GastroTrend

GastroTrend - odborný portál pro gastronomii
Dnes je 24.05.2018, svátek má Jana
GastroTrend

banner

 

RUBRIKY/ČLÁNKY » POTRAVINY/KUCHYNĚ

Biopotraviny: Z okrajové záležitosti miliardový byznys

 

ilustracni fotoMaminky i důchodci. Podle Tomáše Václavíka, majitele agentury Green Marketing, mají o bioprodukty zájem především ženy na mateřské dovolené. A poněkud překvapivě také důchodci.


Za posledních pět let se zvětšil dvacetkrát a v současnosti se v něm protočí 1,8 miliardy korun ročně. Takovou sílu a dynamiku má trh s ekologicky pěstovanými potravinami v České republice. Za tímto růstem stojí i Tomáš Václavík (44), majitel poradenské agentury Green Marketing.


"Z biopotravin se rychle stal zajímavý byznys, jehož potenciál je ještě mnohem větší," říká muž, který lavinu zájmu o tyto výrobky pomáhal spustit. Ještě v roce 2003 se v tuzemsku odhadem prodalo potravin označovaných jako bio za desítky milionů korun. Přesnější číslo neexistuje, údaje tehdy nikdo neshromažďoval. Povědomí o biovýrobcích na veřejnosti bylo mizerné, pěstitelů jen hrstka, státní podpora neujasněná. V tom Václavík viděl příležitost. "Obrovskou výhodou bylo, že jsem znal trendy na trzích v západním světě. Tamní zkušenosti a spotřebitelské chování se přenáší i do České republiky a bylo mi jasné, že i zájem o biopotraviny k nám musí zákonitě přijít. Bylo to jen otázkou času," říká.


Jak podnikat na trhu, o kterém nic nevíte?


Václavík mohl trendy pozorovat zblízka, když jako absolvent oboru anglistika-amerikanistika na Filozofické fakultě Masarykovy Univerzity v Brně na jaře roku 1989 emigroval do USA. Za rok se vrátil. "Utíkal jsem za svobodou a po Listopadu už nebyl důvod tam zůstat. Chtěl jsem žít doma," vzpomíná.


Na začátku tisíciletí založil Green Marketing - úzce specializovanou poradenskou agenturu pro ekologické zemědělce, výrobce a prodejce biopotravin, která od roku 2001 sbírá data o velikosti a možnostech českého biopotravinového trhu. Přitom oslovuje výrobce, prodejce či spotřebitele a informace přetavuje do analýz, které jim zpětně nabízí. "Začal jsem počítat. Přede mnou tady nikdo tento trh nemapoval. Ani soukromníci, ani veřejné instituce. A jak může někdo podnikat na trhu, o kterém nic neví?" vysvětluje svůj podnikatelský záměr.


Na přelomu tisíciletí trh hrstka ekologických zemědělců a výrobců biopotravin marketing prakticky neznala. Václavík byl jedním z katalyzátorů velké změny: "Základním cílem bylo dostat bioprodukty do maloobchodu a říct zákazníkům, proč by je měli kupovat," říká. Proto se v roce 2003 sešli všichni, kteří v ekologickém zemědělství v České republice něco znamenali. Na základě toho byl o rok později vládou schválen Akční plán pro ekozemědělství. Václavík se soustředil na další získávání informací o trhu a propagaci biopotravin, radil co pěstovat i jak produkt prodat. S rozvojem trhu začal získávat finance čím dál víc i ze soukromých zdrojů. To mu umožnilo vydávat ročenku Český trh s biopotravinami a organizovat mezinárodní kongres Biosummit v Praze.


Dědictví úspěšné kolektivizace


Proč přišel rozvoj trhu s biopotravinami, na rozdíl od jiných zemí, v Česku tak pozdě? "Jedním z hlavních faktorů je kolektivizace, která u nás byla velice specifická a bohužel i úspěšná," vysvětluje Václavík. Zemědělský experiment totalitního režimu začal od padesátých let výrazně překopávat ráz krajiny. Změnily se nejen přírodní prvky, ale rozbila se i vazba lidí k půdě. Velká družstva zničila rodinné farmy a změnila způsob života na venkově. "To dědictví si neseme dodnes. Společenský život na venkově by se neměl omezovat jen na samotnou produkci, ale důležité jsou i lokální zpracování a spotřeba," říká Václavík, který sám sídlo své agentury umístil do malé jihomoravské obce Moravské Knínice, kde se z oken kanceláře dívá přímo do lesa.


