Odpovídá vaše vybavení funkčního porcelánu charakteru a úrovni vaší provozovny? Gastro porcelán má na rozdíl od běžného stolního porcelánu další parametry, které by měly odpovídat nárokům na jeho používání v hromadných provozech.
Vyplatí se investovat do kvalitního porcelánu? To je otázka určená managementu lázeňských a hotelových zařízení. V případě, že provozovnu navštěvují hosté přes polední menu, a to navíc v tílkách a montérkách, asi si s odpovědí lámat hlavu moc nebudete. Avšak kvalitní hotel či lázeňský dům by měl vzhledem ke své úrovni nabízet i určité služby a servis tomu odpovídající. Porcelán je jen jedním z mnoha ukazatelů kvality a vztahu k hostovi, který je navíc ihned viditelný. Pravdou je, že mizerná gastronomie se kvalitním porcelánem jen těžko zhodnotí. "Málokteré zařízení oplývá tak vynikající gastronomií, že by kulinářský zážitek dokázal tolerovat nedostatky toho, na čem mu byl servírován. To prostě smysly nedovolí," říká Jiří Laštovička, umělec a designer porcelánových výrobků.
Pravidlem by mělo být, že čím lepší hotel, tím lepší by mělo být i jeho stolní vybavení. Přinejmenším to hosté očekávají. "Situace se za posledních 20 let výrazně zlepšila. S rostoucí úrovní stolování i gastronomie se zlepšuje i vybavení pro to určené. Řada hotelů si zakládá na tom, že je vybavena zahraničním značkovým gastro porcelánem. Na druhou stranu i určitá komerční globalizace vede k jisté vulgarizaci, která zejména u kávy vede k tomu, že dodavatelé vybavují kompletně provozy za podpis smlouvy. Pak všichni pijí kávu ze stejných fabrikovaných šálků, upozorňujíce, logem nahrazujícím dekoraci, celé okolí, jaký druh kávy konzumují. Uznávám, že snižování nákladů má své opodstatnění v běžných provozech, velkokapacitních zařízeních, bistrech či motorestech. Zde je to akceptovatelné. Nicméně osobně to považuji o pouhý stupeň výše, než používání plastikových kelímků. Bohužel i nadále v řadě restauračních zařízeních převládá určitá forma buranství, kdy host je ubit hromadou servírovanou na něčem, co bylo kdesi výhodně nakoupeno," hodnotí situaci Jiří Laštovička.
Záleží na filozofii konkrétního hotelu nebo restaurace zda, a jestli vůbec, vybaví své gastro provozy odlišným porcelánem než tím standardním. Pokud ovšem chce investor nebo majitel vytvořit něco výjimečného a zakládá si na kvalitní kuchyni, musí být nedílnou součástí i kvalitní gastro porcelán. Hosté to dozajista ocení. Už jen z toho důvodu, že jsou dnes stále ještě na mnoha místech vidět unifikované a standardní produkty a na zajímavý a originální gastro porcelán narazíte jen velmi zřídka. V porovnání se zahraničním gastro porcelánem se dá říct, že Čechům chybí trocha hravosti.
"Těžko tady lze mluvit o nějakých trendech, protože vyvinout nový set nebo typ je pro fabriku zdlouhavý a náročný proces a rozhodně to není sezonní záležitost. Určitý trend ale tvoří jakási škála barev používaných v řekněme dvou až tříletých cyklech. Mám pocit, že nikdo neví, odkud se vlastně berou, ale tak nějak je většina výrobců akceptuje," říká Daniel Piršč, český designer porcelánu. "Designový gastro porcelán by rozhodně neměl být krkolomně estetický na úkor plastičnosti," dodává Daniel Piršč.
Zdroj: www.ihned.cz
Autor: Věra Nováková
25.11.2010 - 07:00:52
Po celém světě během tohoto léta klesly průměrné ceny za ...
Jak vybrat co nejlepší maso, který kus hovězího se bude ...
Při jaké teplotě skladovat víno? Co je to fortifikované víno? ...
V listopadu 2008 se otevřely brány veletržního areálu v Kolíně ...