GastroTrend

GastroTrend - odborný portál pro gastronomii
Dnes je 27.05.2019, svátek má Valdemar
GastroTrend

banner

 

RUBRIKY/ČLÁNKY » HOTEL/WELLNESS/SPA

České hotely v zajetí roku 2009

 

Krizové období, cenová válka, propouštění, krácení rozpočtů. Všechna tato spojení byla v průběhu loňského roku slyšet ze všech hotelových stran. Jaký byl ale doopravdy ten rok, který se do paměti hoteliérů vryl nesmazatelnou stopou?

 

hotelová recepce

 



S odstupem od všech domněnek byl rok 2009 významný především neřízeným nárůstem ubytovacích kapacit. I když se na jednu stranu jednalo o období, které skutečně nepřálo jakýmkoliv rozvojovým aktivitám, rozhodnutí učiněná dlouhou dobu před negativním vývojem již šla asi těžko zvrátit. A tak se především pražský trh dočkal v minulém roce vstupu několika hotelových velikánů v čele s hotelem Kings Court, Augustine kolekce Rocco Forte, Sheraton hotelové skupiny Starwood Hotels & Resorts, hotelu Jurys Inn nebo dvousetpokojového hotelu Park Inn Prague.



V PRAZE JE PŘEHOTELOVÁNO


Podle slov Václava Stárka z Asociace hotelů a restaurací ČR je kapacita Prahy tak obrovská, že ji hoteliéři v několika následujících letech nemají šanci zaplnit. Podle dostupných údajů v České republice v roce 2008 meziročně přibylo 7600 pokojů, z toho asi 70 % v Praze. V roce 2009 je předpokládaný nárůst nižší, přesto ale dosahuje hodnoty 3500 až 4000 nových pokojů. Za nejvíce alarmující považuje Václav Stárek vzrůstající kategorie čtyřhvězdičkových hotelů. V roce 2008 jich v celé republice meziročně přibylo 40 s téměř 4 tisíci nových pokojů. Údaje za rok 2009 v tomto členění zatím stále nejsou dostupné.

Bohužel v této i ostatních skupinách hotelů jsou patrné propastné rozdíly, co se kvality ubytování a nabídky služeb týká. "Vždycky mě zarazí, když vznikne nový hotel, ke kterému se host ani nemůže dostat autem. Z pohledu zákazníka je na jednu stranu dobře, že vznikají nové a kvalitní kapacity, které táhnou hotelový průmysl nahoru. Na druhé straně je konkrétně v Praze přehotelováno, z čehož pak plyne cenová válka, které jsme nyní svědky," popisuje Václav Stárek situaci v Praze.



TŘI BUBLINY K PRASKNUTÍ



Kde se tedy při vší té výstavbě a nových otevřeních vzala fáma o stovkách hotelů, které v důsledku krize své provozy zavírají? Jaromír Beránek z Mag Consulting je přesvědčený o tom, že jde o jedno a dvouhvězdičkové hotely a penziony, kterých přestavbou z činžovních domů vzniklo v minulých letech několik desítek. Místo zániků se v současné době mezi hotely jedná spíše o tlak na nájemné ze strany provozovatelů, kteří majitelům hotelů hrozí, že vypoví smlouvy. Jelikož se v současné době provozovatelé hotelů hledají jen velice těžko, majitelé obvykle nájemné zlevní. Příkladem jsou pražské i regionální hotely, kterým nájemné v kritickém období kleslo o 50 až 60 %.

Jaromír Beránek přesto upozorňuje, že cestovní ruch v České republice má tzv. tři bubliny: "První z nich, zahrnující ubytovací kapacity, praskla již v průběhu roku 2009. Druhá, čítající kongresové kapacity, praskne pravděpodobně tento rok. Dříve si totiž všichni mysleli, že právě kongresová turistika bude krizi odolná. V roce 2008 se však zjistilo, že odolná je právě nejméně ze všech." Třetí bublinou je pak golfová turistika. Již nyní je v České republice přes 100 golfových hřišť a dalších 20 brzy přibude navzdory tomu, že Česká republika není právě typickou golfovou destinací.


reklama:

 

Málo optimistický český příběh


Rok 2009 přinesl pro české hotelnictví události, které se daly se zapojením zkušeností a empirických sledování vývoje na hotelové scéně předpokládat i odhadnout. Jejich důsledky se značně podepsaly na výkonnosti oboru, který v Praze přispívá řádově 10 až 15 % k tvorbě HDP.

Níže je naznačeno několik dopadů, změn a trendů v českém hotelnictví, které jsou s hospodářskou krizí více či méně spojené.



