GastroTrend

GastroTrend - odborný portál pro gastronomii
Dnes je 19.04.2024, svátek má Rostislav
GastroTrend

banner

 

RUBRIKY/ČLÁNKY » NEALKOHOLICKÉ NÁPOJE

Úspěšné novinky míří přes gastro do obchodů

 

točená kofolaSpolečnost Kofola vstoupila do roku 2010 s překvapivě rozsáhlou nabídkou produktových novinek a inovací. Čeká je nejdříve gastro segment, ty úspěšné se dále přesunou do retailu. O pozadí a detailech změn v portfoliu se s námi v exkluzivním rozhovoru podělil Peter Szuma, který je od března 2009 obchodním ředitelem firmy.

Je poměrně překvapivé, že zrovna v této době přicházíte s tak velkým počtem novinek. Jak dlouho jste se na tento krok připravovali?

Příprava trvala skoro rok. Celý proces byl zahájen v podstatě souběžně s mým loňským příchodem do Kofoly. Nejprve jsem nastoupil do holdingu Kofoly na pozici koordinátora strategických projektů. A jedním z nich bylo tzv. prémiové gastro.

Z čeho jste při tom vycházeli?

Výchozí situace je v podstatě jednoduchá. Kofola je silná v segmentu BC restaurace, jídlo, pití a v té době nám v jeho rámci chyběl doplněk ke kompletaci naší nabídky.

Ale stejně, v době hospodářské recese a poklesu spotřeby.

Když je na začátku nula, tak všechno, co přinesete, znamená nějaký objem. Všemu samozřejmě předcházely dlouhodobé výzkumy, a tak jsme věděli, do čeho jdeme.

Cílem je tedy atakovat konkurenci, jako je například Coca-Cola?

V podstatě ne. Chceme být doplňkem směrem k portfoliu konkurence. Když porovnáte naše novinky a nabídku konkurenčních firem, tak naše produkty byly vybírány velice pečlivě, aby doplňovaly konkurenci. Oni tento typ výrobků vůbec nemají.

Nemají? Kolové nápoje přece mají.

Ano, ale Kofolu bereme jako jedinečný nápoj a ten prostě nemají. Mají ledové čaje, ale ne bílý a zelený. Džusy mají také, ovšem značka Snipp, dříve Jupí, potřebovala určitý facelift. A když jsme k němu měli přistoupit, rozhodli jsme se představit celou prémiovou řadu pod jednou zastřešující značkou. Je ale pravda, že ambice Snippu nejsou takové jako u ostatních novinek, tedy Pickwicku Just Tea, Oranginy, Viney a nových příchutí Top Topicu.

Ještě k vašemu cíli stát se doplňkem konkurenční nabídky. Většinou to ale je tak, že když je někde konkurence, tak vy tam nejste.vinea

Určitě znáte praktiky firem dodávajících alkohol. Na baru nikdy nemáte jeden typ vodky. Většinou tam najdete všechny prémiové značky tohoto nápoje. A to je cesta. Například Kofola a Coca-Cola tak mohou fungovat vedle sebe.

Ale Coca-Cola je většinou v restauracích vyšší cenové třídy a doménou Kofoly jsou spíše ty s nižší cenovou hladinou. Takže tomu lze rozumět tak, že chcete cílit i na ty první jmenované podniky?

Ano, přesně tak to je. Jsme silní v segmentu nižší gastronomie. Jsme rozumní a víme, že Coca-Cola je silná značka a společnost. Takže volíme velice elegantní způsob a chceme se určitou oklikou, cestou doplnění nabídky podniků, dostat ke stejnému výsledku. S tím souvisí i rebranding Kofoly Original ve skle 0,33 l, kterou nyní řadíme mezi prémiovější nápoje.

Jaké cíle máte pro maloobchodní prodej?

Retail je poněkud jiný, protože ve čtyřech kategoriích jsme číslo jedna. A tento prodejní kanál bude letos podle nás spíše o stabilizaci. Máme rezervy ve vodách, a proto naše inovace směřují právě do tohoto segmentu. Konkrétně se jedná o inovace Rajec Tajemství stromů a Rajec Kyslík, doplněné specializovanou limitovanou edicí Rajec Bylinka - Letní bouřka.

Říkáte, že jste číslo jedna ve čtyřech kategoriích. To znamená i v kolových nápojích?

Ano, pokud jde o objem prodeje. Coca-Cola a Kofola se vzájemně atakují a střídají se na první pozici v závislosti na sezonních kampaních.

Jak je to na jiných trzích, třeba na Slovensku?