Václavíkovým cílem je co nejúžeji spojit farmáře, zpracovatele a spotřebitele. V tuzemsku ovšem stále převládají v zemědělské výrobě velké společnosti obdělávající lány pole. V současnosti zde podniká 3500 ekologických zemědělců, ve srovnatelně velkém Rakousku jich je 20 000. Užší vazba mezi pěstitelem a spotřebitelem tím pádem logicky vzniká hůře.


Zejména pro obnovení této vazby začal Václavík provozovat informační portál Bio-info.cz. Stránky fungují jako tržiště informací o bioproduktech. Dodavatelé zde naleznou odběratele a naopak. Veškeré informace jsou zdarma. Web byl spuštěn v březnu 2009 a dnes ho v průměru navštíví 17 000 čtenářů měsíčně.


Dalším Václavíkovým projektem jsou i takzvané bedýnky. Jde o systém, kdy malí producenti potravin dodávají přímo konečným spotřebitelům namixovanou čerstvou zeleninu, ke které se občas přidávají mléčné výrobky, med, víno, pečivo či třeba maso. Produkty jsou zabaleny různě, přičemž často se používají bedýnky. Jak ale Václavík přiznává, název bedýnky je spíše marketingový nástroj. "Umožňují výrazně lokalizovat ekonomiku a vytvářejí co nejpřímější vazbu mezi pěstitelem a spotřebitelem. Bedýnky navíc výrazně podporují sezónnost a rozmanitost dodávaného zboží," říká. Na stránkách Bedýnky.cz je samozřejmě možné si domluvit frekvenci a obsah dodávek a vybrat si i nejbližšího dodavatele. "Farmáři si tento systém osahali a zjistili, že funguje," pochvaluje si Václavík, který pro zprvu nevěřící zemědělce dokonce sepsal manuál.


V současnosti ukusuje segment biopotravin z celkových ročních tržeb za potraviny v tuzemsku 0,75 procenta, v Německu je to více než 4 procenta. "Zhruba 5 procent spotřebitelů tvoří takzvanou Zelenou skupinu, ti kupují bioprodukty pravidelně. Tato skupina zákazníků ale pořád roste," říká Václavík. Ostatní spotřebitelé nakupují nepravidelně. Nejsilněji nakupující skupinou zákazníků jsou mladé maminky a poměrně vysoký je i podíl důchodců. "Potenciál pro rozvoj ­biopotravin u nás je zjevný. Jen je škoda, že se v Česku biopotraviny často vypěstují, ale spotřebují se konvenčně či vyvezou. Oslabuje se tím prvek lokálnosti," říká Václavík. Paradoxem přitom je, že dvě třetiny u nás prodaných biopotravin pocházejí ze zahraničí.


Zdroj: www.ihned.cz

 

 

 
zpětzpět  tisktisk  poslat e-mailem

Autor: Petr Býma
18.08.2010 - 10:15:50



Diskuze k článku
Jméno*
Text*
Kontrola*: 9 plus 10 je
 

POTRAVINY/KUCHYNĚ
REKLAMA

banner

Nejčtenější články

21.01.2010 - Speciální a neobvyklá piva české provenience

Přes určitý pokles v posledním roce stále platí, že Česká republika ...

21.06.2010 - Brambory známé i neznámé

Mezi oblíbené přílohy nejenom v našem kraji určitě patří brambory. ...

05.03.2010 - Se šéfkuchařem u řezníka

Jak vybrat co nejlepší maso, který kus hovězího se bude ...

11.05.2018 - Naši vinaři přivážejí 57 medailí z New Yorku

Moravští a čeští vinaři uspěli na mezinárodní soutěži Great American ...

25.08.2011 - Pavel Tvaroh

Jmenuje se Pavel Tvaroh a je z Meziboří. Najít jeho ...

všechny nejčtenější články

REKLAMA

GastroTrend na e-mail

Přejete si zdarma zasílat novinky, články či zpravodajství GastroTrendu na Váš e-mail? Vyplňte, prosím, následující údaje.

(zasílání lze kdykoliv odhlásit)


Jméno:
Příjmení:
E-mail:
 
Copyright © 2008 - 2018 LEONN promotion s.r.o. | Publikování obsahu bez písemného souhlasu vydavatele je zakázáno.