GastroTrend

GastroTrend - odborný portál pro gastronomii
Dnes je 16.12.2019, svátek má Albína
GastroTrend

banner

 

RUBRIKY/ČLÁNKY » TECHNOLOGIE/ZAŘÍZENÍ

Pračka versus prádelna



ilustrační fotoV poslední době se začíná mezi hotelovými provozy v širší míře nabízet pronájem prádla nebo tzv. správa prádla. Tuto službu nabízí buď přímo prádelny, nebo zprostředkovatelé, kteří nakoupí prádlo, uzavřou smlouvu s prádelnou a prádlo pronajímají.


Koncept je tedy jasný. Hotel nekupuje prádlo, pouze si je pronajímá a platí za jeho použití cenu, která představuje cenu vlastního praní a amortizace prádla. Představu o nákladech na praní prádla má každé ubytovací zařízení, buď pere ve vlastním, nebo dodavatelsky, náklady si tedy lehce spočítá. Odečte-li tuto část od pronájmu prádla, dostává "amortizační" složku ceny.



Je však otázka, jak vysoká "amortizační" složka ceny je. Standardní prádlo používané v hotelových provozech je konstruováno na cca 150 cyklů praní. Cena ložní soupravy a prostěradla je cca 500 Kč. Z toho vyplývá, že "amortizační" složka by měla být někde ve výši 3,30-3,50 Kč za jedno půjčení. U ručníku se tato složka pohybuje ve výši cca 0,30-0,50 Kč, u osušky 0,60-1,00 Kč. Skutečností je, že prádlo mnohdy vydrží déle, než je oněch 150 cyklů praní. Záleží na šetrnosti praní, používané chemii, na způsobu praní atd. Je zřejmé, že prádelna, která prádlo půjčuje a je tedy jeho vlastníkem, bude prát šetrněji a ohleduplněji, alespoň k tomu budou její zaměstnanci vedeni. Tím prádlo vydrží větší počet cyklů a prádelna dosáhne vyššího zisku.



DOBŘE POČÍTEJTE



Nedá se však říct, že ze strany prádelen, které půjčování prádla nabízí, je hlavním motivem dosahování zisku prodlužováním užívání prádla. To je hlavním motivem zprostředkovatelů. Hlavním motivem prádelen je připoutání zákazníka k jejich službám. Tedy, aby například hotelové zařízení mělo problém, kdyby prádelnu chtělo změnit. To je však na druhé straně z pohledu provozovatele hotelu zásadní problém. Při přechodu na půjčování prádla se zpravidla stávající prádlo buď odprodá půjčující prádelně, nebo se jinak zlikviduje. V případě nespokojenosti se službami pronajímatele prádla má ale hotel omezené možnosti, jak situaci řešit. Nový nákup kompletního textilu pro hotelový provoz tak, aby bylo možno změnit způsob praní a přejít k jiné prádelně, je celkem nákladný. Je totiž třeba na jeden pokoj (ložní prádlo, koupelnové prádlo) počítat s částkou cca 4 tisíce Kč.ilustrační foto



Při úvahách o přechodu na pronájem prádla je proto třeba velmi dobře počítat, aby jednorázová úspora nebyla ekonomickou nevýhodou v následujících obdobích. Zejména je ale nutno zvážit, co by se stalo, kdyby dodavatel pronájmu prádla neplnil slíbená očekávání. A mít tento problém předem vyřešen.



TRENDEM JE BEZTRENDOVOST



A jak je to s trendy v oblasti hotelového textilu? Upřímně, v tomto oboru existuje velká setrvačnost návyků pracovníků hotelů a restaurací. Z hlediska barevnosti základních druhů hotelového textilu se stále jedná o bílou barvu, relativně zřídka jsou poptávány jemné barvy, např. ecru (režná bavlna - jemně béžovo-žlutá). Barevnost ubrusů, závěsů a přehozů je pak orientována na interiér a jediným sledovatelným trendem je módnost jednotlivých barev. Z hlediska materiálů používaných pro ložní prádlo je jedničkou 100% bavlna. Snahy o prosazení směsných materiálů s polyesterem se v hotelových provozech neujaly. Nejčastěji poptávaným dezénem jsou geometrické tvary (proužek, kostka) - tzv. atlasgrádl.



U froté je celkem často poptáváno froté s nižší dvojitou smyčkou, která není tak háklivá na vytažení vlákna jako froté s vyšší smyčkou (např. prstenem). Nicméně to není pravidlem, někteří zákazníci takové froté nepovažují za plnohodnotné. Avšak jeho užitná hodnota je nesporně vyšší. Velmi důležitým kritériem je i savost froté. U ubrusů se občas setkáváme naopak s požadavkem na nesavé materiály (polyester), které jsou odolné vůči znečištění. Takové materiály jsou o něco náročnější na způsob údržby, např. praní do 40 oC je nutno dodržet, jinak se ubrus zcela znehodnotí. U přikrývek se začínají objevovat požadavky na náplň z peří.

 

Zdroj: www.ihned.cz

 

reklama:

 

Hlavní strana   Články od nejnovějšího   Aktuálně   Alkoholické nápoje   Pivo   Víno   Nealkoholické nápoje

 

Káva/Čaj  

Potraviny/Kuchyně  

Technologie/Zařízení   

Hotel/Wellness/Spa  

Restaurace/Inspirace  

Podnikání/Užitečné 

 

 

Akční nabídky

Nové výrobky

Publikace •

Recepty

Kalendář akcí

Inzerce •

Databáze dodavatelů Nápoják

                 

        

 

 
zpětzpět  tisktisk  poslat e-mailem

Autor: Jaroslav Kocián
05.01.2010 - 08:13:31



Diskuze k článku
Jméno*
Text*
Kontrola*: 9 plus 7 je
 

TECHNOLOGIE/ZAŘÍZENÍ
REKLAMA

banner

Nejčtenější články

18.06.2017 - První boutique hotel na Šumavě láká na delikatesy francouzského šéfkuchaře

Restaurace Nebespán v Kašperských Horách je synonymem špičkové zážitkové gastronomie ...

13.09.2011 - Postmixy šetří váš čas, prostor i peníze

Pokud řešíte zajištění přísunu chutných, čerstvých a osvěžujících nápojů pro ...

02.07.2009 - Karlovy Vary - Thriller na kolonádě

Krize tvrdě dopadla na západočeské lázně. Jezdí do nich o ...

04.06.2009 - DAŇOVÉ ŘÍZENÍ - Obrana proti daňové kontrole

Při sporech s finančním úřadem vám potřebné argumenty dodají judikáty.

20.08.2010 - Jak se loni dařilo pražským hotelům

Společnost Labartt Hospitality ve spolupráci s ...

všechny nejčtenější články

REKLAMA

GastroTrend na e-mail

Přejete si zdarma zasílat novinky, články či zpravodajství GastroTrendu na Váš e-mail? Vyplňte, prosím, následující údaje.

(zasílání lze kdykoliv odhlásit)


Jméno:
Příjmení:
E-mail:
 
Copyright © 2008 - 2019 LEONN promotion s.r.o. | Publikování obsahu bez písemného souhlasu vydavatele je zakázáno.