GastroTrend

GastroTrend - odborný portál pro gastronomii
Dnes je 24.09.2018, svátek má Jaromír
GastroTrend

banner

 

RUBRIKY/ČLÁNKY » POTRAVINY/KUCHYNĚ

Na luxusu a exotice u nás lidé nešetří

 

 

Za luxusní potraviny si zákazníci rádi připlatí. Pro jejich kvalitu je vyhledávají gurmáni, kteří rádi zkoušejí něco nového a dbají také na původ toho, co jedí. Další skupinou jsou spotřebitelé, kteří si exotické potraviny oblíbili například při letní dovolené a nechtějí na ně zanevřít ani poté, co se vrátí zpět do Čech. Tak či onak, poptávka po luxusních a exotických potravinách u nás stále roste. A výrobci i dovozci na ni ochotně reagují.

 

 

ilustracni foto

 

 

Ať už se jedná o asijské omáčky, typické jihoevropské produkty, jako jsou olivy, olivový olej, sušená šunka a víno nebo luxusní čokolády, paštiky, cibetková káva, orientální koření či prémiový alkohol, všichni výrobci a distributoři se shodují na tom, že trhu s luxusními potravinami se daří rok od roku lépe. Poptávku po kvalitě podněcuje také módní vlna kuchařských show, televizních pořadů i food blogů typu pana Cuketky.


Řetězce drží krok


Exotické potraviny koupíte nejen v malých obchůdcích, ale jejich poptávku si začínají uvědomovat i velké řetězce. Ve snaze vyhovět náročnějším zákazníkům zařazují do svého sortimentu také prémiové výrobky. Tento trend potvrzuje i Michal Feitl, výkonný ředitel společnosti F.W. Tandoori, která se specializuje na dovoz asijských potravin. Jejich produkty můžete najít nejen na pultech specializovaných obchodů, ale také v řetězcích Metro, Ahold, Globus, Tesco, Interspar a Terno. "Pokračuje trend zvýšeného zájmu o exotické a luxusní potraviny, na který importéři reagují dovozem specialit světově známých značek. Tento vývoj je podpořen i ochotou obchodních řetězců tyto potraviny listovat do svých obchodních jednotek. Projevuje se tak snaha největších hráčů na trhu nabídnout svým zákazníkům atraktivní portfolio luxusních položek, i když samozřejmě za vyšší cenu," sděluje Feitl.


Jaroslav Skorkovský, ředitel společnosti Class Food, však považuje v tomto ohledu řetězce za konzervativnější. Nezávislý trh malých specializovanějších obchodů je podle něj co se týče exotických výrobků progresivnější. "Celkově ale platí, že dochází k pozitivním změnám. Tento typ exotických a etnických výrobků je stále více vyhledáván. Změny do konce roku budou podmíněny změnami v jednotlivých řetězcích, kde obecně vidíme narůstající zájem," říká. Průkopníkem v tomto směru je podle něj zejména Tesco.


"Think global, act local"


Také ředitelka společnosti dovážející japonské potraviny Hana Trading, Kristina Kopáčková, souhlasí, že zákazníci jsou ochotni si za prvotřídní zboží připlatit. "Lidé mají zájem o kvalitní suroviny a umí si najít cestu do specializovaných obchodů," tvrdí Kopáčková. Nejžádanější jsou podle ní produkty na přípravu suši, ale zájem je také o miso polévku, nudle, čaje, omáčky či sake. "Z novinek doporučujeme dresinky na salát a velice kvalitní omáčky od japonské fimy Nihon Shokken a samozřejmě japonskou zmrzlinu se zeleným čajem. Je to novinka na trhu od firmy Kikkoman. Velký zájem je také o mražený salát Wakame z mořských řas," představuje novinky. V jejich kamenném obchodě probíhají pravidelné ochutnávky a na Vánoce připravují kompletní suši set v dárkovém balení.


