.

 

Zdroj: www.ihned.cz

 

 

 
zpětzpět  tisktisk  poslat e-mailem

Autor: Miroslav Petr
11.07.2011 - 21:40:54

PIVO
REKLAMA

banner

Nejčtenější články

14.06.2010 - Léto svádí k mámení

I když to venku na léto moc nevypadá, podle kalendáře ...

08.04.2010 - Stát zakázal prodej lihovin ve více než šestilitrovém balení

Vlastní kolek musejí mít nyní také malé "placatice", které dosud ...

21.01.2010 - Speciální a neobvyklá piva české provenience

Přes určitý pokles v posledním roce stále platí, že Česká republika ...

12.11.2008 - Čaj

V jedné čínské legendě, Shen Nung, legendární čínský císař seděl ...

všechny nejčtenější články

REKLAMA

GastroTrend na e-mail

Přejete si zdarma zasílat novinky, články či zpravodajství GastroTrendu na Váš e-mail? Vyplňte, prosím, následující údaje.

(zasílání lze kdykoliv odhlásit)


Jméno:
Příjmení:
E-mail:
 
Copyright © 2008 - 2018 LEONN promotion s.r.o. | Publikování obsahu bez písemného souhlasu vydavatele je zakázáno.