GastroTrend

GastroTrend - odborný portál pro gastronomii
Dnes je 23.07.2018, svátek má Libor
GastroTrend

banner

 

RUBRIKY/ČLÁNKY » POTRAVINY/KUCHYNĚ

Koření odráží poptávku po zdravějším jídle

 

 

Lze předpokládat, že trh s kořením bude dále sledovat směr ke zdravějším a lehčím pokrmům, objeví se nové způsoby úpravy a přípravy masa a masných specialit. I letos je očekáváno opět mírné zvýšení zájmu zákazníků o grilovací sortiment.

 

 

ilustracni foto

 

 

Grilovací produkty jsou tahounem poptávky v letním období již několik let. "V souladu s oživením ekonomiky a lepší ekonomickou situací zákazníků lze proto odhadovat pokračující růst grilovacího segmentu, stejně jako růst zájmu o další novinky v oblasti grilování, jako jsou nové receptury, zdravější a kvalitnější suroviny, zvýšený podíl ryb a podobně," dodává Kristina Bergerová, channel marketing leader, Divize Food Solutions, Unilever ČR. Podle Michala Feitla, výkonný ředitel, F.W. Tandoori, navíc stále pokračuje trend rozšiřování nabídky, především exotických a speciálních druhů koření a kořenicích směsí.


Čas šetří také hotové směsi


Trh jednodruhových koření a kořenicích směsí se neustále dynamicky rozvíjí. V roce 2010 byl v tomto segmentu zaznamenán další hodnotný nárůst o 3 % (zdroj: MEMRB, MAT 2011).


Nejdynamičtěji se rozvíjející kategorií v tomto segmentu jsou jednodruhová koření. Nejpopulárnějšími druhy jsou pepř černý, paprika sladká, bobkový list, majoránka. "Druhou důležitou kategorií, která podle našeho názoru bude pořád silněji ovlivňovat vývoj trhu, je kategorie kořenicích směsí," doplňuje výše uvedené Petr Wagner, ředitel prodeje, Pěkný-Unimex, s tím, že v současné době se většina spotřebitelů snaží ušetřit čas při vaření a hledá způsob na snadnou a rychlou přípravu chutného jídla. "Hotové směsi přináší nápady, urychlují přípravu jídla a díky nim dostaneme tu správnou chuť. Nejprodávanější směsi v nabídce značky Avokádo jsou grilovací, guláš, kuře pečené, gyros a ryby. Je třeba zdůraznit, že dynamika vývoje značky Avokádo je vyšší než dynamika vývoje celého trhu koření, podle MEMRB + 6,9 %."


Segment univerzálních přísad a dochucovadel je nejvíce nasyceným segmentem koření a prodej těchto výrobků je pořád vysoký. Navzdory tomu, že celkový tržní podíl prodeje této kategorie se v poslední době nemění a stále se objevuje nová konkurence, dynamika vývoje značky Kucharek roste několikrát rok od roku. "V krátkém časovém období jsme získali na českém trhu silnou druhou pozici v segmentu ochucovadel a snažíme se o další úspěchy," uvádí Petr Wagner.


Nové mlýnky, kořenicí směsi a přísady


Spotřebitelé se stávají stále náročnějšími a rádi zkouší nové věci. Je proto důležité přicházet s inovacemi a novými typy produktů a inspirovat je tak při vaření.


Pěkný-Unimex letos na jaře začal s prodejem nových mlýnků Avokádo, které jsou velmi praktické a zaručují spotřebiteli intenzivní chuť a vůni připravovaných pokrmů. "Mořská sůl a barevný pepř jsou základem chuti každého jídla, přičemž právě tato sůl obsahuje velmi zdravé prvky jako jód a vápník. Směsi steak a salátové koření neobsahují žádné přídavné látky, jen přirozené bylinky, sušenou zeleninu a koření. Čerstvé, křupavé a zdravé saláty si jednoduše a rychle připravíte s řadou našich salátových zálivek," specifikuje Petr Wagner. Minulý rok firma představila řadu sypkých kořenicích směsí určených pro grilování, které se úspěšně prosadily u spotřebitelů. Tyto výrobky podporuje akcemi pro obchodní zákazníky.


V nabídce ochucovadel, kromě nejoblíbenějšího ochucovadla Kucharek, bohatého na sušenou zeleninu a koření nejvyšší kvality, je speciální směs Kucharek Zdravita, která neobsahuje glutamát sodný. Reakcí na velkou oblibu přísady Kucharek u spotřebitelů bylo zavedení atraktivního balení Kucharek 200 + 100 % zdarma a Kucharek 75 + 33 % zdarma.