K názoru Feitla a Kopáčkové se přiklání také Jaroslava Šnejdarová, obchodní ředitelka společnosti Sabores, která do Čech dováží španělské delikatesy: "To, co je často v zahraničí považováno za standard, je v ČR zatím nadstandard, ale pomalu se přístup spotřebitelů mění." Prodeje podle jejích slov rok od roku stoupají zhruba o 30 %. "Více Čechů cestuje a poznává cizokrajné potraviny, které následně hledají i u nás. Lidé poznali, že průměrná kvalita výrobků běžně dostupných na našem trhu přesně odpovídá jejich ceně - tedy je nízká a i český konzument s ní začíná být nespokojen. Navíc si už spousta lidí uvědomuje, že levné a nekvalitní potraviny jsou nezdravé a téma zdravé výživy zařazuje mezi kritéria výběru potravin," zdůvodňuje rostoucí zájem o luxusní potraviny Šnejdarová. Kvalitu běžných výrobků na českém trhu kometuje i ředitel Class Food Jaroslav Skorkovský: "Mizí pečivo a uzeniny vyráběné podle tradičních receptů a s použitím cizích technologií se objevují průmyslové alternativy. Ne špatné, ale požírající tradiční chutě. Věci vypadají stejně, ale chutnají jinak. Doufejme, že i u nás bude platit "think global, act local" a zachráníme více položek nežli sojový suk," stěžuje si Skorkovský.


Typický zákazník: muž s vyšším příjmem


Mezi zákazníky Sabores patří nejčastěji cizinci žijící v Praze. Také se prý stále více mužů vrací opakovaně na nákupy a jsou ochotni utratit průměrně až o 50 % vyšší částky než ženy. "Oproti loňskému roku zaznamenáváme příbytek individuálních zákazníků. Nejedná se tedy již jen o restaurace a hotely, jak tomu bylo v prvním období naší existence v letech 2005 a 2006," dodává.


Class Food vnímá poptávku zejména mezi vyššími příjmovými skupinami. Na trh dodává např. výrobky indické kuchyně značky Pataks, balsamikové octy Mussini nebo nyní nově i marmelády Conserve della Nonna od firmy Fini či cukrovinky Jelly Bean od irského výrobce Arran Candy. "Prakticky každý z našich výrobků je na trhu přítomen v nejrůznějších, někdy i značně levnějších verzích od jiných značek. Jejich použití je pro jednu skupinu zákazníků i vyjádřením stylu a sebeprezentací," tvrdí ředitel společnosti Jaroslav Skorkovský.


Řadu exotických novinek uvedla letos na trh také společnost Alika. Jejich značka Dr.Rashid přišla s kolekcí výrobků na podporu zdravého života. Jsou to nejen známé sušené brusinky, ale třeba také kustovnice čínská - goji nebo sušený physallis. "Výrobky prezentujeme na potravinářských veletrzích v Česku i zahraničí, jejich prodej podporujeme společně s obchodníky formou různých letákových akcí," říká Jana Kremlová, generální ředitelka společnosti.


Mezi exotické potraviny můžeme zařadit i orientální koření. To pod značkou Avokádo nabízí společnost Pěkný - Unimex. Ředitel prodeje Petr Wagner tvrdí, že se zákazníkům snaží vyhovět jednoduchostí přípravy. Nabízí proto hotové kořenicí směsi, jako je adžika, čubrica nebo tzatziki. Letos na podporu svých výrobků připravili kampaň v lifestylových časopisech. "U receptů z různých částí světa prezentujeme právě kořenicí směsi Avokádo, které jsou součástí receptu. Tímto nabízíme spotřebitelům nápady, jak správně připravit exotická jídla a čím je vhodně dochutit," říká Wagner.


