Spa a wellness centra se po klikaté a téměř dvacetileté cestě ze Severní Ameriky najisto usídlila i ve zbytku světa. Stala se pevnou součástí zdravého životního stylu a také místem, které napomáhá udržet pevné zdraví, optimální vzhled a životní pohodu.
Není tedy divu, že se podobné provozy staly nezbytnou součástí hotelového průmyslu a turistického ruchu. Všechny marketingové i jiné studie naznačují, že pozitivní vývoj těchto center bude v budoucnu pokračovat nejen proto, že zvyšující se průměrný i důchodový věk vyžaduje zvýšenou péči o zdraví i vzhled, ale i proto, že globálně vysychají státní pokladny a finance zdravotních pojišťoven nebudou schopny všechny očekávané zdravotní služby pokrýt. Tato realita bude pravděpodobně v nejbližší budoucnosti znamenat i to, že se všichni budeme muset o své zdraví lépe starat.
Wellness centra se tak stávají nejen oázou pro ty, kteří o své zdraví a vzhled dbají, ale i koncepčně vyspělejším a ekonomicky vyzrálejším průmyslovým odvětvím poskytujícím služby pro zdraví a optimální vzhled.
S tím souvisí i skutečnost, že ekonomickými, marketingovými a dalšími rozbory se zaobírají nejen majitelé a manažeři center, ale i profesionální firmy.
Jedním z nejdůležitějších faktorů určujících prosperitu centra, je pochopení toho, co si zákazníci wellness center a spa přejí, co je uspokojí a především - za co jsou ochotni zaplatit. Podívejme se proto spolu na poslední publikované výsledky průzkumu zákaznické základny, kterou na podzim 2009 realizovala Coyle Hospitality Group ve spolupráci s WTS International v Severní Americe. Obě firmy se zabývají poradenstvím v oblasti hospitality, spa a wellness služeb a globální spektrum jejich služeb zaručuje profesionalitu i objektivitu. Tyto firmy oslovily 2500 návštěvníků spa a zpracovaly výsledky 1350 odpovědí. Cílem bylo zjistit a zpracovat podstatné součásti zákaznického očekávání, oblibu či neoblíbenost základního spektra wellness služeb nebo zájem o přípravky prodávané pro domácí ošetření. Očekávaným výstupem měl být i odhad nejbližších trendů.
Některé uvedené výsledky mnohé napoví a lze je využít při tvorbě optimální nabídky i marketingových kampaní českých, zejména hotelových wellness center. Pro mnohé nebude překvapením, že současná ekonomická situace a zpomalený ekonomický vývoj znamená pro wellness centra zvýšenou konkurenci a nemilosrdný boj o zákazníka.
Například na otázku: "Podle čeho si vybíráte wellness centrum/spa?" odpověděli dotázaní následovně: 74 % výbírá místo svého budoucího odpočinu podle osobního doporučení známých, 47 % volilo centra v relativní blízkosti bydliště se snadným dojezdem a pouhých 29 % vyhledává wellness služby náhodně na internetu. Dobrá osobní zkušenost je tedy každopádně nejlepší reklamou. Se stoupající popularitou sociálních médií jako je Twitter, Facebook či další lze očekávat, že osobní doporučení budou v nejbližší době předávána i elektronicky.
Na otázku: "Co vás naláká do nově otevřeného wellness centra?" z celé řady možností ocenilo 67 % klientů tzv. "value added packages" - minibalíčky, kdy za stejné peníze zákazník k základní službě obdrží další službu, většinou v menším rozsahu. Příkladem může být masáž s ošetřením rukou či nohou. Oblibě se těší i malý dárek či discount karty - tedy řádně promyšlené slevy. Tato zjištění mohou být ukázkou ekonomického uvažování typického pro současnost, pravděpodobně mají trvalou platnost.
Za nejdůležitější pak zákazníci pokládají čistotu (98 %), profesionální přístup (90 %) a příjemné prostředí (87 %). Celá řada dalších faktorů jako je wifi, luxusní prostředí, luxusní přípravky a podobné zůstávají v pozadí. I když právě prodej přípravků pro domácí použití spolu s doporučeným postupem pro domácí prostředí se významně (dle charakteru služeb 15 - 20 %) podílí na čistém zisku wellness center.
Nepříliš překvapivou informací je pak údaj, že nejčastějším důvodem (85 %) návštěvy wellness a spa centra je touha po relaxaci. Následována je prkatikami stress managementu (56 %) a dále procedurami zmírňujícími stárnutí (56 %). Naproti tomu zmírnění chronických zdravotních potíží vyhledává ve wellness a spa centrech pouze 24 % klientů.
Z konkrétních procedur pak v největším počtu případů vítězí nepřeberné množství masáží (92 %), ošetření rukou a nohou včetně manikúry a pedikúry (66 %) a různé formy ošetření obličeje (52 %).
A jaké trendy určují nejbližší vývoj wellness center a spa? Globalizace, všeobecná medializace wellness služeb, ale také zvyšující se konkurence neustále zrychlující přísun nových informací, exotických nabídek a měnících se trendů. Všeobecně lze konstatovat, že vývoj směřuje od drahých, luxusních a exotických služeb k praktickým, účinným a kratším procedurám využívajícím organické látky, bioprodukty či přírodní a místní zdroje. Do jisté míry se jedná o obdobu přístupu současné generace ke zdravé výživě a ochraně přírody a životního prostředí.
Zákazníci wellness center však stále vyžadují profesionální a dokonalé provedení služby, osobní a pozorný přístup a příjemné a uklidňující prostředí. Důležitým faktorem zůstává také cena. Vzhledem k tomu, že využívání wellness služeb proniká i do nižších příjmových skupin a pro mnohé se stává součástí zdravého životního stylu, je důležité rozčlenit nabídku do různých cenových hladin a pokusit se tak zaujmout co největší skupinu klientů.
Co je hlavním důvodem pro vaši návštěvu wellness centra?
- relaxace (85 %) - stress management (56 %) - anti-aging (56 %) - zlepšení vzhledu (49 %) - zlepšení zdraví (48 %) - zmírnění chronických zdravotních potíží (24 %)
Jaké služby nejčastěji poptáváte?
- masáže (92 %) - ošetření nohou, rukou (66 %) - ošetření obličeje (52 %) - peeling těla (49 %) - speciální balíčky (15 %) - vodní procedury (9 %) Pozn. Tento údaj je typický pro severoamerické zákazníky a pro evropskou klientelu je pravděpodobně nesměrodatný.
Jaké přípravky ve wellness centrech nakupujete?
- přípravky na ošetření obličeje, peelingy, masky (72 %) - pleťová a tělová mléka (60 %) - přípravky do koupelí (33 %) - aromatické oleje (30 %) - anti-aging přípravky (29 %) - masážní oleje (20 %) - masážní pomůcky (9 %)
Zdroj: www.ihned.cz
Hlavní strana | Články od nejnovějšího | Aktuálně | Alkoholické nápoje | Pivo | Víno | Nealkoholické nápoje |
Potraviny/Kuchyně | Hotel/Wellness/Spa |
Nové výrobky • | Recepty • |
Inzerce • |
Databáze dodavatelů • | Nápoják • |
Autor: Ludmila Vacková
31.03.2010 - 08:05:40
Po celém světě během tohoto léta klesly průměrné ceny za ...
Jak vybrat co nejlepší maso, který kus hovězího se bude ...
Při jaké teplotě skladovat víno? Co je to fortifikované víno? ...