Češi pijí stále méně piva v hospodách a restauracích. Zatímco před deseti lety vypili v hospodách 55 půllitrů ze 100, nyní podíl klesl těsně pod 50 procent. Důvodem je především horší ekonomická situace, ale i změna životního stylu obyvatel, zaznělo dnes na kulatém stolu Českého svazu pivovarů a sladoven. Přestože je současný podíl ve srovnání s jinými zeměmi stále vysoký, pro české pivovarníky to není dost. Pivovary proto chtějí zabránit dalšímu poklesu.
"Při prodeji piva přes gastronomické provozovny jsou (pro pivovary) daleko férovější podmínky, než jsou v maloobchodě, kde vládnou řetězce," řekl ČTK výkonný ředitel pivovarnického svazu Jan Veselý. Podmínky řetězců jsou podle něj často naprosto nehorázné. Například v dlouhodobé splatnosti či ve zpětných bonusech. "Já ti dám za pivo osm a ty mi zpátky vrátíš dvě. A když ne, tak to pivo příště odnes někam jinam," řekl Veselý.
Zamezit tomu měl zákon o významné tržní síle. "Ministr Kocourek se chystá tento zákon posoudit především z hlediska dopadu na podnikatele. Na základě výsledků analýzy se rozhodne, zda navrhne změny v tomto zákoně nebo případně i jeho zrušení," sdělil ČTK v polovině srpna mluvčí ministerstva průmyslu a obchodu Pavel Vlček. Podle ministra zemědělství Ivana Fuksy je novela zákona o významné tržní síle zapotřebí. "Vím, že ten zákon je trošku složitější, trošku zkostnatělý, nicméně v této fázi to nechci dál komentovat," řekl Fuksa.
Český svaz pivovarů a sladoven je proti jeho zrušení. "Argumenty, že není dokonalý, jsou liché," míní Veselý. Prý je lepší nějaký zákon než žádný.
Napomoci zvýšení podílu hostů konzumujících pivo v gastronomických zařízeních mají četné marketingové a další aktivity. Pivovary proto investují do zařízení a vybavení hospod a restaurací, procesu čepování piva, ale též do reklamních zařízení a skla stamiliony korun ročně. A v této činnosti plánují pokračovat například soutěžemi a školeními pro majitele a pracovníky gastronomických zařízení či investicemi do estetické stránky míst, kam chodí spotřebitelé pivo pít. Výrazně se rozšířila škála pivního skla, pivovary platí ubrusy, slunečníky, mnohde i technické vybavení pro sledování sportovních přenosů.
Český svaz pivovarů a sladoven v součinnosti s Prvním dámským pivním klubem dnes také vyhlásil anketu o nejpopulárnější značku piva mezi ženami v České republice. Probíhá od 18. srpna do 5. září a zúčastnit se jí mohou členky klubu a jeho sympatizantky. Je to další z několika anket a soutěží o nejoblíbenější pivo. Je mezi nimi například odborná degustační soutěž České pivo či novinářská anketa Naše pivo 2010. Výsledky všech tří soutěží budou vyhlášeny 23. září v Praze.
Autor: ČTK
20.08.2010 - 15:26:13
NH Hotels otevřel dva hotely v Praze a Olomouci, další ...
Jak vybrat co nejlepší maso, který kus hovězího se bude ...
Přes určitý pokles v posledním roce stále platí, že Česká republika ...