U prémiového alkoholu rozhoduje prestiž značky


Zvýšení tržeb lze pozorovat i v segmentu prémiového alkoholu. U těchto značek jde především o prestiž. Podle slov Zdeňky Týfové, trade marketing manager společnosti Rémy-Cointreau Czech/Slovakia, to potvrzuje i studie spotřebního chování zákazníků, kterou si nechali vypracovat u agentury AISA. "Jeden z důležitých ukazatelů, který nám z této studie vyplynul je, že alkohol nepatří mezi impulsivní zboží, 81% respondentů si svůj nákup alkoholu plánuje na základě buď letákové nebo jiné nabídky a 55% jde přesně pro svou značku," vysvětluje Týfová a pochvaluje si, že v posledním roce zaznamenali 21% růst v kategorii Champagne Super Premium a 25% růst v nejprémiovější kategorii Cognac. A do budoucnosti počítá ještě se zvýšením prodeje. "Navíc další otevírání hranic EU a zavedení eura v okolních zemích dnešní spotřebitelské ceny, které jsou v našem východoevropském regionu nastaveny nad cenovou hladinu v západní Evropě, o něco sníží a tím dostupnost ještě přiblíží," odhaduje další vývoj. Jednou z letošních novinek Rémy-Cointeau je Metaxa 12*, vrchol řady Metaxa stars. "Tuto variantu jsme představili v elegantní lahvi a dárkovém balení s podporou jak na on-trade, tak i na off-trade. Oproti starší úspěšné verzi Metaxa G.O.R. jsme podchytili velký zájem o novou variantu na celém trhu a daří se nám listovat na většině mezinárodních řetězců," říká Týfová.


Prodejci delikates doporučují ochutnávky


Luxusní potraviny jsou dárkem, který potěší každého. A jak nejlépe vybrat to pravé? Námi oslovení výrobci a distributoři doporučují nejdříve ochutnat. "Pokud má zákazník možnost výrobek ochutnat, samozřejmě je větší pravděbodobnost, že ho koupí," říká Gabriela Sehnalová, import manager společnosti BMC Brno, která do Čech dováží španělské produkty. Před nedávnem uvedla na trh nový Extra panenský olivový olej Deguste se silným antioxidantem lykopenem. Kromě olejů se specializuje také na olivy, španělskou šunku, víno, mořské plody nebo tradiční cukrovinku turrón. Sehnalová také potvrzuje zmíněný trend stoupající poptávky po luxusním zboží: "Pravdou je, že vlivem krize někteří zákazníci upřednostňují levnější výrobky. Nicméně začíná se tvořit skupina zákazníků, která upřednostňuje kvalitu."


Jednou z nejžádanějších španělských pochutin jsou u nás olivy. Podle údajů Hospodářské a obchodní kanceláře Velvyslanectví Španělska se jen od ledna do června tohoto roku dovezlo do Čech ze Španělska 989 626 kg oliv, což je o 2,5 % více než loni. Od roku 2009 pořádá Interaceituna, mezioborová organizace pro stolní olivy, osvětovou kampaň, jejíž součástí jsou zejména ochutnávky. Letos probíhají v řetězcích Tesco a Ahold v Praze a Brně. Hostesky také nabízejí k nákupu dvou balení oliv ze Španělska lžičku či mističku na olivy jako dárek.


Jde to i bez konzervantů


Dobré zkušenosti s ochutnávkami má také dovozce Gourmet Partners, společ-nost specializující se na francouzské hrubozrnné paštiky bez konzervantů značek Arnaud, Avon & Ragobert a Jean Brunet, kamčatské kraby Chatka, olivy, oleje či kaviár. "První, co lidé vidí, když přijdou k našemu zboží, jsou francouzské paštiky. Druhá podstatná informace pro ně je, že jsou bez konzervantů. A jakmile jednou ochutnají, už je máme," říká zástupce Gourmet Partners Antonín Pertile. Firma, která na českém trhu funguje zhruba rok, zatím operuje jen v oblasti velkoobchodu - kromě malých specializovaných prodejen dodává své výrobky do řetězců Makro a současně vyjednává o spolupráci také s Billou a Intersparem. V budoucnu chtějí otevřít vlastní prodejnu. Francouzské paštiky Avon & Ragobert dodávají do Makra v kolekcích tří plechovek, skleněné obaly jsou zatím podle Pertileho určeny spíše do specializovaných obchodů. Kromě paštik dováží do ČR například kamčatského kraba značky Chatka. Tyto lahůdky dodávají zatím spíše do gastra, ale o Vánocích čekají nárůst i v prodejnách, a to podle slov Vyacheslava Avanesiana až o 400 %. "Během svátků si zákazníci dopřávají více delikatesních pokrmů. Můžeme očekávat, že tak jako loni, se naše produkty budou hodit nejenom jako dárek pod vánoční stromeček," dodává. Kromě ochutnávek na veletrzích podporuje prodej jejich výrobků POS v místě prodeje a on-line a tisková inzerce.


