GastroTrend

GastroTrend - odborný portál pro gastronomii
Dnes je 15.11.2018, svátek má Leopold
GastroTrend

banner

 

RUBRIKY/ČLÁNKY » POTRAVINY/KUCHYNĚ

Dovážím maso z Francie i Argentiny

 

 

Do podnikání se Ilona Klímová pustila před devíti lety na mateřské dovolené. V době, kdy o chuti mléčného telecího masa a klokaních steaků neměla většina obyvatel Česka příliš ponětí, založila s manželem společnost Aspius a začala dovážet a prodávat kvalitní maso z celého světa.

 

 

ilustracni foto

 

 

Speciální druhy masa dnes dováží pro supermarkety, luxusní restaurace a hotely. Například také pro národní tým českých kuchařů nebo mediálně známého kuchaře Zdeňka Pohlreicha.


Loni její společnost utržila téměř 100 milionů korun a vykázala zisk kolem tří milionů. Letos Klímová za své výsledky získala Ocenění českých podnikatelek v kategorii Malá společnost.


K jejímu úspěchu přitom nevedla hedvábná stezka. Krabatit se začala necelé dva roky po začátku podnikání, k tomu náhle zemřel její manžel.


"Zpočátku jsme podnikali v pronajatých prostorech, ale zjistili jsme, že jsou malé. Koupili jsme pozemek a začali usilovat o stavební povolení," vypráví Klímová.


"Tři roky nám trvalo, než jsme se dohodli, jak přesně má projekt vypadat. Některé úřady nám tvrdily, že ve výrobních prostorech, kde se prodává maso, nesmí být okna, jiné zase opak. V momentě, kdy jsme dostali stavební povolení, ale manžel zemřel," vzpomíná s povzdechem podnikatelka.


Bylo to v době, kdy byly na pozemku rozkopané základy. Mladá žena se dvěma malými dětmi tak najednou stála před rozhodnutím, jestli ve stavbě i podnikání pokračovat, nebo ne. "Vlastně mi nezbývalo nic jiného než do toho jít. Potřebovala jsem uživit děti, sebe a splatit dluhy," vysvětluje.


Na půl roku tehdy stavbu zastavila. "Obrátila jsem se na spoustu lidí, kteří pomohli. Ukázali mi své výrobní haly, podělili se se mnou o zkušenosti při stavbách a podobně," říká s tím, že do té doby měla ve firmě na starosti spíše účetnictví a o stavbu se staral manžel. Nakonec se jí podařilo v Řitce u Prahy postavit velkou výrobní halu a doslova na poslední chvíli se vystěhovat z prostor, v nichž firma působila předtím.


V obří hale, která má kolem tisíce metrů čtverečních, firma sídlí dodnes. Pohybuje se v ní jen čtrnáct zaměstnanců. Člověk by až řekl, že je prázdná, kdyby nevěděl, že jsou v ní osmimetrové mrazáky plné masa z celého světa (například z Francie, Dánska, Nového Zélandu, Kanady, Argentiny, Tanzanie nebo Ugandy). Z Česka je necelá třetina.


"Když mi jeden známý před lety říkal, že každá hala bude jednou malá, tak jsem mu nevěřila. Dnes už ano," usmívá se Klímová. Hala je plná prý hlavně před Vánocemi a Velikonocemi, kdy si lidé dopřávají více specialit. A právě na ty se firma, která dostala jméno po dravé sladkovodní rybě, zaměřuje.


Vánočním sortimentem naplňuje podnikatelka sklady už v září a říjnu. "Kdybych chtěla na Vánoce nakoupit teď, už bych toho moc nesehnala," vysvětluje. Její firma vedle ryb, zvěřiny, jehněčího a telecího dováží třeba bizoní svíčkovou, sobí roštěnou, klokaní nebo pštrosí steaky. Když s manželem firmu zakládali, podařilo se jim specifickým sortimentem zaplnit díru na trhu. "V té době se masové speciality v podstatě nedaly sehnat, a když ano, tak za enormní ceny," říká Klímová.


Dnes už je to ale podle ní jinak. Konkurence je velká a firma musí stále přicházet s novými produkty, aby zaujala.


Majitelka Aspiusu proto jezdí po světě a hledá inspiraci. "Nestačí jenom přivézt něco nového. Když to chcete prodat, musíte lidem říct, co s tím mají dělat."


Maso proto zkouší vařit sama nebo to nechá na nějakém kuchaři. "Až když to ochutnám a vím, jaká příprava funguje, můžu dávat doporučení," odhaluje svou strategii. Tímto způsobem na český trh uvedla například flank steak (hovězí maso z břicha se specifickou chutí).


Hon za inspirací někdy absolvuje s dětmi. "I během dovolené většinou navštívím nějakého dodavatele. Děti pak tu chvíli stráví s babičkou nebo s džusíkem někde v zasedačce," říká Klímová. Práce s rodinou podle ní skloubit jde, člověk prý má ale někdy vnitřní problém, že nedělá ani jednu věc stoprocentně.


Milovnice masa a vaření vystudovala Fakultu potravinářských technologií a biotechnologií Vysoké školy chemicko-technologické v Praze, titul MBA získala na Lyonské univerzitě. Po studiu se věnovala marketingu. "Klasickou řezničinu, tedy jak se jmenuje určitý díl masa a podobně, jsem se musela doučit."


A proč vůbec začala podnikat? "Když člověk nenajde takovou práci, jakou by si představoval, tak si ji prostě musí vytvořit. To byl přesně náš případ. Bohužel, manžel si to dlouho neužil," dodává podnikatelka Ilona Klímová.


Když člověk nenajde takovou práci, jakou by si představoval, tak si ji prostě musí vytvořit. To byl přesně náš případ. Bohužel, manžel si to dlouho neužil.

 

 

Zdroj: www.ihned.cz

 

 

 

 
zpětzpět  tisktisk  poslat e-mailem

Autor: Petra Paříková
21.11.2011 - 08:57:08

POTRAVINY/KUCHYNĚ
REKLAMA

banner

Nejčtenější články

14.06.2010 - Léto svádí k mámení

I když to venku na léto moc nevypadá, podle kalendáře ...

08.04.2010 - Stát zakázal prodej lihovin ve více než šestilitrovém balení

Vlastní kolek musejí mít nyní také malé "placatice", které dosud ...

04.06.2010 - Jak začít se sushi

Přinášíme osm rad pro všechny kdo se chtějí naučit dělat ...

21.06.2010 - Brambory známé i neznámé

Mezi oblíbené přílohy nejenom v našem kraji určitě patří brambory. ...

05.03.2010 - Se šéfkuchařem u řezníka

Jak vybrat co nejlepší maso, který kus hovězího se bude ...

všechny nejčtenější články

REKLAMA

GastroTrend na e-mail

Přejete si zdarma zasílat novinky, články či zpravodajství GastroTrendu na Váš e-mail? Vyplňte, prosím, následující údaje.

(zasílání lze kdykoliv odhlásit)


Jméno:
Příjmení:
E-mail:
 
Copyright © 2008 - 2018 LEONN promotion s.r.o. | Publikování obsahu bez písemného souhlasu vydavatele je zakázáno.