GastroTrend

GastroTrend - odborný portál pro gastronomii
Dnes je 20.04.2024, svátek má Marcela
GastroTrend

banner

 

RUBRIKY/ČLÁNKY » KÁVA, ČAJ

Roztržený pytel s kávou

 

 

KAVÁRENSKÉ ŘETĚZCE

 

Mezinárodní kavárenské řetězce v Česku krize neohrozila. Otvírají se i tuzemské podniky.

 

ilustracni foto

 

Majitelé pražské kavárny Friends Coffee House, Tomáš Knapek a Miroslav Šebesta, se seznámili před pěti lety. I když je nejdříve spojil profesionální zájem o internetové obchody, zjistili, že jsou oba tímto byznysem unaveni a chtěli by se věnovat něčemu jinému.


Vzhledem ke své společné lásce ke kávě se rozhodli, že si pořídí kavárnu.


Podnik, kde si můžete vzít kafe jen tak do ruky anebo si sednout v příjemném nekuřáckém prostředí, sice otevřeli teprve letos v březnu, už dnes je ale kavárna plná zákazníků.


Úspěch kavárny je nad naše očekávání. Dle plánu jsme počítali s vyrovnáním nákladů a zisků po devíti měsících od zahájení provozu. Toho bodu jsme ale úspěšně docílili již po šesti měsících, říkají majitelé.


Jak se svěřili Ekonomu, předpokládají, že se jim investice ve výši pět milionů korun vrátí do konce roku 2013. Počet zákazníků se denně zvyšuje, tvrdí Knapek


Když to takto půjde dál, majitelé se do budoucna chystají celý koncept rozšířit nejen po Praze, ale i do jiných měst České republiky. Podnik by se tedy mohl stát kavárenským řetězcem.


Jak ukazují i příklady jiných značek, kavárnám typu káva s sebou se v Česku daří velmi dobře. A to i přesto, že podle profesionálního baristy Michala Křižky kultura pití kávy u nás vůbec nemá silnou tradici.


Tím se hodně lišíme od zemí, které leží směrem na jih od našich hranic. A nejedná se pouze o Itálii. Lépe jsou na tom v Chorvatsku, Srbsku, ale i v Maďarsku, říká Křižka, který se o zlepšení vnímání kávy u nás, zejména pak v oblasti pozitivního vlivu konzumace na náš organismus, věnuje i jako expert v Institutu kávy.


Všechny řetězce světa i ten náš


Možná že kvalitu zatím většina Čechů nehledá, ale chodit do nových kaváren si zvykli velmi rychle.


Jsou to teprve necelé tři roky, co si první kavárnu v Česku otevřel americký kavárenský řetězec Starbucks. Na začátku listopadu u nás zprovoznil již dvanáctou provozovnu - v pražských Dejvicích. Expanze se mu povedla i v době krize. A není jediným úspěšným.


Několik měsíců po Strabucku do Česka zavítal i britský řetězec Costa Coffee. Dnes má již sedm kaváren.


Zatím poslední letošní otevření kavárny Costa Coffee se uskutečnilo v září v libereckém Fóru. V příštím roce chceme v rozvoji pokračovat, tvrdí Richard Procházka, výkonný ředitel pro provoz společnosti HDS Retail Czech Republic, která u nás britské kavárny provozuje.


V září minulého roku zase v hlavním městě otevřel první kavárnu australský řetězec Gloiria Jeans Coffee (GJC). V prosinci chce podle Nadi Plzákové, manažerky této značky, otevřít již čtvrtou provozovnu, podle zjištění Ekonomu v jednom z největších nákupních center v Praze.


V průběhu posledních dvou let se tak výše zmíněné značky u nás postavily vedle polsko-britského řetězce Coffeeheaven, rakouských Coffee&Co a Coffeeshop Company či českého CrossCafe.


Vrásky krize nedělá


Zatímco v Česku rostou pobočky kavárenských řetězců jako houby po dešti, ve světě bojují s ekonomickou krizí.


Například Starbucks během krize musel zavřít kolem 600 poboček. Patrně se ale už blýská na lepší časy, v letošním třetím čtvrtletí měl Starbucks tržby 2,6 miliardy dolarů. Ve stejném období v minulém roce to bylo 2,4 miliardy. Řetězec plánuje otevřít 500 nových kaváren. Sto ve své domovině a zbytek po světě.


V Česku se tomuto řetězci daří více, než se očekávalo, a stále zaznamenává nárůst zákazníků. Zejména v lokalitách mimo centrum Prahy máme stále více pravidelných klientů. Negativní dopad ekonomické krize jsme nezaznamenali, říká Erik Zlámal, manažer Starbucks pro tuzemský trh.


První rok byl však pro americký řetězec v Česku ztrátový. To však Zlámal vysvětluje vysokými vstupními investicemi, protože již během prvního roku fungování otevřeli osm kaváren. Museli jsme investovat jak do školení, personálu, tak do vybavení, interiéru a obecně výstavby. Naše značka se postupně dostala do povědomí široké veřejnosti. S tím je spojen i nárůst tržeb, český trh je pro nás velmi příznivý, dodává.


Starbucks tak po úspěšném vstupu na český trh mohl loni vstoupit do Polska a tento rok i na trh maďarský.