PŘETLAK NABÍDKY



Každý třetí činžovní dům v Praze se stal samozvaným "hotelem" bez osvícené koncepce a strategie. Pro převážnou většinu těchto domů bych jejich vlastníkům doporučoval již nyní hledat novou funkci. Třeba tu původní, rezidenční. Přispělo by to k renomé města tím, že by nebylo "izolovanou, vylidněnou a mrtvou" metropolí, bez místního koloritu a specifik.

 

POKLES POPTÁVKY


Je za poslední rok přibližně 10 %. Což by samo o sobě nebylo úplnou katastrofou, kdyby navíc nedošlo k poklesu cen přibližně mezi 15 až 20 %. To už pro hoteliéry katastrofou je. Praha není za daných okolností místem, které přitáhne opakovanou poptávku. Klienti se k nám nevracejí tak jako do Paříže, Londýna nebo Vídně. A mají pro to bohužel pádné důvody.



CENOVÁ VÁLKA



Je přímým důsledkem převisu nabídky a poklesu poptávky. To, že některé hotely prodávají pokoje pod nákladovou cenou, je začátkem hotelového konce.



INTERNETOVÝ BUSINESS A JEHO VZRŮSTAJÍCÍ VÝZNAM



Klasický model rezervace prostřednictvím zprostředkovatele utrpěl v poslední době výraznou újmu. Klienti si rezervují pobyty napřímo, zpravidla prostřednictvím internetových portálů. A to povětšinou výhodněji než prostřednictvím cestovních kanceláří. Rezervace mají současně čím dál více charakter "last minute deals".



VYPRÁZDNĚNOST V NABÍDCE A PROPAGACI DESTINACE



Poskytovatelé služeb v oblasti cestovního ruchu nadále razí strategii propagace svých partikulárních zájmů a propagují vlastní služby, které jako by ve vzduchoprázdnu levitovaly nad destinací. To je samozřejmě špatný přístup. Prvotní by měla být naopak destinace, až na druhém místě služba a infrastruktura, která vznikla následkem poptávky po spádové turistické destinaci. Z mnoha hotelových prospektů není poznat, že lákají návštěvníky do Prahy.



PŘÍLIŠNÁ ORIENTACE NA PŘÍJEZDOVÝ CESTOVNÍ RUCH


Hotely a další zařízení udělaly chybu v tom, že se orientovaly pouze na návštěvníky Prahy. Opomenuly přitom význam lokální klientely a rezidentů. Hotel a hotelové provozy, například restaurace, tak mají nálepku místa, které není určeno Pražanům nebo Čechům obecně. To je chyba, protože v mimosezonním období jsou hotely a jejich outlety životně závislé na doplnění poptávky z těchto lokálních zdrojů.


REGULACE CORPORATE BUSINESS



Tato skutečnost byla spolu s ostatními faktory smrtelným koktejlem pro pražské hotely. Mnohé společnosti značně redukovaly rozpočet na výjezdní akce s potenciálem na ubytování, navíc se k šetření výdajů připojily redukcí výjezdních akcí a deklarovaly, že je budou pořádat v hotelech, které se přizpůsobí stanovenému rozpočtu. Odtud plyne známá kauza s "vracením" hotelových hvězdiček a "down-grade" na nižší hotelovou a cenovou kategorii.



ZÚŽENÝ PROSTOR PRO SANACI MIMOSEZONNÍ POPTÁVKY



V období mimosezony hotely v minulosti "živila" korporátní klientela. Nyní je podíl korporátních klientů v pražských čtyřnebo pětihvězdičkových hotelech celoročně v intervalu 10-15 %. Tento podíl není schopný vykrýt mimosezonní pokles turistické poptávky. Hotely tak v nízké sezoně strádají a nejsou fakticky schopné pokrýt provozní náklady. Proto se řada hotelů v Praze uchyluje k sezonním výlukám - omezení provozu a služeb, což funguje u hotelových resortů, ale pro městský hotel je to katastrofa.


Evropská konkurence.
V evropské konkurenci převálcovaly Prahu kromě tradičních měst například slovinská Lublaň nebo lotyšská Riga.

 

 

Statistika, průměrné hodnoty



Průměrná obsazenost pokojů v hotelech ze zkoumaného vzorku v roce 2009 činila 48,9 %. Nejnižší obsazenost vykazovaly hotely tříhvězdičkové, o 10 % vyšší pak pětihvězdičkové, které se z hlediska obsazenosti umístily nejlépe. Průměrná dosahovaná cena za dvoulůžkový pokoj bez snídaně činila v zúčastněných hotelech 1511 Kč (bez DPH), průměrná výše ukazatele RevPAR dosáhla 739 Kč. Pobyty hostů trvaly průměrně 3,1 noci.



