GastroTrend

GastroTrend - odborný portál pro gastronomii
Dnes je 18.08.2019, svátek má Helena
GastroTrend

banner

 

RUBRIKY/ČLÁNKY » POTRAVINY/KUCHYNĚ

Češi šetří na jídle, kvalita jde stranou

 

NowacoNejvětší tuzemský výrobce a distributor mražených potravin - společnost Nowaco - má od loňska nového majitele. Za 250 milionů eur ho koupil jihoafrický koncern Bidvest a české firmě se tím otevírají nové možnosti.

"Naše opavská továrna už dnes jedná o tom, že bychom mohli tak jeden až tři výrobky dodávat i do dalších zemí. Jde přitom o obrovské objemy - daleko větší, než jaké můžeme prodat v Česku," říká generální ředitel Nowaco Bohumil Volf s tím, že pokud by všechny plány vyšly, firma by musela v Česku postavit novou továrnu.

Rozvoji na českém trhu ale současnost nepřeje. Lidé prý na jídle šetří a doby, kdy firmě rostly obraty v desítkách procent ročně, jsou pryč a vyhlídky na zlepšení mizivé. "Nemám jediný náznak toho, proč by lidé měli najednou začít více chodit do restaurací a více si kupovat hotová jídla či kvalitnější zeleninu v obchodech," dodává Volf podle kterého se tuzemští potravináři ještě nedotkli dna všudypřítomné krize.



HN: Česká ekonomika se pomalu zvedá, začíná se lépe dařit i potravinářům?



My ten pocit rozhodně nemáme. Vidíme, že naši zákazníci v gastronomii extrémním způsobem řeší propad zájmu zákazníků. Stále sem jezdí méně turistů, což je patrné z našich prodejů do restaurací a hotelů. Do toho klesají ceny potravin. Plyn, elektriku a hypotéku lidé zaplatit musí, proto šetří na jídle. Doby, kdy naše obraty každoročně rostly v desítkách procent, jsou pryč.



HN: Jestliže v potravinách krize trvá, dosáhli jsme už alespoň jejího dna?



Podle reakcí zákazníků a čísel, která mám k dispozici, si myslím, že na dně zatím nejsme. Alespoň co se týče gastronomie. Je to už rok, co banky začaly přísněji kontrolovat půjčky a omezovat je, což našim zákazníkům rozhodně nepomáhá. Navíc, jak jsem říkal, lidé šetří a k plným restauracím nepřispívá ani současné počasí.

Nemám jediný náznak toho, proč by lidé měli najednou začít více chodit do restaurací a více si kupovat hotová jídla či kvalitnější zeleninu v obchodech. Většina Čechů dnes bojuje spíš o to, aby si udržela životní úroveň. Můj názor je, že minimálně letos bude trh spát.



HN: Hrozí u vás tedy propouštění?



Nehrozí. Naše zisky jsou dostatečně silné, abychom se rok, dva, tři byli schopní uskromnit. Je naší povinností udržet lidi, kteří s námi byli tak dlouho. Ani loni jsme nepropouštěli. Jenom jsme po dlouhé době počty zaměstnanců nenavyšovali.

Na rozvoz potřebujeme více aut, ale obrat se nám tím nezvyšuje.



HN: Říkáte, že doby, kdy vaše obraty rostly v desítkách procent, jsou pryč. Jak dopadla firma v loňském roce? V roce 2008 jste měli tržby 8,94 miliardy korun...



S ohledem na situaci na trhu pro nás minulý rok skončil poměrně dobře. Navýšili jsme hrubý zisk (EBITDA) o 3,5 procenta. Rostli jsme na úkor konkurence a hlavně jsme hodně omezili náklady. Co se týče obratu, v poslední době nám bohužel spíše než obrat roste objem zboží. Snižuje se totiž kilogramová cena zboží, které rozvážíme.



HN: O kolik kilogramová cena zboží klesá?



Meziročně tak o 2,50 koruny. Může se to zdát, jako malá částka, ale když si uvědomíte, kolik milionů kilogramů zboží rozvážíme, je to strašně moc. Potřebujeme více aut, ale nedává nám to vyšší obrat. Tuto starost má však dnes většina potravinářů.



HN: Jaká je v Česku kilogramová cena zboží?



To nechci sdělovat, je to naše obchodní tajemství. V zahraničí je ale kilogramová cena o několik desítek procent vyšší a my musíme jen věřit, že někdy nastane podobná situace i u nás.

Tento stav je dán odlišnou kulturou stravování od Česka na západ. V zahraničí vidíte i v gastronomii větší poptávku po bioproduktech - ty kilogramovou cenu samozřejmě navyšují.

V Česku se lidé o sebe více starají z hlediska koupě nového obleku, auta či bytu. Bohužel jídlo je u většiny našich spoluobčanů prvním na čem se začíná šetřit.



HN: Šetří v Česku i gastronomická zařízení?