Tam je to úplně stejné. A Coca-Cola a ostatní konkurenti z toho určitě nejsou nadšení. Ale je to zdravá konkurence a nakonec z toho těží spotřebitel. Ceny se totiž poměrně ustálily, cenová hladina se posunula na nižší úroveň. Je to dáno i krizí, ale i tím, že výrobky mezi sebou začaly velice silně bojovat o zákazníka, který z toho vychází jako vítěz.

Několikrát jste zmínil krizi. Jakým způsobem ji pociťujete?

Pokud se podívám na výsledky Kofoly za minulý rok, zůstali jsme na stejné úrovni jako rok předtím. Je ale vidět, že např. narostl a významně posílil segment sirupů. Na tuto situaci jsme zareagovali a portfolio jsme bez velkého humbuku doplnili o nové příchutě.

Je tedy patrný přesun od konzumace balených vod k sirupům?

Kategorie kolové nápoje meziročně narostla, takže tam se krize nijak neprojevila. Kategorie vody klesla o čtyři procenta, což je prakticky zanedbatelné číslo, pokud vezmeme v úvahu to, že vliv může mít i jeden měsíc se špatným počasím. Vloni to byl konkrétně červen, který vygeneroval největší ztrátu. Spíše je možné sledovat přesun z neochucených na ochucené varianty. A celá kategorie si obecně drží stabilní pozici.

Díky vašemu portfoliu se asi můžete snadněji připravit na určité výkyvy ve spotřebě jednotlivých kategorií.

Musíte umět předvídat a včas zareago- vat na změny na trhu. Podle indicií z trhu se nyní také zaměřujeme na doplňování portfolia ochucených vod. Takže i podle naší společnosti, která je schopná zareagovat na změny na trhu do třech měsíců, je vidět, jak se chová celá kategorie.

Zpět k novinkám. Je známo, že tuzemský konzument piva je vysoce konzervativní. Jak přijímá novinky český konzument vody?

U vod je to přesně naopak. Čím dál tím méně se prodávají klasické příchutě, jako je citron, pomeranč a grep. Lidé v tomto segmentu rádi experimentují, hledají nové příchutě. Novinky jsou akceptovány velice dobře. A i když počáteční euforie časem opadne, drží se a ubírají spotřebu tradičním příchutím. Je ale pravda, že mezi džusy je a bude stále jedničkou pomerančový, následovaný grepovým.

S novými produkty jdete nejdříve do on-trade. Je to do jisté míry testovací fáze a podle jejich úspěchu je nasadíte i do retailu?

Ano, ale tento zákon platí už desítky let. To, co dobře funguje v gastru, funguje potom i v retailu.

U jedné z vašich aktuálních novinek, Pickwick Just Tea, je zajímavá spolupráce s firmou Sara Lee. Můžete ji detailněji přiblížit?


reklama:


Spolupráci se Sara Lee jsme uzavřeli na základě licencovaného kontraktu. Pro nás je značka Pickwick z hlediska cílové skupiny velice zajímavá, protože patří k jedničce na českém trhu. A v našem portfoliu jsme viděli jasnou mezeru, kterou ve spolupráci s tímto brandem můžeme "zaplnit". A proto jsme se po zhruba půlročním jednání domluvili na spolupráci, smlouva byla uzavřena koncem loňského prosince.

Má to souvislost s tím, že Sara Lee nedávno prodala značky Ambi Pur a Radox a více se soustředí na podporu svého portfolia kávy a čajů?

To se musíte zeptat jejich zástupců. My se Sara Lee nyní spolupracujeme na Pickwick Just Tea. Na naší straně je režie včetně výroby a servisu.

Není takový typ spolupráce českou specialitou?

Řekl bych, že ne, alespoň podle informací, které mám k dispozici. V některých zemích totiž pro ně výrobci nápojů ledové čaje už dělají. Je přitom jasné, že značka Pickwick je úžasným předpokladem pro úspěch dalších s ní spojených nápojů. Musím přiznat, že jsme tuto spolupráci přivítali s nadšením. My, jako Kofola, jsme stejně o uvedení ledového čaje na trh uvažovali, měli jsme již připravené receptury. A ty zástupci Sara Lee ochutnali a řekli, že se spojením s jejich značkou nemají problém.

Ale podle obalu není vůbec patrné spojení s Kofolou.

Kofola bude v pozadí, stejně jako u jiných licencovaných značek. Se Sara Lee máme partnerskou spolupráci na společném brandu Pickwick Just Tea.

Pickwick teaU znovuuvedení značky Snipp je zajímavý její přerod na Jupí a zase zpět.

Tento proces, který máme zažitý jako "od Snippu ke Snippu", má hlubší základ. Tato značka je na trhu už od roku 2002 a ještě dnes v některých provozovnách narazíte na její logo. A podle hloubkového výzkumu je našim klientům jednoznačně bližší Snipp než Jupí. Takže zákazníci nás jednoznačně přesvědčili o tom, že se máme po nějaké době vrátit zpět. Jinak prodeje našich džusů jsou stále uspokojivé. Tato změna jim může jenom pomoci a nám splnit naše ambice srovnat krok s ostatními kvalitními značkami na trhu.