Vývoj v čase



Z hlediska obsazenosti bylo nejúspěšnější období červenec-říjen, nejvyšších cen dosáhly hotely v dubnu a květnu. Překvapivě vysoké byly ceny také v lednu, což lze vysvětlit tím, že se počátkem roku ještě naplno neprojevovala ekonomická recese, která později nepříznivě ovlivnila jak ceny, tak obsazenost.



Hosté dle země původu



Z hostů tvořili téměř polovinu zahraniční návštěvníci ze zemí Evropské unie. Ti mají také největší podíl na návštěvnosti Prahy (62 %). Největší podíl cizinců ze zemí mimo EU zaznamenal díky ruské klientele Karlovarský kraj (40 % návštěvníků). Tuzemští hosté mají největší podíl na návštěvnosti kraje Zlínského - ze všech zdejších návštěvníků tvoří 86 %.



Způsob zajištění pobytu



Nejdůležitějším distribučním kanálem jsou pro hotely cestovní kanceláře a touroperátoři, kteří pro ně v celorepublikovém průměru zajišťují více než 40 % všech hostů, v Karlovarském kraji dokonce 75 %. Zvyšuje se podíl hostů, kteří si pobyt zamluví přes internetové rezervační systémy - z celkového počtu hostů je to 13 %, v Praze již téměř 20 %. Klasické distribuční cesty se nejvíce využívají ve Zlínském a Pardubickém kraji, kde tento způsob zajištění pobytu tvoří 50 % všech objednávek.



Důvody pobytu



Důvodem k pobytu ve sledovaných zařízeních byla v roce 2009 nejčastěji turistika - více než v 50 % případů. Se zhruba 17 % zaujímají druhé místo služební cesty a třetí místo konference, které například na Vysočinu přivedly 50 % všech návštěvníků.



 

KONFERENCE V ROCE 2009



Průměrné hodnoty


V každém ze zúčastněných zařízení se měsíčně průměrně uskutečnilo 14,3 akce. V Praze a českých krajích to bylo 13 akcí za měsíc, na Moravě až 22, ale akce zde byly kratší. Průměrná doba trvání akcí činila 1,8 dne a každé se v průměru zúčastnilo 92 delegátů.



Akce dle typu zařízení



Nejvíce akcí - 21 za měsíc - se v průměru koná v tříhvězdičkových hotelech. Účastní se jich však nejnižší počet delegátů, a to 37 na akci. Naopak v pětihvězdičkových hotelech a samostatných konferenčních centrech je průměrný počet akcí nižší, ale účastní se jich 190, respektive 225 delegátů. Nejdéle trvají akce v samostatných konferenčních centrech, kde bývají obvykle delší než 2,5 dne.

 

 

HOTELOVÉ STŘÍPKY UPLYNULÝCH I BUDOUCÍCH LET



Barceló alias Comsa Brno Palace



V červnu loňského roku otevřený hotel na Šilingrově náměstí v Brně měl původně provozovat španělský hotelový řetězec Barceló. Ten však od smlouvy bez udání důvodu těsně před podpisem odstoupil. Hotel tak pod názvem Comsa Brno Palace provozuje společnost Comsa International, která budovu hotelu investicí 500 milionů korun zrekonstruovala.



Accor se chystá do Ostravy



Hotelová síťAccor se v polovině roku 2011 chystá otevřít nový hotel v Ostravě. Ze svých 15 značek pro něj vybrala název Novotel vyznačující se 4hvězdičkovou kvalitou. Celkem 142 pokojů, vlastní restaurace, konferenční zázemí, fitness a parkovací místa rozvíří ostravský hotelový trh, kterému dosud vládly hotely Park Inn, Imperial a Clarion Congress Ostrava.


Da Vinci Old Town nahrazen Elephantem


Pouhých šest měsíců byl v loňském roce v provozu pražský hotel Da Vinci Old Town v areálu pasáže U Hájků v ulici Na Poříčí. Kvůli sporům s majitelem budovy byl v říjnu uzavřen a po měsíci znovu otevřen jiným provozovatelem pod názvem Elephant. Ve stejném areálu na své otevření čeká také hotel 987 Soho, který měl být v provozu již na konci roku 2009.



NH Hoteles rozhazuje své sítě



Kromě hotelu NH Praha Radlická otevře španělská hotelová síť v květnu tohoto roku také hotel v Olomouci. K dispozici v něm bude 137 pokojů zčásti prosklených a na Olomouc obrovská konferenční kapacita 900 m2 s devíti funkčními místnostmi. Investorem stavby je olomoucká stavební společnost Gemo a interiéry se ponesou v klasickém NH stylu s tmavým nábytkem.



