GastroTrend

GastroTrend - odborný portál pro gastronomii
Dnes je 21.10.2018, svátek má Brigita
GastroTrend

banner

 

RUBRIKY/ČLÁNKY » KÁVA, ČAJ

Než jsem naučil pít Čechy sypaný čaj, málem jsem zbankrotoval

 

 

Jak přesvědčit nedůvěřivé zákazníky. Majitel firmy Oxalis Petr Zelík prodává sypané čajové směsi do 29 zemí světa. S balením v plechovkách se však nechytl. Aby uspěl, musel začít čaj ukazovat ve skleněných dózách.

 

 

ilustracni foto

 

 

Stane se čaj v budoucnu luxusním zbožím? Stálý růst jeho ceny tomu napovídá, domnívá se Petr Zelík (45), zakladatel společnosti Oxalis vyrábějící a distribuující sypané čaje a kávu.


Zelík se před pár týdny vrátil z návštěvy čínských čajových plantáží. Jejich majitelé mají stále větší problém sehnat dělníky, kteří raději odcházejí do měst za vyšším výdělkem. "Aby je udrželi, musí jim zvýšit mzdu, což se projevuje na vyšší ceně čaje. Cenu zvyšuje i stále větší poptávka po pití kvalitního čaje mezi samotnými Číňany. Rostoucí střední vrstvě už nestačí úroveň čajů, která se tam dosud prodávala," míní Zelík. Negativně se na ceně čaje podepisuje také časté extrémní počasí v pěstitelských zemích.


V Česku přitom podle Zelíka zákazníci nejvíce kupují ovocné čaje, které s rostlinou čajovník nemají nic společného. Jejich chuť tvoří jen ovocné či bylinné přísady. Oxalis ročně vyvíjí kolem čtyřiceti nových příchutí všech druhů sypaných čajů. "Když se u zákazníků trefíme v 80 procentech případů, tak to považuji za obrovský úspěch. Vyvinuli jsme například příchuť čaje pro děti, která měla pracovní název Tutti Frutti a chutnala po žvýkačce. Po roce jsme ho kvůli značnému neúspěchu stahovali zpět z prodejen," vzpomíná na jeden z marných pokusů.


Ve Zlíně se čaje nechytly, zachránila je Praha


Oxalis byla jednou z prvních firem, která začala sypané čaje v Česku na počátku 90. let prodávat. V té době už sice existovala síť Dobrých čajoven, ta ale měla odlišný koncept spočívající v podávání čaje a poslechu hudby. Zelíkovu cestu k čaji ovlivnila náhoda. Krátce po sametové revoluci se jako čerstvý absolvent VŠE objevil ve Slušovicích, které tehdy právě prožívaly útlum. "Nejlepší lidé utíkali pryč k samostatnému podnikání a naše kancelář čítala tehdy čtyři mladé kluky. Společně s ostatními jsme si řekli, že se taky do něčeho pustíme. Tehdy se ve Slušovicích objevil člověk s igelitovou taškou plnou čajů Teekanne a nabídl nám, jestli je nechceme v Československu distribuovat," vzpomíná Zelík. Dvě avie plné čajů zaplatili z peněz půjčených od příbuzných a náklad rozvezli do Brna a Ostravy. Po čajích se tehdy prý jen "zaprášilo".


Zelík vycítil příležitost a v roce 1993 založil pouze jím vlastněný Oxalis. V centru Zlína postupně vybudoval Dům čaje, kde v jednom patře čaj prodával a ve druhém zřídil čajovnu. Záhy to ale začalo vypadat, že snaha seznámit Čechy se sypaným čajem skončí bankrotem. "Cenovou hladinu sypaných čajů nebyli Češi ochotni akceptovat. Během dvou let jsem prohospodařil téměř celý kapitál, který jsem si vydělal spoluprací s Teekanne," říká Zelík, který se nakonec v roce 1995 nechal zaměstnat jako tuzemský ředitel Teekanne a řízení potácejícího se Oxalisu přenechal svému otci.


Posledním stéblem, kterého se Zelík chytil, byla nabídka tehdy otevíraného prvního obchodního centra v Česku - Vinohradského Pavilonu, aby v něm zřídil svoji prodejnu. Pražští zákazníci začali sypaný čaj kupovat, firmě se začalo dařit a Zelík se opět vrátil do jejího vedení. Dnes firma provozuje 22 vlastních prodejen a má smlouvu s více než 40 franšízanty. Ale zatímco v cizině se sypaný čaj prodává v plechových dózách, Oxalis stále používá dózy skleněné. "Abychom uspěli, museli jsme čaj našim zákazníkům maximálně přiblížit. Umožnit jim, aby ho nejen viděli, ale mohli si k němu i přičichnout. Zpočátku jsme totiž dostávali řadu dotazů, co v těch dózách vlastně prodáváme," vzpomíná podnikatel, kterého se lidé také občas ptají, zda se čaj ve skleněných dózách rychleji nekazí. Protože jsou ale dózy pouze kilogramové, čaj se v nich příliš neohřeje, a tak podle Zelíka nehrozí ztráta kvality.


Čechům stačí menší balení než lidem na Západě


Češi také na rozdíl o západních spotřebitelů preferují menší balení čajů. Zatímco na Západě se běžně prodávají čaje po 100-150 gramech, čeští zákazníci volí 50gramové balení. "Kromě snahy ušetřit to souvisí také se spotřebou čaje. Zatímco na severu Německa činí spotřeba na obyvatele kolem tří kilogramů čaje ročně, Češi pouze 270 gramů," vypočítává Zelík.


Čaj a káva z Oxalisu míří do 29 zemí světa, mimo jiné do Velké Británie. "O Britech se říká, že jsou milovníci čaje a oni ho skutečně vypijí snad nejvíce ze všech evropských národů. Nejsou ale moc vybíraví. Pijí převážně černý čaj. Mnohost chutí začali objevovat nedávno a v tom cítíme svoji šanci," říká Zelík, jehož firma loni dosáhla obratu téměř 150 milionů korun, což znamenalo téměř 10procentní nárůst oproti roku 2009.

 

 

Zdroj: www.ihned.cz

 

 

 
zpětzpět  tisktisk  poslat e-mailem

Autor: Jan Záluský
14.07.2011 - 16:50:15

KÁVA, ČAJ
REKLAMA

banner

Nejčtenější články

14.06.2010 - Léto svádí k mámení

I když to venku na léto moc nevypadá, podle kalendáře ...

21.06.2010 - Brambory známé i neznámé

Mezi oblíbené přílohy nejenom v našem kraji určitě patří brambory. ...

21.01.2010 - Speciální a neobvyklá piva české provenience

Přes určitý pokles v posledním roce stále platí, že Česká republika ...

14.09.2011 - Calvados - pálenka s historií

Calvados je typickým francouzským destilátem. Vyrábí se destilací zkvašeného jablečného ...

05.03.2010 - Se šéfkuchařem u řezníka

Jak vybrat co nejlepší maso, který kus hovězího se bude ...

všechny nejčtenější články

REKLAMA

GastroTrend na e-mail

Přejete si zdarma zasílat novinky, články či zpravodajství GastroTrendu na Váš e-mail? Vyplňte, prosím, následující údaje.

(zasílání lze kdykoliv odhlásit)


Jméno:
Příjmení:
E-mail:
 
Copyright © 2008 - 2018 LEONN promotion s.r.o. | Publikování obsahu bez písemného souhlasu vydavatele je zakázáno.