Uvedu příklad - nejnižší prodejní kilogramovou cenu pozorujeme dlouhodobě u školních jídelen, kde je kvalita nákupu přísně ovlivněna státními limity, které se musí dodržovat. Dnes tak najdete na jídelníčku mnohem častěji hrachovou kaši, čočku nebo rýži než kvalitní maso. Častěji jsou to filety ze sladkovodní ryby Pangasius než kvalitní mořské filety. Je škoda, že málo lidí zajímá, jak těžké je dnes kvalitně vařit ve školních jídelnách. Ale jsem optimista a věřím, že i zde se situace bude zlepšovat. Pokud by se limity na potraviny pro školní jídelny navýšily, bude situace lepší nejen pro děti, ale i pro výrobce a distributory potravin.



HN: Když věříte, že trendy ze zahraničí pomalu přijdou i sem, chcete se v následujících letech více zaměřit na bioprodukty?



Nemáme moc velkou možnost jednoduchým způsobem a levně ovlivňovat, co si zákazníci nakoupí. Naším úkolem je nabídnut sortiment potravin ve všech cenových kategoriích. Pokaždé, když se vracíme ze zahraničí, jsme plni euforie a zařadíme spoustu nových, superkvalitních výrobků. Dost z nich po roce vyřadíme, protože většinu si nakoupí naši zaměstnanci ve slevách. Jsem realista a vím, jaká je průměrná mzda u nás a jaká v zahraničí. Nemůžeme po lidech chtít, aby si kupovali výrobky, kde cena je až trojnásobně vyšší než u běžných potravin.



Češi a zmrzliny: nejsme kornoutkáři a velice nám vadí chemická chuť



HN: Jaké z vašich výrobků se nejvíce prodávají?



V maloobchodě je v objemu na prvním místě zmrzlina Prima. Na druhém místě jsou rybí výrobky a na třetím místě je zelenina. Naopak hotová jídla mají stagnující tendenci. Každá země je ale specifická a dokonce i mezi Českem a Slovenskem jsou velké rozdíly, natož pak v jiných zemích.



HN: Jaké rozdíly? Jiné chutě?



Například u zmrzlin je velký rozdíl. Češi jsou hodně tvarohoví a mají rádi jahodové zmrzliny - ty u nás jasně vedou. Naopak nejsme vůbec kornoutkáři a nemáme rádi velké a tučné zmrzliny. A extrémně nám vadí chemické příchutě. Máme velmi odlišné chutě od Anglie, Belgie nebo Holandska.



Nový majitel? Hezký prstýnek také nepotřebujete přebrušovat


reklama:



HN: Loni Nowaco koupil jihoafrický Bidvest. Klade na vás nový majitel vyšší nároky a chystají se nějaké změny?



Bidvest je s našimi výsledky spokojen a chce abychom v nich především pokračovali. Nevím o žádných zásadních plánech, které by s naší společností měli a myslím, že ani žádné nepřijdou. Když si koupíte hezký prstýnek, také ho nepotřebujete hned přebrušovat.

Co je asi největší změnou, je změna finančního roku. Nově začínáme v červenci a končíme v červnu.

Zapadli jsme do "bidvestí světové rodiny" distributorů potravin, která nám byla představena. Máme sesterské společnosti v Anglii , Holandsku, Belgii a Polsku. Mimo Evropu pak i v Austrálii, Číně a na Novém Zélandě.



HN: Dostanete se díky sesterským společnostem i na nové trhy?



Zatím si předáváme know-how, ale otevírá se tu možnost spolupráce. Naše opavská továrna už dnes jedná o tom, že bychom mohli tak jeden až tři naše výrobky dodávat i do dalších zemí. To jsou přitom skutečně obrovské objemy - daleko větší než to, co můžeme prodat v České republice.

Za tři měsíce otevíráme novou linku na mražené pečivo, a pokud by nám v Holandsku zařadili do prodeje jednu jedinou bagetu, museli bychom naši továrnu tak zdvacetinásobit.



HN: O jakých dalších výrobcích jednáte?



Pouze o těch z našeho sortimentu. Když budu konkrétní, mluví se například o játrových knedlíčcích či obalovaném sýru. Ten už dnes dovážíme do Slovinska a do Polska.

Pak samozřejmě uvažujeme o zmrzlině Mrož. S tou bychom chtěli prorazit v Anglii. Angličané jsou v šoku z toho, že v dnešní době ještě někdo může vyrábět zmrzlinu z jahod. Chutná jim a líbí se jim i naše ceny, takže je velká naděje, že by to mohlo dopadnout. Určitě by ji ale neprodávali pod názvem Mrož, většinou si vymyslí vlastní značku.



HN: Pokud se prosadíte, bude omezen jiný sortiment, který nyní vyrábíte?



Jednou ze strategií naší výroby je vyrábět jen to, co dokážeme vyrobit levněji než ostatní. Je to dané povahou firmy. Nejsme výrobce. Jsme distributor s vlastní výrobou. Snažíme se zjistit potřeby zákazníků a buď výrobek seženeme na trhu, nebo jej sami vyrobíme.