I GJC je podle Nadi Plzákové s výsledky spokojen, ale vzhledem ke krátké existenci v Česku zatím výsledky tržeb uvést nechtějí. Pouze uvádí, že meziroční nárůst tržeb v jejich provozovnách v Česku je 34 procent.


Co se týče Costa Coffee, Procházka z HDS Retail jen dodává, že některé projekty museli přehodnotit, ale již v přípravné fázi a hlavně kvůli naplnění obchodních center v krajských městech.


Ani Coffee&Co, který je u nás od roku 2000, krizi nezaznamenal. V minulém roce tak dokonce otevřel i první pobočku v Maďarsku.


Dobře se daří i Coffeeshop Company - v prvních devíti měsících roku mu vzrostly tržby téměř o čtvrtinu. To je vzhledem k vývoji ekonomiky skvělý výsledek. Růst bychom si měli udržet až do konce roku, říká Marek Hofmann z Coffeeshop Company.


Problémy tak snad zaznamenal jen Coffeeheaven. Musel zavřít šest kaváren. Letos jej však koupila britská společnost Whitbread, která je i majitelem Costa Coffee. Je tak možné, že obě značky splynou v Costa Coffee.


reklama:
reklama

Konkurence nevadí


Zřejmě nejsilnějším českým řetězcem je CrossCafe Jana Janáka. Síť funguje od roku 2007, převážně v Plzni. V Praze otevřela první dvě kavárny koncem letošního léta. Do konce roku však mají přibýt další dvě.


Janák tvrdí, že expanze zahraničních řetězců jeho byznys neohrožuje. Možná je v Praze trochu plno na trhu s kafem za 100 korun v prostorách za 300 tisíc měsíčně, ale to není ten trh, kam bychom se chtěli tlačit. Nás nezajímají turisté, proto nemusíme být tam, kde se pohybují, uvádí Janák.


Nutno dodat, že konkurence se vlastně nebojí nikdo. Zástupci kaváren se spíše shodují na tom, že rozšiřující konkurenci vnímají pozitivně, protože přispívá k rozvoji kultury pití kávy v Česku.


Obliba kávových řetězců je do jisté míry módní záležitost. Jde o protiváhu tradičních kaváren, řekněme vídeňského stylu, nebo například tradičních italských kaváren. Tyto koncepty reagují na trendy ve společnosti, stejně jako třeba multikina tvoří protipól malých, komorních sálů, vysvětluje trend barista Michal Křižka.


Lidi láká klidné prostředí moderních kaváren, dávají si tam pracovní schůzku, studují tam. Například studentka Kateřina ráda zaplatí o něco více za kávu v takové kavárně, protože ji odtamtud pak nikdo nevyhazuje.


Michal Křižka však varuje. Kvalita kávy v řetězcích je spíše průměrná. Situaci bych přirovnal k nákupu vína v supermarketu, leckde dostanete slušnou kvalitu, ale opravdu špičkovou kávu v drtivé většině řetězců nenajdete. I zde však existují výjimky, ale počítají se na prstech jedné ruky, vysvětluje Křižka.


Jednou z nich je například v úvodu zmiňovaný Friends Coffee House, který se snaží vedle zajímavého prostředí nalákat zákazníky i na kvalitní kávu, kterou v kavárně dokonce sami praží.


Pilířem konceptu je profesionální personál. Šéfem kavárny je totiž Jiří Šedivý, který má s kávou dvacetileté zkušenosti.


Na trhu je mnoho gastronomických všeználků, kteří všemu rozumějí, od pěstování kávy až po přípravu gurmánských jídel, a znají tím pádem všechno a nic. Káva chce čas a cit. To je něco, co se člověk učí dlouhé roky, míní Šedivý.

 

Zdroj: www.ihned.cz

 

 

 

 
zpětzpět  tisktisk  poslat e-mailem

Autor: Zuzana Panczaková, Lukáš Vojáček
18.11.2010 - 10:25:28

KÁVA, ČAJ
REKLAMA

banner

Nejčtenější články

22.01.2009 - Hotels.com: Pokles cen v hotelech o 3 procenta

Po celém světě během tohoto léta klesly průměrné ceny za ...

12.03.2009 - Dynybyl Hot Cup 2009

V honosném hotelu Art Deco Imperiál, z jehož zdí dýchá ...

05.03.2010 - Se šéfkuchařem u řezníka

Jak vybrat co nejlepší maso, který kus hovězího se bude ...

26.12.2009 - Víno - otázky a odpovědi

Při jaké teplotě skladovat víno?   Co je to fortifikované víno?   ...

05.06.2009 - Nově diskutované předpisy pro solária

V listopadu 2008 se otevřely brány veletržního areálu v Kolíně ...

všechny nejčtenější články

REKLAMA

GastroTrend na e-mail

Přejete si zdarma zasílat novinky, články či zpravodajství GastroTrendu na Váš e-mail? Vyplňte, prosím, následující údaje.

(zasílání lze kdykoliv odhlásit)


Jméno:
Příjmení:
E-mail:
 
Copyright © 2008 - 2024 LEONN promotion s.r.o. | Publikování obsahu bez písemného souhlasu vydavatele je zakázáno.