Tento rok uvádí Pěkný-Unimex na trh sušenou zeleninu Kucharek 100 g, což je směs pečlivě vybrané zeleniny, vhodná jako základ každé polévky, ale hodí se také do jídel z rýže nebo jako zdravá příloha k masu. Tato sušená zelenina obsahuje vitaminy a minerály stejně jako zelenina syrová nebo mražená. Neobsahuje žádné konzervanty ani sůl.


Novinky jako inspirace při vaření Od letošního dubna je na trhu inovativní a prémiový Knorr Bohatý Bujón společnosti Unilever ČR, určený pro přípravu chutnějších pokrmů. Bez konzervantů, umělých barviv a přidaného glutamátu je nabízen ve třech příchutích: kuřecí, zeleninový, hovězí. Bohatý bujón doporučuje držitel tří hvězd Michelin Marco Pierre White a Ester Janečková, podporu prodeje zajišťuje televizní reklama, POS materiály, inzerce a ochutnávky.


Tato značka od června nabízí také Knorr Inspiraci pro přípravu Gyrosu a Kebabu. Jeden sáček obsahuje marinádu na maso a druhý základ na dressing. Další inspirací pro oběd či večeři je zapečené kuře v pytlíku s česnekem, paprikou nebo bylinkami. Nové Inspirace jsou bez konzervačních látek a glutamátu. Vedle inzerce budou jejich prodej podporovat i POS materiály


V průběhu letního období představí Unilever, divize Food Solutions, na našem trhu nové vylepšené portfolio produktů určených pro segment veřejného stravování. Podle Kristiny Bergerové prošly náročnou přeměnou pro dosažení nejlepší chuti, která se týkala jak surovin, tak i výrobních procesů a dalších inovací.


Jednotlivé inovace i změna designu celého sortimentu


Společnost F.W. Tandoori v nedávné době uvedla na trh (Globus ČR) speciální druhy koření pod prémiovou britskou značkou Rajah - drcený sušený koriandr, drcený římský kmín, celé sušené červené chilli papričky a madráské středně pálivé kari.


Novinky vhodné pro grilování představila v kategorii suchého koření společnost Vitana - kořenicí směs Pikantní žebírka, Křidélka s chutí medu a Grilovací koření s bylinkami. "Dále portfolio koření doplnila zajímavá a velmi chutná novinka z gruzínské kuchyně Adžika a česká klasika Bramborák," říká tiskový mluvčí Milan Linka.


Na sklonku loňského roku přišla na trh nová řada kořenicích směsí pod značkou Podravka. "Celkem jsme představili 16 různých příchutí, z toho deset pod hlavičkou Natura a šest ve variantě Klasik. Vybere si opravdu každý, protože nabízíme jednak kořenicí směsi na různé druhy masa, jednak na zeleninu a saláty, ale také například na brambory nebo houby," vyjmenovává Petra Borová, marketing director, Podravka - Lagris.


Největší inovací společnosti Johann Kotányi je letošní změna designu celého sortimentu sáčků Kotányi, spojená s výraznějším barevným odlišením skupin výrobků (klasické koření, bylinky, směsi) a vytvořením dvou nových barevných skupin (paprika a pepř). Dále byly na obalech inovovány všechny receptury na přípravu pokrmů a tyto byly pak rozšířeny i na jednodruhová koření a bylinky.


"Letos uvedeme na trh několik novinek a výrobkových inovací. Z hlediska načasování se s prvními novinkami v prodeji setkali naši zákazníci v květnu, poslední novinky pro tento rok uvedeme na podzim," prozrazuje jednatel Miloslav Mathauser s tím, že první uváděnou novinkou bude řada čtyř druhů směsí označených jako "Nová inspirace" pro zákazníky orientované na skvělou chuť spolu s variabilitou použití a především zdravý způsob stravování, protože jsou vyrobeny pouze z přírodních ingrediencí bez dochucovadel a umělých aromat.