Luxus v dárkovém balení


Kdo byl ve Španělsku, jistě si pamatuje všudypřítomné visící kýty. Právě sušená šunka Jamón Ibérico a Jamón Serrano je podle Jaroslavy Šnejdarové ze Sabores nejžádanější. Zákazníci je nakupují buď pro domácí spotřebu, nebo jako dárek. Stále více firem je využívá jako dárek pro VIP klienty a partnery. V této souvislosti si Sabores slibují ještě masivnější nárůst tržeb s blížícími se svátky a připravují speciální balení. Ta jsou ale nejen záležitostí Vánoc, dárková balení vín nebo tematicky laděné balíčky (např. bio nebo dary moře) připravují na přání zákazníků průběžně. "Velmi oblíbeným dárkovým balením je šumivé víno Kripta, balené v elegantní krabičce s kartičkou s pořadovým číslem lahve. Každý rok dostaneme od výrobce pouze limitovaný počet lahví. Dárek je potom opravdu exkluzivní." Dalším vyhledávaným produktem jsou podle Šnejdarové fíky v belgické čokoládě. Ty mají prý v oblibě hlavně ženy. Do sortimentu zařazují také luxusní švýcarskou čokoládu a pralinky značky Beschle a některá francouzská vína. Spotřebitelé se o novinkách dozvídají nejen v e-shopu, ale také na sociálních sítích a formou newsletteru. Sabores také pořádá ochutnávky nových produktů v místě prodeje.


Podle Zdeňky Týfové z Rémy-Cointreau se poptávka odvíjí od sezony. "Prémiový alkohol se považuje jako vhodný dárek pro jakoukoliv příležitost. Největší zájem je během tohoto období o dárková balení (ve formě luxusní krabičky, nebo přibalených skleniček či jakéhokoliv jiného dárku), ale nesmíme zapomínat také na ty nejluxusnější varianty, které jsou velmi zajímavé pro obdarování těch nejbližších či nejváženějších obchodních partnerů," říká Týfová.


Cibetková káva: obrat ke kvalitním odrůdám v kapslích


Že je trh s exotickými potravinami na vzestupu, uznává i Jakub Fiala, dovozce cibetkové kávy společnosti Kopi Luwak. Přesto jsou podle něj, co se kávy týče, Češi o něco konzervativnější. Ačkoliv se postupně odklánějí od konzumace klasického "turka", pochybuje Fiala o tom, že si někdy oblíbí silné picollo jako např. Italové. Nejžádanější v oblasti cibetkové kávy, na kterou se firma specializuje, jsou kávové balíčky. Stále trvá zájem o kávu v kapslích, která je podle Fialy nejkvalitnější, proto se chystají do kapslí plnit i čerstvě praženou kávu prémiových odrůd Jamaica Blue Mountaine, Hawaii Kona, Ethiopia Sidamo a San Dominco. Prodej se chystají podpořit ochutnávkou. Stoupající poptávku po kapslích vítá Fiala i z toho důvodu, že je to podle něj asi nejsnazší cesta ke kvalitně připravené kávě s ohledem na zákazníkovy domácí podmínky. V tomto ohledu ho prý mrzí, že se společnost Nespresso v ČR nerozhodla pro velkoobchodní spolupráci, což podle něj může napomáhat rozvoji neoriginálních kapslí s jednodruhovou kávou. Country business manager společnosti Nespresso, Nestlé Česko, Josef Voltr nám informaci potvrdil a upřesnil, že tento business model praktikuje Nespresso nejen v ČR, ale po celém světě. "Prodej kávy je možný pouze prostřednictvím našich e-shopů a sítě více než 250 prodejen Nespresso Boutique a Boutique Baru," vysvětluje Voltr.