Českem zapomenutý Starwood



Navzdory celosvětové expanzi hotelů značky Sheraton, kterých se hotelová společnost Starwood Hotels & Resorts chystá v příštích třech letech otevřít 49 v 15 zemích včetně Polska, se jejich český zástupce i po téměř roce od otevření potýká s nezájmem českých turistů. To se odráží také v neustálé fluktuaci zaměstnanců a sdílení několika funkcí jedním manažerem. Praha společnosti Starwood příliš nepřeje. Již v roce 2009 měl být v objektu Domu U Sixtů v Celené ulici otevřen pětihvězdičkový hotel Ritz Carlton. Projekt je však v současné době zastaven z důvodu hledání vhodného investora.

 

Prahu čekají další přírůstky


I když je hotelová kapacita v Praze naddimenzovaná, i v roce 2010 budou dobíhat další otevření hotelů. Významné z nich představuje například nejnovější projekt CPI Hotels čtyřhvězdičkový Clarion Hotel Prague City, který v dubnu rozšíří trh o 64 pokojů. Nový hotel také vznikne ve větší části obchodního domu Bílá Labuť na Václavském náměstí. Se třemi hvězdami a 60 pokoji jej chce ještě v roce 2010 vybudovat společnost Transakta, která již v Praze provozuje pětihvězdičkový hotel Royal Palace.



Nejdražší parcela zeje prázdnotou



Parcela v hodnotě 243 tisíc korun za m2, kterou na pražské Národní třídě zakoupila společnost Ditrich, již od roku 2006 čeká na výstavbu pětihvězdičkového hotelu. Podle původních plánů mělo jít o hotel značky Sofitel hotelové společnosti Accor, jež však od plánu provozovat hotel se 170 pokoji kvůli krizi upustila. Společnost Ditrich nyní vede jednání s investorem z Abú Dhabi.



Zavřená, nebo rekonstruovaná Axa?



Hotel Axa je od prosince 2009 uzavřen. Původní provozovatel hotelu, společnost Axa, vlastněná Bohumírem Ďuričkem, ukončila svou provozovatelskou činnost k 1. prosinci 2009. Oficiální verze zní, že od té doby je hotel v rekonstrukci s očekávaným otevřením na jaře tohoto roku. Nový provozovatel se zatím nikde veřejně neprezentuje.

 

 

Zdroj: www.ihned.cz

 

 

reklama:

 

Hlavní strana   Články od nejnovějšího   Aktuálně   Alkoholické nápoje   Pivo   Víno   Nealkoholické nápoje

 

Káva/Čaj  

Potraviny/Kuchyně  

Technologie/Zařízení   

Hotel/Wellness/Spa  

Restaurace/Inspirace  

Podnikání/Užitečné 

 

 

Akční nabídky

Nové výrobky

Publikace •

Recepty

Kalendář akcí

Inzerce •

Databáze dodavatelů Nápoják

                 

 

 

        

 

 
zpětzpět  tisktisk  poslat e-mailem

Autor: Klára Chromá, Jaroslav Kepka, Ondřej Špaček
15.03.2010 - 11:07:32



Diskuze k článku
Jméno*
Text*
Kontrola*: 6 plus 5 je
 

REKLAMA

banner

Nejčtenější články

04.08.2010 - Nejlepší bary v Česku

Bugsys Bar zařadil časopis Newsweek mezi dvacet nejlepších barů světa. ...

02.07.2009 - Karlovy Vary - Thriller na kolonádě

Krize tvrdě dopadla na západočeské lázně. Jezdí do nich o ...

04.06.2009 - DAŇOVÉ ŘÍZENÍ - Obrana proti daňové kontrole

Při sporech s finančním úřadem vám potřebné argumenty dodají judikáty.

14.06.2010 - Léto svádí k mámení

I když to venku na léto moc nevypadá, podle kalendáře ...

08.04.2010 - Stát zakázal prodej lihovin ve více než šestilitrovém balení

Vlastní kolek musejí mít nyní také malé "placatice", které dosud ...

všechny nejčtenější články

REKLAMA

GastroTrend na e-mail

Přejete si zdarma zasílat novinky, články či zpravodajství GastroTrendu na Váš e-mail? Vyplňte, prosím, následující údaje.

(zasílání lze kdykoliv odhlásit)


Jméno:
Příjmení:
E-mail:
 
Copyright © 2008 - 2019 LEONN promotion s.r.o. | Publikování obsahu bez písemného souhlasu vydavatele je zakázáno.