Podnikatel Savov investuje v zadluženém pivovaru Samson. Uspět mezi velkými chtějí i noví majitelé dalších pivovarů v Česku.
Pivovarnický byznys láká další investory. Na lásku Čechů k pivu a pověst Česka jako pivní velmoci tentokrát vsadil podnikatel František Savov, známý svými obchody s někdejším svazáckým majetkem. Firma JD Beer Invest, která mu přes nizozemskou společnost Collis patří, koupila Budějovický měšťanský pivovar se značkou piv Samson.
Do zadluženého a ztrátového Samsona s výstavem 160 tisíc hektolitrů a se sotva jednoprocentním podílem na tuzemském trhu okamžitě putovala první investice 100 milionů korun. "Hodláme revitalizovat pivovar a vrátit na český trh slávu nealkoholického piva Pito a silného lokálního brandu Samson," tvrdí nově dosazený předseda představenstva Michael Dědeček.
Plány na rozvoj a velké investice už ale chystají letos i další pivovary, nejen ty zavedené, ale především ty, do kterých vstoupili v nedávné době noví vlastníci. Například skupina StarBev dala letos přes miliardu do masivní propagace Staropramene, noví ruští majitelé nákladem 60 milionů rozšiřují provoz rakovnického Bakaláře, skupina K Brewery investuje miliony korun do podpory svých sedmi ovládaných regionálních pivovarů. V Česku kromě toho zahájí provoz letos ke 110 stávajícím i nejméně čtyři další nové minipivovary.
Savovovi lidé to zjevně nebudou mít v Samsonu lehké. Kromě modernizace musí investovat i do reklamy a zvýšení povědomí o značce, která má slabou marketingovou podporu. Silnější konkurent v sousedství a čtyřka českého trhu Budějovický Budvar navíc také využívá značku Budweiser Bier. Oba pivovary vedou známkoprávní spory se světovým lídrem Anheuser Busch-Inbev. Samson musí zkrátka výrazně zvýšit prodeje, pokud možno za vyšší cenu. A to bude podle lidí z branže v ostré konkurenci na českém trhu těžké.
S rozvojem mohou počítat spíše menší pivovary, které loni - na rozdíl od největších pivovarnických skupin - rostly. V celém Česku se uvařilo 17,1 milionu hektolitrů piva, trh se propadl nejvíce v historii - o osm procent, ale především vinou velkých značek. Dařilo se tak pivovarům, jako je třeba Černá Hora, Bernard, Svijany nebo březnický Herold. Letos pokles spotřeby nepokračuje a pivovary toho okamžitě využívají.
Výrazně rozšířit produkci hodlá například rakovnický Bakalář - pod novým názvem Tradiční pivovar v Rakovníku - představí po loňském vstupu ruských investorů nové lahve s novými etiketami plněné na novém výrobním zařízení. Na třicet milionů investovali majitelé do letošního obnovení Pivovaru Podkováň z obce Kováň na Mladoboleslavsku.
"Pivovarnický byznys je stále lákavý a nové investice a značky mají stále šanci," komentuje situaci šéf Českého svazu pivovarů a sladoven František Šámal.
V tlačenici, která vzniká na českém pivovarnickém trhu, mají ale velcí hráči výhodu silného finančního zázemí a masivních investic. Nejen do reklamy, jako třeba v případě skupiny StarBev, pod kterou od loňska patří Staropramen.
Jednička trhu Plzeňský Prazdroj posiluje prodej piva v PET lahvích, letos spustí nákladem 150 milionů vlastní stáčecí PET linku. Dožene tak konkurenční Heineken, Staropramen či skupinu PMS, které už mají vlastní PET linky. Rostoucí konkurence prý ale prodeje Prazdroje neovlivní. "Konkurence je na českém pivním trhu dlouhodobě, a to je dobré hlavně pro české pivaře," reaguje mluvčí Plzeňského Prazdroje Jiří Mareček.
Budějovický měšťanský pivovar (Samson) v roce 2010
Výstav
159 tisíc hl
Tržby
183 mil Kč (nárůst o 13%)
HV
ztráta 30 mil Kč
110
mini a restauračních pivovarů vaří v současné době v ČR pivo, letos minimálně 4 přibudou
Zdroj: www.ihned.cz
Autor: Miroslav Petr
17.08.2011 - 22:59:04
Po celém světě během tohoto léta klesly průměrné ceny za ...
Jak vybrat co nejlepší maso, který kus hovězího se bude ...
Při jaké teplotě skladovat víno? Co je to fortifikované víno? ...
V listopadu 2008 se otevřely brány veletržního areálu v Kolíně ...