GastroTrend

GastroTrend - odborný portál pro gastronomii
Dnes je 20.05.2018, svátek má Zbyšek
GastroTrend

banner

 

RUBRIKY/ČLÁNKY » KÁVA, ČAJ

Teplé nápoje volají po změně

 

 

ilustracni fotoPošmourné podzimní podvečery v sobě pro provozovatele kaváren a barů skrývají jednu pozitivní věc. Dokáží přilákat kolemjdoucí hosty. Pokud jim však nabídnete obyčejný čaj nebo kávu, můžete je v okamžiku zase lehce ztratit.


Káva a čaj hrají díky své vysoké marži v gastronomických provozech důležitou roli. Ta jim stoprocentně zůstane i tehdy, když je nejen ozvláštníte novými ingrediencemi, ale především rozšíříte o další druhy teplých nápojů. Vždyť nejspokojenější host je ten mile překvapený.


KÁVA TAK TROCHU JINAK


O tom by mohl vyprávět Tomáš Bilík, který na pražské Letné provozuje Dům kávy. Standardní nabídku káv vyrobených z italské směsi značky Saquella doplňuje každý týden ochutnávkou plantážní, tzv. výběrové kávy. Aktuálně nabízí směs Autumn Espresso z londýnské pražírny Square Mile Coffee Roasters, která se svou karamelovou nasládlostí a vůní růžového grepu přesně hodí do deštivého počasí. Na zimu pak do nápojového lístku přibudou nové teplé alkoholické nápoje s kávovým základem. Půjde například o Zimní procházku (anýzový likér sambuca, tabasco a cappuccino), Calypso (kávový likér, Bacardi Black a cappuccino) nebo o obměněnou verzi nápoje Bombardino s názvem Calimero, obsahující vaječný koňak, brandy, šlehačku a espresso.


Podle Tomáše Bilíka je největším problémem českých baristů fakt, že při přípravě více druhů kávy melou vše v jednom mlýnku. Nejen, že vše smísí dohromady, ale především nemohou každé směsi dopřát individuální nastavení mletí, což má velký podíl na výsledné chuti kávy. "Rád se řídím italskou poučkou s názvem 4M," vysvětluje barista, ke kterému jezdí lidé na kávu přes celou Prahu, "macchina - stroj, macinino - mlýnek, miscela - směs a mani - ruce. Pokud jen jedna z těchto věcí není stoprocentní, káva nikdy nemůže být skutečně kvalitní."


TEPLÉ ALKOHOLICKÉ SPECIALITY


Skutečně širokou nabídku teplých nápojů nabízí svým hostům ostravská kavárna Daniel. Zdejší rozmanitost vůbec není na škodu, pokud si host přesto nevybere, stačí u baru říct, co mu chutná a co má rád, a na stole hned vzápětí přistane nápoj přesně na míru. Za zmínku jich stojí hned několik. Zimní nebo Moravský punč láká na kombinaci ovocných džusů a různých druhů alkoholu (v tomto případě rum nebo slivovice), doplněných neošizenou dávkou pravého ovoce. Také grogy zde mají své neotřelé varianty, Myslivecký s chutí staré myslivecké, medu, citronu a karamelu, Višňový s griotkou a plátky pomeranče.


Dokonce svařená vína mají čím překvapit a určitě se zde host nesetká s odpudivým sáčkem napěchovaným kořením. Bílé mohou hosté dostat s rybízovým likérem, slivovicí nebo medem, červené s karamelem, rumem či vodkou, vždy doplněné plátky pomeranče nebo citronu. Podle majitele kavárny Daniela Skeřila je v poslední době velkým hitem červené víno svařené s čerstvou pomerančovou šťávou v poměru 1,5 dcl vína a 5 cl džusu. Další skupinou netradičních teplých nápojů jsou horká mléka s alkoholem a šlehačkou. Základ vždy tvoří 2 cl brandy, aromatický likér (vaječný, kokosový, mandlový), mléko a skořicový cukr. Velmi oblíbená je pak nealkoholická verze s čerstvým zázvorem nebo badyánem.