Šnečí business po česku


Rodinná firma Snailex Plus funguje na českém trhu již od roku 1991. Provozuje šnečí farmu a prodává šnečí produkty bez konzervantů, za což v roce 1995 na mezinárodním gastronomickém veletrhu ve francouzském Dijonu získala 1. cenu za originalitu a inovaci, a to konkrétně za výrobek "Šnečí játra". Ten uvedla na světový trh jako první a dosud jej jako jediná na světě vyrábí. Komentář k trhu se šnečími výrobky nám poskytl majitel Snailexu Miroslav Souček.


Trhu se šnečími výrobky se v současné době daří dobře a dobré jsou i vyhlídky do budoucna. Šneci jsou hlavně doménou Vánoc a na ty se vždy pečlivě připravujeme. Léto je z hlediska našich zákazníků skutečně odpočinkové a zájem začíná podzimem.


Naše delikatesy jsou sice luxusní, ale jejich cenová hladina je ve střední třídě. Může si je dovolit téměř každý. Již mnoho let se jejich spotřeba v ČR stále mírně navyšuje. Je to dáno tím, že nové mladé generace gurmánů jsou zvědavější a nebojí se ochutnat něco nového a dobrého. Konzervativní starší generace měla spíše obavy, řekl bych až respekt k těmto "novinkám". Novinky jsem dal schválně do uvozovek, protože prvorepublikové restaurace měly běžně na jídelníčku šneky, žáby, raky atd. Až socialismus dal šnekům na jídelníčku červenou kartu, ale šneci se zde celoplošně a organizovaně sbírali, vykupovali a následně exportovali do Francie v obrovském množství. Například v roce 1987 se vyvezlo z ČSSR 480 tun živých šneků. Stav jejich populace v naší přírodě je tohoto řádění důkazem - máme jich tu bohužel málo.


Naším nejžádanějším výrobkem jsou Šneci po burgundsku, plnění do ulit s česnekovým máslem. Je to hotový a pohodlný výrobek. Zákazníci se rozhodují při koupi těchto výrobků asi hlavně očima. Potom teprve přijde na řadu chuť, která nám zákazníky téměř v 75 % přivádí zpět. Cena tady určitě není rozhodující faktor.


A co plánujeme dál? V současné době chceme dostat naše šneky "za velkou louži", kde se šneci ještě moc neplouží... To je priorita, která něco obnáší - legislativa je v tomto ohledu dost striktní.

 

 

Zdroj: www.ihned.cz

 

 

 

 
zpětzpět  tisktisk  poslat e-mailem

21.10.2011 - 09:25:47

POTRAVINY/KUCHYNĚ
REKLAMA

banner

Nejčtenější články

14.06.2010 - Léto svádí k mámení

I když to venku na léto moc nevypadá, podle kalendáře ...

05.03.2010 - Se šéfkuchařem u řezníka

Jak vybrat co nejlepší maso, který kus hovězího se bude ...

21.01.2010 - Speciální a neobvyklá piva české provenience

Přes určitý pokles v posledním roce stále platí, že Česká republika ...

08.04.2010 - Stát zakázal prodej lihovin ve více než šestilitrovém balení

Vlastní kolek musejí mít nyní také malé "placatice", které dosud ...

21.06.2010 - Brambory známé i neznámé

Mezi oblíbené přílohy nejenom v našem kraji určitě patří brambory. ...

všechny nejčtenější články

REKLAMA

GastroTrend na e-mail

Přejete si zdarma zasílat novinky, články či zpravodajství GastroTrendu na Váš e-mail? Vyplňte, prosím, následující údaje.

(zasílání lze kdykoliv odhlásit)


Jméno:
Příjmení:
E-mail:
 
Copyright © 2008 - 2018 LEONN promotion s.r.o. | Publikování obsahu bez písemného souhlasu vydavatele je zakázáno.