Jako novinku představujete i Vineu. Ta ale už na českém trhu byla?

O tom se stále vedou diskuse. Závěr je takový, že byla, ale jen velký formát. Dnes je Vinea na Slovensku fenoménem, respektive jedničkou v kategorii hroznových nápojů a ovocných sycených nápojů. Tamní konzument si ji vybral podle mého názoru proto, že v nabídce nebyly kvalitní balené vody. Během února probíhala distribuce Viney do českého on-trade, od března bude k dostání také v maloobchodě v 0,5l PET lahvích.

Přehled novinek


Kofola - aktuální inovace

- Kofola - nový design (černá etiketa, metalický papír, reliéfní tisk, zlatá korunka, zlato-stříbrno-černý kód) - navržený pro prémiové restaurace.

- Orangina - novinka, která do portfolia firmy přibyla před několika týdny. Ve variantách Regular a Rouge má zaplnit mezeru mezi perlivými nápoji a džusy. Od května se nápoj objeví také v obchodech v půllitrovém balení.

- Pickwick Just Tea - nealkoholický nápoj ve dvou příchutích: Green tea & lychee a White tea & jasmin. Ve vybraných provozovnách a restauracích je k dostání od února v 0,33l PET, od března je volně v distribuci v 0,5l PET.

- Rajec - novinky Rajec Tajemství stromů (od března varianty Lípa a Kaštan) a Rajec Kyslík doplní v polovině dubna ve formátu 1,5l PET specializovaná limitovaná edice Rajec Bylinka - Letní bouřka.

- Snipp - od Snippu ke Snippu - tak by se dal nazvat relaunch značky ovocných nápojů, které společnost uvedla na trh v roce 2002. O čtyři roky později došlo ke změně názvu a sloučení pod značku Jupí. Od tohoto roku se opět jmenují Snipp, značka Jupí zůstává ovocným šťávám. Důvodem k návratu bylo silné povědomí o značce v rámci gastro segmentu.

- Top Topic Ego a Freedom - vstupují do gastro segmentu z obchodu. Komunikace je zaměřená především na vhodnost nápojů pro výrobu míchaných drinků.

- Vinea - tato tradiční slovenská značka, která je na Slovensku jedničkou v kategorii hroznové nápoje a ovocné sycené nápoje, v únoru oficiálně vstoupila i na český trh. Po distribuci do on-trade následuje březnové uvedení do maloobchodu v 0,5l PET.

 

 

 

Zdroj: www.ihned.cz

 

reklama:

 

Hlavní strana   Články od nejnovějšího   Aktuálně   Alkoholické nápoje   Pivo   Víno   Nealkoholické nápoje

 

Káva/Čaj  

Potraviny/Kuchyně  

Technologie/Zařízení   

Hotel/Wellness/Spa  

Restaurace/Inspirace  

Podnikání/Užitečné 

 

 

Akční nabídky

Nové výrobky

Publikace •

Recepty

Kalendář akcí

Inzerce •

Databáze dodavatelů Nápoják

                 

 

 

        

 

 
zpětzpět  tisktisk  poslat e-mailem

Autor: Petr Hříbal
17.03.2010 - 09:34:20



Diskuze k článku
Jméno*
Text*
Kontrola*: 3 plus 2 je
 

REKLAMA

banner

Nejčtenější články

22.01.2009 - Hotels.com: Pokles cen v hotelech o 3 procenta

Po celém světě během tohoto léta klesly průměrné ceny za ...

12.03.2009 - Dynybyl Hot Cup 2009

V honosném hotelu Art Deco Imperiál, z jehož zdí dýchá ...

05.03.2010 - Se šéfkuchařem u řezníka

Jak vybrat co nejlepší maso, který kus hovězího se bude ...

26.12.2009 - Víno - otázky a odpovědi

Při jaké teplotě skladovat víno?   Co je to fortifikované víno?   ...

05.06.2009 - Nově diskutované předpisy pro solária

V listopadu 2008 se otevřely brány veletržního areálu v Kolíně ...

všechny nejčtenější články

REKLAMA

GastroTrend na e-mail

Přejete si zdarma zasílat novinky, články či zpravodajství GastroTrendu na Váš e-mail? Vyplňte, prosím, následující údaje.

(zasílání lze kdykoliv odhlásit)


Jméno:
Příjmení:
E-mail:
 
Copyright © 2008 - 2024 LEONN promotion s.r.o. | Publikování obsahu bez písemného souhlasu vydavatele je zakázáno.