NETRADIČNĚ I BEZ ALKOHOLU


"Samozřejmě nabízíme také svařené džusy a čerstvé čaje, které jsou několik posledních let opravdovým hitem. I ty se však snažíme nějak odlišit od konkurence. Spojujeme netradiční džusy s jinými ingrediencemi, například horký jahodový džus s bílou čokoládou nebo banánový džus s pistáciovým sirupem. Oblíbený je čerstvý mátový nebo zázvorový čaj, své místo si také našel čerstvý mandarinkový čaj doplněný čerstvou mandarinkovou šťávou. Máme také stálé fanoušky tzv. medicíny, vytvořené ze slivovice, horké vody, šťávy z citronu a medu, která stoprocentně zastaví počínající nachlazení," vysvětluje Daniel Skeřil. Naprostým fenoménem jsou pak podle něj klasická povidla rozmíchaná v horké vodě s kořením, s přídavkem karamelu, čokolády nebo v alkoholické verzi rumu či slivovice. Novinkou této zimy je pak vanilkové šodó se šlehačkou, mletými ořechy, případně rumem.


Poznávacím znamením kavárny Daniel je především Café au Lait svým vzhledem připomínající čerstvě upečený chléb. Připravuje se z našlehaného mléka, jehož pěna se nechá 20 vteřin ztuhnout, posype se skořicovým cukrem a dolije čerstvým espressem. "Většina teplých nápojů vznikla z mé záliby vytvářet produkty ze surovin, které k tomu nejsou vůbec určené. Snažím se vždy vytvořit o něco víc než jen klasický nápoj," doplňuje Daniel Skeřil.


NA ZIMU PO ANGLICKU


Ani čaj nemusí hosty příliš nudit. V Anglii nejoblíbenější výrobce čaje, společnost Tetley, při prodeji svých výrobků doporučuje nabízet hostům čtyři originální čajové nápoje. Irský čaj, složený z čaje Tetley a whiskey, ocení především muži. Ženám se naopak zavděčíte čajem s marmeládou, nejlepší je použít marmeládu pomerančovou s kousky ovoce. Zelený čaj originálně doplňte mlékem a kořením, například hřebíčkem, zázvorem či skořicí. Pro děti je určen Kořeněný čaj s kakaem.

 

Zdroj: www.ihned.cz

 

 
zpětzpět  tisktisk  poslat e-mailem

22.11.2010 - 09:36:14

KÁVA, ČAJ
REKLAMA

banner

Nejčtenější články

21.01.2010 - Speciální a neobvyklá piva české provenience

Přes určitý pokles v posledním roce stále platí, že Česká republika ...

21.06.2010 - Brambory známé i neznámé

Mezi oblíbené přílohy nejenom v našem kraji určitě patří brambory. ...

05.03.2010 - Se šéfkuchařem u řezníka

Jak vybrat co nejlepší maso, který kus hovězího se bude ...

11.05.2018 - Naši vinaři přivážejí 57 medailí z New Yorku

Moravští a čeští vinaři uspěli na mezinárodní soutěži Great American ...

11.05.2018 - Japonský pivní hit jde na trh v Česku

Když před třemi desítkami let japonská společnost Asahi uvedla na ...

všechny nejčtenější články

REKLAMA

GastroTrend na e-mail

Přejete si zdarma zasílat novinky, články či zpravodajství GastroTrendu na Váš e-mail? Vyplňte, prosím, následující údaje.

(zasílání lze kdykoliv odhlásit)


Jméno:
Příjmení:
E-mail:
 
Copyright © 2008 - 2018 LEONN promotion s.r.o. | Publikování obsahu bez písemného souhlasu vydavatele je zakázáno.