GastroTrend

GastroTrend - odborný portál pro gastronomii
Dnes je 18.04.2024, svátek má Valérie
GastroTrend

banner

 

RUBRIKY/ČLÁNKY » KÁVA, ČAJ

Čaje za rok negativní vývoj nezvrátily

 

 

ilustracni fotoSegment čajů mírně klesá a výrobci očekávají, že trend bude i nadále pokračovat. Podporují především ovocné varianty.


Segment čajů se ani po roce nepodařilo dostat do kladných čísel. Podle dat Nielsen segment čajů lehce klesá, přibližně 4 % v objemu. Kromě zelených čajů, které rostou zhruba o jedno procento, všechny ostatní kategorie klesají - tedy i loňský rok rostoucí ovocné a bylinkové varianty. I přes negativní trend jsou ovšem ovocné a černé čaje stále největší čajovou kategorií.


Pokles nezpůsobuje přesun spotřebitelů k ledovým variantám čajových nápojů nebo ke kávě. I kávový segment zaznamenává pokles. "Pravděpodobně se jedná o omezování nákupů v rámci Česka," myslí si sales director Tata Global Beverages (TGB) ČR Pavel Pokorný. Podle Pavly Porubové marketingové specialistky společnosti Espresso, která do Česka dováží například značku Dilmah, se na klesajícím zájmu o čaje projevil také růst cen. "Navíc cejlonske čaje si výrazně oblíbily bohaté arabské země, a ty způsobily ještě další cenový růst," říká Pavla Porubová.


MEZITITULEK: Novinky v segmentu s potenciálem


Výrobci proto budou v tomto roce podporovat převážně ovocné, bylinné a zelené varianty, které mají největší potenciál růstu. V zavádění příchutí společnosti reagují na spotřebitelské trendy. Exotické varianty na trh uvede Espresso, atraktivitu výrobků společnost podpoří i novými obaly.


Současně výrobci sledují návrat spotřebitelů k jednoduchým příchutím. "České zákazníky už omrzela například příchuť jahod s vanilkou nebo jogurtem," říká Pavel Pokorný. V těchto dnech proto Jemča do řetězců zavádí šest nových čajů v poptávaných příchutích. Novinky bude TGB přitom uvádět především pod značkou Jemča, která tvoří 99 % businessu společnosti.


Dalším trendem jsou podle Pokorného příchutě se zdravotním aspektem. Proto jsou také nejvíce rostoucím segmentem bílé, zelené a rooibos čaje, což souvisí se zájmem spotřebitelů o zdravou výživu a zdravý životní styl.


Kampaň na Facebooku zklamala


V minulém roce se Jemča snažila svou komunikaci obohatit o Facebook, nicméně podle Pokorného nebyla přítomnost na sociální síti přínosná. Projekt Tajemná zahrada byl proto v dubnu ukončen. "Aktivita neměla žádný bezprostřední dopad na prodej značky," tvrdí Pokorný. Na podzim také TGB komunikovala poprvé v ČR značku Teatley, která je na britském trhu jedničkou. Ohledně další mediální podpory se zatím jedná s centrálou. "Pokud bychom značku podpořili mediální kampaní, pak bychom komunikaci směřovali do vrcholné sezony na období října a listopadu," odhaduje Pokorný.


S osvětou pomáhá časopis


I přes pokles černých čajů výrobci zavádí novinky i do této kategorie. "Stále se jedná o největší segment čajů na našem trhu, na který nechceme zapomínat," říká Věra Jiroudková, operation specialist tea ČR Unileveru. I Unilever proto segment černých čajů obohatí o nové varianty. "Příchutí Earl Grey Citron chceme rozšířit stávající portfolio černých čajů v klasických sáčcích a posílit tak pozici značky Lipton v tomto segmentu," uvádí Věra Jiroudková. TGB rozšíří rovněž řadu čajů Pigi, které jsou podle Pokorného bez ohledu na negativní vývoj segmentu dlouhodobě neprodávanějším čajem v Česku. Řadu výrobce obohatí o zelený čaj a variantu černého čaje s citronem. O mediální kampani ovšem TGB zatím neuvažuje.


Proti poklesu černých čajů se minulý rok Espresso rozhodlo bojovat osvětou mezi novináři i veřejností. V tomto roce společnost začala o účincích čaje informovat spotřebitele pomocí čtvrtletníku Espressobar, který začala distribuovat v nákladu 6 tisíc kusů. "Obecně můžeme říci, ze se nám podařilo zlepšit komunikaci na našem trhu a více poznávat rozdíly mezi jednotlivými čaji a samozřejmě i mezi černým, zeleným a bílým," tvrdí Pavla Porubová. Osvěty odborné veřejnosti a novinářů chce Espresso dosáhnout pomocí setkání Čajového klubu, který chce společnost v dohledné době rozběhnout.


Lipton a Pickwick v médiích


Na komunikaci z minulého roku na podporu zelených pyramidových čajů naváže v tomto roce Lipton. "Hlavní novinku chystáme ale v nejsilnějším segmentu ovocných čajů," uvedla Věra Jiroudková, další podrobnosti ovšem nechtěla prozradit. Rovněž Sara Lee přiznala, že na podzim chystá oslovit spotřebitele novými produkty i mediální kampaní, více k připravované komunikaci ale nechtěla Marie Tolarová - brand manažerka CZ&SK - Pickwick a Zlatý šálek odhalit.

 

 

Zdroj: www.ihned.cz

 

 

 

 

 
zpětzpět  tisktisk  poslat e-mailem

Autor: Martina Suchá
26.07.2011 - 10:28:59

KÁVA, ČAJ
REKLAMA

banner

Nejčtenější články

22.01.2009 - Hotels.com: Pokles cen v hotelech o 3 procenta

Po celém světě během tohoto léta klesly průměrné ceny za ...

12.03.2009 - Dynybyl Hot Cup 2009

V honosném hotelu Art Deco Imperiál, z jehož zdí dýchá ...

05.03.2010 - Se šéfkuchařem u řezníka

Jak vybrat co nejlepší maso, který kus hovězího se bude ...

26.12.2009 - Víno - otázky a odpovědi

Při jaké teplotě skladovat víno?   Co je to fortifikované víno?   ...

05.06.2009 - Nově diskutované předpisy pro solária

V listopadu 2008 se otevřely brány veletržního areálu v Kolíně ...

všechny nejčtenější články

REKLAMA

GastroTrend na e-mail

Přejete si zdarma zasílat novinky, články či zpravodajství GastroTrendu na Váš e-mail? Vyplňte, prosím, následující údaje.

(zasílání lze kdykoliv odhlásit)


Jméno:
Příjmení:
E-mail:
 
Copyright © 2008 - 2024 LEONN promotion s.r.o. | Publikování obsahu bez písemného souhlasu vydavatele je zakázáno.