Fungují hlavně POS materiály, pokud možno blízko regálu


Z hlediska prezentace těchto výrobků je prostor v malých prodejnách samozřejmě omezen. Spotřebitel by měl snadno najít hlavně nejžádanější klasické koření, ale i tato základní nabídka by měla být nastavena podle sezony. Vhodné umístění výrobků v regálech a jejich snadná dostupnost podpoří zvýšení obratu výrobků. Zatímco ve velkých prodejnách je prostor pro nabídku rozšířen i o exotičtější výrobky, protože právě tam spotřebitel hledá méně tradiční výrobky. "Velmi důležité je tedy maximálně využít různé druhy POS materiálů, které na dané výrobky upozorní a na které, podle našich zkušeností, zákazník dobře reaguje. Nejlépe, když jsou umístěné blízko regálu, aby měl spotřebitel okamžitý přístup k výrobkům, o kterých najde informaci na těchto materiálech," shrnuje Petr Wagner.


Velmi efektivní je druhotné umístění výrobků. Koření je specifickým druhem výrobků, proto je lze umístit na různých místech prodejen, např. marinády a grilovací směsi v oddělení masa a ryb, případně zeleniny u zálivek.


Michal Feitl v tomto směru stručně a jasně rekapituluje: "Velká místa prodeje - letákové akce a ochutnávky, malá místa prodeje - osobní přístup, tedy perfektní znalost zboží."

 


Speciální stojany a hexakoše


Milan Linka u této problematiky dává tradičnímu trhu tip na praktické a účelné speciální grilovací stojany Vitana, které obsahují nejprodávanější grilovací směsi, novinky pro grilování a doplňkově také marinády a steakové omáčky.


Společnosti Podravka - Lagris se velmi dobře osvědčily papírové hexakoše a stojany, protože se s nimi snadno manipuluje, mají nízkou hmotnost a velmi dobrou vizibilitu.


Miloslav Mathauser v neposlední řadě upozorňuje na důležitost orientace v regálu s kořením, pro podporu prodeje nebo uvedení na trh pak ochutnávky spojené se samplingem, respektive dárkem pro zvýšení přidané hodnoty. Kuchařky a recepty jsou již dlouhodobě oblíbeným "sběratelským" materiálem pro mnoho zákaznic.

 

Komentář


Petr Wagner


ředitel prodeje, Pěkný-Unimex


Vývoj trhu s kořením je silně ovlivněn změnou kulinářských chutí českých spotřebitelů. Ještě před několika lety se běžně používalo jen několik základních koření. Současně mnohem častěji cestujeme do jiných zemí, kde poznáváme regionální kuchyni a ochutnáváme nové koření a kořenicí směsi. Více při vaření experimentujeme, inspirujeme se kulinářskými pořady a hledáme nové chutě. Těmto potřebám vychází značka Avokádo vstříc s nabídkou kořenicích směsí, které usnadňují přípravu nových exotických jídel.


Trh koření je trhem se znatelnou sezonností. Zaznamenáváme tří hlavní sezony: vánoční, velikonoční a právě probíhající grilovací. Pestrost nabídky výrobků vhodných pro grilování roste společně s rostoucí oblibou trávení času při grilování. Grilovací sezona začíná se začátkem května a končí v září nebo občas až v říjnu. Prodej koření roste také v období vánočních a velikonočních svátků, což vyplývá z faktu, že většina domácností připravuje rodinné společné posezení a na stole převládají tradiční jídla. Jako dodavatelé koření se musíme na každou sezonu připravit mnohem dřív. Spotřebitelům nabízíme chutné a zajímavé produkty, které pokryjí jejich očekávání a potřeby.

 

 

Zdroj: www.ihned.cz

 

 

 

 

 
zpětzpět  tisktisk  poslat e-mailem

Autor: Petr Hříbal
23.06.2011 - 13:29:48

POTRAVINY/KUCHYNĚ
REKLAMA

banner

Nejčtenější články

14.06.2010 - Léto svádí k mámení

I když to venku na léto moc nevypadá, podle kalendáře ...

21.01.2010 - Speciální a neobvyklá piva české provenience

Přes určitý pokles v posledním roce stále platí, že Česká republika ...

08.04.2010 - Stát zakázal prodej lihovin ve více než šestilitrovém balení

Vlastní kolek musejí mít nyní také malé "placatice", které dosud ...

05.03.2010 - Se šéfkuchařem u řezníka

Jak vybrat co nejlepší maso, který kus hovězího se bude ...

všechny nejčtenější články

REKLAMA

GastroTrend na e-mail

Přejete si zdarma zasílat novinky, články či zpravodajství GastroTrendu na Váš e-mail? Vyplňte, prosím, následující údaje.

(zasílání lze kdykoliv odhlásit)


Jméno:
Příjmení:
E-mail:
 
Copyright © 2008 - 2018 LEONN promotion s.r.o. | Publikování obsahu bez písemného souhlasu vydavatele je zakázáno.