Český zákazník je nemilosrdný. Nedaruje vám ani halíř, ani korunu. Zatímco v ostatních zemích lidé chtějí pomáhat tamním potravinářům, v Česku to tak není.



V Maďarsku nám vyprášili kožich. O to víc si vážíme českých zaměstnanců



HN: Pokud se podaří uskutečnit všechny vaše plány, o kolik bude muset vzrůst výroba?



Pokud by se podařilo vše, pak bychom asi museli postavit novou továrnu. Nejprve si však musíme ověřit, zda bude zájem o naše výrobky trvalý. Pak novou továrnu postavíme, ale nesmíme si tím zdražit zboží a snížit naši konkurenceschopnost. Jakmile přistoupíte na hru v tisících tun, dostáváte se do polohy, kdy se lehce může stát, že vás porazí země jako Polsko a Anglie, protože množství zboží, které jejich továrny chrlí, je ještě větší.



HN: Nebylo by pak jednodušší převzít fungující závod třeba v Polsku?



Nemáme ambice opouštět Česko a Slovensko. My už jsme si vyzkoušeli působení v Maďarsku, kde nám "vyprášili kožich" a byla to pro nás hodně velká škola. Po této zkušenosti nám bude trvat ještě hodně dlouho, než najdeme odvahu jít do jiné země.



HN: V čem spočíval problém v Maďarsku?



Maďarsko je jiná země než Česko nebo Slovensko a my jsme nedokázali porozumět zaměstnancům a najít takový management a strategii, abychom na tamním trhu uspěli.

Dopředu jsme si sice dělali velké průzkumy a vše ukazovalo, že se nám bude dařit, ale tamní trh žije zcela jinak, a to nás velmi překvapilo. O to víc si dnes vážíme lidí, kteří pro nás pracují tady, a když budeme rozšiřovat výrobu, tak jedině v Česku, nebo na Slovensku.


O firmě Nowaco



Historie
V roce 1990 bylo otevřeno obchodní zastoupení společnosti NOWACO Denmark v Československu. O dva roky později vznikla firma Nowaco Czechoslovakia.

Významný hráč
V Česku Nowaco zaujímá vedoucí roli v distribuci mražených, chlazených a čerstvých potravin. Do jejího portfolia patří například zmrzliny značky Prima či mražená zelenina a ryby.



Bohumil Volf 46

Doktor veterinární medicíny je jedním z nejdéle "sloužících" českých šéfů. Ve firmě Nowaco působí od počátku 90. let, kdy si přečetl inzerát dánské firmy, že hledá zástupce pro Česko.


250 milionů eur
je cena, za kterou loni jihoafrický Bidvest koupil Nowaco.

8,9 miliardy korun
společnost utržila v roce 2008.

42 tisíc adres
Na tolik míst firma doručuje své produkty. Slouží jí k tomu asi 6800 skladů.

 

Zdroj: www.ihned.cz

 

 

reklama:

 

Hlavní strana   Články od nejnovějšího   Aktuálně   Alkoholické nápoje   Pivo   Víno   Nealkoholické nápoje

 

Káva/Čaj  

Potraviny/Kuchyně  

Technologie/Zařízení   

Hotel/Wellness/Spa  

Restaurace/Inspirace  

Podnikání/Užitečné 

 

 

Akční nabídky

Nové výrobky

Publikace •

Recepty

Kalendář akcí

Inzerce •

Databáze dodavatelů Nápoják

                 

 

 

        

 

 
zpětzpět  tisktisk  poslat e-mailem

Autor: Zuzana Luňáková
18.03.2010 - 14:33:29



Diskuze k článku
Jméno*
Text*
Kontrola*: 3 plus 3 je
 

POTRAVINY/KUCHYNĚ
REKLAMA

banner

Nejčtenější články

04.08.2010 - Nejlepší bary v Česku

Bugsys Bar zařadil časopis Newsweek mezi dvacet nejlepších barů světa. ...

04.06.2009 - DAŇOVÉ ŘÍZENÍ - Obrana proti daňové kontrole

Při sporech s finančním úřadem vám potřebné argumenty dodají judikáty.

02.07.2009 - Karlovy Vary - Thriller na kolonádě

Krize tvrdě dopadla na západočeské lázně. Jezdí do nich o ...

08.04.2010 - Stát zakázal prodej lihovin ve více než šestilitrovém balení

Vlastní kolek musejí mít nyní také malé "placatice", které dosud ...

18.06.2017 - První boutique hotel na Šumavě láká na delikatesy francouzského šéfkuchaře

Restaurace Nebespán v Kašperských Horách je synonymem špičkové zážitkové gastronomie ...

všechny nejčtenější články

REKLAMA

GastroTrend na e-mail

Přejete si zdarma zasílat novinky, články či zpravodajství GastroTrendu na Váš e-mail? Vyplňte, prosím, následující údaje.

(zasílání lze kdykoliv odhlásit)


Jméno:
Příjmení:
E-mail:
 
Copyright © 2008 - 2019 LEONN promotion s.r.o. | Publikování obsahu bez písemného souhlasu vydavatele je zakázáno.